لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> غذا و خوراک >> راز گوا بائو- غذای خیابانی تایوان که جهان را شیفته خود ساخته است
راز گوا بائو- غذای خیابانی تایوان که جهان را شیفته خود ساخته است

راز گوا بائو- غذای خیابانی تایوان که جهان را شیفته خود ساخته است

عصر یک روز پنج شنبه معمولی در لان جیا گوا بائو، یک غذاخوری ساده و کوچک در استان گونگ گوان تایوان است و بیرون از در مغازه صفی طویل از مشتریان دیده می شود. در داخل مغازه، یکی از پرسنل در حال پر کردن سبدهایی در حال بخار کردن با لقمه های خوشمزه ای است که مشتریان انتظار آن ها را می کشند. این شبه کلوچه های در حال بخار کردن، بائو نام دارند و در عرض چند دقیقه تمامی این بائوها توسط مشتریان خورده می شوند.

پیش از اینکه بیشتر در مورد گوا بائو صحبت کنیم به شما توصیه می کنیم که در صورت تمایل به سفر به تایوان و خوردن خوشمزه ترین غذای خیابانی جهان، هوشمندانه سفر کنید و رزرو آنلاین هتل را پیش از سفر انجام دهید.

ستاره منوی بسیار کوتاه این غذاخوری گوا بائو است، یک غذای سنتی خیابانی در تایوان که داخل آن با گوشت پخته شده، تکه های سبزیجات، پودر بادام زمینی و گشنیز پر شده که در نهایت بین دو نان بائو که شبیه صدف دو کفه ای پف کرده هستند و از آن ها بخار بلند می شود ساندویچ می شوند. تا چند سال پیش، این غذای خوشمزه طرفداران بسیار اندکی آن هم تنها در تایوان داشت. اما زمانی که این ساندویچ مخصوص تایوان در سال 2009 در خیابان های نیویورک پرطرفدار شد، رفته رفته در دیگر نقاط جهان نیز فروش آن آغاز گردید.
Taiwanese street food
جک لان، صاحب غذاخوری لان جیا گوا بائو در این باره می گوید:«گوا بائو گاهی اوقات هو یائو جو نیز نامیده می شود که معنی آن می شود ببر گراز را گاز می زند زیرا این غذا شبیه آرواره های ببر بوده که یک گراز را گاز می زنند. این غذایی است که ما در طول وییا می خوریم، آخرین جشنی که هر سال برای سپاسگزاری از خداوند برگزار می شود. با خوردن گوا بائو، انگار تمامی بدشانسی ها و کارهای بد سال گذشته بلعیده شده و می توانید سال جدید متفاوتی را آغاز کنید».
Taiwanese street food

ظهور گوا بائو

گوا بائو تا پیش از آن که یک سرآشپز آمریکایی به نام دیوید چانگ در سال 2004 آن را وارد منوی غذایی رستوران های زنجیره ای خود با نام موموفوکو کند، کمتر در خارج از آسیا شناخته می شد. اما سال 2009 بود که با گشایش رستوران بائو هاوس توسط ادی هوانگ در نیویورک سیتی، گوا بائو جایگاه خود را به عنوان یک غذای خوشمزه خیابانی در ایالات متحده تثبیت کرد. از آن زمان به بعد، گوا بائو به عنوان یک ترند غذایی در سراسر جهان محبوب شده است، هر چند گاهی با هیراتا که یک غذای بخارپز مشابه است اشتباه گرفته می شود. اخیراً نیز این غذا با تاسیس یک رستوران تایوانی در لندن در بریتانیا مشهور شده است. شینگ تات چونگ، که در شهر لندن و در سال 2014 رستوران بائو لاندن را در این شهر تاسیس کرد در این باره چنین می گوید:«وقتی که ما کارمان را در لندن شروع کردیم، این غذا معمولاً با کلوچه های هیراتا یا کلوچه های بخارپز دیوید چانگ اشتباه گرفته می شدند».
Taiwanese street food

این رستوران مدرن کار خود را با 6 صندلی در یک بازارچه مخصوص غذاهای خیابانی آغاز کرده و اکنون در 4 نقطه مختلف شهر لندن شعبه دارد و معمولاً هر وقت به سراغ این غذاخوری ها بروید با صف بلندی از مشتریان مواجه خواهید شد. چانگ در این باره می گوید:«حتی بحث هایی بر سر نان گردهای هیراتا و گوا بائو وجود داشت. اما اکنون کسی این درگیری ها را به خاطر نمی آورد و همه آن را بائو صدا می زنند!».
به گفته چانگ، بخشی از محبوبیت این غذای لذیذ به ارتباط فرهنگی این غذا با رفاه و فراوانی بر می گردد زیرا گوا بائو شباهت بسیاری به یک کیف پول سفید دارد. وی در این باره چنین می گوید: «برای مردم تایوان، به نظر من گوا بائو یک غذای سوپر استار در بازار به شمار نمی آید زیرا همه برای خوردن جوجه کباب یا املت صدف به رستوران ها هجوم می برند اما به دلیل اینکه می توان آن را برای نهار، بعد از مدرسه و یا به عنوان اسنکی در اواخر شب خورد، گوا بائو به یک غذای محبوب تبدیل شده است».

در میان مکان های متعددی در تایوان که گوا بائو را به مشتریان خود عرضه می کنند، غذا خوری لان جیا گوا بائو شلوغ ترین و پرطرفدارترین آن ها شناخته می شود. غوغا و جو خاصی که در این غذا خوری جریان دارد به اندازه غذای مخصوص آن دلچسب و تحریک کننده است. لان، صاحب 60 ساله این غذا خوری در این باره می گوید:«4 نفر دارند می آیند. بفرمایید. خجالت نکشید. دو گوا بائو چرب. یکی بدون بادام زمینی. یکی بدون گشنیز. روی غذایتان تمرکز کنید و با گوشی موبایلتان بازی نکنید. یا روی گوشی تان تمرکز کنید و غذا نخورید». مشتریان نیز گوشی هایشان را کنار گذشته و می خندند.
Taiwanese street food
لان در حالی مشغول سرویس دادن به مشتریان است داستان خود را شرح می دهد. حدود 30 سال پیش بود که او از آفریقای جنوبی به تایوان بازگشت و ناگهان خود را بیکار یافت. وی در ادامه می گوید:«پسر خاله ام به مادرم گفت، خاله گوا بائویی که درست می کنی خیلی خوشمزه س. بهتر نیست بذاری پسرت هم گوا بائو بفروشه؟ او برایم یک گاری کوچک دوره گردی از آن طرف خیابان تهیه کرد. روز اول 50 گوا بائو با خودم آوردم و حدود 30 عدد از آن ها را فروختم. خیلی خوشحال بودم. اصلاً برایم قابل تصور نبود که بتوانم روزی 3.000 گوا بائو بفروشم». غذا خوری لان جیا که رسانه های محلی از آن با نام «سلطان گوا بائو» یاد می کنند مشهورترین مکان سرو گوا بائو در تایوان است.
Taiwanese street food
لان می گوید:«حتی ادی هوانگ نیز به غذا خوری من آمد». وقتی پای دستورالعمل پخت گوا بائو مخصوص خانواده به میان می آید، لان بسیار کمال گرا می شود. وی در این باره می گوید:«یک گوا بائو خوب باید از داخل و بیرون بی نقص باشد. بیایید با بائو شروع کنیم. یک بائو خوب نرم و پف دار است». وی هنوز هم بائوها را از همان جایی که مادرش خرید می کرد سفارش می دهد. گوشت قرمز مخصوص و تازه از قصابی های محلی خریداری می شود. سپس آن را با سیر، موسیر، شکر، سس سویا و شراب برنج سرخ کرده و به مدت 2 ساعت در دمای ملایم می پزند. لان می گوید:«پودر بادام زمینی ما از یک مغازه 100 ساله در تایوان می آید که بادام زمینی خود را برشته کرده و سپس آسیاب می کنند. طبیعتاً قیمت بیشتری دارد اما از بو و مزه بهتری نیز برخوردار است».
Taiwanese street food
Taiwanese street food
لان دلیل محبوبیت جهانی گوا بائو را به نزدیکی ان با دیگر اسنک های کلاسیک بین المللی مرتبط می داند. او در این باره می گوید:«به نظر من گوا بائو در سراسر جهان محبوب شده زیرا برای آمریکایی ها شبیه همبرگر، برای چینی ها شبیه رو جا مو و برای مکزیکی ها شبیه تاکو است. اما گاوا بائو از لحاظ تکنیکی نسخه پیشرفته تر همبرگر است زیرا هر آنچه در داخل نان بائو ریخته شود بیرون نمی ریزد». در رستوران لان جیا تنها یک نوع گوا بائو سرو می شود که نوع کلاسیک آن است و برای آن می توان از 5 نوع گوشت استفاده کرد: چربی دار، نازک، نصفه نصفه از هر کدام، ترکیب بیشتری از گوش پرچرب و ترکیب بیشتری از تکه های نازک گوشت بدون چرب.

لان از گزینه هایی که در اختیار مشتریان خود قرار می دهد به خود می بالد و می گوید:« ما نمی توانیم به مشتریانمان اجازه دهیم که خودشان گوا بائو را بپیچند از این رو سعی می کنیم که به همان شکلی که مشتری می خواهد و به بهترین شکل ممکن این کار را می کنیم».

جاهای دیدنی باکو، آذربایجان
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر