لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> جهانگردی >> جاهای دیدنی باکو، آذربایجان
جاهای دیدنی باکو، آذربایجان

جاهای دیدنی باکو، آذربایجان

استان های آذربایجان غربی و شرقی ایران مانند کشور آذربایجان جاذبه های گردشگری بیشماری دارند که اشاره به همه این جاذبه ها در یک لیست نمی گنجد. برای نمونه به گوشه ای از طبیعت بکر ارومیه اشاره می کنیم، گردشگرانی که هیجان در دل حیات وحش و طبیعت را دوست دارند می توانند از دریاچه دالامپر ارومیه دیدن کنند و از یخچال های طبیعی چند هزار ساله و دریاچه های طبیعی بر فراز کوهستان لذت ببرند. کوهستان دالامپر در بین مرز سه کشور ایران، ترکیه و عراق واقع شده و با صعود بر ارتفاعات می توان گوشه هایی از خاک سه کشور را تماشا کرد. با اقامت در هتل های ارومیه و رزرو هتل ساحل ارومیه سفر بی نظیری در نزدیکی جاذبه های این شهر تجربه خواهید کرد.
می خواهید به سوی آذربایجان حرکت کنید و به دنبال جاذبه های معروف باکو می باشید! پس با ما همراه باشید تا بیشتر با این شهر قدیمی آشنا شوید. پایتخت آذربایجان تاریخ، فرهنگ و مدرنیته را در کنار دریای خزر در فضایی جذاب ترکیب کرده است.
1 – قلعه دختر

قلعه دختر در مرکز ایچری شهر یا شهر قدیمی باکو که با دیواری در اطراف از دیگر بخش ها جدا شده، قرار دارد. این قلعه با 29 متر بلندی (95.1 فوت) مانند یک برج استوانه ای می باشد. قلعه دختر بیش از هزار سال قدمت دارد و ساخت آن به دوران قرن هفتم و دوازدهم باز می گردد. امروزه این بنای تاریخی نمادی از شهر قدیم باکو به شمار می رود. کارشناسان علت و هدف از ساخت این قلعه را نیافته اند. بسیاری از آنها معتقدند که این بنا یک معبد زرتشتی بوده است، مذهبی که اساس آن آتش است، و در طول قرن های بعدی به برج مراقبت تغییر یافته است. افسانه ها و داستان های بیشماری در مورد این اثر نقل می شود. درون قلعه موزه ای قرار داشته و راه پله های مارپیچی به سوی بالای قلعه به چشم می خورند. این قلعه از ساعت 9 صبح تا 6 عصر در خدمت گردشگران می باشد.
2 – ایچری شهر
فرصت بازدید از ایچری شهر را از دست ندهید، این بافت قدیمی باکو مانند مراکز تاریخی در سراسر جهان بوده و یکی از برترین جاذبه های باکو محسوب می شود. خانه های تاریخی و مستحکم و برج دختر، کاخ شیروان شاه و دروازه مراد از دیدنی ترین مکان ها در این قسمت می باشند. همچنین بقایای حمام های سابق، مساجد و کاروانسراها که نمونه ای از هتل های قدیم مخصوص تجار می باشد، از دیگر جاذبه های جذاب ایچری شهر می باشند.

در طول حکومت سلسله شیروان، در قرن 15 میلادی زلزله ای ویرانگر شاماخا، پایتخت آذربایجان را نابود کرد و از آن زمان پایتخت را به شهر باکو انتقال دادند. آذری ها ایچری شهر را گسترش دادند و دیوارهای شهر را با دژ مستحکم نمودند. تا قرن 19 میلادی و راه افتادن اولین منبع نفتی باکو، مردم در میان دیوارهای شهر زندگی می کردند، با راه اندازی تجارت نفت شهر گسترش یافت.
بیشتر بخوانید:

3 – برج های شعله
برج های شعله
برج های شعله از سه برج و آسمان خراش در مرکز باکو تشکیل شده است که با حالت منحنی به سوی آسمان بلند شده اند و شکل شعله های آتش را به نمایش گذاشته اند. است. از اتاق های گاز زیرزمینی گرفته تا شعله های مذهب زرتشتیان که در گذشته در آذربایجان رواج داشت، همگی هویت آذربایجان را به آتش وصل کرده اند. بلند ترین برج شعله 182 متر (597 فوت) می باشد.
پس از سپری شدن روز و در تاریک شب نور های زیبای برج ها روشن می شود تا نمایشی جذاب ارائه دهند. رنگ های نارنجی، زرد و آبی، قرمز و سبز پرچم آذربایجان به نمایش در می آید. برای تماشای بهتر این صحنه ها می توانید به سوی بلوار باکو پیش بروید تا منظره ی بهتری را شاهد باشید.
4 – دروازه مراد
در سمت دیوار شرقی شهر قدیم، سازه خیره کننده و معروف دیگری قرار گرفته که دروازه مراد نام دارد. دروازه مراد را شاید در لیست جاذبه های پرطرفدار باکو مشاهده نکنید، اما این اثر ارزش تاریخی بسیار زیادی دارد و نشان دهنده دوره متفاوتی از تاریخ منطقه می باشد. در قرن 16 میلادی و جنگی که میان ایران و عثمانی و روسیه رخ داد، حکومت شیروانشاه تحت کنترل ایران قرار داشت و در آن زمان روس ها و عثمانی ها کنترل شهر باکو را به دست گرفتند. شهر باکو که در اختیار ایران قرار داشت توسط سلطان مراد سوم ترکیه تصرف شد و نام این دروازه یادآور آن دوران تاریخی می باشد.
5 – راه آهن کابلی باکو
راه آهن کابلی باکو
راه آهن کابلی باکو برای اولین بار در دوران شوروی سابق در سال 1960 میلادی راه اندازی شد. این قطار اولین و تنها قطار کابلی موجود در آذربایجان به شمار می رود. قطار کابلی باکو در 455 متر (1492 فوت) از خیابان نفتچیلر گرفته تا جنوب غرب ایچری شهر گسترده شده است. برای گردش با قطار کمتر از یک دلار هزینه پرداخت خواهید کرد و در غیر اینصورت می بایستی از 200 قدم و پله صعود کنید تا بتوانید به جاذبه های خیابان شهدا و تندیس آتش ابدی برسید. همچنین از این ارتفاع چشم انداز زیبایی از شهر باکو را شاهد خواهید بود.
6 – خیابان شهدا
خیابان شهدا
بازدید از خیابان شهدا و بنای یادبود آتش ابدی، یکی از جاذبه ها و برنامه های پر طرفدار باکو می باشد، که هم می توانید مناظر زیبایی را نظاره کنید و هم قدردانی از بخش مهمی از تاریخ معاصر به شمار می رود. در این خیابان مقبره بیش از صد شهید به چشم می خورد که در ژانویه سیاه سال 1990 میلادی توسط ارتش شوروی به خاک و خون کشیده شدند. گفتنی است که در گذشته خیابان شهدا مزار مسلمان های کشته شده در جنگ جهانی اول بود که توسط شوروی به یک پارک تفریحی تغییر یافته بود و امروزه مردم برای ادای احترام به قربانیان جنگ از این مکان بازدید می کنند.
7 – بلوار باکو
بلوار باکو 3.5 کیلومتر (2.2 مایل)، در کنار دریای خزر امتداد دارد و از میدان آزادی، روبروی خانه دولت، تا میدان پرچم در سمت غرب گسترده شده است. این بلوار به پارک تفریحی معروفی تبدیل شده است که دارای چشم انداز های فوق العاده زیبایی از دریای خزر می باشد، جاذبه های زیادی در این مسیر وجود دارد که به کانال آبی ونیز کوچک، چرخ و فلک چشم باکو و چندین بار و کافه می توان اشاره کرد. کاخ دالگا و بازار معروف در کنار ساحل دریای خزر نیز در مسیر قرار دارند که ارزش بازدید داشته و در طول تابستان این مکان ها مجهز به سیستم تهیه هوا می باشند. با شروع چشمک زدن ستاره ها این مناطق مملو از خانواده های جوان و پرانرژی می باشد.
8 – چشم باکو، چرخ و فلک شهر
چشم باکو، چرخ و فلک شهر
چرخ و فلک بزرگی اخیرا به مجموعه بلوار باکو افزوده شده است که مانند دیگر چرخ های بزرگی است که در اکثر شهر های جهان به چشم می خورد. این چرخ و فلک که به چشم باکو شهرت یافته 60 متر (197 فوت) ارتفاع دارد و به قدری بزرگ است که حدود سی دقیقه طول می کشد تا یک چرخش کامل انجام دهد. بلیت هر نفر 3 دلار بوده و قیمت این بازدید نسبت به قیمت دیگر چرخ و فلک های جهان مانند چشم لندن، بسیار مناسب است. این قیمت در طول شب و روز یکسان بوده و تغییری نمی یابد و می توانید در و روز سوار این چرخ و فلک شوید و چشم انداز های متفاوتی از شهر باکو را تماشا کنید.
9 – کاخ شیروان شاهان
قدمت کاخ شیروان شاهان به قرن 15 میلادی بر می گردد که در لیست میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده است. این کاخ در منطقه ایچری شهر قرار دارد و در دورانی که پایتخت آذربایجان از شاماخو به باکو تغییر یافت، ساخته شده است. شیروان ها فارس های ایران بوده اند که در آذربایجان در قرون نهم تا شانزدهم حکومت کرده اند. در این مجموعه اسلامی در کنار کاخ اصلی دو مسجد وجود دارد، یک موسولیوم، آرامگاه گنبدی و حمام خانه نیز به چشم می خورد. پس از قرن ها افسوس، آذربایجان این میراث قدیم ایرانی را بازسازی کرده است و توانسته جانی دوباره به آن بخشد. این بنای تاریخی را می توانید بر روی اسکناس های 10 ماناتی آذربایجان مشاهده کنید. این بنای تاریخی از ساعت ده صبح تا شش عصر در خدمت توریست ها بوده و تقریبا مبلغ 5.90 دلار هزینه ی ورودی این کاخ باستانی می باشد.
10 – موزه کتاب های خطی و مینیاتوری باکو
موزه کتاب های خطی و مینیاتوری باکو
موزه کتاب های خطی و مینیاتوری باکو یکی دیگر از جاذبه های شهر باکو می باشد. این موزه در گذشته مجموعه شخصی ظریفا سالاخووا بوده است که امروزه تنها موزه ی معروف خطی جهان می باشد و نمونه ی دیگری ندارد. در این نمایشگاه کتاب های شوروی سابق نیز وجود دارد، نسخه ای از کتاب مقدس قرآن که قدمت آن به سال 1672 بر می گردد و سه مورد دیگر که در کتاب جهانی گینس نیز به ثبت رسیده اند و تنها به اندازه ی دو میلی متر می باشند. این موزه از ساعت 11 صبح تا 5 عصر در خدمت علاقه مندان می باشد و هیچ هزینه ای برای بازدید از این مجموعه پرداخت نخواهید کرد.

لاهور، گنجینه ی موگال پاکستان
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر