لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> خانه ضیائیان شیراز
خانه ضیائیان شیراز

خانه ضیائیان شیراز

شیراز شهر بهارنارنج آنقدر محبوب و مشهور است که در تمام فصول سال مملو از گردشگران مختلف از سراسر جهان است. از باغ‌ها نارنج قوام گرفته تا جادوی هزار رنگ مسجد نصیر الملک، مقبره حضرت حافظ، خانه ابدی سعدی و غیره شیراز را به مقصدی دل انگیز تبدیل کرده اند. یکی از جاذبه های شهر مذکور خانه‌هایی تاریخی است که درست همانند شیراز مملو از نقوش گل و بلبل هستند و در همان نگاه اول با کاشی کاری های خوش رنگشان هوش از سرتان می پرانند. خانه ضیائیان شیراز یکی از چندین عمارت تاریخی این شهر است که با تزئینات ساده اما اصیل خود روح خانه های ایرانی را به تصور می کشد. این خانه متعلق به یکی از خاندان های اصیل ایرانی بوده و نام خود را نیز از نام خانوادگی این خاندان به ارث برده است. همراه ما باشید تا سری به این عمارت تاریخی زیبا که پس از گذر یک قرن و اندی هنوز سرپا مانده بزنیم. اگر شما هم قصد دارید تا شیراز را به عنوان مقصد سفر خود برگزینید و به دنبال رزرو هتل‌های شیراز هستید، هتل هما شیراز گزینه مناسبی برای اقامت در این شهر است اما اگر به دنبال گزینه‌های بیشتری هستید سری به صفحه هتل‌های شیراز در ایران هتل آنلاین بزنید.

تاریخچه خانه ضیائیان در شیراز

محله تاریخی سنگ سیاه یکی از قدیمی ترین بافت های مسکونی شیراز در مرکز این شهر است که به داشتن عمارت ها، خانه های تاریخی و کوچه های باریک شهرت دارد. سنگ سیاه طیف وسیعی از جاذبه های تاریخی شهر شیراز را نیز در خودش جای داده است که نشان از قدمت بالای این محله تاریخی دارد. حسینیه کردها، مسجد ایلخانی، حمام ایلخانی، خانه فروغ‌الملک، کلیسای ارامنه، بازارچه ارامنه، امامزاده بی ‌بی دختران، مسجد مشیر، حسینیه مشیر، بازارچه حاج زینل، خانه سعادت و بقعه سید تاج ‌الدین غریب از جمله بناهای تاریخی این محله است که از شهرت بسیاری برخوردارند.
یکی دیگر از مشهورترین بناهای تاریخی این محله خانه ای تاریخی موسوم به ضیائیان است که در بافت قدیمی شیراز و در کوچه ای موسوم به مقنی ها در خیابان قاآنی قرار دارد. این عمارت ساده متعلق به یکی از پرنفوذترین خانواده های ساکن شیراز بوده که در اواخر دوره قاجار توسط فردی با نام ضیائیان ساخته شده است. از تاریخ ساخت دقیق این عمارت اطلاعی در دست نیست اما بنابر شواهد موجود خانه یاد شده بین یکصد و ده تا یکصد و پنجاه سال قدمت دارد و احتمالا در سال 1275 هجری شمسی مصادف با اواخر دوره قاجار ساخته شده است.
خانه ضیائیان
مساحت کلی این خانه چیزی در حدود سیصد مترمربع بوده و عمارت آن که در سال 1357 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده تنها یکی از چندین عمارت مسکونی خاندان ضیائیان می باشد که پابرجا مانده است. این خانه تاریخی که یک بار در سال 1383 مورد بازسازی کلی قرار گرفته است درست به سبک اغلب خانه های تاریخی شیراز در دوران قاجار ساخته شده و عناصر معماری موجود در آن نیز شباهت بسیاری به سایر خانه های نزدیک به این خانه های تاریخی سعادت و یا عمارت فروغ الملک دارد. خاندان ضیائیان در شهر شیراز یکی از بانفوذترین خانواده های شهر بودند که به تجارت دارو و گیاهان دارویی مشغول بودند و چندین حجره فروش دارو در بازار وکیل داشتند. به نظر می رسد که آقای ضیائی تاجر دارو بوده و یکی از فرزندان وی نیز به امر ساخت دارو اشتغال داشته است.
خانه ضیائیان شیراز نمای داخلی

آشنایی با قیمت های مختلف خانه ضیائیان

خانه از دو طبقه تشکیل شده است و به نظر می رسد روزگاری با دالانی باریک که در همان ورودی عمارت قرار دارد و دیگر راه به جایی نمی برد، به خانه ای در مجاورت این عمارت راه داشته که محل زندگی برادر صاحب خانه بوده است. درست مثل اغلب خانه های ایرانی قدم در حیاط عمارت که می گذارید دور تا دور آن را اتاق های مختلف فرا گرفته اند و هیچ یکی از خانه های اطراف به حریم این خانه اشراف ندارد. اما آنچه خانه ضیائیان را بر سر زبان ها انداخته است کاشی کاری های حیرت انگیز آن است که همچون رنگین کمانی از نقش و رنگ بیننده را مسحور خود می کنند.
کاشی هایی با رنگ های زیبا و دلنشین که با نقوش مختلف آراسته شده اند و در جای جای حیاط یا همان بیرونی عمارت و در حاشیه درب ها و پنجره ها به چشم می خورند. نگاهی به نقش و نگار کاشی ها که بیاندازید با داستانی مصور و بسیار زیبا مواجه خواهید شد. از نقاشی تمثال مبارک ائمه گرفته تا ترسیم چهره پادشاهان و قهرمانان افسانه ای ایران و جهان و مقامات معاصر دوره قاجار در این کاشی ها به چشم می خورند. این نقاشی ها و کاشی های هفت رنگ نشان از علاقه‌مندی این خانواده به فرهنگ ایران و جهان و مراودات با سایر کشورها دارد.
خانه ضیائیان شیراز ورودی
نقوش گل و بلبل نیز با رنگ های شاد در کنار نقوش اسلیمی به وفور بر کاشی ها به چشم می خورد. در طبقه اول خانه ضیائیان فضاهای خدماتی همچون مطبخ، حمام، اصطبل، سرداب و انبار در کنار یک باغچه کوچک و حوض زیبا قرار دارد. این خانه تاریخی نیز در ردیف نخستین خانه های تاریخی شیراز قرار دارد و از حمام شخصی برخوردار است. خانه با هوشمندی تمام طراحی شده و دارای یک سیستم کامل تامین گرمایش و سرمایش است که دارای تفاوت هایی با سایر خانه های معاصر خویش است.
گربه رو که اغلب در معماری حمام های کهن به چشم می خورد در این خانه مسئولیت تامین گرمایش خانه را بر عهده داشته است. آبی که با لوله های زیرزمینی از آب انبار به سمت اتاق ها جریان داشته نیز مسئولیت خنک کردن اتاق ها را بر عهده داشته است. نگاهی به اتاق ها که بیاندازید بر روی دیوارها نیز کانال هایی برای تهویه هوا تعبیه شده است. در طبقه دوم عمارت اتاق های کوچک و بزرگ متعددی به چشم می خورند؛ مانند شاه نشین، اتاق چهاردری، اتاق های سه دری و اتاق های دو دری که هر کدام کارکردهای مختلفی داشته اند.
خانه ضیائیان شیراز بالکن
در ضلع شرقی عمارت اتاق های سه دری قرار دارند که از داخل به یکدیگر متصل شده اند. در این ضلع یک ایوان وسیع نیز قرار دارد. در داخل اتاق ها برخلاف خانه های تاریخی شیراز خبری از آیینه کاری و یا گچ بری های آنچنانی نیست و به نظر می رسد کاشی کاری های حیرت انگیز این خانه حق مطلب را ادا کرده اند. اندورنی عمارت نیز درست به سبک بیرونی عمارت ساخته شده است. این خانه تاریخی زیبا که یکی از جاهای دیدنی شیراز محسوب می شود چندسالی به عنوان کتابخانه مورد بهره برداری قرار گرفته بود اما اکنون به عنوان هنرسرای شیراز وقف امور فرهنگی و هنری شده است.

رزرو هتل و اقامتگاه در شیراز

خانه‌های تاریخی راز دوران را در قلب خود به امانت نگه داشته‌اند. راز آنچه که بر اهالی و ساکنان خانه در مقطعی از تاریخ گذشته است، قطعاً آموختنی است. قرارگرفتن در فضای این بناها مثل یک ماشین زمان عمل می‌کند و ما را از این جا و اکنون جدا کرده و به جای دیگری از تاریخ می‌رساند. این گذشته ما است که آینده را می‌سازد، پس هر چه که از گذشته بیشتر بدانیم، بیشتر می‌توانیم بر آینده خود و آنچه که بر ما خواهد گذشت، کنترل داشته باشیم. فارغ از همه این‌ها، خانه ضیاییان و تمام خانه‌های تاریخی دیگر معماری بی‌نظیری داشته‌اند که نگاه کردن به تک‌تک اجزای این بناها چشم را می‌نوازد و بیننده را به تحسین وامی‌دارد. می‌توانید در حین بازدید از این خانه‌های تاریخی، زیباترین تصاویر را از خود و عزیزانتان ثبت کنید. در وب‌سایت ایران هتل می‌توانید لیستی از بهترین جاذبه‌های شیراز را بررسی کرده و برنامه سفر خود را بچینید. ضمناً در صورتی که اقامتگاهی برای خود انتخاب نکرده‌اید، سری به بخش رزرو هتل در وب‌سایت ایران هتل بزنید. از اقامتگاه‌های بوم‌گردی گرفته تا هتل‌های پنج‌ستاره‌ای مانند هتل هما شیراز، هتل بزرگ شیراز، هتل پرسپولیس شیراز، هتل زندیه شیراز و هتل چمران شیراز همگی از همین وب‌سایت قابل رزرو هستند.

کلام آخر

شیراز را می توان یکی از کلانشهرهای مهم و زیبای کشور دانست که جاذبه های تاریخی و فرهنگی آن چشم هر بیننده ای را به خود جلب می کند. خانه ضیائیان از جمله این جاذبه های دیدنی است که متعلق به یکی از خانواده های مشهور و نامی در شیراز بوده است. این خانه که معماری آن کاملا شبیه به سایر خانه های قدیمی و اصیل ایرانی است، قسمت های گوناگونی دارد. لازم به ذکر است اگر به شیراز سفر کردید حتما بازدید از خانه تاریخی یاد شده را در لیست کارهایتان قرار دهید.

امتیاز دهید (چپ بیشترین)
شهرهای دیدنی استان فارس
ادامه مطلب

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر