لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> کوه گلک کجاست؟ عکس + مسیر دسترسی
کوه گلک هرمز

کوه گلک کجاست؟ عکس + مسیر دسترسی

استان هرمزگان یکی از مناطق مملو از جاذبه‌های طبیعی شگفت‌انگیز است. مناطق تفریحی و گردشگری در این منطقه به قدری فروان و متنوع هستند که مسافران همواره جایی برای تفریح و گشت و گذار دارند. در میان تمام شهرهای هرمزگان جزیره هرمز از جاذبه‌های متعددی برخوردار است.

کوه گلک یکی از مناطق شگفت‌انگیز و زیبا در این جزیره است. در این مقاله سعی داریم تا در مورد این منطقه گردشگری و دیدنی، دلیل رنگی بودن این منطقه، اقامت در هرمز و دیگر خصوصیات مربوط به آن صحبت کنیم. با ما همراه باشید در مورد این جاذبه گردشگری اطلاعاتی بیشتر به دست آورید.

درباره کوه گلک

کوه گلک

گوشه گوشه جزیره هرمز پر شده از جاذبه‌هایی که هر لحظه غافلگیرتان می‌کنند. این کوه هم یکی از مکان‌هایی است که شما را شگفت زده می‌کند. در مسیر منتهی به سمت هرمز کوه‌هایی زیبا و سرخ رنگ توجه شما را به خود جلب می‌کنند. کوه  زیبای گلک با داشتن ارتفاعی ٢٠٠ متری جلوه‌ای دوچندان به ساحل هرمز داده است.

جالب است بدانید که این کوه‌ علاوه بر داشتن جنبه زیبایی و بکر بودن از لحاظ خوراکی نیز ارزشمند هستند. این کوه که از خاک آن به عنوان یک خوراکی در غذاهای محلی استفاده می‌کنند تنهاترین کوه خوراکی دنیا به شمار می‌رود.

کوه گلک کجاست؟

جزیره هرمز محل قرار گرفتن این جاذبه زیبا و طبیعی است. به طور دقیق‌تر در ٢٠٠ متری جنوب هرمز می‌توانید این مکان را به راحتی پیدا کنید.

معرفی جاهای دیدنی میناب با عکس و آدرس
ادامه مطلب

خاک گلک را چگونه مصرف می‌کنند؟

خاک گلک را چگونه مصرف می‌کنند؟

خاک گلک در طبخ غذاهای محلی هرمزگان جایگاه ویژه‌ای دارد. بعضی از ساکنان این جزیره از این خاک به عنوان ادویه‌ای مخصوص برای طعم‌دار كردن غذاهایی مانند ماهی، مربا یا ترشی استفاده می‌کنند. علاوه بر ادویه، از خاک این منطقه برای تهیه سسی خوشمزه و خوش طعم نیز استفاده می‌کنند.

طرز تهیه این سس که مختص بومی‌های هرمز است به این شکل است که ابتدا مقداری از خاک را با آب ترکیب می‌کنند، پس ازته‌نشین شدن خاک، آب رنگ زیبای قرمز را به خود می‌گیرد. در مرحله بعد به این آب کمی نمک کوهی اضافه می‌کند. در نهایت سس آماده را برای خوشمزه‌تر شدن به غذاها به کار می‌برند.

یکی از غذاهایی که با اضافه کردن سس ذکر شده در هرمزگان تهیه می‌شود سوراغ نام دارد. برای تهیه این غذای جنوبی در ابتدا ماهی تازه جنوبی را با سس گلک و پوست نارنج طعم‌دارمی‌کنند. تمام مواد گفته شده را در زمانی دو ماهه در دبه‌ای بزرگ نگهداری می‌کنند. پس از طی زمان مورد نظر سوراغ مشهور هرمزی آماده است.

دیگر کاربردهای خاک گلک

کاربردهای خاک گلک

علاوه بر کاربرد این خاک در غذاهای جنوبی مردم این دیار از این خاک به عنوان منبع درآمد نیز استفاده می‌کنند. در واقع این خاک به دیگر نقاط دنیا برای کاربرد در صنایع مختلف صادر می‌شود. یکی از کاربردهای خاک گلک در صنعت رنگ‌سازی و تولیدات سرامیکی و سفالگری است.

همچنین عکاسان حرفه‌ای از منظره زیبای این خاک به عنوان سوژه‌ای جذاب برای عکاسی استفاده می‌کنند. در ضمن این خاک قرمز در کنار دیگر خاک‌های رنگی منطقه توسط هنرمندان تبدیل به تابلویی زیبا بر روی زمین می‌شود.

كوه صفه در شهر اصفهان پاركی به بزرگی تاریخ
ادامه مطلب

علاوه بر کاربردهای مختلف خاک گلک، بسیاری از زمین‌شناسان و هنرمندان علاقه‌مند به ديدن اين منطقه جذاب و بكر از نزدیک هستند.

دليل قرمزی خاک گلک چيست؟

دليل قرمزی خاک گلک چيست؟

رنگ‌های زیبای موجود در جزیره هرمز متشکل از اکسیدهای آهن و دیگر مواد آتشفشانی موجود در خاک است. این خاک که قرمزی آن به دلیل وجود مواد معدنی در خاک است دارای رنگی زیبا و شفاف است. این شفافیت و زیبایی موجب شده که از آن در تولیدات مختلف به وفور استفاده کنند.

بهترین زمان مسافرت به هرمز

بهترین زمان مسافرت به هرمز

همانطور که همه ما می‌دانیم هوای جنوب در فصل تابستان و اواخر بهار بسیار گرم و طاقت‌فرسا است. در حقیقت گذراندن تعیطلات و بازدید از جاهای دیدنی هرمز در این فصول برای مسافران لذت‌بخش نیست. شش ماه دوم سال یعنی پاییز و زمستان بهترین زمان برای سفر به جنوب و جزیره زیبا و دیدنی هرمز است. در این فصول که سرمای هوا در دیگر نقاط کشورمان بسیار آزار دهنده است هوای جنوب و جزیره هرمز رو به خنکی و اعتدال می‌رود.

نکاتی که در هنگام بازدید از خاک گلک باید رعایت کنید؟

نکات مهم بازدید از کوه گلک

با توجه به محدود بودن منابع طبیعی و کاربردهای این منابع در صنعت، کشاورزی و … رعایت نکات زیست محیطی در مورد آنها الزامی است. بسیاری از مسافران به دلیل زیبایی خیره‌کننده کوه گلک مقداری از خاک آن را با پلاستیک به سوغات می‌برند. این امر سبب می‌شود که خاک این منطقه کم کم رو به تحلیل رود و زیبایی گذشته را نداشته باشد. پس بهتر است در زمان بازدید از این منطقه از آوردن این خاک با خود جداً پرهیز کنید تا زیبایی این خاک برای نسل‌های آینده همچنان پابرجا بماند.

رشته کوه دنا
ادامه مطلب

دسترسی به جزیره هرمز

دسترسی به جزیره هرمز

هواپیما، اتوبوس و خودروی شخصی همگی شما را به بندرعباس می‌رسانند. راحت‌ترین راه و در عین حال کوتاه‌ترین راه هواپیما است. در ابتدا با هواپیما به یکی از دو شهر قشم یا بندرعباس بروید. اگر از بندرعباس راهی جزیره هرمز شوید در مسافتی هشت کیلومتی با لنج به این جزیره می‌رسید.

راه دیگر قشم است. از قشم مسافتی بیشتر در حدود ٥٤ کیلومتر را باید تا جزیره هرمز طی کنید. پس اگر سفری کوتاه را ترجيح می‌دهید، بهترين راه، انتخاب بندرعباس به عنوان مبدا حركت به جزيره هرمز است.

اقامت در هرمز

فرش طبیعی در جزیره هرمز

به دلیل وجود جاذبه‌های متنوع در جزیره هرمز هرساله مسافران زیادی راهی این جزیره زیبا می‌شوند. مناطق جذاب و دیدنی در این جزیره به قدری فراوان و متنوع هستند که برای دیدن همه آنها باید برای اقامتی چند روزه برنامه‌ریزی کنید. هتل های هرمز از تنوع بالایی برخوردار هستند. بسته به سلیقه و بودجه مصرفی می‌توانید از اقامتگاه های سنتی یا هتل های چند ستاره در این جزیره برای سکونتی چند روزه استفاده کنید.

جمع‌بندی

جزیره هرمز جزیره‌ای زیبا، با جذابیت‌های منحصر‌به‌فرد است. دریا، ساحل و کوه‌های زیبا در این جزیره جلوه‌ای دیگر دارد. کوه گلک یکی از مكان‌های مهم گردشگری هرمز است. در اين مقاله سعی كرديم تا در مورد اين كوه، رنگ قرمز آن، دليل پیدایش اين رنگ و دیگر خصوصيات مربوط به آن صحبت كنیم. امید است توانسته باشیم تا در مورد زیبایی‌های این منطقه اطلاعاتی مفید در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

3/5 - (2 امتیاز)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر