لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> خانه مشروطه تبریز | نماد تحقق آرمان های یک ملت در مسیر آزادی
خانه مشروطه تبریز

خانه مشروطه تبریز | نماد تحقق آرمان های یک ملت در مسیر آزادی

بی شک سیر و روند تحقق دموکراسی و مبارزاتی که در هر کشوری برای دستیابی به این منظور انجام می شود جزء مهمی از تاریخ آن کشور می باشد و خانه مشروطه تبریز دقیقا ارزش و اهمیت این موضوع را در کشور ما نشان می دهد. خانه مشروطه تبریز بخش مهمی از تاریخ ایران است و نمی‌توان نقش آن را در تاریخ معاصر ایران نادیده گرفت و با سبک معماری خاص خود و تزئینات منحصر به فردش چشم هر بیننده ای را به خود خیره می سازد و حس غرور و میهن پرستی را در ذهن هر ایرانی زنده می کند. خانه مشروطه تبریز در بخش غربی بازار بزرگ تبریز قرار دارد و در حال حاضر به عنوان موزه مشروطه به نمایش آثار و نشانه های عصر مشروطه خواهان می پردازد.
شهر تبریز به عنوان سومین شهر بزرگ ایران و قطب اقتصادی، اداری، بازرگانی، در شمال غرب کشور دارای پیشینه و تاریخی پر افتخار است فراز و نشیب های بسیاری را در گذار حوادث گوناگون تاریخی طی کرده است و بارها از طریق حوادث طبیعی به خاک تبدیل شده اما با همت و غیرت مردان و زنانی مانند “ستارخان” و “باقرخان”، “پروین اعتصامی” و دیگر مشاهیر و مفاخر این شهر بازسازی شد و اکنون از مهمترین شهرهای ایران و پیشرو در تمامی عرصه های فرهنگی و تکنولوژیکی شناخته می شود.

خانه مشروطه تبریز کجاست؟
موزه مشروطه تبریز در شهر تبریز قرار دارد که نشانی آن خیابان شهید مطهری، روبروی مسجد جامع تبریز می باشد و در خانه مشروطه تبریز ساعات بازدید غیر از تعطیلات رسمی و روز های دوشنبه از ساعت ۸ صبح تا ۲۰ بعد از ظهر، با بهای بلیط هر نفر ۱۵۰۰ تومان می‌توانید از این موزه دیدنی بازدید نمایید.

فضای خانه مشروطه به نحوی طراحی و ساخته شده است که بسیار مناسب عکاسی بوده و عکس خانه مشروطه تبریز را می توانید در کنار سایر سوغاتی های شهر تبریز به یادگار داشته باشید. ضمن گذراندن اوقاتی برای بازدید از این خانه می توانید با بازدید از آثار تاریخی و گردشگری از جمله مسجد جامع، موزه تبریز، مسجد کبود و بازار تبریز که در نزدیکی این محل قرار دارند، هوشمندانه سفر کنید. همچنین می توانید از سایر جاذبه‌های این شهر از جمله سوغاتی ها، صنایع دستی، خرید در بازار تبریز، بازار چرم، گردش در رستورانهای سنتی این شهر سفری به یاد ماندنی داشته باشید. هنگامی که به خانه مشروطه وارد می شوید درها و پنجره های سنتی با شیشه های رنگارنگ، درختان و حوضچه ای که در وسط حیاط قرار دارد پیش از آنکه شمارا به یاد عصر مشروطیت بیاندازد به یاد سبک زندگی خاص ایرانی در آن دوران می اندازد که نمونه آن در دیگر جاهای ایران کم نظیر می باشد.
خانه مشروطه تبریز
خانه مشروطه تبریز
در حیاط این خانه مجسمه های بزرگان عصر مشروطیت از جمله سردار خان و باقرخان دیده می شوند و همچنین ستون های بلند این بنا نوعی عظمت را در خاطره هر بیننده ای تداعی می کند و این را می‌‌توانید هنگامی بیشتر درک نمایید که رفت و آمدها و تجمعات مشروطه خواهان در این حیاط را در ذهنتان تصور نمایید.

در زیرزمین این بنا مجموعه ای ارزشمند از کتب و آثار به جا مانده از این دوران که شامل ۳۰۰ کتاب در حوزه مشروطیت و ۲۰۰ جلد درباره تاریخ آن دوران، تحت عنوان پژوهشکده مشروطیت گردآوری شده است و منبع بسیار خوبی برای مطالعه آن دوران توسط پژوهشگران و محققان می باشد. از دیدنی های خانه مشروطه می توان به سبک معماری چشمگیر این بنا اشاره کرد. درهای منبت کاری شده بزرگ و پنجره های ارسی و بناهای کلاه فرنگی که در این مجموعه به چشم می‌آید. اتاق های زیبا با سر ستون های سنگی همگی نشانی از اصالت و هویت بناهای آن دوران در کشورمان دارد. خانه مشروطه تبریز دو طبقه است که طبقه اول آن شامل ۶ اتاق و سرسرا می باشد و در طبقه دوم سالن بزرگی به اندازه ۷۳ متر و شش اتاق دیگر می باشد.

خانه مشروطه تبریز

انعکاس نور خورشید از شیشه های رنگی پنجره های این بنا به داخل فضای ملایم و در عین حال خاطره انگیزی را ایجاد کرده است و اتاق های جنبی این بنا که با نام گوشواره شناخته می شوند سقف چوبی دارند و تزئینات هشت ضلعی و درهای چوبی آن ها که با طرح های اسلیمی و گل برگ تزیین شده اند چشم هر بیننده ای را به خود خیره نگه می دارد. خانه مشروطه تبریز در سال 13۷۰ توسط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور مرمت و بازسازی شد و این خانه برای نمایش وقایع تاریخی مربوط به دوران مشروطه و همچنین اسناد آن دوران برای عموم در سال ۱۳۷۵ بازگشایی گردید. در موزه مشروطه مجسمه های ستارخان و باقرخان دیده می شود که در ایوان ها ایستاده اند و همچنین در دو گوشه حیاط ۲ دستگاه توپ دیده می شود که نشان از مشی مسلحانه مشروطه‌خواهان داشته است همچنین در درون ساختمان، نمایشگاه اسناد، عکس ها و تندیسهای آن دوران وجود دارد.

خانه مشروطه تبریز
خانه مشروطه تبریز
از جمله آثار گرانبهایی که در این مجموعه وجود دارد سلاح کمری ستارخان و سایر وسایل مشروطه خواهان در این مجموعه است که به روشنی بخشی از تاریخ را تداعی می نماید. در پلکانی که طبقه اول موزه را به طبقه دوم آن متصل می کند، عکس های مربوط به دوران مشروطیت دیده می شود و این پله ها بازدیدکنندگان را به اتاق های طبقه بالا رهنمون می سازد و در طبقه دوم وسایل شخصی افراد برجسته ای که در این دوران نقش مهمی داشته اند از جمله “میرزا علی ثقة الاسلام” و عینک، قلمدان، دستنوشته ها و دفترچه دخل و خرج و وصیت نامه حاج مهدی کوزه کنانی دیده می شود همچنین وسایل و لوازم کار او به عنوان یکی از چهره های مشروطیت در این اتاق ها به نمایش گذاشته شده است.
خانه مشروطه تبریز
در اتاق های گوشواره به نقش آفرینی زنان در مشروطیت پرداخته شده است و سرگذشت بانوانی مثل “زینب پاشا” و “تلدی ززی” دختری که با بر تن کردن لباس رزم مردانه پا به پای مبارزان مشروطه جنگید و ستارخان پس از زخمی شدن وی متوجه زن بودن او شد که نمادی از شجاعت و نقش موثر زنان در تاریخ کشورمان بوده است. همچنین در این بنا تندیس هایی از شخصیت های برجسته دوران مشروطیت از جمله باقرخان، ستارخان، حسن خان باغبان، شهید ثقة الاسلام، میرزا مهدی کوزه کنانی، علی مسیو، میرزا ابراهیم آقا صبا، جهانگیرخان صوراسرافیل، میرزا اسماعیل نوبری و سایر چهره‌های برجسته این دوران را مشاهده خواهید کرد.

همچنین ابزارهای مبارزات از جمله دستگاه چاپ دستی که برای انتشار شب نامه های آن دوران استفاده میشد و تصاویری از “محمدعلی شاه” و “مظفرالدین شاه” و دسته های مخالف خانه مشروطه و اسناد تاریخی که مربوط به انقلاب مشروطه بود در این مجموعه دیده می شود. خانه مشروطه تبریز در واقع به یکی از تجار سرشناس و معتمد مردم در آن دوران به نام “حاج مهدی کوزه کنانی” می باشد که پس از به توپ بسته شدن مجلس در سال ۱۲۸۷ شمسی، خانه خود را در اختیار مشروطه‌ خواهان گذاشت تا تصمیماتی سرنوشت ساز در مورد مبارزات مشروطه خواهان اخذ شود.

خانه مشروطه تبریز

خانه مشروطه با ۱۳۰۰ متر مربع مساحت به عنوان یکی از مهمترین بناهای دوران مشروطیت از سنگ و آجر و خشت توسط معمار خوش ذوق و زبردست ایرانی با نام “حاج علی” که در روسیه اقامت داشت ساخته شد. این خانه محل جلسات اعضای مشروطه در زمان ۱۱ ماه جنگ تبریز بود که تصمیمات مهمی از جمله پایین آوردن پرچم سفید صلح در مقابل نیروهای حکومتی در این خانه اتخاذ گردید. حاج مهدی کوزه کنانی یکی از شخصیت های وطن پرست و پر نفوذ شهر تبریز در دوران مشروطه بود که از حامیان و پشتیبانان اصلی جنبش مشروطیت در آذربایجان و همچنین اولین رئیس انجمن ایالتی این منطقه و نگه دارنده مهر آن بود که به دلیل اعتبار و سرشناسی خود، بارها در بازار تبریز از طریق اعتمادی که میان تجار شهر تبریز داشت به جمع آوری کمک از طریق بازاریان برای حمایت از مشروطیت پرداخته است.

شهر تبریز، صنایع دستی و سوغات
شهر تبریز با جمعیتی نزدیک به دو میلیون نفر، ۱۲ منطقه شهری دارد و اکثر مردم این شهر مسلمان و شیعه دوازده امامی می باشد و اقلیتهایی مانند ارمنی، کلیمی، مسیحی، زرتشتی و آشوری نیز با احترام بسیار در این شهر سکونت دارند. اقتصاد این شهر از تولید ماشین آلات سنگین و صنایع سنگین، مانند تراکتور سازی تبریز، ماشین سازی تبریز، صنایع مرتبط با نفت، پالایشگاه تبریز، صنایع غذایی مشهور بی شمار و همچنین موتور سازی تبریز ، همچنین برندهایی مانند “پالاز موکت”، صنایع نساجی و پوشاک، “اطلس پود”، فرش و قالی نشانگر از پویایی اقتصادی این شهر می باشند. گردشگری را می‌توان یکی از مهمترین منابع درآمدی شهر تبریز بدانیم و گردشگری طبیعی، درمانی و تاریخی سهم بزرگی در ایجاد ثروت در این شهر داشته و همچنین بازارهای سنتی شهر تبریز به ثبت جهانی رسیده اند و سوغات و محصولات این شهر در طیف گسترده ای از محصولات متنوع نیازهای هر بیننده و گردشگری را تامین می نمایند.

خانه مشروطه تبریز

بازار سرپوشیده تبریز که در میراث جهانی یونسکو ثبت شده است را می توان به عنوان جالب ترین و پربیننده ترین اثر گردشگری- تاریخی نام برد، همچنین مقبره الشعرا، کوه سرخ فام عینالی و تله کابین آن، شهربازی باغلارباغی، عمارت شهرداری تبریز، موزه های متعدد، مسجد کبود، ارگ علیشاه و پارک ائل گلی از جمله دیدنی های شهر تبریز هستند. شهر تبریز به دلیل داشتن موقعیت جغرافیایی کوهستانی و آب و هوای مطبوع محل بسیار مناسبی برای پرورش دام از جمله گاو، گوسفند و زنبور عسل می باشد و محصولات لبنی این شهر و فرآورده های گوشتی و عسل بسیار مشهور است . “پنیر لیقوان” که در روستایی با همین نام تولید می شود شهرت جهانی دارد و فراورده های گوشتی مرغوب در این منطقه باعث شده است که غذاهایی که با گوشت تهیه می شوند طعمی بسیار دلپذیر و خوشمزه داشته باشد که فقط در همین شهر قابل تجربه هستند.

soozan doozi

سوغات در صنایع دستی شهر تبریز را می توان علاوه بر فرش و گلیم که شهرت جهانی دارد به “ممقان دوزی”، “چاپ کلاقه ای”، “سوزن دوزی”، “رنگرزی”، سفالگری، صابون مراغه، روسری ابریشمی، سرامیک، جلد سازی و نگارگری نام برد. همچنین آجیل و خشکبار درجه یک شهر تبریز، شیرینی هایی مانند نوقا، باقلوا، شکلات، پشمک، قرابیه و لوز و انواع حلوا ها از جمله پسته و گردو، لواشک های محلی موجب می گردد تا هیچ گردشگری دست خالی از شهر تبریز به خانه بر نگردد.

موزه سنجش تبریز، سفر به دنیای مقیاس ها
ادامه مطلب

شهر تبریز، اقامت، غذا ها و رستوران ها
غذاهای معروف شهر تبریز را میتوان کوفته تبریزی نام برد که نیازمند مهارت های آشپزی می باشد و شیوه طبخ و سرو آن موجب شده است که این غذا شهرت بسیاری داشته باشد، همچنین انواع دلمه ها، آبگوشت و خورش هویج، یرالما یومورتا و کباب مشهور بناب از جمله غذاهای معروف این شهر می باشد. رستوران سنتی “هزاردستان”، رستوران و باغچه سنتی “برکه”،رستوران سنتی “دلستان”، رستوران “بام تبریز”، رستوران های زنجیره ای “جلالی”، رستوران سنتی “شهریار” که در “حمام نوبر” است، چلوکبابی “حاج علی”، رستوران “بالیق”، رستوران مکزیکی “چیپوتله”، “اجاق رستوران” معروف در تبریز از جمله انتخاب هایی هستند که می‌توانید برای صرف وعده غذایی دلپذیر از آنها استفاده نمایید.

خانه مشروطه تبریز

شهر تبریز به دلیل مطرح شدن به عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام و راه اندازی پویش تبریز ۲۰۱۸، از تجهیزات و زیرساخت های بسیاری را در حوزه گردشگری بهره مند است و شما برای اقامت انتخاب های بسیاری خواهید داشت از جمله هتل های تبریز می توان “هتل لاله کندوان تبریز”، “هتل شهریار تبریز”، “هتل کایا لاله پارک تبریز” و بسیاری از هتل های با کیفیت ۵ ستاره که خدمات و کیفیت منحصر به فردی را ارائه می نمایند، استفاده کنید.
بهترین راه سفر به شهر تبریز پرواز با هواپیما می باشد، اما استفاده از راه آهن و اتوبوس نیز به دلیل هزینه کمتر پیشنهاد می‌گردد. از شهر تهران تا تبریز حدود ۷۰۰ کیلومتر راه می باشد که می توانید از جاده ترانزیت تبریز- زنجان به قزوین، کرج و تهران بروید. هزینه سفر به شهر تبریز برای یک خانواده سه نفره برای سه روز و دو شب اقامت و خرید اندک سوغاتی حدود ۲ میلیون تومان است به شرطی که در هزینه ها صرفه جویی شود.

حمام نظافت تبریز
ادامه مطلب
امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر