لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی طبیعت >> تنگه قاسمی
تنگه قاسمی ایذه

تنگه قاسمی

استان خوزستان، در جنوب غربی کشور زیبای ایران واقع شده است. این استان، یکی از قدیمی‌‌ترین مناطق مسکونی فلات ایران به‌‌شمار می‌‌رود. پیشینه تاریخی این استان و هم‌‌جواری با دریای خلیج فارس، رود کارون، کرخه و اروند رود، موجب شکل‌‌گیری پدیده‌‌های تاریخی، طبیعی و زمین‌‌شناسی بسیار زیادی در این استان گردیده است. تنگه قاسمی نیز یکی از این دیدنی‌های بکر این منطقه است.

امروزه این استان را به‌‌عنوان یکی از مقاصد محبوب گردشگری تاریخی و طبیعی می‌‌شناسند. همانطور که اشاره شد، جاذبه‌‌های طبیعی و تاریخی زیادی در استان خوزستان و به‌‌خصوص شهرستان ایذه وجود دارد.

معرفی تنگه قاسمی

تنگه قاسمی

سالانه گردشگران بسیاری از اقصی نقاط ایران برای بازدید از مناطق زیبای طبیعی و گردشگری خوزستان به این استان سفر می‌‌کنند. تنگه قاسمی، یکی از دیدنی‌‌های جذاب و متفاوت در غرب ایران به‌‌شمار می‌‌رود و می‌‌توان آن را در لیست بهترین جاذبه‌‌های طبیعی و گردشگری ایران قرار داد.

تنگه قاسمی با قرار گرفتن در کنار دریاچه سد کارون و همچنین امکان قایق‌‌سواری میان‌‌دره، سبب می‌‌گردد تا لذت بازدید آن دو چندان شود. اگر شما نیز علاقه‌‌مند به دانستن جزئیات کاملی در رابطه با تنگه قاسمی هستید، با ما تا انتهای این مقاله همراه شوید.

در این مطلب قصد داریم تا با شما عزیزان، سفری مجازی به تنگه قاسمی داشته باشیم و این تنگه زیبا و دیدنی را که یکی از مقاصد محبوب گردشگران است، به شما معرفی کنیم.

تنگه قاسمی در کجا قرار دارد؟

طبیعت اطراف تنگه قاسمی

تنگه زیبای قاسمی، یکی از جاذبه‌‌های طبیعی و زیبای خوزستان است که در شرق این استان و در میان رشته کوه‌‌های منگشت قرار دارد. منگشت یکی از کوهستان‌‌های معروف شهرستان‌‌های ایذه، باغملک و لردگان به‌‌شمار می‌‌رود. این کوهستان از شمال غربی دریاچه سد کارون و شرق تالاب بندون آغاز می‌‌شود و تا نزدیکی روستای درویش در استان کهگلویه و بویر احمد امتداد یافته است.

تنگه معروف قاسمی که آن را با نام‌‌های تنگه قاسمی ایذه و تنگه قاسمی شیوند هم می‌‌شناسند، به دلیل این که ساختاری دره‌‌ای، صخره‌‌ای و باریک دارد، در دل کوه‌‌های منگشت و دریاچه سد کارون سه پدید آمده است.

نشانی تنگه قاسمی: استان خوزستان، شهرستان ایذه، منطقه دهدز، جاده امامزاده عزیز احمد، تنگه قاسمی

مسیر دسترسی به تنگه قاسمی

دسترسی به تنگه قاسمی با قایق

تنگه قاسمی، با شهرستان اهواز (مرکز استان خوزستان) حدود 240 کیلومتر و با شهرستان ایذه نیز حدود 60 کیلومتر فاصله دارد. جالب است بدانید که با احداث و آب‌‌گیری سد کارون سه، دریاچه‌‌ای بزرگ در پشت این سد شکل گرفت.

با شکل‌‌گیری این دریاچه زیبا، جاده ایذه و بخشی از محور شهرکرد به ایذه در زیر آب رفت. از آن هنگام به بعد، لندیگراف یا بارج‌‌های دولتی، به‌‌صورت رایگان و در ساعات معینی، اقدام به جابجایی مسافران و وسایل نقلیه از یک طرف دریاچه به طرف دیگر آن می‌‌کنند.

تنگه شوتاریکو هرمزگان
ادامه مطلب

همچنین گفتنی است که قایق‌‌های موتوری محلی هم برای جابجایی مسافران در دیگر ساعات شبانه‌‌روز فعال هستند. برای دستیابی به تنگه قاسمی که در حاشیه غربی دریاچه قرار دارد، بایستی از جاده دهدز به ایذه، وارد خروجی روستای رکعت شوید و مسیر خود را تا اسکله رکعت با خودرو پیش ببرید.

ghasemi canyon 9 jpg

در این اسکله، قایق‌‌‌‌های موتوری دیده می‌‌شوند که باید سوار آن‌‌ها شوید. مقصد نهایی این قایق‌‌ها در حالت معمولی، اسکله بارج شیوند رکعت که در جنوب غربی دریاچه سد کارون سه است، قرار دارد. بدین ترتیب، برای بازدید از تنگه قاسمی، بایستی از قبل با قایق‌‌ران هماهنگی‌‌های لازم را انجام دهید.

قایق‌‌ها از قسمت طولی دریاچه کارون سه عبور می‌‌کنند. در این بین، مناظر بکر و دیدنی اطراف، نظر شما را به خود جلب می‌‌کند. خوب است بدانید که قایق‌‌ران‌‌ها در سال 1401 برای رفتن به تنگاه قاسمی و عبور از میان این تنگه، باتوجه به تعداد نفرات، مبلغی در حدود 700 تا 900 هزار تومان از گردشگران دریافت می‌‌کردند.

ظرفیت هر قایق به‌‌طور معمول 6 نفر است. از اسکله رکعت تا تنگه قاسمی، چیزی در حدود 20 دقیقه قایق‌‌سواری پیش‌‌ رویتان دارید. ناگفته نماند که اسکله زراس در جنوب شرقی دریاچه سد کارون سه، مبدا دیگری جهت اجاره کردن قایق و رفتن به تنگه قاسمی برای مسافران خواهد بود. جاده سادات حسینی در جنوب شهر دهدز و سپس جاده زراس در نهایت به این اسکله ختم می‌‌گردند.

تاریخچه تنگه قاسمی

تنگه قاسمی شهرستان ایذه

تنگه دیدنی قاسمی پدیده‌‌ای است که در طول سالیان دراز و با گذشت دوره‌‌های زمین‌‌شناسی متعدد با عبور رودخانه‌‌ای از ارتفاعات کوه منگشت، به مرور و بر اثر فرسایش آبی ایجاد شده است. تنگه قاسمی ایذه، برخوردار از بافتی سخت و سنگی بوده و هیچگونه پوشش گیاهی ندارد.

تخته سنگ‌‌های بزرگ و صیقل خورده و آب روان، از جمله زیبایی‌‌های بصری در تنگه قاسمی به‌‌شمار می‌‌روند. مسیر ابتدایی تنگه قاسمی باریک است و نور خورشید زیاد به آن نمی‌‌تابد. همین موضوع سبب شده تا فضایی جذاب و وهم‌‌انگیز در تنگه قاسمی ایجاد گردد.

هرچه از ورودی تنگه قاسمی فاصله می‌‌گیرید، به میزان نورگیری آن افزوده می‌‌شود. هنگامی که با قایق از میان تنگه قاسمی گذر می‌‌کنید و محو تماشای شکوه و عظمت دیواره‌‌های این تنگه زیبا هستید، رفته‌‌رفته صدای ریزش آب بیشتر می‌‌شود. به‌‌طوری که این آب به صورت شما برخورد می‌‌کند.

در همین حین، آبشار زیبا و کوچک تنگه قاسمی، در پیش چشمان شما خودنمایی می‌‌کند و بر زیبایی هرچه بیشتر تنگه قاسمی می‌‌افزاید. لحظات ورود به تنگه قاسمی و همچنین خروج از این تنگه، بسیار تماشایی و به‌‌یادماندنی است.

بهترین زمان بازدید از تنگه قاسمی چه موقع است؟

صخره های اطراف تنگه قاسمی

فصل بهار یکی از بهترین زمان‌‌ها برای بازدید از تنگه قاسمی ایذه خواهد بود. چراکه در فصل تابستان، آب و هوای استان خوزستان شرجی و گرم است. به همین دلیل، بسیاری از گردشگران این زمان را برای سفر به استان‌‌های جنوبی انتخاب نخواهند کرد.

در اغلب سال‌‌ها در فصول پاییز و زمستان، سطح آب در دریاچه سد کارون سه کاهش می‌‌یابد. زمین تنگه قاسمی خشک می‌‌گردد و بازدید از این تنگه، همچون فصل بهار جذابیت چندانی نخواهد داشت. ساعات ابتدایی روز، بهترین زمان جهت بازدید از تنگه قاسمی برای گردشگران است.

دره چال کندی دزفول، جاذبه‌ ای طبیعی در خوزستان
ادامه مطلب

تفریحات تنگه قاسمی چیست؟

قایق سواری در دریاچه ایذه

اگر اهل تفریحات سالم هستید، باید بدانید که بازدید از تنگه قاسمی با تفریحات متعدد و مفرحی عجین شده است. رودخانه‌‌نوردی و قایق‌‌سواری، از جمله تفریحات خاطره‌‌انگیز تنگه قاسمی هستند. هیجان عبور از تنگه‌‌ای باریک با قایق موتوری، هیچ‌‌موقع از ذهن شما پاک نخواهد شد.

صخره‌‌نوردی یکی دیگر از تفریحاتی است که علاقه‌‌مندان به این رشته ورزشی می‌‌توانند آن را در تنگه قاسمی تجربه کنند. جالب است بدانید که تنگه قاسمی، یکی از مقاصد پرطرفدار میان غواصان حرفه‌‌ای نیز محسوب می‌‌گردد. آب‌‌بازی و شنا را هم یکی دیگر از تفریحات هیجان‌‌انگیز در تنگه قاسمی می‌‌توان عنوان کرد.

اگر شناگر ماهری هستید، به‌‌هیچ‌‌عنوان لذت شیرجه در آب تنگه قاسمی را از دست ندهید. تماشای آبشار را نیز به لیست تفریحات دیدنی تنگه قاسمی بیفزایید.

بایدها و نبایدهای بازدید از تنگه قاسمی چیست؟

ghasemi canyon 15 jpg

پیش از سفر به تنگه قاسمی ایذه، حتما وضعیت آب و هوای این ناحیه را چک کنید و در صورت احتمال بارندگی، سفر خود را به زمان دیگری موکول کنید. این تنگه، به‌‌قدری باریک است که برای عبور کردن از آن بایستی حتما با قایق‌‌ران‌‌های حرفه‌‌ای همراه شوید. چراکه در غیر این صورت، قایق به دیواره‌‌ها برخورد می‌‌کند و ممکن است خطرات جبران‌‌ناپذیری برای مسافران به‌‌وجود آید.

سعی کنید نکات ایمنی را در قایق‌‌ها رعایت کنید و حتما از جلیقه نجات برای تمامی سرنشینان استفاده نمایید؛ زیرا اگر به هر دلیلی در قسمت‌‌های باریک دره به درون آب سقوط کنید، احتمال غرق‌‌شدن زیر قایق زیاد خواهد بود.

اگر قصد شیرجه‌‌زدن یا آب‌‌بازی در تنگه قاسمی را دارید، بهتر است مکان‌‌های امن را برای این کار انتخاب کنید. احتمال برخورد با صخره‌‌ها، از جمله خطرات این تفریحات به‌‌شمار می‌‌روند. همچنین توصیه می‌‌کنیم که همواره مراقب تلفن همراه و دوربین عکاسی خود باشید.

تجهیزات مورد نیاز برای بازدید از تنگه زیبای قاسمی چیست؟

ghasemi canyon 13 jpg

برای سفر به تنگه زیبای قاسمی، تجهیزات متعددی را نیاز خواهید داشت. جلیقه نجات و لباس ضدآب، از جمله مهم‌‌ترین مواردی است که بایستی همراه خود داشته باشید. همچنین آب آشامیدنی،خوراکی، کلاه ‌‌لبه‌‌دار، کرم ضدآفتاب، لباس اضافی، دوربین عکاسی ضد آب، مونوپاد و کفش ساحلی یا رودخانه‌‌نوردی از دیگر تجهیزات ضروری در سفر به تنگه قاسمی هستند.

دیدنی‌ های اطراف تنگه خاطره انگیز قاسمی کدامند؟

آبشار شیوند در این قسمت به معرفی مکان‌هایی می‌پردازیم که می‌توانید در کنار این تنگه، از آنها بازدید کنید.

آبشار شیوند

آبشار شیوند

آبشار شیوند، یکی از جاذبه‌‌های طبیعی در جنوب غربی روستای شیوند به‌‌شمار می‌‌رود که روزانه پذیرای گردشگران بسیاری است. این آبشار زیبا از کوهستان‌‌های منگشت جاری می‌‌شود و با عبور از باغات این روستا در نهایت به کارون می‌‌ریزد. آبشار دیدنی شیوند در حدود 45 متر ارتفاع دارد.

برای بازدید از روستا و آبشار زیبای شیوند، گردشگران بایستی با عبور از دریاچه توسط قایق یا لندی گراف، در اسکله شیوند پیاده شوند. در این اسکله نیسان‌‌های متعددی را می‌‌بینید که منتظرند تا گردشگران را به آبشار شیوند ببرند.

البته باید بگوییم که حدود هزار و پانصد متر آخر مسیر این آبشار را بایستی با پای پیاده طی کنید. این مسیر در بعضی قسمت‌‌ها سنگ‌‌فرش شده است و در بخشی دیگر، شیب‌‌های نسبتا تندی دارد. آبشار دوم شیوند هم در فاصله کمی از آبشار اول آن واقع گردیده است.

تنگه لی لی دورود لرستان
ادامه مطلب

این نکته را بایستی اشاره کنیم که پیمایش این مسیر به‌‌ظاهر کوتاه، چندان کار ساده‌‌ای نیست. به همین دلیل بسیاری از گردشگران از رسیدن به آن منصرف می‌‌شوند. برای بازدید از آبشار دوم شیوند، باید توانایی بدنی بالا و مهارت زیادی داشته باشید و از منطقه‌‌ای صعب‌‌العبور گذر کنید تا به آبشار برسید.

نشانی آبشار شیوند: خوزستان، کیلومتر ۳۰ شهرستان ایذه، جنوب غربی دریاچه سد کارون سه، روستای شیوند

دهکده گردشگری زراس؛ مکانی بکر و به یاد ماندنی

دهکده گردشگری زراس

دهکده گردشگری زراس، منطقه‌‌ای بکر و دیدنی در خوزستان و در حاشیه دریاچه کارون سه است. جاده جنوبی دهدز یا سادات حسینی، شما را به این منطقه خوش آب و هوا می‌‌رساند. این جاده دارای مناظری زیبا و چشم‌‌نواز است که ترکیب کوه و تپه‌‌های بلند در کنار بستر آبی روخانه، بر زیبایی زراس افزوده‌‌اند.

بهترین زمان برای بازدید از دهکده زراس، ایام نوروز و فصل بهار است. کمپینگ در طبیعت بکر، ماهی‌‌گیری، اسب‌‌سواری، کوهنوردی، قایق‌‌سواری و پیاده‌‌روی، از جمله تفریحات مفرح در زراس هستند.

آدرس دهکده زراس: خوزستان، منطقه دهذر، جنوب شرقی دریاچه سد کارون سه، دهکده گردشگری زراس

کاروانسرای دهذر؛ اثری تاریخی از عصر هخامنشیان

ghasemi canyon 1 jpg

کاروانسرای دهدز، یکی از بناهای تاریخی برجای مانده از عهد هخامنشیان به‌‌شمار می‌‌رود که در بخش جنوبی این شهر قرار دارد. این کاروانسرای تاریخی در زمینی به وسعت 1800 مترمربع و با بهره‌‌گیری از مصالحی همچون سنگ، آجر و گچ احداث شده است.

معماری زیبا و فضایی دلنشین و آرام، این مکان تاریخی را به یکی از مقاصد به‌‌یادماندنی و جذاب بدل کرده است که هر ساله گردشگران زیادی را به سمت خود می‌‌کشاند. شایان ذکر است که این کاروانسرا در سال‌‌های اخیر مرمت شد. این بنای تاریخی در 26 اسفندماه سال 1378 به شماره 25977 در فهرست آثار ملی ایران ثبت گردید.

نشانی کاروانسرای دهدز: استان خوزستان، شهر دهذر، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید آبسته، کاروانسرای تاریخی دهدز

اقامت در ایذه برای بازدید از تنگه قاسمی

ghasemi canyon 14 jpg

در این مطلب، به معرفی تنگه قاسمی یکی از جاذبه‌‌های دیدنی و خاطره‌‌انگیز شهرستان ایذه در استان خوزستان پرداختیم. همانطور که اشاره شد، این تنگه زیبا و دیدنی، در دل صخره‌‌ای باریک در میان کوه‌‌های منگشت قرار دارد و با برخورداری از آب و هوایی دلپذیر و مناطقی بکر و سرسبز، گردشگران زیادی را برای بازدید به سمت خود می‌‌کشاند.

اگر شما نیز با خواندن این مقاله به سرتان زد تا سفری به این تنگه زیبا و شگفت‌‌انگیز داشته باشید و در کنار بازدید از آن، دیگر جاذبه‌‌های تفریحی شهرستان ایذه را هم ببینید، پیشنهاد می‌‌کنیم که یکی از هتل‌‌ های ایذه را برای اقامت خود انتخاب نمایید.

شما عزیزان می‌‌توانید با مراجعه به وبسایت ایران هتل آنلاین، با جستجوی هتل‌‌های شهر ایذه، یکی از این هتل‌‌ها را برای اقامت خود رزرو کنید و با خیالی آسوده، راهی سفر به شهرستان ایذه در استان چهار فصل خوزستان شوید.

2.3/5 - (6 امتیاز)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر