لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> آبشار نمکی پتاس
آبشار نمکی پتاس

آبشار نمکی پتاس

قبول کنید، حتی بهترین غذاهای دنیا هم بدون نمک چیزی کم دارند. در سفره پر برکت طبیعت نیز اوضاع مثل سفره غذاست. جایی مثل طبیعت نمکی آن هم از نوع آبشار؛ طبیعت همه‌چیزتمام ایران را تکمیل کرده است. از آبشار نمکی خور حرف می‌زنیم جایی که شاید هر کسی آن را نشناسد؛ ولی فرزند محبوب کویر پربرکت ایران است.

تماشای این جاذبه، لذتی بیش از آن چیزی که انتظارش را دارید نصیبتان می‌کند و آرامشی عمیق به قلبتان هدیه می‌کند. قصد سفر به آبشار نمکی در استان اصفهان را داریم، مکانی که میزبان افراد مشکل‌پسند و طبیعت دوست است. پا گذاشتن به اینجا، باعث می‌شود خودتان را غرق در انبوهی از هیچ، پیدا کنید. آماده باشید تا با شوره‌زاری رؤیایی روبرو شوید که وصفش هم شیرین است. انتخاب این مقصد برای سفر، به‌نوعی تنوع در طبیعت‌گردی برایتان به‌حساب می‌آید.

آشنایی با آبشار نمکی پتاس

آبشار نمکی پتاس اصفهان

وقتی به دیدن جاذبه‌ای چون آبشار نمکی خور و بیابانک می‌روید، لذت دیدن جاذبه‌های رایگان دیگری چون شنزارهای کویری، آسمان پرستاره کویر، نخلستان‌های کویر و بسیاری جاذبه‌های دیگر ازاین‌دست نیز نصیبتان خواهد شد. آبشار نمکی پتاس اصفهان، مکانی است که قرار است از آن سخن بگوییم.

جالب‌ترین نکته در مورد آبشار پتاس این است که به‌عنوان اولین آبشار نمکی در جهان شناخته شده است که در نوع خودش منحصربه‌فرد است. این جاذبه در نزدیکی خور و بیابانک واقع شده است. آبشار در فاصله بسیار نزدیک به یکی از زیباترین‌ جاذبه‌های کویری ایران یعنی کویر مصر قرار گرفته است.

رودخانه جاری شده از آبشار نمکی

سؤالی که برای خیلی‌ها در مورد این آبشار پیش می‌آید این است که این آبشار چگونه به وجود آمده است؟ رود شوری که در این منطقه وجود دارد، آبشار نمکی بسیار زیبا را به وجود آورده است. نمک فراوان که در آب اینجا است سبب تشکیل بلورهایی به شکل‌های زیبا شده است. آبشار نمکی خور حدود 25 متر طول دارد.

آبشار نمکی خور

وجود نمک‌های معدنی که باعث شناخته شدن این منطقه به‌عنوان بزرگ‌ترین تولید‌کننده پتاس در خاورمیانه شده‌اند؛ جاذبه نمکی پتاس را به وجود آورده است. اگر به دیدن چنین جاذبه‌هایی علاقمه‌مند هستید باید بدانید؛ آبشار نمکی گرمسار نیز جاذبه‌ای شبیه به اینجا است. آبشار نمکی گرمسار در پارک ملی کویر در استان سمنان، شهرستان گرمسار، غرب کویر ریگ جن قرار دارد.

آرامگاه بابا رکن‌الدین اصفهان
ادامه مطلب

آبشار نمکی پتاس اصفهان کجاست؟

آبشار نمکی خور و بیابانک

آبشار نمکی در قلب کویر زیبا و بی‌انتهای فلات مرکزی ایران واقع شده است. جایی که شاید بارها بی‌اطلاع از وجود آن از کنارش رد شده‌ایم. کوهی به سپیدی برف‌ زمستان در گرمای کویر بیابانک.  این آبشار در شمال مجتمع معدنی پتاس، در فاصله 40 کیلومتری شرق شهرستان خور و بیابانک استان اصفهان در دهکده توریستی پتاس قرار دارد. دریاچه کوچک به رنگ فیروزه نیز در نزدیکی این آبشار قرار دارد که جلوه‌ای زیبا به این جاذبه بخشیده است.

راه‌های دسترسی به آبشار نمکی خور و بیابانک

آبشار نمکی کویر مصر

برای رفتن به این روستا و بازدید از این آبشار متفاوت باید از مقصد خودتان به سمت اصفهان روانه شوید. از اصفهان تا خور و بیابانک مسیری جاده‌ای در حدود 290 کیلومتر فاصله دارید. آبشار نمکی در فاصله 40 کیلومتری خور و بیابانک قرار دارد. برای رفتن به آبشار پتاس باید از خور به سمت طبس مسیر را طی کنید و بعد از حدود 30 کیلومتر به این جاذبه برسید. از ورودی تا آبشار نمکی 10 کیلومتر فاصله دارید که می‌توانید با خودرو این مسیر را طی کنید.

اگر از تهران یا هر شهر دیگری، قصد سفر با قطار یا هواپیما به اینجا را دارید باید ابتدا بلیت قطار یا پرواز را به اصفهان تهیه کنید و پس از آن از طریق اتوبوس یا خودروهای شخصی خودتان را به اینجا برسانید.

بهترین زمان بازدید از آبشار نمکی

بهترین زمان بازدید از آبشار نمکی

امکان بازدید از این جاذبه نمکی در تمام روزهای سال برقرار است. برای حضور در کنار آبشار پتاس ساعت 8 صبح تا 10 شب بدون پرداخت هیچ هزینه‌ زمان دارید. تقریبا هر کسی که اطلاعات کمی درباره اقلیم‌های آب‌وهوایی ایران داشته باشد، خبر از عطش و گرمای تابستان و بهار، در هر نقطه از کویر و بیابان دارد. با وجود گرمای طاقت‌فرسای این نقطه از ایران در نیمه اول سال پیشنهاد می‌شود بازدید از این جاذبه را به زمانی دیگری موکول کنید.

بهترین زمان بازدید از آبشار نمکی

هر ساله با نزدیک‌شدن به نیمه دوم سال یعنی فصل‌های پاییز و زمستان؛ بسیاری از گردشگران مسیر سفرهای خود را به سمت جاذبه‌های کویری و جنوبی ایران کج می‌کنند. کویر ایران با جاذبه‌های بی‌شمارش پناه روزهای سرد و استخوان‌سوز زمستان است. بازدید از آبشار نمکی از نظر زمانی از این قاعده مستثنی نیست و بهترین زمان حضور در اینجا فصل پاییز و تابستان است. با وجود هوای مطبوع و تابش ملایم آفتاب، کویر شب‌های سردی دارد و بهتر است از سرمای شب‌های آن غافل نشوید و لباس گرم به همراه داشته باشید.

کویر ورزنه اصفهان، شیطنتی در عارفانه های کویر
ادامه مطلب

جاذبه‌های دیدنی در نزدیکی آبشار

جاذبه های نزدیک به آبشار نمکی

کویر آن‌قدر پهناور و جذاب است که در هر خطه آن شگفتی بی‌نظیر به شما سلام می‌دهد. بعد از دیدن آبشار نمکی بهتر است در حوالی اینجا گشتی بزنید و به دیدن جاذبه‌های زیبای اطراف بروید.

روستای مصر و کویر مصر

روستای مصر

می‌توان گفت این جاذبه، معروف‌ترین و پر طرف‌دارترین جاذبه در نزدیکی آبشار پتاس است. مقصد گردشگری بسیاری از کویر دوستان در فصل پاییز و زمستان که علاوه بر روستای کویر مصر جاذبه‌های چون تخت عروس، آبشار نمکی کویر مصر، نیزار و نخلستان را دارد. اگر به آفرود سواری و شترسواری علاقه‌مند هستید، بازدید از این جاذبه برای شما بسیار لذت‌بخش خواهد بود. آبشار نمکی کویر مصر نیز جاذبه‌ای زیباست که شما را به یاد آبشار نمکی در خور و بیابانک می‌اندازد. برای حضور در کویر مصر باید به استان اصفهان، شهرستان خور و بیابانک، دهستان جندق، روستای مصر بروید.

روستای گرمه

روستای گرمه

روستای گرمه تا دهکده پتاس حدود 70 کیلومتر فاصله دارد. گرمه از روستاهای خور به‌حساب می‌‌آید که معماری سنتی خانه‌های روستا جلوه‌ای خاص به آن بخشیده است. روستای گرمه چشمه‌ای با آب زلال دارد که به چشمه دکتر فیش معروف است. در این چشمه، ماهی‌هایی شنا می‌کنند که وقتی پاهایتان را در آب می‌گذارید با چسبیدن به پا، لایه‌های مرده پوستتان را جدا می‌کنند. یکی دیگر از دیدنی‌های روستای گرمه، ارگ 2700 ساله آن است که تماشای آن خالی‌ازلطف نیست.

دهکده نمکی

salt waterfall 15

این دهکده در 30 کیلومتری خور و بیابانک واقع شده است؛ مجموعه‌ای بزرگ که فرآوری و تجزیه نمک در آن صورت می‌گیرد. دهکده‌ای که بسیاری از اجزای آن سفید و درخشان در چشمان شما جلوه می‌کنند.

دهکده نمکی در شب

دریاچه نمک، مزرعه کمال‌آباد، مزرعه تشتاپ، بوستان پتاس، استخر‌های شنا، حوضچه‌های آبی، سوییت‌های نمکی، رصد آسمان و نخلستان‌ها از دیدنی‌های این دهکده هستند که علاوه‌بر آبشار پتاس در این دهکده شما را به بازدید دعوت می‌کنند. دریاچه نمکی‌خور، روستای عروسان، نیزار، نخلستان، رمل‌های شنی و آسمان پرستاره کویر از دیگر جاذبه‌های نزدیک به آبشار پتاس است که می‌توانید در برنامه سفرتان از آن‌ها نیز دیدن کنید.

اقامت در خور و بیابانک برای بازدید از آبشار نمکی پتاس

کم لطفی به جاذبه‌های رؤیایی است اگر حالا که تا اینجا آمده‌اید بخواهید زود برگردید و به مهر کویر دل نبازید. کویر را دست‌ودل‌باز ببینید و شبی را به اقامت در این دنیای بی‌همتا سپری کنید. هتل های خور و بیابانک و اقامتگاه‌های بوم‌گردی مثل اقامتگاه بوم گردی پایو خور و بیابانک و اقامتگاه بوم گردی میرزا بیگ خور و بیابانک امکان استراحت و اقامت را برای گردشگران این منطقه به‌خوبی فراهم آورده‌اند.

معرفی هتل عباسی اصفهان؛ هتلی 5 ستاره در نصف جهان
ادامه مطلب

اقامتگاه بوم گردی پایو خور و بیابانک

salt waterfall 19

خانه‌ای قدیمی و سنتی در دل کویر متعلق به دوره پهلوی که سن آن به بیش از 70 سال می‌رسد. اقامتگاه بوم گردی پایو خور و بیابانک در سال 1397 باز سازی شده است و امروزه با 12 واحد اقامتی در دورتادور حیاط خود آماده میزبانی از مهمانان خود است.

این اقامتگاه در کوی دهریز شهر خور قرار دارد و با جاذبه معروفی چون کویر مصر حدود 58 کیلومتر فاصله دارد. برای اقامت در اینجا باید آدرس آن را در شهرستان خور و بیابانک، میدان امام حسین، کوی دهریز، پلاک 16 دنبال کنید.

اقامتگاه بوم گردی میرزا بیگ خور و بیابانک

اقامتگاه بوم گردی میرزا بیگ خور و بیابانک

اقامتگاهی دیگر از دوره پهلوی مربوط به حدود 90 سال پیش در این شهرستان در نزدیکی جاذبه آبشار پتاس است. اقامتگاه بوم گردی میرزا بیگ خور و بیابانک در سال 1395 مرمت شد و با 10 اتاق میزبان گردشگران این شهر است. این اقامتگاه که خود به جاذبه‌ای گردشگری شبیه است در شهرستان خور و بیابانک، خیابان کاشانی، پارک مگستان، کوچه دهریز، پلاک 100 واقع شده است.

سخن آخر

منطقه آبشار پتاس در خور و بیابانک جاذبه‌ای است که بستر خوبی برای توسعه این بخش از کویر ایران است. جایی که با وجود نعمت و برکتی چون نمک می‌تواند سبب رونق این منطقه باشد. حضور در اینجا کاملاً رایگان است؛ اما بهتر است هر چیزی که در سفر لازم دارید با خودتان بیاورد.

آبشار سفیدپوش نمکی به‌مانند عروسی در این کویر خشک، شما را به خود درگیر می‌کند. اینجا کاملاً نمک‌گیر کویر می‌شوید. در شوره‌زار کویر برای ساعاتی، از مشغله و مشکلات زندگی آزاد می‌شوید و به خودتان استراحتی آرام‌بخش می‌دهید. سوژه نابی برای عکاسی؛ مسیری از آب و خاک و نمک روبرویتان است. عکس‌هایی که تا مدت‌ها بعد از سفر هر ‌گاه به آن‌ها نگاه کنید با خاطری خوش از آن یاد می‌کنید.

4.3/5 - (3 امتیاز)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
منصور شبانی
منصور شبانی
3 ماه قبل

با درود و سپاس
مطلبی در خصوص آبشار نمکی پتاس در سایت وزین شما دیدم.در ابتدا باید بخاطر معرفی آبشار و تصاویر زیبایی که در سایت قراردادید سپاسگزاری نمایم.و اما در مورد چگونگی ایجادد آبشار نمکی باید باستحضار برسانم که آین سازه مصنوعی است و ایده ایجاد آن به سال 1389 باز میگردد که اینجانب پس از بازدید از بزگترین پوسته نمکی یا همان پلایای جهان در کشور بولیوی و اخذ اجازه کتبی از مدیریت وقت شرکت تهیه و تولید موادد معدنی ایران،اقداماتی را در راستای معرفی پتانسیل گردشگری معدنی در پتاس خورو بیابانک انجام دادم که یکی از این موارد احداث آبشار نمکی بود که در مجاورت کانال های استحصال شورابه که آنهم با استفاده از بیل مکانیکی ایجاد شده است،در ابتدا این اقدام مورد انتقاد بسیاری قرار گرفت ولی بتدریج و با استقبال گردشگران جایگاه خود را بدست آورد و بسیار خوشحالم که توانستم خدمتی هرچند کوچک در توسعه گردشگری معدنی کشور که خود مبتکر معرفی آن در ابتدای امر بودم،ارائه نمایم

با سپاس مجدد
منصور شبانی
مجری طرح و مدیر مجتمع پتاس طی سالهای 1385 تا 1394

[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر