لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> گردش فراموش نشدنی در روستای رودبارک کلاردشت
روستای رودبارک کلاردشت

گردش فراموش نشدنی در روستای رودبارک کلاردشت

هر وقت که صحبت از روستا به‌عنوان مقصد سفر می‌شود دلمان جوری دیگر غنج می‌رود. انگار قرار است زمان به عقب برگردد، به دوران کودکی که هیچ دغدغه‌ای نداشتیم و در کوچه‌پس‌کوچه‌های شهر و روستا بازی می‌کردیم. این بار می‌خواهیم به روستایی در شمال ایران سفر کنیم؛ به مازندران که رنگ رخسارش خبر از باطن آن می‌دهد. به روستای رودبارک در کنار شهرستان کلاردشت می‌رویم که با جاذبه های طبیعی چشم‌نواز خود، عجیب دلبری می‌کند.

روستای رودبارک کلاردشت در زیر سایه رعنای علم کوه پذیرای گردشگران از هر گوشه ایران و جهان است. در روستای رودبارک که در نزدیکی کلاردشت واقع شده است چنان با جاذبه های طبیعی سرگرم خواهید شد که گذر زمان را متوجه نخواهید شد. با ما همراه باشید تا با روستای رودبارک ییلاقی دیدنی بیشتر آشنا شویم.

معرفی روستای رودبارک

معرفی روستای رودبارک

روستای رودبارک در منطقه‌ای ییلاقی در شمال ایران واقع شده است که هر ساله گردشگران بسیاری را به سمت خود می‌کشاند. گردشگران، روستای رودبارک را به‌عنوان جاذبه‌ای توریستی می‌شناسند و از آن به‌عنوان یکی از بهترین مقاصد گردشگری یاد می‌کنند. غیر از طبیعت تماشایی که در ادامه به آن بیشتر می‌پردازیم، ویژگی مردم روستای رودبارک است.

در روستای رودبارک اقوام و طایفه‌هایی زندگی می‌کنند که بیش از 500 سال، نسل به نسل در این روستا زندگی کرده‌اند. در جایی مثل روستای رودبارک کلاردشت با وجود منابع طبیعی آبی و خاک حاصلخیز اکثر مردم به پیشه دامپروری و کشاورزی مشغول هستند.

روستای رودبارک کلاردشت کجاست؟

روستای رودبارک کلاردشت کجاست؟

روستای رودبارک از توابع شهرستان کلاردشت در استان مازندران است. روستای رودبارک در منطقه‌ای ییلاقی چسبیده به کلاردشت است و تا چالوس 48 کیلومتر فاصله دارد. روستای رودبارک از روستای هم‌جوار با علم‌کوه هست که کوهنوردان به‌خوبی آن را می‌شناسند.

مسیر دسترسی به روستای رودبارک

مسیر دسترسی به روستای رودبارک

اگر از تهران راهی روستای رودبارک کلاردشت هستید، مسیری در حدود 170 کیلومتر پیشرو دارید. با کمک اتوبوس و یا خودرو شخصی در زمانی کمتر از 2 ساعت می‌توانید از تهران به روستای رودبارک برسید. روستای رودبارک کلاردشت در مسیر رود مهم سردابرود واقع شده است.

فاصله روستای رودبارک تا کلاردشت چقدر است؟

فاصله روستای رودبارک تا کلاردشت چقدر است؟

از منطقه حسن کیف در مرکز کلاردشت تا روستای رودبارک تنها 4 کیلومتر فاصله است که می‌توان گفت همسایه دیواربه‌دیوار کلاردشت است.

موقعیت روستای رودبارک بر روی نقشه

از هر مبدأ که راهی روستای رودبارک هستید بهتر است قبل از حرکت، لوکیشن  آن را بر روی نقشه بررسی کنید.

اقامت در کلاردشت برای بازدید از روستای رودبارک

اقامت در کلاردشت

روستای رودبارک کلاردشت غیر از خود، جاذبه‌های بسیاری در اطراف دارد که بازدید از آن‌ها برایتان جالب خواهد بود. وقتی بخواهید در جایی مثل روستای رودبارک به تفریح و گردش بپردازید باید به فکر محل اقامت هم باشید. بسیاری از گردشگران دوست دارند، اگر در فصل مناسبی به روستای رودبارک آمدند در جایی دنج، حوالی روستا کمپ بزنند.

بسیاری دیگر از گردشگران اقامتگاه و  هتل را به چادر زدن در طبیعت ترجیح می‌دهند. با وجود هتل های کلاردشت و امکان رزرو آن‌ها از طریق سایت ایران هتل آنلاین، شرایط اقامتی گردشگران به‌خوبی فراهم است.

معرفی هتل آریان نور - اقامتگاهی در میان دریا و جنگل
ادامه مطلب

بهترین زمان سفر به روستای رودبارک

بهترین زمان سفر به روستای رودبارک

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد روستای رودبارک در منطقه ییلاقی واقع شده است. مناطق ییلاقی مثل روستای رودبارک معمولاً هوای خوش و مطبوع در نیمه اول سال دارند. هم‌جواری روستای رودبارک کلاردشت با کوه و جنگل و رود سبب شده تا دمای پایین‌تری به نسبت مناطق دیگر داشته باشد. وقتی گرمای تابستان در شهری مثل تهران یا شهرهای جنوبی و مرکزی ایران شما را کلافه می‌کند، روستای رودبارک پناه امن و دلنشین برای گذراندن چند روزی در این فصل است.

روستای رودبارک از مناطق سرد کشور به‌حساب می‌آید و حتی اگر در فصل‌های بهار و یا تابستان نیز راهی روستای رودبارک می‌شوید بهتر است با خودتان لباس گرم به همراه ببرید. پاییز و زمستان در روستای رودبارک بسیار تماشایی اما سرد است و برای کسانی که طبیعت‌گردی را در هر هوایی دوست‌ دارند می‌تواند هیجان‌انگیز باشد. با وجود شرایط اقلیمی این منطقه، فصل بهار و تابستان بهترین زمان سفر به روستای رودبارک و لذت‌بردن از هوای مطبوع و مناظر طبیعی است.

طبیعت روستای رودبارک

طبیعت روستای رودبارک

ویژگی که باعث شده از روستای رودبارک به‌عنوان مقصد گردشگری و توریستی یاد شود طبیعت بی‌نظیر آن است. درختان سر به فلک کشیده راش، بلوط، ازگیل و زالزالک وحشی در این منطقه سبب شده‌اند که تا جایی که چشم کار می‌کند سبزی و طراوت ببینید. روستای رودبارک کلاردشت در مجاورت منطقه محافظت شده گیاهی و جانوری قرار دارد که گونه‌های خاصی در آن دیده می‌شود.

طبیعت زیبا و سرسبز رودبارک

در این اینجا کوه‌های سنگی لپی، تنگه و تپه‌های خاکی سنگی مانند برج تیغ و جلگه‌های وسیعی چون مناطق سرم، ترکچال، سرکوه، روپی و… به چشم می‌خورد که از پوشش گیاهی بسیار غنی برخوردار هستند. در پوشش جانوری خاص حوالی روستای رودبارک حیواناتی مثل: کل، خرس قهوه‎ای، بز و پرندگانی از جمله کبک، قرقی، عقاب زندگی می‌کنند. بندی‌یالون، ایزو، کینک سو، نی نی، زنبور زرد، زنبور عسل ، لعلم باز، جیرجرائی، ملوچه پردار و… نیز از انواع حشرات این منطقه هستند.

رودخانه های زیبا رودبارک

طبیعت روستای رودبارک، خوراک اهالی گردشگری و طبیعت‌گردی است. وقتی به جایی چون روستای رودبارک کلاردشت می‌روید نباید یکجا بنشینید، بهتر است با گردش در روستا و همنشینی و هم‌صحبتی با اهالی تجربه‌ای متفاوت از سفر برای خود بسازید. قدم‌زدن در کنار رودخانه پر آب روستای رودبارک و یا چادرزدن در مناظر طبیعی در کنار دشت و جنگل کمک می‌کند تا لذت بیشتری از سفر به روستای رودبارک ببرید و طبیعت اینجا را با تمام وجود لمس کنید. چیدن گیاهان دارویی و سبزی‌های کوهی در بخش طبیعت‌گردی سفر برایتان لذت‌بخش خواهد بود.

جاهای دیدنی روستای رودبارک

روستای رودبارک یکی از زیباترین روستاهای شمال ایران و شهرستان کلاردشت که جاهای دیدنی بسیار زیبا و رؤیایی دارد. از جنگل و آبشار گرفته تا دره و کوه؛ همه در کنار هم قاب عکسی تماشایی از طبیعت روستای رودبارک ساخته‌اند.

پل معلق رودبارک

پل معلق رودبارک در زمستان

اگر می‌خواهید طبیعت سرسبز روستای رودبارک را از زاویه بالا ببینید و این منطقه را زیر پاهای خود داشته باشید، چه جایی بهتر از پل معلق  روستای رودبارک کلاردشت می‌تواند باشد. از این پل زیبا به‌عنوان اولین پل معلق در شمال ایران یاد می‌کنند که 70 متر طول دارد. این پل که یکی از جاذبه های دیدنی روستای رودبارک است می‌تواند هم‌زمان، وزن 120 نفر  را بر روی خود تحمل کند. البته بازی و شوخی‌کردن بر روی چنین پلی اصلاً پیشنهاد نمی‌شود؛ چون خطر سقوط و خالی‌شدن زیر پایتان وجود دارد.

روستای اورامانات تخت
ادامه مطلب

پل معلق رودبارک

پل معلق روستای رودبارک در قسمت جنوب غربی پارک جنگلی قرار گرفته است. پل معلق رودبارک 11 متر ارتفاع دارد و در زیر آن رودخانه‌ای روان است. منظره پاییزی منطقه از زاویه پل معلق روستای رودبارک، بسیار دیدنی است و شما چاره‌ای ندارید جز اینکه دوربین به دست شوید و این مناظر را به ثبت برسانید.

علم کوه در نزدیکی روستای رودبارک

علم کوه

علم کوه یکی از معروف ترین جاذبه های شمال ایران است که در نزدیکی روستای روبارک قرار گرفته است. علم کوه با 4850 متر ارتفاع بعد از قله دماوند، دومین قله بلند ایران است. این قله با وجود شکاف‌‌ها، یخچال‌های طبیعی و دیوارهای بلند به هیمالیا ایران شهرت دارد. اهالی کوهنوردی که این کوه را برای صعود انتخاب می‌کنند بسیار حرفه‌ای هستند؛ چون فتح این قله یخی کار هر کسی نیست.

علاوه بر کوهنوردان، این کوه محبوب صخره‌نوردان حرفه‌ای نیز هست. یک طرف از کوه دیواره‌ای به طول 700 متر و عرض 450 متر دارد که به‌عنوان یکی از 8 دیوار سخت جهان شناخته می‌شود که گذر از آن بسیار دشوار است. لذت بردن از طبیعت و جاذبه های مشرف بر این کوه با قله استوار، یکی از دلایلی است که کوهنوردان و گردشگران را به سمت خود می‌کشاند.

آبشار اکاپل

آبشار اکاپل

در کلاردشت به دلیل داشتن کوهستان، جنگل و دره آبشارهای متعددی وجود دارد که مقصد گردش‌های تابستانی گردشگران است. آبشار اکاپل 20 متر ارتفاع دارد و بزرگ‌ترین آبشار کلاردشت شناخته می‌شود که در نزدیکی روستای رودبارک است. از روستای رودبارک تا این آبشار زیبا کمتر از نیم ساعت فاصله است که می‌توانید نیمروزی را در آن به تفریح بپردازید.

آبشار اکاپل در زمستان به دیوارهای یک قصر یخی شباهت دارد. با وجود سرمای بسیاری که در این منطقه در فصل زمستان وجود دارد آبشار اکاپل کاملاً یخ می‌بندد و یخنوردان بسیاری را برای صعودی متفاوت به سمت خود می‌کشاند. آبشار اکاپل در نزدیکی روستای زیبا و تماشایی ونداربن قرار دارد که در مسیر حرکتتان می‌توانید از آن نیز بازدید کنید.

در هر فصلی که قصد بازدید از این آبشار را دارید بهتر است به لباس‌های گرم مجهز باشید؛ چون سرمای هوا شما را غافل‌گیر خواهد کرد. استراحت در کنار این آبشار و برپایی یک پیک‌نیک ساده در کنار دوستان می‌تواند لذتی باشد که در این سفر به خودتان هدیه می‌دهید.

سردآبرود

roodbarak village 24

یکی دیگر از جاذبه های بکر و دیدنی در اطراف روستای رودبارک کلاردشت رودخانه پر آب و خروشان سردآبرود است که بازدید از آن در این سفر برایتان خالی‌ازلطف نخواهد بود. این رودخانه از رودهای حفاظت‌شده ایران به‌حساب می‌آید که در روستای رودبارک نیز جاری است.

این رود از بلندترین کوه‌های منطقه البرز مرکزی مثل: علم‌کوه، تخت سلیمان، سیاه کمان، رسم بنیشت و خرسان سرچشمه گرفته و تا دریا راه خود را ادامه می‌دهد. این رود در  مسیر عبور خود برای مواردی  چون کشاورزی شرب و پرورش ماهی نیز مصرف می‌شود و جانوران بسیاری را سیراب می‌کند.

دریاچه ولشت

 دریاچه ولشت

یکی دیگر از زیبایی‌هایی که در اطراف روستای رودبارک وجود دارد دریاچه ولشت است. این دریاچه در بخش شمال شرقی کلاردشت واقع شده است. دریاچه ولشت در جایی گودال مانند واقع شده است و در اطراف آن تپه‌های بلند وجود دارد که سبب پنهان ماندن این دریاچه شده است. وسعت دریاچه ولشت در حدود 150 هزار مترمربع است و بیش از 22 متر عمق دارد. دریاچه ولشت در سال 1388 در فهرست میراث طبیعی ایران قرار گرفت.

‎رستوران های هتل نارنجستان نور مازندران
ادامه مطلب

پارک جنگلی رودبارک

پارک جنگلی رودبارک

پارک جنگلی رودبارک یا شهمیرزاد از دیگر جاذبه‌های تماشایی در همسایگی روستای رودبارک است که شهرت خوبی بین گردشگران این منطقه دارد. پوشش گیاهی و جانوری خاص این جنگل حفاظت شده چیزی نیست که از دید گردشگران پنهان بماند. پارک جنگلی رودبارک بیش از 8000 هکتار مساحت دارد که 3000 هکتار آن از آن مرتع و 1500 هکتار به مزارع کشاورزی و باغداری اختصاص داده شده است.

روستاهای نزدیک به رودبارک

روستاهای نزدیک به رودبارک

حالا که به‌قصد بازدید از روستای رودبارک راهی کلاردشت شده‌اید بهتر است سری به روستاهای دیدنی اطراف این جاذبه نیز بزنید. در این بخش شما را با مهم‌ترین روستاها در نزدیکی روستای رودبارک کلاردشت آشنا می‌کنیم تا بتوانید بازدید از آن‌ها را در برنامه سفر به این منطقه قرار دهید.

 روستای مازیچال

 روستای مازیچال در پاییز

یکی دیگر از جاهای دیدنی کلاردشت روستای مازیچال است که در نزدیکی روستای رودبارک واقع شده است. از طبیعت و چشم‌اندازی که در اینجا منتظر شماست چنان شگفت‌زده می‌شوید که چاره‌ای جز سکوت و خیره ماندن به زیبایی‌های اینجا ندارید. بیایید با هم تصور کنیم که یک صبح دلپذیر را در این روستا چشم باز کنیم و با صدای طبیعت و نان گرم و صبحانه محلی روزمان را شروع کنیم؛ چه خیال زیبایی.

روستای مازیچال 2600 متر از دریا ارتفاع دارد. تنها زمانی می‌توانید زیبایی‌های اینجا را به‌وضوح ببینید که ابر و مه کنار رفته باشند.  چیزی که اینجا را خیلی خاص کرده است درختان بلوط و اقیانوسی از ابر است. در گویش محلی اینجا به بلوط، مازی یا مازو و به گودال، چال می‌گویند؛ این دو در کنار هم مازیچال زیبا را ساخته‌اند. بهترین زمان سفر به روستای مازیچال فصل بهار و تابستان است.

روستای ونداربن

طبیعت روستای ونداربن

روستای ونداربن یکی از زیباترین جاذبه های دیدنی در اطراف روستای رودبارک است. چشم‌اندازهای بکر و تماشایی این روستا نیز متل روستای رودبارک، به‌خوبی می‌تواند هر سلیقه‌ای را پوشش دهد و گردشگران را شیفته خود بسازد. رودخانه، دره، کلبه، جنگل و فضای مه‌آلود در پس‌زمینه طبیعت اینجا، لوکیشنی ساخته که شاید تنها در فیلم‌ها دیده باشید.

نفس‌کشیدن در این فضا حتی برای مدتی کوتاه، جانی تازه می‌بخشد. پیشنهاد می‌کنیم بازدید از این روستا را در برنامه سفر خود قرار دهید. این روستا در نزدیکی آبشار اکاپل واقع شده است که می‌توانید بازدید از هر دو در یک روز انجام دهید. سدهای پرورش ماهی خوش‌طعم قزل‌آلا نیز در این روستا دیده می‌شود که نیاز مردم منطقه را به‌خوبی تأمین می‌کند.

سخن پایانی

روستای رودبارک را ترک می‌کنیم با تجربه‌ای فراموش‌نشدنی و لذت‌بخش از لمس دستان طبیعت. جاهای دیدنی شمال ایران مثل روستای رودبارک که فاصله زیادی از پایتخت ندارند می‌توانند تفریح و گردشی را به ما هدیه دهند که شاید در خواب هم نمی‌بینم. چشم‌انداز رؤیایی روستای رودبارک از جنگل سرسبز، اقیانوس ابر، قامت علم‌کوه و جاری زلال رود را  در سفر امروز تجربه کردیم. روستای رودبارک جایی است که بی شک دوباره به آن بازمی‌گردیم تا روح و جانمان صیقل یابد.

4.2/5 - (22 امتیاز)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
4 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کریم ردایی
کریم ردایی
2 ماه قبل

حیف که با ساخت وساز افسارگسیخته وتعرض وبه منابع طبیعی وعدم رعایت اصول محیط زیستی طبیعت زیبای شمال ایران خصوصا غرب مازندران علی الخصوص مرزن آباد وکلاردشت به علت نزدیکی به پایتخت درحال ازبین رفتن می باشدمتاسفانه مسئولان امر هیچ گونه اقدام عملی درجهت رفع مشکلات نکرده وفقط درحد شعار باقی مانده است .افسوس وصد افسوس قطعا آیندگان مارا مورد عتاب وسرزنش ونفرین قرار خواهند دادکه حق با آنها می باشد.

زندی
زندی
2 ماه قبل
پاسخ به  کریم ردایی

زباله های سرگردان که به طبیعت پرتاب می شوند ۶رکه هرچی می خوره همانجا پرت می کنه ساخت وسازمان لجن عیر قانونی
بیاییم با طبیعت مهربان باشیم

فاطمه
فاطمه
2 ماه قبل

سلام وممنون بابت مطالب وعکسهای قشنگی که ازکلاردشت گذاشتید.ولی مازیچال وونداربن روستا نیست.بلکه مازیچال مرتع وونداربن کوهستان و یکی ازجاهای دیدنی رودبارک کلاردشت هست که متاسفانه بصورت غیرمجازدرآنجاساخت وسازشده وبه طبیعت بمرآسیب زدند..سپاس

[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر