لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> جهانگردی >> معبد آرتمیس، مکانی افسانه ای در ترکیه
معبد آرتمیس، مکانی افسانه ای در ترکیه

معبد آرتمیس، مکانی افسانه ای در ترکیه

در جهان بناهای جذاب و دیدنی وجود دارند که گاه به اماکن افسانه ای شهرت می یابند. سبک معماری متفاوت و منحصر به فرد این ابنیه، سبب تمایز آنها گشته است. ترکیه یکی از کشورهایی است که یکی از نمونه های عجایب هفت گانه جهان را در خود جای داده است.

افراد زیادی برای دیدن از این جاذبه گردشگری، به ترکیه سفر می کنند و با رزرو هتل در هر یک از شهرهای این کشور، اقامتی طولانی مدت و یا کوتاه مدت را تجربه می کنند. معبد آرتمیس تجلی زندگی الهه های باستانی یونان است.

آنچه در مورد معبد آرتمیس باید بدانید:
این معبد با شکوه در سال ۵۵۰ قبل از میلاد مسیح در امپراطوری یونان ساخته شده است. سازنده اولیه این بنا هنوز مشخص نشده است اما ساختمان قدیمی معبد در اثر سیل نابود شد.
پس از آن کرزوس، پادشاه لیدیه بنایی جدید را به عنوان جایگزینی برای معبد تخریب شده، ایجاد کرد. البته لازم به ذکر است که باقی مانده کنونی این معبد، به قرن ۷ قبل از میلاد مسیح باز می گردد.
معبد آرتمیس ترکیه
این معبد عظیم به عنوان یاد بودی از یک الهه محلی ساخته شد. اما یونانیان محل ساخت این معبد را آرتمیس، یا محل تلفیق این ایزد با الهه شکار، وحوش و زایمان نامیدند. بناهای تاریخی اِفِسوس نیز در نزدیکی این معبد افسانه ای قرار دارند.
علت قرار گیری این معبد افسانه ای در فهرست عجایب هفت گانه جهان، نوع معماری بی نظیر آن است.معبد آرتمیس ترکیه به معبد بزرگ مرمرین معروف است. معمار بزرگ یونانی، کرسیفون، ساخت این بنا را به دستور قارون، شاه لیدیه بر عهده گرفت.

سر تا سر این معبد با مجسمه های زیبای برنزی تزیین شد و این معبد به یکی از بزرگ ترین و زیباترین معابد یونان باستان مبدل گشت. یونان در گذشته کشوری زیبا بود که هنرمندان زیادی را پرورش داده بود. از مهم ترین نمونه این هنرمندان می توان به پلی کلیتوس، فرادمون و فیدیاس اشاره کرد.
معبد آرتمیس ترکیه

اما به علت قداست، این معبد به مکانی برای ادای احترام و اهدای هدایای افراد مختلف تبدیل شده بود. بازرگانان و جهان گردان زیادی برای دیدن از معبد آرتمیس به یونان باستان سفر می کردند و هدایایی نظیر مجسمه های طلایی را به این معبد هدیه می نمودند.
در سال های اخیر، باستان شناسان طی حفاری هایی، موفق به کشف تعدادی مجسمه طلایی، گوشواره، دستبند و دیگر موارد این چنینی شدند. قدمت هر یک از این یافته ها به قرن ها پیش از میلاد باز می گردد.
معبد آرتمیس ترکیه
افسانه معبد آرتمیس:
یونانیان بر این باورند که در شب ۲۱ ژوئیه سال ۳۵۶ قبل از میلاد، اسکندر مقدونی متولد شد. درست در همین شب هروستراتوس، برای جاودانه شدن، معبد آرتمیس را به آتش کشید. یونانیان معتقدند که آرتمیس، الهه این معبد در آن شب درگیر مراقبت از تولد اسکندر بوده است، از این رو قادر به حفاظت از معبد خود نبوده است.
اسکندر پس از فتوحات خود دستور ساخت مجدد این معبد را صادر کرد. اما این امر تا بعد از مرگ وی نیز به طول انجامید. این معبد زیبا و افسانه ای دوباره در سال ۲۶۲ میلادی توسط قبیله ای با نام گوت نابود شد.

بار دیگر در سال ۴۰۱ میلادی شهر افسوس مورد تهاجم قرار گرفت و معبد ویران شد. اهالی این شهر که مدت ها پیش به مسیحیت گرویده بودند، شهر را ترک نمودند. این شهر متروکه در اواخر قرن ۱۹ میلادی در یک حفاری یافته شد.
1683372643 422 معبد آرتمیس، مکانی افسانه ای در ترکیه

معماری معبد آرتمیس:
این معبد چهار گوش، تماما از جنس سنگ مرمر بود. در ساخت این معبد از تلفیق معماری کلاسیک یونان و معماری شرقی استفاده شده بود. ورودی این معبد به حیاطی بزرگ می رسید. از طریق پلکان مرمری این معبد، می شد به بالکن های طبقات بالا دست یافت. مساحت هر یک از این بالکن ها در حدود ۱۰۴۰ متر مربع بوده است.
ستون های ۲۰ متری، عاملی در استحکام این معبد به شمار می رفته اند که تعداد آنها بالغ بر ۱۲۰ عدد بوده است. این ستون ها با نظم خاصی در کل بنا به جز مرکز آن قرار گرفته بودند. این ستون ها به وسیله طلا و نقره پوشش داده شده بودند. چهار مجسمه برنزی با عنوان زنان جنگجوی آمازون، شاخصه اصلی این بنا محسوب می شد.

امروزه می توان بقایای این بنای باستانی نظیر قطعات به هم چسبیده شده مجسمه ها را در موزه بریتانیای لندن دید. کوزه ای باستانی و پر از طلا نیز با قدمتی ۲۶۰۰ ساله، از این معبد کشف شده که در موزه بریتانیا نگهداری می شود.
معبد آرتمیس ترکیه

معبد آرتمیس کجاست؟
همان طور که گفته شد، معبد آرتمیس در شهر اِفِسوس، قرار دارد. این شهر تاریخی اکنون در فاصله ۵۰ کیلومتری شهر ازمیر ترکیه واقع شده است. این معبد عنوان زیباترین سازه جهان را به خود اختصاص داده است، از این رو هر ساله افراد زیادی برای دیدن آن به این کشور سفر می کنند.
معبد آرتمیس ترکیه
امروزه می توان بقایای این بنای عظیم تاریخی را که به صورت یک ستون به هم چسبیده از قطعات باستانی است را در خارج شهر سلجوق مشاهده کرد. برای سفر به این مکان می توان از شهرهایی نظیر آنتالیا و استانبول به سلجوق رفت.
همچنین می توان از ایستگاه اتوبوس ازمیر، با اتوبوس های مخصوص، به سلجوق یا کوش آداسی سفر کرد. سپس با مینی بوس های اختصاصی به شهر افسوس رفت. لازم به ذکر از که بخشی از مسیر را باید پیاده روی نمود.

10 مورد از برترین كارهای تفریحی كه می توان در استانبول بدون هزینه انجام داد
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر