لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> سفری فراموش نشدنی به دشت ارژن شیراز
سفری فراموش نشدنی به دشت ارژن شیراز

سفری فراموش نشدنی به دشت ارژن شیراز

 

شیراز! شهری که نامش هزاران جاذبه تاریخی و طبیعی را تداعی می‌کند. اگر هدفتان سفر به شیراز است، می‌توانید لیستی مملو از مکان‌های دیدنی شیراز شامل جاذبه‌های تاریخی و طبیعی را در دسترس داشته باشید و از میان آن ها با انتخاب جاذبه‌های مورد نظر خود، به برنامه ریزی سفر خود قبل از رزرو هتل های شیراز بپردازید. در مسیر کازرون – شیراز در حوالی شیراز، منطقه ای بکر و بهشتی به نام دشت ارژن وجود دارد که اگر فرصت آشنایی با آن را نداشته باشید، به قول امروزی ها نیمی از عمرتان فناست.
دشت ارژن تنها 60 کیلومتر با شیراز فاصله دارد و در جاده اصلی شیراز – بوشهر قرار دارد. با ورود پرندگان مهاجر به دریاچه، این مکان در شش ماه دوم سال دیدنی‌تر می‌شود. دشت ارژن منطقه ای حفاظت شده پر از گونه های مختلف گیاهی و جانوری است و در گذشته های نه چندان دور شیرهای ایرانی نیز در آن زندگی می کردند. دشت ارژن همه زیبایی ها را در کنار هم دارد. در بهار پر از شقایق های وحشی و در تابستان نسیم خنکی می‌شود.
یکی از آبشارهای این جاذبه طبیعی شیراز نیز نزد مردم محلی شهرت دارد. در مسیر رسیدن به آبشار چشمه‌ها، آبشارهای کوچک‌تر متعددی مانند آبشار دریاک (بین روستای بگدانه و مسخون)، آبشار گنبد اسب (نزدیک روستای کوه زرگ) و آبشار رامغان (در نزدیکی روستای امامزاده و زیر روستای فاریاب) وجود دارد. که تک تک آنها می توانند گردشگران را جذب کنند.
بهترین زمان برای بازدید از آبشار دشت ارژن فصل سرد به خصوص در فصل زمستان است، زیرا در این فصل آبشار به شکلی دیگر زیباست و به مجسمه یخی تبدیل می‌شود. از دیگر مناظر شگفت انگیز این منطقه می توان به غارهایی با حفره های عجیب و غریب اشاره کرد که شکل بسیار عجیبی دارند، زیرا سنگ ها به مرور زمان توسط آب و فرسایش بادی سوراخ می‌شوند.
دشت ارژن یکی از محبوب ترین روستاهای گردشگری شیراز است که در روزهای تعطیل هر شیرازی را به دیدنی های دشت ارژن می کشاند. بهتر است همین اول در جریان باشید که قرار است در این صفحه با معرفی غذاهای لذیذ و جاذبه‌های دیدنی دشت ارژن حسابی دل از شما ببریم! برای سفری کوتاه و آشنایی با غذاهای لذیذ دشت ارژن تا پایان این ماجراجویی با ما همراه باشید.

پیشینه دشت ارژن شیراز

این دشت هر نامی که دارد بخشی از سرزمین شیرازی هاست. دشت ارژن شیراز یکی از پرطرفدارترین و قدیمی ترین تفرجگاه های شیراز است که اگر به مرور خاطرات سفر بزرگانمان گوش بسپاریم، از خاطرات بزرگانمان داستان های شیرینی در مورد دشت ارژن خواهیم شنید. ارژن تا همین چند سال پیش جزئی از کازرون محسوب می شد اما چند سالی است که بخشی از شیراز است. با این حال برخی هنوز دشت ارژن را جزئی از کارزون می دانند.

پوشش گیاهی و جانوری دشت ارژن

همنشینی با رشته کوه‌های زاگرس موهبتی الهی برای دشت ارژن است و باعث بارندگی منظم در این منطقه شده است. آب و هوای کوهستانی و خاک حاصلخیز در دشت ها نشان از رویش درختان (بلوط، زالزالک و بادام)، مراتع سرسبز و پیدایش دریاچه ها و آبشارهای متعدد دارد.
اگر می‌خواهید در بهترین فصل، دشت ارژن شیراز را ببینید، در زمستان برای دیدن دشتی پوشیده از نرگس و استشمام عطر بهشت راهی این مقصد شوید. دشت ارژن به حق یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی گردشگری سرزمین ایران است. بی شک چنین منطقه ای می تواند پناهگاه بسیاری از حیوانات اصیل ایرانی باشد. شیر ایرانی قبلا در این منطقه زندگی می کرد اما دیگر اثری از این حیوان نیست! البته برخی از گونه ها مانند آهو و سایر حیوانات مانند گاو و گوسفند در این منطقه به زندگی خود ادامه می دهند.

جاذبه‌های گردشگری دشت ارژن شیراز

راستش اگر چه در دشت ارژن شیراز جاذبه‌های زیادی وجود ندارد اما همان جاهایی که دارد هر کدام به تنهایی بسیار منحصر به فرد هستند. همانطور که گفتیم این دشت را به خصوص در فصل سرد زمستان نباید دست کم گرفت.

آبشار چرونیز

آبشار چرونیز دشت ارژن مطمئن باشید آبشار چرونیز که از دل کوه‌ها در جاده اصلی دشت ارژن برمی خیزد، یکی از شگفت انگیزترین مناظری است که در طول زندگی خود خواهید دید. این منظره در زمستان بسیار دیدنی‌تر است، زیرا به دلیل سرمای شدید هوا، آب آبشار قندیل بسته شده و جاذبه‌ای بی‌نظیر را به بازدیدکنندگان نشان می‌دهد.
آبشار چرونیز از کوه‌های کوهمره سرچشمه می‌گیرد و با ریزش آب از صخره‌های مرتفع، مناظری دیدنی را ایجاد می‌کند. رودخانه دالکی به طول 170 کیلومتر از دامنه های جنوبی دشت ارژن سرچشمه می گیرد. رودخانه پس از عبور از چندین روستا، مسیر طولانی خود را به سمت رودخانه هاله کامل می‌کند.
آبشار چرونیز در ارتفاعات مسیر تفرجگاهی این دشت واقع شده و مانند الماس، چشم هر بیننده ای را به خود خیره می‌کند. وقتی به این آبشار رسیدید تا می‌توانید به آبشار چرونیز نزدیک شوید و چند دقیقه در سایه استراحت کنید. صدای دلنشین آبشار آن‌قدر دلنشین است نمی‌خواهید صدای دیگری غیر از آن را بشنوید.

دریاچه پریشان، دریاچه دشت ارژن شیراز

دریاچه دشت ارژن دریاچه پریشان در 60 کیلومتری دشت ارژن یکی از زیباترین نقاط شیراز است. مسیر رسیدن به دریاچه سخت و کمی خسته کننده است، اما دریاچه قطعاً ارزشش را دارد و خستگی جاده را از تنتان بیرون خواهد برد. تماشای این منظره رؤیایی دقیقاً ما را به یاد نقاشی‌های مناظر طبیعی روی دیوارهای خانه می‌اندازد.
دریاچه احاطه شده توسط کوه‌ها، پوشش گیاهی سرسبز احاطه شده توسط یک دریاچه و در یک کلام همه چیز در این منطقه برای یک پیاده‌روی و تفریح دلپذیر ایده‌ال است. آب این دریاچه شیرین است و یکی از زیستگاه‌های ماهیان شیراز است. پس اگر ماهیگیر خوبی باشید و تجهیزات لازم را داشته باشید، جایی بهتر از مقصد پیدا نخواهید کرد.
آدرس: استان فارس، شهرستان کازرون، بخش جره و بلده

بازارها و رستوران‌های محلی در دشت

نمی‌شود که به دشت ارژن شیراز رفت و دست‌خالی برگشت. در سر راه مغازه‌های بزرگی وجود دارد که طیف وسیعی از ترشیجات، لبنیات، تنقلات خانگی، آلو، دسر، شیرینی، اسباب ‌بازی و صنایع دستی محلی برای خرید وجود دارد.
بازارچه‌های محلی و رستوران‌های دشت ارژن رستوران‌های مختلفی هم در همان اطراف وجود دارد و هر کدام از رستوران‌ها با دکوراسیونی متفاوت چیده شده‌اند و منویی از غذاهای لذیذ و باکیفیت دارند.

بهترین زمان برای بازدید از طبیعت دشت

دشت ارژن در زمستان شاید بتوان گفت در فصل زمستان چیزی جز آبشار تماشایی چرونیز برای بازدید وجود ندارد. آب آبشار در هنگام ریزش در دمای زیر صفر درجه سانتیگراد یخ می‌زند و جلوه‌های یخی مانند آبشار را به خود می‌گیرد. زمستان در دشت برای برخی مسافران طاقت فرسا است. اگر زمستان را دوست ندارید، بهار در این منطقه با آب و هوای عالی و طبیعت سرسبز پذیرای شما خواهد بود. در فصل بهار هر یک از دیدنی‌های دشت ارژن مانند آبشار چرونیز، دریاچه پریشان و دشت چهره متفاوتی از خود نشان می‌دهند.

بهترین زمان بازدید از دشت چه وقت است؟

زمان بازدید از دیدنی‌های دشت ارژن کاملاً به علایق شما بستگی دارد. تمام فصول دشت ارژن شیراز با فرا رسیدن فصل جدید زیباترین لباس‌هایشان را می‌پوشند تا در ذهن بازدیدکنندگان و در هنگام بازگشت جز خاطره‌ای خوش از خود باقی نگذارد. اگر می‌خواهید از این سفر لذت بیشتری ببرید و خوش بگذرانید بهترین زمان برای سفر به دشت بهار است.

دشت ارژن کجاست؟

آدرس دقیق دشت ارژن این دشت در یکی از خوش آب و هواترین نقاط شیراز در نزدیکی رشته کوه‌های زاگرس جنوبی بین شیراز و کازرون قرار دارد. جالب است بدانید که این قسمت از زاگرس به زاگرس فارس معروف است.
آدرس: استان فارس حدفاصل کازرون و شیراز کیلومتر 60 جاده شیراز

از دشت ارژن تا شیراز چند کیلومتر است و مسیر دشت ارژن شیراز

اگر می‌خواهید از شیراز به سمت دشت ارژن حرکت کنید باید جاده کازرون را طی کنید. از ورودی شیراز تا دشت حدود 60 کیلومتر فاصله است. دسترسی به دشت از استان‌های جنوبی مانند بوشهر و خوزستان از طریق شهر کازرون (جاده کازرون – شیراز) و از استان‌های مرکزی و شمالی از طریق شهر شیراز (جاده شیراز – کازرون) میسر است.
از کازرون تا دشت ارژن 57 کیلومتر و از شیراز تا دشت 60 کیلومتر است. توجه داشته باشید که مسیرهای دسترسی به دشت از هر دو شهر پر پیچ و خم است، بنابراین ایمنی رانندگی را در اولویت سفر خود قرار دهید.
فرقی نمی‌کند چه ساعتی به دشت ارژن برسید، اینجا چیزی به نام خواب وجود ندارد و مغازه‌ها 24 ساعته پذیرای گردشگرانی هستند که به دنبال خوراکی‌ها و غذاهای خوشمزه می‌گردند. باربیکیوهای زیادی نیز در این منطقه وجود دارد که طعم لذیذ آن هر مسافری به خصوص شیرازی‌ها را وادار می‌کند آخر هفته‌ها راهی جاده دشت ارژن شوند.

دشت ارژن، طبیعت زیبای شیراز

مسیر دسترسی به دشت ارژن شیراز زیبایی های استان فارس فقط به شیراز ختم نمی شود. به هر کجای این استان که بروید با جاذبه‌های طبیعی و تاریخی زیادی مواجه خواهید شد. شک ندارم از دیدن این همه زیبایی و شکوه انگشت به دهان خواهید ماند. یکی از بهترین جاذبه‌های شیراز که هر مسافری به سراغ آن می رود و دل به دیدنی هایش می دهد، دشت ارژن شیراز است.
اگر به این دشت معروف شیراز نرفته اید باید بگویم دشت ارژن یکی از بهترین دشت های ایران است که در دل رشته کوه‌های زاگرس جنوبی جای گرفته است. در این دشت هر کاری انجام شده تا دشت ارژن به یکی از پنج دشت دیدنی ایران تبدیل شود. این دشت از آب و هوای عالی و طبیعت سرسبز برخوردار است.

به جز دشت ارژن برای طبیعت گردی در شیراز به کجا برویم؟

جاذبه‌های طبیعی شیراز در صف اول زیبایی و شکوه سرزمین‌های طبیعی ایران است. طبیعت سرسبز دلربا، گل‌های رنگارنگ و معطر و باران نفس‌گیر در فصل بهار، نشانه‌های جاذبه‌های بی‌نظیری است که در گردش در شهر شیراز با آن‌ها مواجه خواهید شد.
شیراز جاذبه‌های تاریخی و گردشگری فراوانی دارد به همین دلیل گاهی اوقات مسافران فرصت بازدید از روستاها و جاذبه‌های طبیعی اطراف شهر را پیدا نمی‌کنند و حتی با چندین روز متوالی زمانی که در اختیار دارند، تمام این مدت را در داخل شهر یا بازدید از اماکن تاریخی می‌گذرانند.
اما بد نیست علاوه بر دشت ارژن که در این صفحه به آن پرداختیم، نگاهی به شگفتی‌های طبیعی جذاب نه چندان دور از شهر بیندازیم و تعدادی از چشم نوازترین جاذبه‌های روستایی شیراز را به شما معرفی کنیم که بسیاری از طبیعت گردان را به وجد خواهد آورد.

تنگ تیزاب

یکی از جاذبه‌های طبیعی اطراف شیراز که طبیعتی وصف ناپذیر و باشکوه دارد به تنگ تیزاب (تنگه تیزاب) معروف است. این منظره جذاب و شگفت انگیز در شمال غربی شهرستان سپیدان واقع شده و در 90 کیلومتری شیراز قرار دارد.
رودخانه‌ای با آب فیروزه‌ای که به شدت بر روی صخره‌های تنگه می‌تازد، جاذبه اصلی این مکان است. رودخانه از کوه‌های مرتفع سپیدان سرچشمه می‌گیرد و از تنگه می‌گذرد. این رودخانه دائمی است و در تمام فصول سال در تنگ تیزاب جاری است و هر لحظه با هر جریان آرامی، جاذبه‌های طبیعی چشمگیری را در اطراف خود به ارمغان می‌آورد. درختان بلندی مانند بید، بلوط و همچنین درختان بادام در همه‌جا رشد می‌کنند.
بسیاری از مردم تنگ تیزاب را به‌عنوان مقصد سفر یک روزه خود انتخاب می‌کنند. یکی از دلایل این انتخاب آب و هوای مطبوع این منطقه است. تنگ تیزاب در تابستان که بسیاری از مناطق با هوای گرم و آزاردهنده دست و پنجه نرم می‌کنند، با نسیمی مطبوع از مهمانان خود پذیرایی می‌کند.
با این اوصاف بهترین فصل سفر به تنگ تیزاب بهار و بهترین ماه اردیبهشت است. در تنگ تیزاب هم می‌توان ماهی گرفت و رودخانه همیشه پر از ماهی است. همچنین امکان برپایی چادر مسافرتی نیز وجود دارد. در اینجا می‌توانید چادر برپا کنید و یک شب را در دل طبیعت بگذرانید و اگر وسایلتان کامل است از ماهیگیری لذت ببرید.

تنگه گنبد اسب

تنگه تیزاب شیراز
تنگ گنبد اسب (تنگه دم اسب) واقع در 65 کیلومتری جنوب شهر، یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی شیراز در استان فارس ایران است. آبشاری جذاب در محیطی بسیار سرسبز واقع در دهستان کوه مره سرخی از جاذبه‌های اصلی این مکان است. برای دیدن این آبشار باید از شهر شیراز به سمت روستای کره بس بروید.
قدم زدن در مسیر آبشار همواره لذت بخش است. در این جا نیز عبور از رودخانه‌های خروشان هیجان انگیز و جالب است. چشمه گنبد اسب از رودخانه گنبد اسب در ارتفاعات صخره‌ای نزدیک روستا تشکیل شده است. در این منطقه دریاچه‌ای به طول نزدیک به 200 متر بر اثر رانش زمین ایجاد شده است. با عبور از دریاچه می‌توانید آبشاری باریک را ببینید که شبیه دم اسب است.
برای رسیدن به آبشار گاهی باید از مسیرهای تنگ و شکاف‌های کوهستانی به اندازه یک نفر گذشت. به همین دلیل داشتن لباس مناسب و تجهیزات لازم ضروری است. آب و هوای اطراف آبشار در بهار و تابستان کمی سرد و در زمستان بسیار سرد است، بنابراین اگر نمی‌توانید سرما را تحمل کنید، پیشنهاد می‌کنیم در فصول گرم به این مقصد بروید.

روستای قلات

روستای قلات اگر جاده شیراز به سپیدان را انتخاب کنید، پس از گذر از 25 کیلومتر با تابلویی روبرو می‌شوید که شما را به روستایی به نام قلات می‌رساند. بقیه مسیر کمی ناهموار است؛ اما با رسیدن به ورودی روستا مسیر سنگ‌فرشی نمایان می‌شود. روستای قلات در دامنه کوه 3000 متری قلات قرار دارد و طبیعت جادویی و استثنایی آن مسحورکننده است.
روستای قلات در 36 کیلومتری شیراز یکی از روستاهای ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو است. با حرکت به سمت مرکز روستا، منظره بی‌نظیری از خانه‌های سنتی قدیمی را خواهید دید که با منظره‌ای باشکوه از کوه سر برافراشته‌اند. خانه‌های قدیمی و جدید روستا در ترکیب با درختان انبوه و رودخانه جاری منظره روستایی زیبا و آرامی را ایجاد کرده است.
روستای قلات دارای بافت تاریخی قابل توجهی است. علاوه بر خانه های قدیمی، وجود قلعه قزل ارسلان در بالای کوه قلات، در کنار موزه مردم شناسی روستا و کلیسای قلات که از دوران پس از جنگ جهانی اول به یادگار مانده است، از جمله آثار ارزشمند تاریخی است.
این روستای تاریخی همچنین دارای گورستان قدیمی است و بقایای آسیاب‌های آبی متعدد در اطراف آن به چشم می‌خورد. قلات به دلیل پوشش غنی از گیاهان دارویی مختلف مشهور است. در سال‌های اخیر واحدهای مسکونی، رستوران‌ها و کافه‌هایی در این روستای زیبا برای سهولت در اقامت گردشگران ساخته شده است.

آبشار مارگون

آبشار مارگون با بیرون آمدن از شیراز، در غرب شهرستان سپیدان، با عبور از محله روستایی پر سر و صدا به نام مارگون، آبشاری به همین نام وجود دارد که در 130 کیلومتری مرکز استان فارس قرار دارد. این آبشار جذاب و چشمگیر از معروف‌ترین جاذبه‌های طبیعی شیراز است.
منبع آب این آبشار رودخانه نیست و آب آن از چشمه‌ای به همین نام سرچشمه می‌گیرد که از زمین می‌جوشد و همین موضوع آبشار مارگون را از دیگر آبشارها متمایز می‌کند. اگر بتوانید از آبشار مارگون بالا بروید و به سرچشمه آن برسید، نه تنها یک چشمه بلکه صدها چشمه از آنها را خواهید دید.
وجود چشمه‌های چشم‌نواز و آبشارهای زیبا باعث شده است که این منظره در زمره بزرگ‌ترین آبشارهای چشمه جهان قرار گیرد. آبشار مارگون و مناطق اطراف آن سرد و ییلاقی به حساب می‌آیند؛ بنابراین بهتر است در فصول گرم سال به این مکان سفر کنید تا سردی هوا در آرامش و لذت سفر بی‌نظیر شما تأثیری نداشته باشد.

دریاچه مهارلو

یکی دیگر از مناظر بسیار باشکوه و عجیب اطراف شهر شیراز دریاچه مهارلو (صورتی) است که هر ساله شاهد حضور پرندگان مهاجر زیادی است. دریاچه مهارلو 120 کیلومتر وسعت دارد و یک دریاچه نمک است؛ بنابراین مقدار قابل‌توجهی نمک مخصوص در آب آن وجود دارد، به طوری که در زمستان، آب این دریاچه قرمز یا صورتی می‌شود.
این دریاچه دلربا در 25 کیلومتری شرق شیراز قرار دارد و در گذشته بسیار بزرگ‌تر بوده و سرچشمه زهکشی رودخانه شیراز به شمار می‌رفته است، رودخانه‌ای که اکنون کاملاً خشک شده و حتی اثری از آن نیست. همچنین رنگ عجیب و مرموز دریاچه عامل مهم و مؤثری در جذب گردشگران طبیعت‌گرد است.
هر ساله در زمستان که رنگ آن به صورتی تغییر می‌کند و پرندگان مهاجر در کنار دریاچه ظاهر می‌شوند و آن را به‌عنوان زیستگاه زمستانی خود انتخاب می‌کنند، گردشگران زیادی در اینجا جمع می‌شوند. لازم به ذکر است در این جاذبه گردشگری امکانات تفریحی راه اندازی شده است. شاید یکی از ضروری ترین کارها در سفر به دریاچه مهارلو داشتن دوربین باشد.
خب حالا که با سایر جاذبه‌های طبیعت گردی نیز آشنا شدید، تصمیم با شماست! مقصد بعدی شما بعد از دشت ارژن کدام یک از این جاذبه‌ها است؟ اگر به غیر از آن چه که در لیست مشاهده می‌کنید، جاذبه‌ای را می‌شناسید که ارزش معرفی کردن را دارد، برای ما بنویسید.

رزرو بهترین هتل‌ های شیراز برای بازدید از دشت ارژن

اگر قصد دارید تا در بهترین هتل‌های شیراز مانند هتل هما شیراز و یا هتل چمران شیراز اقامت داشته باشید، کافی است اتاق یا سوئیت خود را از طریق ایران هتل آنلاین تنها با چند کلیک ساده، رزرو نمایید. قصد اقامت در هتلهای 5 ستاره شهر شیراز را ندارید؟ مانعی ندارد؛ زیرا ایران هتل آنلاین مرجع رسمی رزرواسیون انواع هتل و هتل آپارتمان در سراسر ایران است. شما می‌توانید باتوجه به بودجه‌ای که دارید، نه تنها در شیراز بلکه در هر شهری از ایران که بخواهید، اتاق خود را رزرو نمایید و اقامتی به یاد ماندنی داشته باشید.

سوالات متداول در مورد دشت ارژن شیراز:

چه امکاناتی در دشت ارژن وجود دارد؟

یکی از مهم ترین امکانات و خدمات رفاهی دشت ارژن مانند رستوران ها، قهوه خانه ها، سفره خانه ها، بازارهای محلی، مغازه ها و … است.

مسیر دسترسی به دشت ارژن چیست؟

از طریق جاده شیراز – کازرون می‌توانید به این دشت بروید.

دیدنی های دشت ارژن چیست؟

از دیدنی های دشت ارژن آبشار چرونیز یا آبشار دشت ارژن، دریاچه پریشان، شهر باستانی بیشاپور و بازار محلی هستند.

 

 

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر