لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> میدان نقش‌جهان اصفهان
میدان نقش‌جهان اصفهان

میدان نقش‌جهان اصفهان

میدان نقش‌جهان اصفهان بی‌شک یکی از بهترین جاذبه‌های گردشگری شهر اصفهان است و از سوی دیگر علاقه بسیار زیاد گردشگران به این مکان جذاب به آن شهرت جهانی بخشیده است و این شهرت را مدیون باغ بزرگ نقش‌جهان است. میدان نقش‌جهان مربوط به دوره صفویان است که برخلاف سایر میدان‌های سطح شهر که شکل ظاهری آن‌ها گرد است به‌صورت مستطیل ساخته‌شده است. برای آشنایی بیشتر با میدان نقش‌جهان اصفهان با ایران هتل آنلاین همراه شوید.

میدان نقش‌جهان اصفهان در ایران

چرا میدان نقش‌جهان؟ علت نام‌گذاری این میدان جذاب به این نام زیبا به آن دلیل است که این میدان درست درجایی قرار دارد که صفویان در آن مکان باغی به نام نقش‌جهان داشتند. لذا نام این میدان به اقتباس از همان باغ نقش‌جهان صفویان است.
از دیگر ویژگی‌های منحصربه‌فرد این میدان شکل ظاهری آن است. برعکس سایر میدان‌ها که گرد می‌باشند این میدان مستطیل شکل است و طول آن 560 و عرض آن 160 متر است. اطراف این میدان را تماماً مغازه‌ها احاطه کرده‌اند، مغازه‌های تاریخی که شمارا به یاد حجره‌های عصر صفویه می‌اندازد. ویژگی دیگر این مغازه‌ها دوطبقه بودن آن است. ساختمان‌های که نشان از هنر معماران ایرانی دارد. خوشحال باشید زیرا شما شاهد یکی از هنرهای منحصربه‌فرد تاریخ در ایران زیبا هستید.

اینجا پایان جذابیت‌های میدان نقش‌جهان اصفهان ایران نیست. دو مسجد، سر در قیصریه و یک امارت که هریک خود نیاز به چند ساعت وقت برای سیر کردن و لذت بردن از شاهکارهای ساخته‌شده بشر است انسان را مجاب می‌کند با قدم برداشتن در فضای سنتی میدان حال و هوایی تازه کند.
میدان نقش‌جهان اصفهان
بخش‌هایی از میدان نقش‌جهان اصفهان ایران
میدان نقش‌جهان اصفهان

مسجد امام
درگذشته آن را بانام‌های مسجد عباسی، مسجد شاه، مسجد سلطانی می‌شناختند که پس از انقلاب جمهوری اسلامی ایران نام آن را مسجد امام نهادند. مسجد امام، مسجد تاریخی اصفهان و از آثار به‌جای مانده از دوران صفوی است که از مهم‌ترین بناهای معماری اسلامی و سازه‌ای متشکل از کاشی‌های منقوش به دست هنرمندان عزیز ایرانی، معماری و نجاری به شمار می رود.

تعیین جهت قبله مسجد امام توسط عالم برجسته آن دوران شیخ بهایی صورت پذیرفته است. مسجد امام بیانگر چندین دوره تاریخی مسجد سازی در ایران است. تاق‌های بسیار بلند و باشکوه که تحسین هر معماری را برمی‌انگیزد و یا شاید بهتر است گفته شود سازه‌ای که بدون استفاده از ابزارهای پیشرفته امروزی ساخته‌شده است. مسجد امام در ضلع جنوبی میدان نقش‌جهان اصفهان ایران قرارگرفته تا نقش‌ها و تزیینات آن به لحاظ بهره‌های هنری غنی و ثروتمند باشد و به‌خوبی در نگاه بازدیدکنندگان جلوه کند. در میان بخش‌های مختلف مسجد امام از قبیل مسجد، ارتفاع بلند دروازه ورودی و یک جلوخان که مردم را به داخل برای تجدیدقوا، پناه، امنیت دعوت می‌کند تناسب وجود دارد که به‌خوبی از نقشه مسجد امام، سادگی، برادری و برابری مؤمنان دریافت می‌شود.
مسجد امام

بزرگ‌ترین گنبد مسجد امام 52 متر و قطر آن 23.5 متر است چیزی که چشم شمارا به‌عنوان یک گردشگر به خود خیره می‌کند. شاید سازندگان بناهای عظیم اهمیت این سازه‌ها را در تاریخ معماری ایران بیشتر بدانند. قدری که پیاده‌روی کنید، کمی پایین‌تر از مسجد امام یک ساعت آفتابی را خواهید دید که نمایش‌دهنده ورود به وقت‌های شرعی مسلمانان است.

میدان نقش‌جهان اصفهان عکس های آن چنان گسترده است که وسعت آن از میدان سرخ مسکو که یکی از مشهورترین میدان‌های جهان است و پس از میدان طیان آنمن دومین میدان بزرگ جهان محسوب می‌شود و نیز برتری تاریخی اش را نسبت به میدان کنکورد پاریس به خوبی نشان می دهند.

در وسط این میدان زیبا، حوض آب زیبایی خودنمایی می‌کند و روشنی را بر دل گردشگران می‌افشاند. گاهی اوقات گردشگرانی را می‌بینید که پای خود را در فصل گرما درون آب حوض قرار داده و از دیدن نمای تاریخی میدان نقش‌جهان لذت دوچندان می‌برند.

میدان نقش‌جهان اصفهان
عمارت عالی‌قاپو

از سایر زیبای های میدان نقش‌جهان اصفهان ایران، عمارت یا کاخ عالی‌قاپو است. ساختمانی زنده از کاخ‌های سلطنتی که بدون شک شمارا به‌عنوان یک گردشگر در آغوش خود می‌گنجاند و اجازه نمی‌دهد به‌سادگی از کنارش بگذرید. بنایی که در بین سالهای 973-977 توسط شاه‌عباس صفوی بنانهاده شد و تا زمان شاه‌عباس دوم و شاه سلیمان ادامه یافت. در وصف زیبایی‌های آن می‌توان به نقاشی‌ها و آثار مینیاتوری و بی‌نظیر هنرمندان دوران صفوی کچ بریهی تاریخی طبقه آخر و اتاق صوت یا اتاق موسیقی اشاره کرد.
عمارت عالی قاپو
زمان بازدید از کاخ عالی‌قاپو همه‌روزه به‌جز روزهای تاسوعا و عاشورا است و بهای بلیت آن برای ایرانیان عزیز 3000 تومان و برای گردشگران خارجی و محترم 20000 است که به نظر منصفانه است.
بهتر است بدانید ساعت بازدید عمارت از ساعت 9 صبح است و تا ساعت 5 عصر ادامه دارد.
در طبقه بالای این کاخ ایوانی با هجده ستون قرار دارد که تنها راه ارتباط با راه‌پله‌های شاهی می‌باشند. ایوانی که به شما اجازه می هد با نوشیدن یک چای و با تسلط بیشتری میدان نقش‌جهان اصفهان ایران را نظاره‌گر باشید. سقف این ایوان باهنر گره چینی چوب و بدون استفاده از چسب و میخ تزیین‌شده است به‌گونه‌ای که هنگام ورود به ایوان اولین چیزی که شمارا به خود جذب می کند این سقف زیباست.
از سوی دیگر وجود تمپرا (نوعی رنگ محلول با آب) و نقاشی‌های این ساختمان زیبا به همراه اتاق موسیقی محتویات ذهن شمارا در خود غرق خواهد کرد.
 مسجد شیخ لطف‌الله
مسجد شیخ لطف‌الله
هنگامی‌که از کاخ عالی‌قاپو دل کندید و از آن خارج شدید درست در مقابل دیدگان شما در آن‌سوی میدان شاهکار دیگر از هنر اسلامی قرارگرفته است که نامش مسجد شیخ لطف‌الله است. مسجدی که زیبایی‌های آن جبران‌کننده ترک کاخ عال قاپو است. این مسجد یکی از مساجد خاص وهمانند سایر همسایگانش مخلوق دوران صفویه است.

خاص است زیرا این مسجد برخلاف سایر مساجد بدون مناره است و این تفاوت آن را از سایر مساجد متمایز ساخته است. این مسجد نیز اثر استاد معروف و مشهور دوران صفوی محمدرضا اصفهانی است.
 مسجد شیخ لطف‌الله

از عظمت و باشکوهی این مسجد همین بس که ساخت آن هجده سال به طول انجامیده است. معماری رنگ و نور آن بسیار حیرت‌انگیز است. هنگامی‌که از زیر گنبد به طاق نگاه می‌کنید، درست در مرکز گنبد طاووسی را مشاهده خواهید نمود که پرهای آن توسط نور ورودی به گنبد تکمیل خواهد شد.

زمان بازدید از مسجد شیخ لطف‌الله همه‌روزه و از ساعت 9:00 تا 11:30 ظهر و 13:00 تا 16:30 بعدازظهر است. قیمت بلیت آن برای گردشگران ایرانی 3000 تومان و برای گردشگران خارجی 20000 تومان است.
سر در قیطریه

سر در قیصریه
سر در قیصریه در ورودی اصلی بازار میدان امام یا نقش‌جهان قرار دارد. این شاهکار بزرگِ مرکب از چوب و کاشی در زمان شاه‌عباس ساخته شد.

نقاشی‌های هنرمندانه، رنگ‌های زیبا و عظمت گنبد آن خود نشان از ذوق هنری ایرانی‌تباران دارد. این بنا دارای سه‌طبقه است که امروزه پس از تخریب طبقه سوم، شاهد دوطبقه از آن هستیم؛ و نحوه فعالیت در آن به این صورت بوده که در طبقه سوم نقاره‌خانه‌ای برای اعلام اوقات روزبه مردم وجود داشت و این امر از طریق نواختن موسیقی صورت می‌گرفت. در طبقه دوم آن امور دفتری مربوط به تجارت تجار انجام می‌گرفت و طبقه همکف آن حجره‌های هستند که در حال حاضر و هم‌اکنون نیز در آن فعالیت‌های تجاری صورت می‌گیرد.
بازار قیصریه

بازار قیصریه
پس از گذشتن از سر در قیصریه وارد بازار قیصریه خواهید شد بازاری منحصربه‌فرد و تاریخی شمارا برای لحظه‌ای به بازارهای تاریخی ایران می‌برد.
از ویژگی‌های بازار قیصریه، قرار گرفتن آن در میدان امام است. ساخت و تکمیل این بازار در دوران صفویه و قاجاریه بوده است. این بازار درون خود دارای شاخه‌های فرعی است و درون این شاخه‌های فرعی علاوه بر حجره‌های تجاری، مساجد معروفی همچون مسجد شفا، مسجدهای ذوالفقار، مدارس مذهبی همچون صدر، جده بزرگ، جده کوچک، نیماور، هارونیه و بازار مسگران، بازار فرش‌فروشان قرارگرفته است.

شما می‌توانید در حین بازدید از بناهای تاریخی از کافی‌شاپ‌های بسیار زیبا و خلاقانه با نوشیدن یک چای گردش خود را به یک خاطره تاریخی منحصربه‌فرد تبدیل نماید.
توحید خانه
توحید خانه نام ساختمانی است که در پشت امارت عالی‌قاپو قرار دارد. گفته می‌شود که این ساختمان در دوران صفوی محلی برای مراسمات صوفیان بوده که در آن دور یکدیگر گرد هم می‌آمدند و برای شاه دعا می‌کردند و البته این قداست در دوران قاجار از دست رفت و در دوران پهلوی گنبد این ساختمان به زندان تبدیل گردید.
1683369062 271 میدان نقش‌جهان اصفهان

پارکینگ‌ها
نزدیک‌ترین پارکینگ‌های عمومی به میدان نقش‌جهان عبارت‌اند از:
پارکینگ صدر: کوچه حکیم، کوچه جنب مسجد حکیم
احمدآباد (جی): خ- جی نرسیده به میدان احمدآباد
امام علی (ع): ضلع شمالی میدان زیرگذر امام علی (ع)
کرمانی: خ- حافظ ابتدای کوچه کرمانی
جهان‌نما: خیابان باب الرحمن، ارگ جهان‌نما

هشت‌بهشت: خ- باغ گلدسته جنب پارک شهید رجائی
هتل اصفهان

هتل‌ها

دراطراف این میدان زیبا هتل‌های بسیاری وجود دارد که بسیاری از آن‌ها ارزان‌قیمت هستند پس با دیدن اولین هتل و مسافرخانه قسمت اعظم هزینه‌های خود را پس‌انداز کنید و با اندکی تأمل و تحقیق می‌توانید به رزرو آنلاین هتل های اصفهان و یا اقامتگاه های بوم گردی به استراحت گاه مطلوب و دلخواه خود برسید.

نزدیک‌ترین جایگاه‌های سوخت
فلکه احمدآباد اول خیابان جی
بزرگراه ردانی پور- به‌طرف بلوار کاوه
خیابان کاوه – خیابان بهارستان

چهارراه نظر – جنب ستاد منطقه اصفهان
قدیم میدان نقش جهان

مسیرهای ورودی به میدان نقش‌جهان
– اگر می‌خواهید از پایانه کاوه و با مترو سفر کنید پس از راهنمایی گرفتن از اطلاعات پایانه و سوار قطار شهری شدن در ایستگاه تختی پیاده شده و به‌ طرف خیابان حکیم و ازآنجا به میدان امام بروید که مسیر دست‌یابی از طریق اتوبوس نیز به همین طریق است
– اگر از پایانه صفه به‌طرف میدان نقش‌جهان حرکت می‌کنید به دو طریق می‌توانید مسیر خود را طی کنید
الف) ایستگاه مترو- ایستگاه امام حسین (دروازه دولت)- سپس با اندکی پیاده‌ روی در میدان نقش‌جهان
ب) ایستگاه اتوبوس – ایستگاه دروازه دولت- سپس با اندکی پیاده‌ روی در میدان نقش‌جهان
– اگر از شرق اصفهان به‌طرف میدان نقش‌جهان حرکت نموده‌اید
الف) اصفهان – فلکه احمدآباد- چهارراه شکرشکن- میدان امام

قیمت هتل در اصفهان
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر