لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> استان کهگیلویه و بویراحمد
استان کهگیلویه و بویراحمد

استان کهگیلویه و بویراحمد

یکی از استان های سرسبز کشورمان کهگیلویه و بویراحمد است. یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد است. این استان جاذبه های تاریخی و طبیعی زیادی را در خود جای داده است. رودخانه‌های خروشان، آبشارهای زیبا، کوه‌های سربه به فلک کشیده دنا ، طبیعت بکر و دست نخورده و ده‌ها جاذبه دیگر، این استان را به یکی از گردشگرپذیرترین استان های کشورمان تبدیل کرده‌اند.

در این مقاله سعی داریم تا بیشتر در مورد اینکه یاسوج در کدام استان است، کهکیلویه و بویر احمد کجاست، شهرهای دیدنی کهگیلویه و بویر احمد، خصوصیات آنها و… بیشتر صحبت کنیم. با ما همراه باشید تا با کسب اطلاعاتی بیشتر سفری لذت‌بخش‌تر را به این خطه از کشورمان تجربه کنید.

این استان دارای اقلیم و شرایط جغرافیایی ویژه ای است که آن را از سایر استان ها مجزا ساخته است. هتل های یاسوج و کهگیلویه و بویراحمد همواره میزبان مسافران زیادی هستند. اما در ادامه شما را بیشتر با این استان زیبا از کشور آشنا می سازیم.

معرفی استان کهگیلویه و بویراحمد:

استان کهگیلویه و بویراحمد یکی از استان های مرتفع و کوهستانی در جنوب ایران زمین می باشد که اغلب ساکنان آن را لر زبانان تشکیل می دهند. این استان با مساحت بیش از ۱۶۲۴۹ کیلومتر مربع، به سرزمین آبشارهای خروشان شهرت دارد. مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد، شهر یاسوج است.
بر اساس آخرین سرشماری کشور در سال ۱۳۹۵، این استان حدود ۷۱۳۰۵۲ نفر، جمعیت دارد. این استان با استان های خوزستان، بوشهر، فارس، اصفهان و چهارمحال و بختیاری همسایه است. استان کهگیلویه و بویراحمد به طور کلی به هفت شهرستان مختلف تقسیم می شود که عبارتند از: بویراحمد (یاسوج)، بهمئی (لیکک)، گچساران (دو گنبدان)، کهگیلویه (دهدشت)، دنا (سی سخت)، چرام (چرام)، لنده (لنده) و باشت (باشت).
نقشه استان کهگیلویه و بویراحمد
عسل طبیعی و گردو، دو محصول بسیار با کیفیت این استان به شمار می روند. وجود منابع نفتی متعدد در این استان سبب شده تا کهگیلویه و بویراحمد به یکی از استان های مهم اقتصادی در کشور مبدل شود. این استان زیبا، اماکن گردشگری زیادی دارد. در ادامه به معرفی شهرهای دیدنی این استان می پردازیم.

جمعيت استان كهگيلويه و بوير احمد در سال ١٤٠٢

کهگیلویه بویر احمد با واقع شدن در منطقه جنوب غربی و قرار گرفتن در دامنه‌ کوه‌های استوار زاگرس از آب و هوایی مطبوع و فرح‌بخش و مردمانی خونگرم و لرزبان برخوردار است. این استان چیزی در حدود یک درصد از مساحت کل کشور را به خود اختصاص داده است.

بر اساس آخرین سرشماری که در استان کهکیلویه و بویر احمد توسط مرکز آمار ایران  انجام شده این استان دارای جمعیتی در حدود ٧١٣ هزار و ٥٢ نفر است. این جمعیت در مساحتی بالغ بر ١٦ هزار و ٢٤٩ کیلومتر مربع پراکنده شده‌اند. ناگفته نماند یاسوج با جمعیت حدود ٢١٢ هزار و ٥٥٢ نفر بیشترین جمعیت این استان را دارا است.

شهرهای کهگیلویه و بویراحمد

1- یاسوج

یاسوج در جنوب غربی ایران واقع گردیده است و مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد می باشد. ارتفاع این شهر از سطح دریا حدود ۱۸۷۰ متر است. این شهر در گذشته با نام تل خسرو شناخته می شده است. جمعیت یاسوج در حدود ۱۸۴۵۳۲ نفر بوده که این امر نشان دهنده رشد ۲۴ درصدی جمعیت در این شهر است.
اما این شهر مملو از جاذبه های گردشگری است که سبب شده تا هر ساله پذیرای مسافران زیادی در فصول مختلف سال باشد. مجتمع جهانگردی یاسوج یکی از مهم ترین مراکز اقامتی این شهر به شمار می رود.

جاذبه های دیدنی شهر یاسوج:

  • آبشار یاسوج: در دو کیلومتری شهر یاسوج، آبشاری زیبا و دیدنی قرار دارد. این آبشار از دل رشته کوه زاگرس سرچشمه گرفته و ارتفاعی ۱۰ متری دارد. فصول بهار و تابستان بهترین زمان برای بازدید از این مکان زیبا است. آب جاری این آبشار، منبع آبی مناسبی جهت کشاورزی منطقه محسوب می شود.
جاهای دیدنی یاسوج
ادامه مطلب

جاهای دیدنی کهگیلویه و بویراحمد

  • تنگ تامرادی: در کیلومتر ۵۵ جاده یاسوج به سپیدار، منطقه ای بکر و دست نخورده وجود دارد که صدای جریان آب در آن را می توان از فاصله های دور شنید. تنگ تامرادی در واقع دارای ۴ آبشار مجزا است که ارتفاع هر یک از آن ها بین ۸ تا ۱۵ متر می باشد. خنکای آب و سر سبزی محیط اطراف این تنگه سبب شده تا گرمای تابستان در آن احساس نشود. از این رو می توان گفت که تنگ تامرادی بهترین گزینه برای یک تفریح تابستانی محسوب می شود.

یاسوج

  • تنگه گنجه ای: در میان کوه های سر به فلک کشیده، جنگلی قرار دارد که اغلب درختان آن را بلوط و چنار تشکیل داده اند. این منطقه به تنگه گنجه ای معروف است و در ۱۶ کیلومتری شهر یاسوج قرار دارد.

دریاچه سد شاه قاسم کهگیلویه و بویراحمد

  • دریاچه سد شاه قاسم: در پنج کیلومتری جنوب شهر یاسوج، یک دریاچه بسیار زیبا وجود دارد که از انباشته شدن آب سد شاه قاسم تشکیل شده است. آبی بی کران این دریاچه در کنار جنگل بلوط اطراف آن، زیبایی بی مثالی را به وجود آورده است.
  • تنگه براق یاسوج: در فاصله 88 کیلومتری از یاسوج، یکی از رویایی‌ترین جاذبه‌های گردشگری ایران قرار گرفته است. تنگ براق یاسوج بهشتی گمشده در دل روستایی به همین نام است که خداوند زمان خلقتش تمام هنر خود را به کار گرفته است. در این تنگه همنشینی حوضچه‌ای زلال در کنار درختان سبز و صخره‌های غول‌پیکر، تصاویری بی‌نظیر خلق کرده است.
  • پارک ساحلی رود بشار یاسوج: در تقاطع جاده شیراز و یاسوج و در حوالی رودخانه بشار، پارک ساحلی رود بشار یاسوج قرار گرفته که رنگ و بوی خاصی به شهر بخشیده است. این پارک زیبا حدود 14 هکتار وسعت دارد و به دلیل نزدیکی به رودخانه بشار و داشتن امکانات رفاهی و تفریحی مناسب، از جاذبه‌های محبوب مردم شهر یاسوج به شمار می‌رود.
  • تنگ سولک کهگیلویه و بویر احمد: در دل کوه‌های شهرستان بهمئی و در پناه طبیعتی چشم‌نواز، تنگه‌ای زیبا قرار گرفته که سه ستون سنگی بلند در آن دیده می‌شود. تنگ سولک به معنای گردنه سروهای کوچک شناخته می‌شود و نقوش و خطوط حجاری شده بر ستون‌های آن از اهمیت بالایی برخوردار است.
  • آبشار کمردوغ کهگیلویه و بویر احمد؛ باشکوه و مرتفع: آبشار کمردوغ هفتمین آبشار بلند ایران در شهر قلعه رئیسی در استان کهگیلویه و بویر احمد است. این آبشار باشکوه حدود 100 متر ارتفاع دارد و شما برای رسیدن به آن باید از طبیعتی بکر و دیدنی پوشیده از درختان بلوط عبور کنید.

2- سی سخت:

سی سخت نام شهری در ۳۵ کیلومتری شمال غربی یاسوج است. سی سخت در حدود ۷۸۵۵ نفر جمعیت دارد. اغلب مردم شهر سی سخت از طوایف بویر احمدی هستند و به زبان لری تکلم می کنند. سی سخت در ارتفاع ۲۲۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد. مجتمع اقامتی دال دنا و اقامتگاه بومگردی رئیس در این شهر، جزو بهترین مراکز اقامتی محسوب می شوند. در ادامه به معرفی جاهای دیدنی سی سخت می‌پردازیم.

تنگ براق یاسوج
ادامه مطلب

جاذبه های دیدنی سی سخت:

  • دریاچه کوه گل: در ۸ کیلومتری شمال شرقی شهر سی سخت، دریاچه ای واقع گردیده است که به کوه گل شهرت یافته است.دریاچه کوه گل سی سخت در ارتفاعات کوه گل قرار دارد و اطراف آن مملو از بوته زارهای سر سبز است.

روستای کریک کهگیلویه و بویراحمد

  • روستای کریک: در ارتفاعات دنا، روستایی زیبا قرار دارد که کریک نامیده می شود. آب و هوای معتدل این روستا در فصول بهار و تابستان، از جمله عوامل مهم در جذب گردشگر به شمار می رود. این روستا در مسیر صعود به قله دنا قرار دارد. روستای کریک در ۱۵ کیلومتری جنوب غربی شهر سی سخت واقع شده است.
  • چشمه میشی: در ۴ کیلومتری شهر سی سخت یک چشمه بسیار زیبا قرار دارد که دارای آب گوارایی می باشد. آب این چشمه در تمام اوقات سال جاری بوده و از میان تاکستان های شهر سی سخت عبور می کند. بهار و تابستان بهترین فصول سال برای بازدید از چشمه میشی می باشند.

3- دو گنبدان:

دوگنبدان در واقع مرکز شهرستان گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد می باشد. در گذشته این شهر با نام های گنبد ملغان و گنبد ملگان شناخته می شده است. جمعیت دوگنبدان در حدود ۹۶۷۲۸ نفر بوده و ارتفاع شهر از سطح دریا ۷۲۶ متر می باشد.

جاذبه های دیدنی دوگنبدان:

  • آبشار کیوان لیشتر: آب آبشار کیوان لیشتر از به هم پیوستن آب کوه های دیل، چهاربیشه و آب گرمو تامین می شود. این آبشار در فصل تابستان اغلب خشک است. اما می توان از اوایل پاییز تا اواخر بهار، برای دیدن آبشار کیوان لیشتر به دوگنبدان سفر کرد.

دو گنبدان

  • آبشار گنج بنار: این آبشار در ۷ کیومتری شمال شهر گچساران قرار دارد. آبشار گنج بنار دارای ارتفاع ۳۰ متری می باشد و در دامنه کوه خاییز واقع شده است. روستای بنار نیز در نزدیکی این آبشار بوده و برای یک سفر خنک تابستانی بسیار مناسب است.
  • آرامگاه بی بی حکیمه (ع): بی بی حکیمه (ع) در واقع یکی از خواهران امام رضا (ع) می باشد که بقعه این حضرت در دل کوهی از حوالی گچساران حفر شده است. وجود چشمه آب گرم در نزدیکی این بقعه سبب شده تا هر ساله افراد زیادی برای زیارت و بهبود بیماری های خود توسط آب معدنی چشمه، به این منطقه سفر نمایند.

4- دهدشت:

شهر دهدشت در استان کهگیلویه و بویراحمد، به دو بافت قدیمی و جدید تقسیم شده است. دهدشت در حدود ۵۰۰۰۰ نفر جمعیت دارد و ارتفاع آن از سطح دریا حدود ۹۹۰ متر است. در گذشته نام دهدشت، بلاد شاپور بوده است.

جاهای دیدنی دهدشت

  • شهر کهنه دهدشت: این بخش از شهر که دارای بافت تاریخی و ارزشمندی است، در کنار شهر جدید دهدشت قرار گرفته است. این شهر قدیمی دارای مساحتی در حدود ۴۰ هکتار می باشد. قدمت این شهر به دوران صفویه باز می گردد.
  • غار نزل: در منطقه جوی خانه و در پشت کوه نور یک غار زیبا وجود دارد که به غار نزل معروف است. این غار دارای ورودی به قطر ۵ متر و عمقی بیش از ۶۰ متر است. برای ورود به این غار اسرار آمیز باید تجهیزات تخصصی به همراه داشت.
دریاچه کوه گل سی سخت؛ بهشتی در کهگیلویه و بویر احمد
ادامه مطلب

دهدشت

5- لنده:

لنده یا مهنه، یکی از شهرستان های استان کهگیلویه و بویراحمد است. در گذشته لنده را با نام قلعه می شناختند. این شهر با حدود ۲۱۸۱۲ نفر جمعیت، دارای ساکنان لر زبان است. ارتفاع این شهر از سطح دریا ۷۴۱ متر است.

جاهای دیدنی لنده

  • آبشار طوف خیمه سوق: در مسیر لنده به دهدشت و در نزدیکی روستای بی بی زلیخا، یکی از آبشارهای ایران وجود دارد. آبشار طوف خیمه سوق دارای ارتفاع ۵۰ متری است و یکی از مرتفع ترین آبشارهای استان محسوب می گردد. محیط اطراف آبشار آکنده از درختان بلوط و سبزه زار است.
  • منطقه گردشگری دلی مهرجان: این منطقه گردشگری یکی از پربازدیدترین مناطق استان کهگیلویه و بویراحمد است. فاصله ۳۵ کیلومتری این منطقه از شهر لنده سبب شده تا افراد زیادی به آن سفر نمایند. طبیعت زیبا و مناظر بکر دلی مهرجان به همراه آب و هوای مطبوع آن، اصلی ترین دلایل سفر گردشگران است.

لنده

6- چرام:

شهرستان چرام در بخش مرکزی استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد. نگین جنوب و یا شمال جنوب از جمله کنیه های این شهر به شمار می روند. در گذشته چرام را با نام تل گرد می شناختند. این شهر حدود ۱۵۲۱۸ نفر جمعیت دارد.

جاهای دیدنی چرام

  • باغ چشمه بلقیس: شهرستان چرام به دلیل خاک حاصلخیز و آب و هوای مرطوب، در اغلب اوقات سال سر سبز است. از این رو باغ بلقیس در این منطقه دارای طبیعتی بکر و زیباست. معماری ویژه و درختان تنومند در این باغ در کنار آب چشمه، روح آدمی را جلا می دهد.

چرام

  • قلعه تاریخی چرام: در حومه شهر چرام یک تپه گرد به ارتفاع ۱۲ متر قرار دارد که بر بالای آن یک قلعه تاریخی پا برجاست. از این قلعه می توان بر تمام نقاط شهر اشراف داشت.

7- باشت:

باشت یکی از تاریخی ترین شهرهای کهگیلویه و بویراحمد است که قدمت آن به دوره هخامنشیان باز می گردد. در گذشته نام این شهر بنگرو بوده است. این شهر ۲۰۷۰۰ نفر جمعیت دارد.

جاهای دیدنی باشت

  • دو گور دو پا: در ۷ کیلومتری روستای شوش، دو ستون سنگی وجود دارد که جزو آثار باستانی استان به شمار می رود و در سال ۱۳۷۹، در فهرست آثار ملی ثبت شده است. این ستون های آهکی در فاصله ۵۰ سانتی متری از یکدیگر قرار دارند. مورخان معتقدند که این ستون ها در حقیقت بقایای یک آتشکده هستند که پیش از اسلام ساخته شده اند.
  • شلالدون: شلالدون در حقیقت یک منطقه بکر گردشگری است که طبیعتی سر سبز دارد. بوته زارها و درختان این منطقه در فصول تابستان و بهار سبز بوده و زیبایی زیادی دارند. منطقه گردشگری شلالدون در ۷ کیلومتری شهر باشت قرار دارد.

جمع‌بندی

در این مقاله سعی کردیم تا به معرفی استان کهکیلویه و بویر احمد، شهرهای کهگیلویه و بویراحمد، جمعیت این استان، مساحت، ویژگی‌های شهرهای این خطه از کشورمان و اینکه کهگیلویه و بویراحمد کجاست بپردازیم. امیداوریم با مطالعه این مقاله اطلاعات و دانش شما در مورد این استان زیبا و سرسبز کشورمان بیشتر شده باشد.

سوالات متداول

مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد چیست؟

شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد است.

شهرهای استان کهگیلویه و بویراحمد چیست؟

یاسوج، سی سخت، دوگنبدان، دهدشت، لنده، چرام و باشت ازشهرهای استان کهگیلویه و بویراحمد هستند.

5/5 - (1 امتیاز)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر