لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> جهانگردی >> آذربایجان، مقصد گردشگری علاقه مندان به حمام نفت خام
آذربایجان، مقصد گردشگری علاقه مندان به حمام  نفت خام

آذربایجان، مقصد گردشگری علاقه مندان به حمام نفت خام

از سال 1847 میلادی، زمانی که اوّلین چاه نفت در اینجا حفر شد ، کشور آذربایجان به بهره وری از منابع فراوان طلای سیاه خود مشغول بوده است.
بعد از 170 سال، نفت خام سبک آذری هم چنان با ارزش ترین دارایی این کشور است امّا در شهر کوچکی به نام نفتلان بر روی کوهپایه رشته کوه های کاکاسوس در 320 کیلومتری غرب باکو، نوعی نفت خارق العاده با نام مشابه “نفتلان” صدها سال توریست و گردشگر به خود جذب می کند. این نوع خاص از نفت خوب نمی سوزد و هم چنین بیش از حد غلیظ است تا کاربرد تجاری داشته باشد ولی گفته شده که دارای خواص شفابخش است. به همین دلیل ، مردم از زمان های کهن در آن استحمام می کرده اند.

به تازگی، شیوه های درمانی جدید که شامل غوطه ور ساختن مراجعه کنندگان در این مایع سیاه رنگ می باشد، تجدید فعّالیت پیدا کرده است.

“خون تیره زمین”
مجموعه هتلی نفتلان، در سال 1926 و ابتدای دوره ی حکومت شوروی و زمانی که پرورش اندام از شور و اشتیاق و استقبال عمومی برخوردار بود ساخته شد.
در دوران ما، بهار و پاییز فصل های پیک و اوج گردشگری می باشد. زمانی که تمام مسافران از سراسر جهان رزرو آنلاین هتل انجام داده اند.
دلیل ویژگی این فصول واضح است. گل های رز در تمام باغچه ها و بوستان های هتل به تازگی شکفته اند، پروانه ها در میان اتاق های هتل از طریق پنجره ها رفت و آمد می کنند و هوای کوهستان پاکیزه است.
سالانه حدود 15000 نفر به اینجا می آیند تا در وان هایی پر از این معجون گرم آبتنی کنند و موّادی را که مردم “خون تیره زمین” نامیده اند را به خود جذب کنند.

یکی از کاربرد های معروف نفتلان، التیام بخشیدن به بیش از 70 نوع بیماری پوستی و مفصلی و استخوانی است. هم چنین به عنوان ضدعفونی کننده، جلوگیرنده از پوسیدگی و حتّی مادّه ای برای بیهوش کردن بیماران استفاده می شود.

آذر وگیفوف ، پزشک اصلی هتل آبگرم قره باغ ، در مصاحبه با “سی ان ان تِرَول” گفت:” تأثیرگذاری این مادّه در درمان بیماری های سیستم عضلانی-استخوانی ، بیماری های پوستی ، زنان و مثانه و بخصوص رماتیسم اثبات شده است.”
Naftalan oil is unique to the region.
“افسانه های محلّی”

مردم این ناحیه سال هاست که از خواص درمانی روغن نفتالن باخبرند.
یکی از قدیمی ترین مدارک موجود به قرن 12 باز می گردد، زمانی که شاعر پارسی، نظامی گنجوی در ارتباط با داد و ستد این مادّه با کشور های همسایه به وسیله کاراوان ها خبر می دهد.
در برخی اسناد آمده است که این کاربردها اوّلین بار توسط کاراوانی کشف شده است که شترشان بیمار شده و از بقیه آن ها عقب میفتد.
آن شتر در حوضی از این روغن می افتد و زمانی که گله بان کاراوان بعد از هفته ها پیدایش می کند کاملاً شفا یافته است.

در قرن 13 ام ، جهانگرد ایتالیایی ، مارکو پلو ، در سفرنامه ی خود به این نکته اشاره می کند که مردم از راه های دور برای خرید این نفت برای تدهین کردن پوست بدن شتر های خود و کارهای دیگر مسافت های طولانی را طی می کرده اند.
“چند نکته علمی”

چه چیزی باعث ویژگی این روغن شده است؟

بیشتر اثرگذاری آن را به غلظت بسیار زیاد نفتالین موجود در آن نسبت می دهند. (حدود %50) نفتالین هیدروکربنی است که در تولید قیر استفاده می شود. از دیگر مزایای آن می توان به کمک به درمان بیماری های پوستی اگزما و سوریاسیس اشاره کرد ولی به طور عمده از آن به عنوان دافع حشرات موذی استفاده می شود.
بیشتر بخوانید:

bathe in crude oil
در میعادگاه نفتلان، قبل از شروع درمان، چکاپ پزشکی کاملی برروی توریست ها انجام می شود. این پروسه برای افرادی با بیماری های قلبی و عصبی و یا بیماران سرطانی تحت درمان توصیه نمی شود.
بعد از تست خون اوّلیه، سونوگرافی و آزمایش تنفس گرفته می شود. اگه محدودیت خاصی برای شخص وجود نداشته باشد، او را به اوّلین حمام نفتی می برند.
دو روش مختلف برای درمان روغنی وجود دارد ، مصرف به صورت درونی (نوشیدن) و بیرونی (حمام کردن). با در نظر گرفتن تجویز پزشک معالج و دیگر شرایط مراجعه کننده یکی از این دو انتخاب می شود.
میانگین سنی بیماران 40 سال می باشد امّا از شش سالگی به بعد مجوز درمان داده می شود.
با اینکه ارتباطی میان این روش معالجه و سرطان وجود ندارد، در قوانین و مقرّرات بهداشت و سلامت آمریکا و اروپا و همچنین سازمان نمایندگی تحقیق بر روی سرطان و سازمان سلامت جهانی، نفتالین از موّاد بالقوه سرطانزا برای انسان هاست.

ولیکن نمایندگان هتل نفتلان بر این باورند که این درمان بی خطری است و همچنین به طور علمی اثبات شده است. برای اثبات این موضوع 1500 پژوهش علمی و 270 مقاله را ذکر کرده اند.
bathe in crude oil
“گرم و مطبوع”

اگرکه در گذشته برای شما سؤال شده باشد که نشستن در یک وان پر از نفت خام چه حسی دارد، باید بدانید که با توجه به دمای 39 درجه ای این ترکیب، تفاوت چندانی با نشستن در یک وان شکلات داغ نمی کند.
نفت خام حرارت دیده به طور غیر قابل انکاری مطبوع است، ولی با وجود انتقاد های بعضی از ناخوشایند بودن بوی آن ، باید اشاره کرد که این رایحه آنچنان تند و تیز و زننده نمی باشد.
یکی از میهمانان هتل که از شهر سن پترزبورگ روسیه به همراه پسرش آمده بود به سی ان ان ترول گفت که حاضر است که بوی سولفوریک آن را تحمّل کند زیرا:”با بیماری پوستی خطرناک سوریاسیس به اینجا می آیی و زیبا و سالم به خانه باز می گردی.”
هربار استشمام 10 دقیقه طول می کشد. حال اگر کل دوران درمان را بررسی کنیم ممکن است سه روز تا سه هفته زمان ببرد.
با توجه به نسخه پزشک شاید لازم باشد در وان نیمه پر حمام کنید و یا تا گردن درون وان پرشده دراز بکشید.

اگر هم که شستشوی تمام بدن لازم نباشد، لوازم و ابزار مناسب برای آغشته کردن موضعی دست ها و پا ها و یا هرجای دیگری که لازم باشد وجود دارد.
bathe in crude oil
انجام دادن هرکدام از مراحل درمان توسط خودتان، با توجه به لغزنده بودن و بی ثباتی بدن در هنگام حرکت در وانی پر از روغن، ممنوع و صراحتاً غیر ممکن می باشد.

بعد از اتمام این پروسه، دستیارتان با استفاده از یک برس به شما کمک خواهد کرد که لایه های روغن را از بدنتان جدا کنید و سپس شما را به قسمت دوش ها هدایت می کند. برای پاک کردن بدنتان از این مادّه نفتی باید مدّت زیادی خود را مالش دهید و به دفعات بشورید و بدانید که بوی آن هم زود از بین نمی رود.

بدلیل واکنش بدن نسبت به دمای بالای 39 درجه و یا خود روغن، اوّلین حسی که بعد انجام کامل این پروسه به شما دست خواهد داد کوفتگی خواهد بود. به همین دلیل توصیه شده که به مدّت 40 دقیقه باید استراحت کنید.

“مجموعه درمانی”
در هتل نفتلان ، سرویس ها و خدمات درمانی فراوانی علاوه بر حمام نفتی وجود دارد.
بر اساس برنامه درمانی، میهمانان می توانند بازدید خود را از هتل با فیزیوتراپی، ماساژ های آبی، درمان با پارافین و حمام آبی آروماتراپی تکمیل کنند.
یکی دیگر از مواردی که می توان به آن اشاره کرد، سونای بشکه ای چوب سرو است که گفته می شود می تواند خاصّیت تقویت متابولیزم حمام نفتی را تشدید می کند.
Guests relax after their treatment.
همچنین این هتل دارای باشگاه ورزشی اختصاصی، سالن یوگا و پیلاتس، استخر رو باز، سالن ماساژ روباز و یک بار نوشیدنی های پروتئینه و اتاق چای می باشد.
گفته می شود که اثرات بلند مدّت درمان تا یک ماه بعد قابل رؤیت خواهد بود امّا مواردی هم گزارش شده که بعضی از مراجعین تأثیرات آن را پس از فقط 3 بار حمام کردن تجربه کرده اند.
یکی از بازدیدکنندگان که از درد کمر و درد مفصل در پای چپ خود رنج می برد گفت که آنقدر از پیشرفت مثبت شرایط سلامتی اش انگیزه گرفته است که یک کیلومتر را تا رود نفتلان طی کرده تا با دوستانش ماهی گیری کند.

یکی دیگر از مراجعین به نام آلنا گفت که در طول دو سال، برای بار چهارم به هتل آمده است و اینکه این حمام ها شانس زندگی کامل و بدون دردی را به او داده است.
bathe in crude oil

اگر هم برایتان سؤال پیش آمده که باقی مانده نفت به کجا می رود، هتل آن را بازیافت و تصفیه می کند و دوباره برای استفاده مجدد به تانکری همگانی باز می گردد.
بالاخره “طلای سیاه” مادّه قیمتی و با ارزشی است.
با توجّه به انتخاب شما در مورد خود هتل، درمان ها و دیگر خدمات ، در هتل قره باغ حداقل مدّت رزرو 7 روزه برای یک نفر 111 دلار و برای دو نفر 134 دلار هزینه دارد. این هزینه صرف غذا، چکاپ پزشکی ، حمام های نفتلان، فیزیوتراپی و استفاده از سونا می شود.

سه كشوری كه بالاترین تعداد گردشگر را به ایران فرستادند
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر