لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> غار علیصدر همدان
غار علیصدر همدان

غار علیصدر همدان

غار علیصدر واقع در استان همدان از کشور ایران یکی از بزرگترین غارهای ابی جهان است که ویژگی های جالب توجه بسیاری دارد. این غار شگفت انگیز طی سال های اخیر میزبان عده زیادی از گردشگران داخلی و خارجی بوده است. از جمله جنبه های شگفت آن تفاوت زیاد دمای بیرون و درون غار و خنک بودن هوای داخل آن در فصل گرم تابستان است. این غار امکان قایق سواری در محیطی با مناظری فوق العاده زیبا و جذاب را برای بازدیدکنندگان فراهم می کند و لذتی متفاوت را برای آنها به ارمغان می آورد.

چنانچه بعد از مطالعه این مقاله در صدد رفتن به غار بی نظیر علیصدر برآمدید نگران محل اقامت نباشید؛ تنها کافی است وارد سایت ایران هتل آنلاین شوید و با چند کلیک ساده لیست هتل های همدان مانند هتل آزادی همدان را ببینید و بعد از یک بررسی کلی هتلی را که بیشتر می پسندید انتخاب و رزرو نمایید و با خیال راحت به سمت همدان شهر بوعلی سینا و باباطاهر حرکت کنید.
معرفی کلی
غارها معمولا تصویری از طبیعت اند که همواره پر از رمز و راز و جنبه های عجیب و غریبند. تعداد این غارها که برخی از آنها آبی هستند در کشوری مانند ایران زیاد است اما رفتن به غاری مانند علیصدر با شهرتی جهانی صفای دیگری دارد.
غار علیصدر همدان
برای رفتن به غار منحصر به فرد علیصدر که محدوده شهرتش کل دنیا را شامل می شود باید راهی استان همدان شوید. این غار در واقع در 75 کیلومتری شمال غربی شهر همدان، در شهر کبودرآهنگ، در مجاورت روستای علیصدر، در ارتفاعات ساری قیه یا صخره زرد قرار دارد. ارتفاع غار علیصدر از سطح دریا حدود 2180 متر است اما تنها اطلاعاتی که در مورد طول و عمق آن در دسترس است اینکه طول برخی از قسمت ها به 40 متر می رسد و عمق آب آن بین 5/0 تا 14 متر متفاوت است. در واقع هنوز تمام قسمت های این غار اعجاب انگیز کشف نشده است. قسمت هایی از غاز علیصدر که تاکنون کشف شده شامل دالان ها، دهلیزها و تالارهای پیچ در پیچ می باشد. از طرفی دریاچه بزرگی در وسط آن وجود دارد که امکان بازدید از غار با قایق را فراهم می کند. جالب است بدانید برخی از پژوهشگران معتقدند غار علیصدر به غار کتله خور زنجان مرتبط است. غار علیصدر در تاریخ 15 دی 1387 به عنوان بیست و سومین اثر طبیعی در فهرست میراث طبیعی ملی به ثبت رسیده است.
غار علیصدر همدان
لازم است بدانید امکان بازدید معلولان از غار تا قبل از مکانی که افراد سوار قایق می شوند و از این طریق از غار دیدن می کنند فراهم است. جالب است بدانید اکنون در برخی از قسمت های غار، آب به حدی بالا آمده که از دو مسیری که قبلا افراد از طریق آن از غار بازدید می کردند یکی در زیر اب فرو رفته و فقط یکی از مسیرها برای بازدید باز است. زمان بازدید از غار در دو فصل بهار و تابستان از 8 صبح تا 5 عصر و در دو فصل پاییز و زمستان از 8 صبح تا 3 بعدازظهر است. هزینه بازدید هم برای اتباع ایرانی به ازای هر نفر 40 هزار تومان و برای اتباع خارجی 80 هزار تومان می باشد.
غار علیصدر همدان
وجه تسمیه غار علیصدر
طبق اسنادی که در مورد گذشته روستای علیصدر وجود دارد نام این روستا در ابتدا “علی سد” بوده است. این در حالی است که در شناسنامه های اهالی، نام “علی سرد” ثبت شده است. با این حال در سال 1350 بعد از احداث جاده روستا واژه “علیصدر” بر روی تابلوهای پروژه نوشته شد و از آن زمان همه روستا را با این نام خواندند.
گردش در غار علیصدر
با ورود به غار علیصدر می توان خنکی هوا را با تمام وجود احساس کرد این حس مخصوصا در فصل تابستان که هوای بیرون گرم و تا حدی طاقت فرصاست بسیار لذت بخش است. همان که از قسمت ورودی پا در دل غار می گذارید زیبایی های آن کم کم در مقابل چشمانتان خودنمایی می کند و ورودتان به دنیای شگفتی غار را خوش آمد می گوید. کمی که پیش بروید به اسکله غار می رسید. جلیقه های نجاتی را که به شما می دهند بر تن می کنید و با توجه به شماره بلیت به محض اینکه نوبتتان رسید می توانید سوار یکی از قایق های موجود شوید و قایق سواری در محیطی متفاوت را تجربه کنید. در مسیر به صحبت های راهنما گوش فرا دهید و با دقت به اطراف نگاه کنید تا با این جاذبه چند میلیون ساله بیشتر اشنا شوید و به رمز و رازهای آن تا حدی پی ببرید. تصور کنید بر دریاچه ای با ابی زلال در داخل غاری که پر از اشکال مختلف استالاگمیتی و استالاکتیتی است با قایق عبور می کنید. قطعا تا قدم در دل غار علیصدر نگذارید نمی توانید آنچنان که باید و شاید حال و هوای آن را درک نمی کنید. در تمام طول غار نورپردازی های جذابی انجام شده است تا شکل های مختلف موجود در غار برای بازدیدکنندگان قابل تشخیص تر باشد.

غار یخی مراد گچسر چالوس
ادامه مطلب

غار علیصدر از راهروها و تالارهایی تشکیل شده که برخی بن بستند و برخی به هم مرتبط می شوند. شما با قایق از درون این راهروها عبور می کنید و همچنان مات و مبهوت به اطراف خود می نگرید. از جمله ویژگی های منحصر به فرد غار علیصدر امکان حرکت با قایق از درون کانال های آبی داخل غار است.
بعد از اتمام مسیر آبی یک مسیر پیاده روی پیش روی شماست. در این مسیر جلوه های زیبایی را می بینید و به موارد جالبی بر می خورید. مواردی که به شکل مروارید، اژدها و … هستند. حال اگر قدرت تخیل بالایی داشته باشید می توانید اشکال دیگری را در غار بیابید. بعد از اتمام مسیر پیاده روی دوباره به یک راه آبی می رسید که شما را به محل خروج از غار می رساند. در این مسیر راه باریک تر و سقف کوتاه تر است اما مشکلی در زمینه عبور قایق ها وجود ندارد.
غار علیصدر همدان
جنبه های جذاب غار علیصدر
غار علیصدر جنبه های جذاب بسیاری دارد به طوری که اگر برای دفعات دوم و سوم و … به دیدن از آن بپردازید موارد جالب جدیدی را می یابید. جذابترین قسمت غار علیصدر دریاچه ای در دل آن است که امکان قایق سواری و بازدید از بخش های مختلف غار را برای بازدیدکنندگان فراهم می کند. این دریاچه به قدری منحصر به فرد است که مانند آن در دیگر غارهای آبی ایران و جهان بسیار کم دیده می شود. نمونه های مشابه غار علیصدر را شاید بتوان غار مولیس در فرانسه و غارهای شوالیه و بوکان در استرالیا دانست.
غار علیصدر همدان
آب دریاچه ی علیصدر آبی کاملا بی رنگ و بی بو است. این آب از چشمه های زیرزمینی و نیز ریزش مداوم آب از دیواره ها و سقف غار نشات می گیرد. با اینکه مزه ای عادی دارد به طوری که نه شور است و نه شیرین اما هیچ نوع جانوری در آن زندگی نمی کند. این آب به قدری صاف و زلال است که تا عمق 10 متری آن به خوبی دیده می شود. دلیل این شفافیت ساکن نبودن آب است. دمای آب موجود در غار در تمام طول سال تقریبا ثابت و در حدود 12 درجه سانتی گراد است و از آنجا که این اب پر از املاح آهکی است اشامیدنی نمی باشد.
غار علیصدر همدان
جنس سقف غار در برخی از قسمت ها کربنات کلسیم خالص و در برخی قسمت ها پوشیده از عناصر دیگری است. از دیگر موارد قابل توجه در غار علیصدر رسوباتی است که به شکل های زیبایی در قالب استالاکتیت ها (چکنده ها) و استالاگمیت ها (چکیده ها) طی میلیون ها سال در غار تشکیل شده اند و یکی از جنبه های زیبا و البته زیباترین جنبه های غار علیصدر هستند. همین چکنده ها و چکیده ها هستند که منظره ی درون غار را تماشایی و فوق العاده می کنند.
غار علیصدر همدان
از دیگر نکات جالب غار علیصدر هوای درون غار است که در کمال پاکیزگی و عاری بودن از هر گونه آلودگی و گرد و غبار در تابستان خنک و در زمستان گرم و دلپذیر است. هر چند از آنجا که دمای درون غار ثابت و همواره در حدود 12 درجه ی سانتی گراد است لذا توصیه می شود حداقل برای فرزاندان کوچکتان لباس گرم به همراه داشته باشید. نکته ی دیگری که در مورد هوای درون غار لازم به ذکر است حالت سکون آن می باشد به این معنا که هیچ بادی در درون غار نمی وزد به طوری که حتی شعله ی شمعی روشن در غار هیچ حرکتی نمی کند.
غار علیصدر همدان
قدمت غار علیصدر به 190 میلیون سال می رسد. تشکیل این غار کاملا طبیعی بوده و در ساخت آن دست هیچ انسانی در کار نیست. ورودی اصلی غار 110 متر زیر سطح زمین قرار دارد با این حال هیچ نوع گاز سمی در آن وجود ندارد و اصلا احساس تنگی نفس به آدمی دست نمی دهد. بیشترین ارتفاع غار، از کف زیر آب تا سقف غار 54 متر است. تعداد متوسط بازدیدکنندگان از این خلقت عجیب حدود یک میلیون نفر در طول سال است. نقش اصلی این غار در گذشته پناهگاه و منبع ذخیره ی آب برای آشامیدن و کشاورزی بوده است.
غار علیصدر همدان
دلیل رنگ های زیبای چکیده ها و چکنده های موجود در غار علیصدر قرار گیری این غار در پوسته ی زمین و وجود املاحی مانند آهن، منیزیم، روی، سرب، مس و … در این ناحیه از زمین است. این املاح موجب می شود آب بی رنگ به رنگ های زرد، قرمز، ارغوانی، قهوه ای، سبز و آبی درآید؛ این رنگ ها با چکیده ها و چکنده ها ترکیب می شود و آنها را رنگی می کند. دلیل پاک بودن هوای داخل غار علیصدر با وجود تعداد زیاد افرادی که همواره از آن بازدید می کنند دریچه های سلولی بسیاری است که در آن قرار دارد. جالب است بدانید حدود 440 کیلومتر از غار نقشه برداری شده اما گردشگران تنها از یک مسیر 2 کیلومتری بازدید می کنند.
غار علیصدر همدان
چکیده ها و چکنده های غار علیصدر
یکی از جنبه های زیبای غار علیصدر وجود چکیده ها و چکنده هاست که به ترتیب استالاگمیت ها و استالاکتیت نامیده می شوند. از جمله استالاگمیت ها و استالاکتیت هایی که در غار علیصدر وجود دارد می توان به آنهایی که به شکل گل کلم، سوزن، نی غار، برفک، چتر و … هستند اشاره کرد. هر کدام از اینها دقیقا به نام همان شکلی که مشابه اش هستند نامیده می شوند. امروزه تعداد زیادی از این اشکال در غار علیصدر دیده می شود و نظر گردشگران را به سمت خود جلب می کند. این در حالی است که زمانی که غار به تازگی کشف شده بود تنها چکیده ها و چکنده هایی با نام بلندترین ﺁویز آهکی غار، عروس غار و فرش مروارید دیده می شد. از معروف ترین شکل هایی که در این غار وجود دارد پنجه ی اژدها، میدان ستون ها، پنجه ی عقاب، آبشار سنگی، شیر غار، دروازه ی غار، تخت جمشید، تالار قندیل بزرگ، کلمه ی الله و … است.
غار علیصدر همدان
امکانات غار علیصدر
یکی از امکانات موجود در اطراف غار علیصدر امکانات اقامتی است. برای اقامت در نزدیک این غار مجتمع های اقامتی خوبی وجود دارد. از طرفی یک هتل، ده دستگاه ویلای چوبی یک خوابه و دو خوابه، شانزده دستگاه سوئیت اقامتی و پنجاه دستگاه چادر صحرایی نیز وجود دارد که می تواند مورد استفاده ی مسافران قرار گیرد. به تمام اینها خانه های محلی و سوئیت ها و اقامتگاه های مناسب موجود در روستا را هم اضافه کنید.
علاوه بر امکانات اقامتی، امکانات رفاهی و تفریحی خوبی هم در اطراف غار علیصدر وجود دارد. از جمله ی این امکانات می توان به رستوران های مختلف، بازارچه های صنایع دستی، شهربازی، رصدخانه، نمازخانه، سرویس بهداشتی و پارکینگ اشاره کرد.
غار علیصدر همدان
مسیر دسترسی به غار علیصدر
برای رسیدن به غار علیصدر دو مسیر پیش روی دارید. مسیر اول از طرف شهر همدان به طرف شهر لالجین و از آنجا به طرف شهر بیجار و سپس به طرف غار علیصدر است. مسیر دوم مسیر همدان – رزن است. ای مسیر در واقع مسیری از طرف شهر همدان به سمت شهر کبودرآهنگ است. در این مسیر بایستی نرسیده به شهر کبودرآهنگ به سمت سه راهی نوژه حرکت کنید و به طرف غار علیصدر پیش بروید.

غارهای مرمرین شیلی
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر