لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> خانه و موزه مقدم تهران
خانه و موزه مقدم تهران

خانه و موزه مقدم تهران

اهالی تهران، خانه و موزه مقدم را به خوبی می شناسند و این خانه یکی از محبوب ترین جاهای دیدنی تهران به شمار می آید که هم برای گردشگران ایرانی و هم گردشگران خارجی از جایگاه ویژه ای برخوردار است. خانه مقدم، خانه ای مجلل و قدیمی متعلق به دوران قاجار است که مالک آن محمد تقی خان احتساب الملک از درباریان قاجار بوده است. خانه ای که مملو از رنگ های شاد و گل های شمعدانی است. ارزش این خانه به اشیای قدیمی و با ارزشی است که به همت محسن مقدم پسر احتساب الملک و همسرش سلما گردآوری شده اند. اگر قصد سفر به پایتخت و بازدید از موزه یاد شده را دارید بهتر است سری به سایت ایران هتل آنلاین زده و با رزرو هتل های تهران از محل اقامت خود در این کلانشهر مطمئن شوید.

پیشینه خانه و موزه مقدم تهران

موزه مقدم، خانه محمدتقی خان احتساب الملک یکی از درباریان قاجار بود. وی دو پسر با نام های محسن و حسن داشت که هر دو برای تحصیل به خارج از کشور سفر کردند. حسن در سنین جوانی فوت کرد؛ وی خالق نمایشنامه زیبا و معروف جعفرخان از فرنگ آمده بود. محسن که برادر کوچکتر بود، تحصیلات خود را در اروپا در رشته های باستان شناسی، نقاشی، تاریخ و هنر به اتمام رساند و به میهن بازگشت. وی که همسری فرانسوی به نام سلما داشت، در خانه پدری خود سکنی گزید. این خانه همان موزه مقدم است.
موزه مقدم تهران
محسن و سلما همزمان با فعالیت های علمی که انجام می دادند، اقدام به جمع آوری اشیاء تاریخی و آثار فرهنگی نیز نمودند. گردشگران می توانند در جای جای این خانه و بر روی برخی دیوارها، انواع کاشی های زیبای جمع آوری شده، سنگ های تراشیده شده و غیره را مشاهده کرده و لذت ببرند؛ همچنین کلکسیونی از پارچه های زیبا، سفالینه ها، مهرها، قلیان و چپق، اسناد تاریخی، تابلوهای نقاشی و آثار دیگر را که با چیدمانی منحصر به فرد و نظمی خاص در این خانه نگهداری می شوند، قابل مشاهده و بازدید هستند. استاد زنده یاد محسن مقدم که یکی از اساتید ممتاز دانشگاه تهران بود، در سال 1366 هجری شمسی دار فانی را وداع گفت و همسر ایشان نیز در سال 1369 وفات یافت. پس از مرگ ایشان، تولیت موزه مقدم تحت نظارت و اختیار مستقیم دانشگاه تهران قرار گرفت.
موزه مقدم تهران

موزه مقدم تهران

فضاهای مختلف موزه مقدم تهران

مساحت این خانه 2117 متر مربع بوده و دارای سه بخش حیاط اندرونی، حیاط بیرونی و سرایداری است که در ادامه بیشتر با آن ها آشنا خواهیم شد.

مکان های تفریحی تهران در شب
ادامه مطلب

حیاط بیرونی خانه مقدم

در حیاط بیرونی یک ساختمان تابستانی قرار دارد که دارای دو بخش است. یک بخش اتاق پیشخوان است که مرحوم محسن مقدم از آن به عنوان اتاق کناری سالن پذیرایی استفاده می کرد. اکنون در این بخش عکس ها، لوازم شخصی و دیگر آثاری که نمایانگر زندگی و فعالیت های کاری و علمی استاد مقدم است، قرار داده شده است؛ همچنین در این قسمت، آثار چوبی تزئینی، وسایل آشپزخانه و غیره نیز قابل مشاهده هستند. در اتاق پذیرایی، همانطور که از نامش پیدا است، پذیرایی از مهمانان صورت می گرفت و این اتاق محل کار و فعالیت های علمی استاد مقدم بود. در این اتاق سفالینه های زیبا، شیشه ها، اشیاء فلزی و سایر آثار تاریخی از فرهنگ های گوناگون به تماشا گذاشته شده است.
بخش دیگری که در حیاط بیرونی وجود دارد، حوضخانه است. حوضخانه زیرزمینی است که دیوارهای آن به همت خود استاد مقدم و با کاشی و ظروف سفالی نفیس که متعلق به قرون 4 الی 13 هجری قمری هستند، تزئین شده اند. در بازدید از حوضخانه می توانید مسیر تحول صنعت کاشی و سفال را در ایران تماشا کنید. کتابخانه بخش دیگری در حیاط بیرونی است که در واقع می توان گفت آتلیه محسن مقدم بوده است. وی این بخش را در سال 1337 ساخت و از آن برای نگهداری کتاب های استاد مقدم و همچنین کتاب های هنر و باستان شناسی استفاده می شود. پژوهشگران و سایر عموم مردم می توانند از کتاب های این بخش بهره ببرند. فقط باید دقت داشته باشید که دسترسی به کتابخانه موزه مقدم برای دانشجویان و پژوهشگران از شنبه تا پنج شنبه و از ساعت 9 الی 12 صبح و 14 الی 15:30 امکان پذیر است.
ساختمان اربابی که به آن برج نیز می گویند، در سال 1345 به وسیله دکتر ابوالقاسمی از شاگردان استاد مقدم ساخته شد. این برج به شکل قلعه های اروپا در قرون وسطی احداث شده است. در داخل ساختمان اربابی، حمامی خانگی با کاشی های قاجار مزین شده است و اتاق هایی مانند اتاق کدخدا، اتاق تدخین، اتاق صدف و زیرزمین نیز وجود دارد. در ضلع شمالی موزه مقدم، یک گلخانه قرار دارد که با کاشی های قدیمی لعابدار به زیبایی مزین شده است و در آن گل و گیاه های متعددی قرار دارند؛ همچنین در حیاط بیرونی یک حوض ژاپنی و یک باغچه نیز توسط استاد مقدم و همسر ایشان طراحی و اجرا شده است.
موزه مقدم تهران

حیاط اندرونی خانه مقدم

حیاط اندرونی خانه و موزه مقدم تهران دارای یک زیرزمین است که محل قرار گرفتن حمام و انباری استاد مقدم می باشد. در حال حاضر زیرزمین برای قرار دادن آثار تاریخی موزه استفاده می شود. سالن زمستانی یا اتاق قاجار در حیاط اندرونی قرار دارد که با آثار بسیار نفیسی تزئین شده است. در این اتاق می توانید شومینه ای تاریخی متعلق به قصر فیروزه، طاقچه گچبری متعلق به دوران زند از اصفهان و غیره را مشاهده نمایید. اتاق نشیمن در حیاط اندرونی محل اصلی زندگی استاد و همسر ایشان بوده است. قلمدان های زیبا، جعبه، نقاشی های استاد و غیره در اتاق نشیمن به نمایش درآمده اند. حیاط این قسمت با الهام گرفتن از فرش های عهد صفوی طراحی شده و حوضی در وسط باغچه های آن قرار گرفته است.
موزه مقدم تهران

موزه مقدم تهران

حیاط سرایداری خانه مقدم

در زمان حیات دکتر مقدم این بخش محل سکونت سرایدار و مستخدمان خانه بود. از آنجایی که دچار فرسودگی زیادی شده بود، مورد بازسازی و مرمت قرار گرفت و در حال حاضر به عنوان قسمت اداری موزه و خانه مقدم از آن استفاده می شود.
موزه مقدم تهران

دسترسی به خانه و موزه مقدم

برای بازدید از این خانه باید به خیابان امام خمینی تهران بروید. پس از خیابان شیخ هادی و در کنار بانک ملت این خانه با پلاک 251 قرار دارد. ساعات بازدید از این خانه از 9 صبح تا 18 است و مبلغی تحت عنوان ورودی در ابتدا دریافت می گردد. اگر با مترو می روید می توانید در ایستگاه حسن آباد و یا دانشگاه امام علی پیاده شوید. این موزه در میان این دو ایستگاه قرار دارد و از هر کدام از آن ها می توان تنها با چند دقیقه پیاده روی به موزه مقدم می رسید. اگر ساکن تهران هستید به شما پیشنهاد می کنیم در اولین فرصت به بازدید از این موزه بروید و اگر از شهر دیگری قصد سفر به تهران را دارید، ابتدا به رزرو هتل در تهران بپردازید و سپس در کنار بازدید از سایر مکان های گردشگری تهران، سری هم به موزه مقدم بزنید.
موزه مقدم تهران

جاذبه های دیدنی اطراف موزه

ممکن است بسیاری از افراد تمایل داشته باشند در سفر خود به تهران در یک روز از چند جاذبه دیدنی بازدید کنند؛ از این رو شناسایی جاهای دیدنی نزدیک به یکدیگر می تواند در صرفه جویی زمان کمک کند. گردشگران قادرند در کنار بازدید از خانه و موزه مقدم تهران، برای دیدن خانه دکتر عدل، کاخ مرمر، میدان حسن آباد، خیابان سی تیر و موزه ملی ایران که در نزدیکی این بنا قرار دارند نیز اقدام کنند.

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر