لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> گل گاو زبان نگینی بر دامن سرسبز هزارجریب نکا مازندران
گل گاو زبان نگینی بر دامن سرسبز هزارجریب نکا مازندران

گل گاو زبان نگینی بر دامن سرسبز هزارجریب نکا مازندران

نمیدانم به طور دقیق تاکنون چندبار زمین تولد بهار را به چشم دیده ، اما مطمئنم در تمام این سال ها هیچ کس متوجه نشده است که بهار چطور خودش را به تمام کوه ها و دشت ها می رساند. تنها می بینیم که با خرامیدن بهار در دامان طبیعت همه چیز بعد از یک گذر طولانی بازهم آرام آرام رنگ زندگی می گیرد. اگر سری به دامان کوه ها بزنید جوانه زدن زندگی را با ظرافت تمام در طبیعت خواهید دید. سال هاست که با فرارسیدن بهار و سبز شدن دامان زندگی مردم دسته به دسته خودشان را به کوه ها و دشت ها می رسانند و از بخشش و برکت بهار نهایت استفاده را می برند.

سال ها قبل مادران مادرانمان با آمدن بهار حتما سری به طبیعت زده و از گیاهان پرخاصیت و البته بسیار زیبا و گاه خوش عطر، نوبرانه ای چیده و برای سالی که در پیش داشتند ذخیره می-کردند تا در روزهای ناخوشی به فریادشان برسد. حتما همه شما هم در خانه هایتان یک قفسه پر از گیاهان دارویی مختلف را دارید. گیاهانی با عطر و طعم های متفاوت که هر کدام شان دوای یک درد است و خیلی وقت ها به کارتان می آید. حالا که چندسالی است اقبال عمومی به گیاهان دارویی باز هم بیشتر شده و علاوه بر خواص درمانی شان آن ها را وارد بحث های داغ و پرطرفدار زیبایی نیز کرده ایم، بازهم بازار عطاری ها داغ داغ است. اگر می پرسید که گیاهان دارویی چه ارتباطی با سفر کردن دارد باید بگویم مقصد این باره مان علاوه بر طبیعتی استثنایی شبیه یک داروخانه طبیعی و وسیع است که عطر و بویش حتما سرمستتان خواهد کرد. اگر به دنبال بهاری متفاوت و البته بسیار دلچسب در شهرهای شمالی کشورمان هستید دستتان را به ما بدهید و این بار در تجربه ای متفاوت به هزار جریب نکا بیایید.
1683365365 821 گل گاو زبان نگینی بر دامن سرسبز هزارجریب نکا مازندران
هزارجریب نکا
اگر نام کوههای ونداد هرمز به گوشتان خرده باشد باید بگویم براساس برخی منابع تاریخی هزارجریب در واقع در اراضی این کوه ها واقع شده بود. هزار جریب به منطقه ای وسیع اطلاق می شود که مابین استان های گلستان، سمنان و مازندران قرار گرفته است و ارتفاعاتی از هر سه استان را در بر می گیرد . منطقه ای که در کوه های البرز قرار گرفته و امروزه بیشتر با نام هزارجریب نکا شناخته می شود. درواقع تنها قسمتی از منطقه وسیع هزارجریب در نکا قرار گرفته و حالا یکی از دو بخش تشکیل دهنده این شهرستان زیبا محسوب می شود اما اغلب ما نام هزارجریب را با نکا به خاطر می آوریم. نکا خود یکی از شهرستان های دلربای استان مازندران است که مابین ساری و بهشهر جاخوش کرده است.
1683365365 677 گل گاو زبان نگینی بر دامن سرسبز هزارجریب نکا مازندران
اگر به دنبال جاذبه یا شهری متفاوت در بین شهرها و روستاهای زیبای مازندران هستید، حتما سری به نکا بزنید. نکا از آب و هوای معتدل تر با اندکی تاثیرات کوهستانی و جنگل های شکوهمند و ییلاقاتی سرسبز و چشم نواز برخوردار است. هزارجریب منطقه ای پر از روستاهای زیبا، غارها، آبشارها، چشمه سارها و انبوه درختان ممرز، افرا، شمشاد، بلوط، انجیلی، بارانک و گل هایی همانند شقایق و بنفشه است. هزار جریب نکا اما در سال های اخیر یکی از مناطق مطرح مازندران در زمینه پرورش گیاهان دارویی است که علاوه بر فواید درمانی بسیار، چشم-اندازهای بسیار رویایی را در ترکیب با جنگل های سرسبز و کوه های مرتفع به نمایش می گذارد.
1683365365 623 گل گاو زبان نگینی بر دامن سرسبز هزارجریب نکا مازندران
آغاز مراسم برداشت گل گاو زبان
همین که نیمه های اردیبهشت فرا می رسد هوایی بهشتی تمام نکا را همانند نقطه نقطه مازندران فرا می گیرد. در میان طبیعتی سرسبز که هوای بهاری حسابی از خواب زمستانی بیدارش کرده و زمینی که کم کم جان گرفته، دامنه های کوهستانی نکا به سرعت برق و باد به بار می نشینند. عطر دل انگیزی در اغلب روستاها و زمین ها و مزارع هزارجریب به مشام می رسد که سال هاست برای اهالی هزارجریب نکا آشناست. نکا سرزمینی است که در بین شهرهای مازندران کسوت کوهستانی بودن را دارد و همین کوهستانی بودن سبب شده تا اغلب زمین ها و روستاها بر روی زمین های شیب دار واقع شده باشد.
1683365365 531 گل گاو زبان نگینی بر دامن سرسبز هزارجریب نکا مازندران
اگر سری به روستاها و بخش های هزارجریب نکا بزنید در میان انبوه جنگل های مست کننده غرق خواهید شد و دامنه های سرسبز کوه های البرز با نمایی متفاوت از سایر نقاط مازندران غافلگیرتان خواهد کرد. شاید تعجب کنید اما انار هزارجریب نکا یکی از مرغوب ترین نوع انارهای ایران است. اگر در فصل شکوفه زدن درختان انار سری به هزارجریب نکا بزنید، این همه شکوه و زیبایی طبیعت غافلگیرتان خواهد کرد. این بار اما نه به بهانه جنگل های باستانی و نه به خاطر شالیرزارهای وسیع و یا حتی باغ های وسیع انار که شما را به بهانه دیدن گلزاری معطر و بسیار ارزشمند به این سرزمین جادویی کشانده ایم.
1683365365 192 گل گاو زبان نگینی بر دامن سرسبز هزارجریب نکا مازندران
کوهستانی بودن هزارجریب نکا و داشتن زمین های شیب دار، در کنار بارش های مطلوب و آب و هوایی مناسب سبب شده تا این منطقه به یک داروخانه گیاهان دارویی خدادادی و عظیم تبدیل شود. از هشت هزار نوع گیاه دارویی که تاکنون شناسایی شده است چیزی در حدود 2000 گونه آن در سرزمین شفابخش مازندران قرار دارد و جالب است بدانید که از این 2000 گونه گیاه دارویی نیمی از آن نیز در شهرستان نکا قرار دارد. به هر نقطه از این دیار که قدم بگذارید بوی سرمست کننده عطر گیاهان و گل های هزار رنگ دارویی هوش از سرتان خواهد پراند. در این میان اما گل گاو زبان هزار جریب نکا قصه دیگری دارد.
1683365365 430 گل گاو زبان نگینی بر دامن سرسبز هزارجریب نکا مازندران
در روستاها و مزارع این بخش پای ثابت کشت و کار مردمان زحمت کش این دیار کشت گل گاو زبان است، آن هم در مقیاسی وسیع و نیمی از گل گاو زبان مازندران در نکا کشت می شود. در نیمه های اردیبهشت که گل گاوزبان ها قد کشیده و دشت را یکسره با گل هایی زیبا به رنگ بنفش و سرخابی آراسته اند، این منطقه به بهشتی بی بدیل می ماند. بوته های سرسبز و تقریبا بلند گل گاو زبان ها در هم می لولند و به هرجا که نگاه کنید عطر خوش گل گاو زبان های زیبا را خواهید شنید. با گل دادن گل گاو زبان ها اهالی روستا و صاحبان باغ ها و مزارع دسته دسته راهی مزارع و زمین هایشان شده و با دست هایشان به همان شیوه آبا و اجدادی با ظرافت تمام شروع به چیدن گل گاو زبان ها می کنند. این گیاه دارویی باارزش اما بعد از چیده شده به انبارهای خاصی انتقال داده می شود تا مراحل خشک شدن را پشت سر بگذارد. مرد و زن، پیر و جوان، فرقی نمی کند تمامی اهالی خانه در این مراسم سالانه شرکت می کنند و سالانه چیزی در حدود 150 تن گل گاو زبان را از منطقه هزار جریب نکا برداشت می کنند، کشت این گیاه دارویی سالیان درازی است که محل درآمد بسیاری از روستاییان هزارجریب نکاست. برداشت این محصول باارزش و دارویی و البته بسیار پرخاصیت از 300 هکتار اراضی کوهستانی هزارجریب نکا چیزی در حدود 40 روز زمان می برد و تا انتهای خرداد ادامه پیدا می کند.
1683365365 691 گل گاو زبان نگینی بر دامن سرسبز هزارجریب نکا مازندران
گل گاو زبان تنها گیاه دارویی منطقه نکا نیست بلکه در هزارجریب چشمتان به جال گل های خوش عطر محمدی نیز روشن خواهد شد که در دامنه های سرسبز نکا بیشتر به یک بهشت می ماند. علاوه بر کشت گل محمدی و گل گاو زبان در این منطقه زوفا، بادرنجبویه، آویشن، نعنا فلفلی، به لیمو و مریم گلی نیز کشت می شود. کشت این گیاهان دارویی نه تنها سبب اشتغالزایی اهالی شده و بر زیبایی چشم اندازهای شکوهمند البرز افزوده است بلکه سبب شده تا زمین های بایر و به اصلاحی درست تر کم بازده نیز به کار بیاید و از ظرفیتشان استفاده شود. کشت این گیاهان حتی جلوی فرسایش خاک را گرفته و از به راه افتادن سیلاب ها نیز جلوگیری می کند. حالا دیگر اهالی روستاها و کشاورزان به جای مهاجرت به شهرها در همین دامنه های زیبا و آبا و اجدادیشان مشغول به کشت گیاهان دارویی شده اند و تولیداتشان به عینه در قدم اول سبب رونق بخشیدن به عطاری های مازندران شده است.
1683365366 951 گل گاو زبان نگینی بر دامن سرسبز هزارجریب نکا مازندران
گل گاو زبان
یک لیوان دم نوش گل گاو زبان با لیمو و عسل نسخه چند صد ساله ای است که از بزرگترهایمان به یادگار برده ایم و حالا چندین سال است که گاهی آشفتگی هایمان را با این ترکیب شفابخش تسلی می دهیم. گل گاو زبان گیاهی است که اغلب در زمین های بایر به راحتی می روید و به گل می نشیند. این گیاه دارویی که اغلب چیزی در حدود 40 الی 70 سانت قد می کشد در طب سنتی ایرانی گیاهی با طبیعت گرم است که آثار نشاط آور فراوانی دارد و به آرام کننده اعصاب شهره است. اگر به دنبال خواص درمانی این گیاه جادویی باشید از شنیدن لیست بلندبالای خواص آن شگفت زده خواهید شد. تصفیه کننده خون، آرام کننده اعصاب، تقویت کلیه ها، تقویت مو، پوست و ناخن، موثر در درمان برونشیت، سرخک مخملک و بسیاری از خواص درمانی دیگر گل گاو زبان را به نگینی ارزشمند در دنیای گیاهان دارویی تبدیل کرده است. این گیاه جادویی اما سرشار از ویتامین سی و همچنین املاحی همچون منیزیم است و در اغلب داروها و لوازم آرایشی به کار برده می شود و در دامنه های البرز به وفور به چشم می خورد.

بهترین هتل های شمال
ادامه مطلب

اگر قصد اقامت در نکا و رزرو هتل های نکا را داشتید، حتما سری به ایران هتل آنلاین بزنید. هتل آپارتمان میلاد نکا تنها واحد اقامتی این شهر زیباست. اگر قصد دریافت اطلاعات بیشتر و یا رزرو این هتل آپارتمان را داشتید می توانید سری به آی هو زده و تنها با چند کلیک ساده و در کوتاهترین زمان ممکن کارتان را به انجام برسانید.

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر