لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> رشته کوه دنا
رشته کوه دنا

رشته کوه دنا

ایران، کشوری با تنوع آب و هوایی، شهر ها و استان های زیادی برای سفر، طبیعت گردی و گردشگری دارد. یکی از این استان ها، کهگیلویه و بویر احمد است که شاید به اندازه زیبایی و جاذبه هایش شناخته شده نباشد. این استان مانند ایران، از تنوع آب و هوایی برخوردار است و به همین دلیل به ایران کوچک نیز شناخته می شود. مرکز این استان، یاسوج است که برای مسافرت و گردش در این منطقه می توان در هتل های یاسوج مستقر شد.

موقعیت جغرافیایی
کهگیلویه و بویر احمد از استان های جنوب غربی ایران محسوب می شود و از نظر موقعیت جغرافیایی از شمال با استان چهارمحال بختیاری، از شرق با استان اصفهان و استان فارس، از غرب با استان خوزستان و از جنوب با استان بوشهر، همسایه است. این منطقه بکر، شامل شهرستان های کهگیلویه، بویر احمد، باشت، گچساران، بهمئی، دنا، چرام و لنده است. مردم این استان از لرهای ایران به حساب می آیند و مرکز این استان، شهر یاسوج است.
1683367643 296 رشته کوه دنا
جاذبه های طبیعی
این منطقه به دلیل داشتن کوه های فراوان، چشمه ها، دشت ها و جنگل های متعدد و آبشار های گوناگون، از نظر طبیعت و زیبایی زبانزد است و به همین دلیل نام سرزمین چهار فصل را از آن خود کرده است. به علاوه این منطقه به دلیل داشتن کوه های فراوان و رشته کوه البرز، منطقه ای مرتفع و کوهستانی به حساب می آید. همین کوه ها، سرچشمه رودها، رودخانه ها و آبشار های فراوانی شده است که از جمله آنها می توان به رودهای مهریان، خرسان، بشار، ریگان و کوه گل اشاره کرد. از طرف دیگر استان کهگیلویه و بویر احمد، دو نوع آب و هوای سردسیری و گرمسیری را در کنار هم دارد که از جاذبه های شگفت انگیز آن به شمار می آید. وقتی گل های بهاری در مناطق گرمسیری چون کهگیلویه و چرام روییده اند، در بویر احمد و دنا، برف زمین را پوشانده است. نکته دیگر که قابل توجه می باشد این است که این دو نوع آب و هوا در دو منطقه ای با فاصله زمانی کمتر از یک ساعت وجود دارد که منجر به جذب گردشگران با علایق متفاوت به این مناطق می شود، زیرا کمتر جایی را در جهان می توان با این ویژگی پیدا کرد. از دیگر مواردی که بر جاذبه های این منطقه می افزاید، وجود عشایر در آنجاست. این منطقه از مراکز اصلی برای زندگی عشایر است که توجه گردشگران را به خود جلب می کند.
جاذبه های تاریخی
تا اینجا از مناظر طبیعی و ویژگی های آب و هوایی و منطقه ای کهگیلویه و بویر احمد گفتیم، اما این استان از منظر تاریخی نیز حائز اهمیت بوده و آثار تاریخی چون پل پاتاوه، قبرستان لما و چارطاقی خیرآباد را می توان نام برد.
یاسوج
مرکز استان کهگیلویه و بویر احمد، یاسوج، منطقه ای سر سبز در دامنه های رشته کوه دناست که به دلیل آب و هوایش، در فصل های بهار و تابستان، گردشگران و طبیعت دوستان را به سمت خود جذب می کند. این شهر به علت احاطه شدن با کوه ها، رودخانه ها و جنگل های فراوان، به شمال جنوب شناخته می شود. به علاوه، از دیگر جاذبه های گردشگری یاسوج می توان به تنگه مهریان، تنگه گنجه ای، آبشار یاسوج و پیست اسکی کاکان یاسوج اشاره کرد. در ۳۵ کیلومتری شمال غربی یاسوج، شهر سی سخت در مرکز شهرستان دنا، در دامنه های رشته کوه دنا واقع شده است.
1683367643 699 رشته کوه دنا
سی سخت، یا بومرنگ طبیعی خلقت
سی سخت، نامی ناآشنا و برانگیزاننده حس کنجکاوی مخاطب است. علت این نام گذاری به سی پهلوان نامی کیخسرو کیانی برمی گردد. این سی پهلوان در گردنه بیژن در قله های رشته کوه دنا کشته شدند که این شهر با نام آنان مزین شده است. در این منطقه به علت جنگل های کهن، دشت هایی با گل های رنگارنگ و گیاهان دارویی و چشمه سار ها به بومرنگ طبیعی خلقت معروف شده است. از دیگر زیبایی های اطراف این شهر، می توان به دریاچه کوه گل، آبشار دره نازی، چشمه میشی و آبشار منج اشاره کرد. در اینجا سفری به آبشار منج خواهیم داشت
آبشار منج، مناظر طبیعی منحصر به فرد و شگفت انگیزی را در مسیر عبوری خود به وجود آورده است که از میان آنها می توان به غارها و باغ های بیشمار اشاره کرد.

زردکوه کوهرنگ شهرکرد
ادامه مطلب

رشته کوه دنا
شهرستان دنا، به شهر افسانه ها معروف است که در میان دامنه های رشته کوه دنا واقع شده است. رشته کوه دنا، معروف ترین رشته کوه از میان کوه های زاگرس است که در ۳۵ کیلومتری شمال غربی یاسوج مستقر است و از شمال غرب زاگرس تا جنوب شرق آن کشیده شده است. دنا، وسعتی به اندازه ۲۲۰۰ کیلومتر دارد و کوه هایی چون کاندانه، تل بیل کنی، چالدبر، ئهلی و کمر قبله را در بر می گیرد. این رشته کوه با نام دینار نیز شناخته می شود و به این علت که بلندترین قله ها در رشته کوه زاگرس را داراست با نام بام زاگرس نیز معروف است و از آنجا که ۴۹ قله آن ارتفاعی بیش از ۴۰۰۰ متر دارند،‌ مشابهی در ایران ندارد. دنا از چهار رشته، که سه رشته آن اصلی هستند و یک رشته فرعی و سه گردنه پوتک، بیژن و مورگل غربی تشکیل شده است.

با نزدیکی بهار و مسافرت های فراوان طبیعت دوستان و گردشگران، استان کهگیلیویه و بویر احمد، شهر یاسوج، شهر سی سخت و آبشار منج در دل رشته کوه زاگرس، با آب و هوایی متنوع و دلپذیر می تواند جای مناسبی برای سفر کردن و استراحت نوروزی باشد. برای اقامت در شهر سی سخت و گردش در اطراف آبشار منج می توان در هتل های شهر سی سخت اقامت گزید.

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر