لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> حمل و نقل >> فرودگاه های پیشرفته و مدرن آسیا که سبک مسافرت را تغییر داده اند
فرودگاه های پیشرفته و مدرن آسیا که سبک مسافرت را تغییر داده اند

فرودگاه های پیشرفته و مدرن آسیا که سبک مسافرت را تغییر داده اند

همه کسانی که سفرهای هوایی داشته اند کاملاً با این موضوع موافقند که فرودگاه ها می توانند مسافرت را به یک تجربه استرس زا و ناراحت کننده تبدیل کنند. اما برخی از فرودگاه های مدرن آسیا با استفاده از تکنولوژی های روز و بسیار دقیق خود ترمینال های سابقاً خسته کننده را به فضاهایی بسیار مدرن تبدیل کرده اند که حضور در آن ها خود به اندازه یک مسافرت هیجان انگیز است. از این رو جای تعجب ندارد که فرودگاه های آسیا در مراسم اهدای جوایز سالانه Skytrax بیشترین جوایز را به خود اختصاص دادند. اما چیزی که فرودگاه های آسیا را از فرودگاه های دیگر نقاط جهان متمایز می سازد چیست؟

هریت باسکاس به امکانات اضافی و خارق العاده این فرودگاه ها اشاره می کند که باعث می شود هم مسافران و هم کسانی که از حضور در فرودگاه قصدشان سفر نیست نیز تمایل داشته باشند روزی دیگر به همین فرودگاه بازگردند. وی در این باره می گوید:«فرودگاه های آسیا- به ویژه فرودگاه چانگی سنگاپور و فرودگاه اینچئون کره جنوبی نهایت هنر را در ساخت ترمینال ها به کار برده اند که برای خود مقاصدی پر از هنر، فرهنگ، غذا، سرگرمی، فضاهای آرامش بخش، فضاهای سبز و البته مکان های فراوان خرید هستند».

در سئول تکنولوژی حرف اول را می زند
مسافرانی که ماه فوریه گذشته برای حضور در مسابقات المپیک زمستانی 2018 پیونگ چانگ به فرودگاه اینچئون در سئول، کره جنوبی رسیدند- فرودگاهی که عنوان دومین فرودگاه برتر جهان در سال 2018 را به خود اختصاص داد- اولین کسانی بودند که ترمینال جدید شماره دو این فرودگاه که یک اثر هنری به تمام معنا بود را از نزدیک می دیدند، ترمینالی که تنها چند هفته پیش از آن افتتاح شده بود. علاوه بر اختصاص فضایی بسیار بیشتر و مورد نیاز به اصلی ترین گیت ورودی بین المللی کره جنوبی، توسعه دهندگان فضای این ترمینال را طوری طراحی کرده اند که تمرکز اصلی آن بر روی تکنولوژی باشد.
شاهکار اصلی این ترمینال «هال بزرگ» (Great Hall) آن است که از 4 طبقه تشکیل شده و بیش از هر چیز در ساخت آن از سنگ گرانیت و چوب استفاده شده و هنرمندان محلی آثار متعدد هنری را در تزیین آن به کار برده اند. اما بیش از همه زمانی متوجه حکمفرمایی تکنولوژی در این فرودگاه خواهید شد که ربات های حاضر در گیت را ببینید، ربات هایی که به مسافران کمک می کنند مسیر خود را در فرودگاه پیدا کنند. در اینجا دیگر خبری از میز اطلاعات فرودگاه یا نقشه های پیچیده نیست. این ربات های مهربان پس از اسکن کردن اطلاعات بلیط و پاسپورت، شما را تا گیت مورد نظرتان همراهی خواهند کرد و می توانند به 4 زبان کره ای، انگلیسی، مندارین و ژاپنی با شما صحبت کنند.
زمانی که این ربات ها به طور مستقیم با مسافران در ارتباط نیستند، در محوطه ترمینال چرخیده و آخرین اخطارها و اعلانات در مورد پروازها را اعلام می کنند. ربات های فرودگاه اینچئون تنها برای کمک به مسافران حضور ندارند. آن ها وظیفه دارند که ترمینال جدید را تمیز و مرتب نگه دارند. آن ها به خاطر می سپارند که کدامین نقاط از ترمینال کثیف تر از بقیه نقاط بوده و مانند یک جاروی برقی رباتیک Roomba همه جا را تمیز می کنند. باسکاس در این باره می گوید:«همچنین شنیدن موسیقی زنده، بودن در مراکزی که افراد می توانستند در مورد هنرهای سنتی یاد بگیرند و مکان های بازی های جذاب برای کودکان و بزرگسالان بسیار تاثیرگذار بود».

10 فرودگاه در ایالات متحده که حیواناتی برای کاهش استرس مسافر دارند
ادامه مطلب

بهترین فرودگاه جهان
وقتی که پای ساختن یک تجربه مسافرت منحصر بفرد و در کلاس جهانی به میان می آید، فرودگاه چانگی سنگاپور سنگ محک این امر در نظر گرفته می شود. در ماه مارس 2018، این فرودگاه برای ششمین سال پیاپی توسط Skytrax به عنوان بهترین فرودگاه جهان انتخاب شد. به گفته مدیر فرودگاه، لی سئو هیانگ، این جایزه «ما را تشویق می کند که به ارائه بهترین خدمات به مسافرانی که از فرودگاه چانگی استفاده می کنند ادامه بدهیم». اما چه چیزی این فرودگاه را از دیگر هاب های فرودگاهی شلوغ جهان متمایز می سازد؟
مهم ترین ویژگی های منحصر به فرد این فرودگاه، امکانات رفاهی متعدد ان است. 4 ترمینال این فرودگاه پر از مراکز خرده فروشی، غذا خوری و گزینه های سرگرمی و تفریحی هم برای مسافران ورودی و هم خروجی هستند. باسکاس در مورد ترمینال 3 این فرودگاه چنین می گوید: «این ترمینال سرسره بزرگ چند طبقه ای خود را دارد، یک باث پروانه و چندین فضای باغچه ای با تم های مختلف». وقتی که مسافران انتظار پرواز خود را می کشند می توانند به سینمای فرودگاه بروند. بلندترین سرسره فرودگاهی جهان، جذاب ترین ویژگی تفریحی و سرگرمی فرودگاه برای کودکان به شمار می آید.
در قسمت پرواز ترمینال 2، Enchanted Garden قرار دارد که با نورهای چشمک زن، راهروهای پرپیچ و خم و صداهای طبیعت که با حرکت مسافران فعال می شوند و نماهایی زیبا از مجسمه هایی از گل های غول پیکر تجربه ای ناب را برای مسافران این فرودگاه فراهم می آورند. اگر سر و صدای این باغ آن چیزی که انتظار داشتید نبود، باغچه های گل ارکیده و آفتابگردان فرودگاه تجربه ای بسیار آرامش بخش قبل از پرواز را در اختیار شما قرار می دهند. ترمینال 4 که در سال 2017 افتتاح شد نیز از آخرین تکنولوژی های مربوط به اتوماسیون سود می برد.
مسافران می توانند در یک کیوسک بلیط خود را چک کرده و به صورت الکترونیکی چمدان های خود را تحویل دهند. این کار به کمک سیستم تشخیص چهره که نیاز به بررسی های دستی تشخیص هویت را مرتفع می سازد انجام می گیرد. عبور کردن از گیت پرواز نیز تجربه ای منحصر بفرد است که از طریق آن هم پاسپورت شما چک می شود و هم کارت پرواز را دریافت می کنید. در آخرین بازرسی امنیتی پرواز، دیگر نیازی نیست که مسافران تجهیزات الکترونیکی خود را از جیب یا کیفهایشان خارج کند و این کار به لطف استفاده از اسکنرهای سی تی (سی تی اسکنر) انجام می گیرد.
گیت خروجی آخز نیز مجهز به سیستم تشخیص چهره است که نیاز به بررسی دستی مدارک را از بین برده است. اما نقشه بعدی چیست؟ در سال 2019 قرار است فرودگاه چانگی گیت مشهور به «جواهر» خود را افتتاح کند، جایی که مرزهای بین یک فرودگاه و یک دنیای فانتزی بیش از پیش مبهم می شود. این ساختمان 10 طبقه ای به شکل یک دونات است و از کف تا سقف آن یک آبشار و جنگل بارانی داخلی قرار دارد. این مکان پر از سالن های غذاخوری و مراکز خرید خواهد شد و حتی یک هتل جدید نیز در داخل آن تعبیه شده است. این ترمینال با دیگر ترمینال ها مرتبط شده و حتی گردشگران نیز می توانند وارد آن شده و از تماشای آن لذت ببرند.

چرا محمد علی بدون چتر نجات سوار هواپیما نمی شد؟
ادامه مطلب

فرودگاه های ژاپن: تمیز و مسافر محور
بخش مسافرت هوایی ژاپن همواره جلوتر از دیگر کشورهای جهان بوده است. با توسعه شهری در ژاپن، بخش مسافرت های هوایی کشور نیز سعی کرد خود را با این پیشرفت ها وفق دهد. برای مثال، فرودگاه بین المللی کانسای در شهر اوزاکا که در سال 1994 افتتاح شد روی یک جزیره دست ساز در خلیج اوزاکا ساخته شده است. این فرودگاه به منظور کاهش ازدحام در فرودگاه بین المللی اوزاکا ساخته شد. سپس ژاپن تلاش کرد که خطوط راه آهن سریع السیر و دیگر سیستم های حمل و نقل سریع را به فرودگاه ها مرتبط کند تا مسافرت سریع و بدون شکاف در سراسر کشور را ممکن سازد. این روزها، فرودگاه های ژاپن بیش از پیش بر روی بهبود تجربه مسافران کار می کنند.
برای مثال، فرودگاه سه ترمیناله هاندا در نزدیکی توکیو یک شاهکار طراحی و شفافیت و کارآیی در عملکرد است که در زمره فرودگاه های 5 ستاره قرار داشته و سومین فرودگاه برتر جهان در سال 2018 شناخته شده است. این فرودگاه به خاطر تمیزی خارق العاده و آرامش موجود در آن، همچنین رفتار دوستانه کارکنان و مامورین بخش مهاجرت با زبان انگلیسی فصیح باعث شده که بهترین خدمات و ارتباطات تعاملی شفاف در اختیار مسافران قرار گیرد و فرودگاه هاندا مورد تحسین مسافران و کارشناسان حوزه مسافرت های هوایی قرار گیرد. در این فرودگاه نیز از تکنولوژی رباتیک استفاده شده که شامل استفاده از ویلچرهای الکتریکی است که می توانند مسافران دارای محدودیت های حرکتی را به گیت های مربوطه برسانند.
در پایان این مطلب از شما دعوت می کنیم چنانچه قصد سفر در آینده ای نزدیک به دیگر شهرهای کشورمان را دارید، برای رزرو آنلاین هتل از بهترین هتل های ایران به وب سایت ایران هتل آنلاین مراجعه کنید.

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر