لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> جاهای دیدنی شهرضا اصفهان | مهد تاريخ و امامزادگان معصوم(ع)
جاهای دیدنی شهرضا اصفهان

جاهای دیدنی شهرضا اصفهان | مهد تاريخ و امامزادگان معصوم(ع)

استان اصفهان همیشه نامی آشنا برای دوستداران تاریخ و فرهنگ بوده و می باشد. گوشه گوشه این استان نشانه ای از تمدن باستان و فرهنگ غنی مردمان این سرزمین می باشد. در این مقاله شما را با یكی دیگر از مناطق این استان كهن و همچنین امامزادگان معصوم (ع) آشنا می كنیم. در فاصله 70 كیلومتری جنوب غربی اصفهان شهری به نام شهرضا واقع شده است. شهری تاریخی كه در بسیاری از اتفاقات مهم تاریخی در گذشته نقش به سزایی داشته است. در ادامه شما را با مكان هایی تاریخی و دیدنی این شهر از جمله امامزاده شاه رضا، مسجد جامع، شاه بابویه، بقعه سید خاتون، پارك خانه شهر شهرضا، بازار چهارسوق، امامزاده شاه سید علی اكبر، قدمگاه خواجه خضر(ع) و بسیاری دیگر از مكان های تاریخی و تفریحی آشنا می كنیم. در برخی از استان های ایران و شهرهای تاریخی و توریستی می توان به راحتی با فراهم كردن محل اقامت خود در نقطه ای از آن شهر به تمام نقاط دسترسی آسانی داشته باشید.
برای مثال رزرو هتل در كيش و رزرو هتل در اصفهان و برخی شهر های ديگر به دليل وجود هتل های بسيار زيبا و پر تعداد كاری بسيار ساده می باشد. بهترين راه برای گردش و تفريح و سر زدن به نقطه نقطه استان “اصفهان” رزرو هتل در اصفهان و يا اقامت در اقامتگاه های سنتی و تاريخی اين شهر و پس از آن برنامه ريزی دقيق برای گردش در اين استان زيبا می باشد.

شهر “شهرضا” در استان “اصفهان” از جمله شهرهای با قدمت در استان “اصفهان” كه در حدود 850 سال پیش پایگذاری و با نام “قمشه” یا “شهرضا” شناخته شده است. شهری در نزدیكی “اصفهان” كه به دلیل موقعیت ترانزیتی و جغرافیای خاص خود و همچنین وجود آثار مذهبی و تاریخی بسیار در آن مورد توجه قرار گرفته است. از جمله نشانه هایی كه به راحتی می توان مردم سخت كوش این منطقه را از دیگران متمایز كرد، زبان مردم شهرضا و لهجه به خصوص آن ها و همچنین سوغات شهرضا كه در ادامه به صورت مفصل درباره هر كدام از آن ها اشاره خواهیم كرد می باشد. در زمان حكومت “صفویان” و سپس در زمان “قاجاریه” این منطقه به دلیل نزدیكی به “اصفهان” و همچنین قرار گرفتن در بین دو شهر “شیراز” و “اصفهان” از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده است تا جایی كه محل اقامت پادشاهان در زمان شكار و تفریح قرار می گرفته است.
شهرضا
امامزاده عظیم الشان شاهرضا(ع)
با وجود آثار باستانی و تاریخی و فرهنگی بسیار در شهر “شهرضا”، بدون شك نگین زیبای این منطقه وجود امامزاده شاهرضا(ع) در این شهر می باشد. امامزاده ای كه با ورود به این شهر در سمت شمال آن از دور چشم همگان را به خود جلب می كند. به روایتی این امامزاده یكی از برادران امام رضا(ع) و یا یكی از سادات هم عصر ائمه معصوم”ع” در زمان خود بوده است كه با پناه بردن به دل این منطقه و كوهستان های آن پس از رحلت در همان منطقه به خاك سپرده شده. ساختمان اولیه این بقعه متبرك در زمان “صفویه” ساخته شده است.

باغ گلها اصفهان
ادامه مطلب

مسجد جامع “شهرضا”
اگر به سمت مركز شهر و ورودیه بازار قدیمی شهر برویم، از دور می توان منار زیبایی را ببینیم كه نشان از وجود مسجدی در این منطقه می باشد. مسجد جامع “شهرضا” از زمان “سلجوقیان” بنا شده است و با سادگی و هنر مندی هنرمندان در زمان خود ساخته شده است. مناره ای بلند كه نزدیك به 15 متر ارتفاع دارد در كنار گنبدی آجری كه به صورت ساده و بدون نقش و نگار ساخته شده است.
كاروانسرای ملك
كاروانسرای ملك
اگر از سمت “اصفهان” به سمت “شیراز” حركت كنیم در نزدیكی شهر “شهرضا” در كنار جاده كاروانسرای قدیمی و زیبایی را می توان دید. كاروانسرایی كه بی شك از دوران “صفویه” و یا قبل از آن در این مكان بنا شده است. كاروانسرای ملك از جمله كاروانسرا های چهار ایوانی می باشد كه در میان آن حوضی بزرگ و زیبا به چشم می خورد.

پارك خانه شهر شهرضا
اگر از سمت شهر “اصفهان” وارد “شهرضا” شویم بعد از ورود به شهر می توان در سمت چپ جاده منطقه زیبا و گردشگری “پارك خانه شهر شهرضا” را دید. مجموعه ای از درختان و امكانات ورزشی و تفریحی در كنار رستوران ها و مغازه هایی برای خرید كه می توان محل مناسبی جهت استراحت و اقامت كوتاه مدت گردشگران و مسافران باشد. وجود شهر بازی در این منطقه و امكانات تفریحی و پارك های بازی، این شهر بازی و پارك خانه را از مهمترین اماكن تفریحی “شهرضا” به حساب می آورد.

غار شاه شكر
اگر حدود 20 كیلومتر از شهر “شهرضا” به سمت شهر “سمیرم” برویم می توان در دامنه كوهی كه در نزدیكی جاده قرار دارد غاری زیبا و عجیب را به نام غار “شاه شكر” ببینیم. غاری كه با رسیدن در ورودی آن زنجیری طولانی به چشم می خورد كه برای ورود به آن باید از این زنجیر استفاده كرد. با ورود به این غار می توان روشنایی شمع هایی را كه اهالی این منطقه برای راز و نیاز روشن كرده اند دید.

مقایسه هتل عباسی با هتل پارسیان کوثر اصفهان
ادامه مطلب

امامزاده سید محمد و سید ابراهیم(ع)
در 10 كیلومتری “شهرضا” روستایی به نام زیارتگاه قرار دارد. روستایی خوش آب و هوا و كوهستانی كه در دل خود بقعه امامزادگان سید محمد و سید ابراهیم(ع) را جای داده است. با ورود به صحن این امامزاده در یك سمت حوضی كوچك و زیبا و در سمتی دیگر سقاخانه ای طلایی به چشم می خورد كه هر بیننده ای را به یاد سقاخانه طلایی رنگ حرم امام رضا(ع) می اندازد.
كبوتر خانه
كبوتر خانه
با ورود به شهر “شهرضا” و پرسه زدن در مناطق قدیمی تر آن گاهی ساخنمان های بلند و استوانه ای شكلی را می توان دید كه با معماری جالبی ساخته شده اند. این بنا ها به كبوتر خانه معروف هستند. كبوتر خانه ها محلی برای تجمع پرندگان و جمع آوری و استفاده از كود آن ها برای كشاورزی و دیگر مصارف می باشد. از زیبا ترین كبوتر خانه ها را در این شهر می توان دید.
پارك آبشار
پارك آبشار
قبل از ورود به شهر “شهرضا” از سمت “اصفهان” پارك بزرگ و مجموعه كم نظیر “پارك آبی” به چشم می خورد. پاركی كه در مساحتی 500 هزار متر مربعی ساخته شده است. مجموعه ای از آلاچیق ها، رستوران ها، آمفی تاتر ها، مجموعه های تفریحی آقایان، مجموعه تفریحی بانوان، آبشار ها و بركه ها، باغ گل ها، باغ پرندگان، هتل ها و دیگر امكانات و تجهیزات تفریحی كه برخی از آن ها به بهره برداری رسیده اند را در خود جای داده است.
مسجد خان
مسجد خان
همان طور كه اشاره شد شهر “شهرضا” مجموعه ای از مساجد و امامزاده ها را در خود جای داده است. یكی دیگر از مساجد این شهر مسجد “خان” می باشد كه با گنبد و گلدسته ای زببا از زمان “زندیه” برجای مانده است. از ویژگی های این مسجد زیبا قرار گرفتن آن بر روی ستون های سنگی و همچنین آجری بودن بنا می باشد.
آسیاب
آسیاب
“آسیاب ها” یا همان “عصارخانه ها” محلی برای تهیه روغن های مورد نیاز هالی این منطقه بوده اند. در این شهر نیز از بین تمامی این آسیاب ها می توان به آسیابان “شهرضا” كه بیش از یكصد سال است كه قدمت دارد اشاره كرد.

تله سیژهای ایران
ادامه مطلب

شاهزاده سید علی اكبر(ع)
در نزدیكی “شهرضا” و خارج از شهر بقعه ای زیبا به نام بقعه سید علی اكبر(ع) قرار گرفته است. این امامزاده برادر حضرت رضا(ع) می باشد. مانند دیگر امامزادگان این منطقه بنای آن در دوران “صفویان” ساخته شده است.
سوغات شهرضا
سوغات شهرضا
یكی از تفریحات و جاذبه های هر شهری همان سوغات و صنایع دستی آن می باشد. در “شهرضا” نیز می توان بسیاری از صنایع دستی و سوغاتی ها را یافت. از جمله معروف ترین سوغات این شهر همان سفال های زیبای آن كه حاصل دسترنج استادان ماهر این شهر است می باشد. از دیگر سوغات های این منطقه انار های خوشمزه و با كیفیت آن است كه در كشور همانند انار “ساوه” معروف می باشد.

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر