لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> شوشتر شهری در قلب خوزستان
شوشتر شهری در قلب خوزستان

شوشتر شهری در قلب خوزستان

خوزستان سرزمینی است زیبا و افسانه ای وآثار تاریخی به جا مانده در شهرهای کهن آن گویای این سخن است که این سرزمین ازگذشته های دور همچون امروز باشکوه وآباد بوده است.
شوشتر که یکی از شهرهای تاریخی و بزرگ خوزستان است، تقریبا” در مرکز خوزستان قرار گرفته است. برای رسیدن به آن می توانیم مسیر مستقیم دزفول به شوشتر را که مسیری محلی گذر و کند روتر است انتخاب کنیم، یا ازآزاد راه اندیمشک-اهواز به این شهر سفر کنیم که مسیری طولانی تروتوسعه یافته تر است. نظر به این که این جاده از شهرهایی همچون اندیمشک، شوش ،هفت تپه و مکانهای دیدنی نظیر چغازنبیل می گذرد به شما انتخاب های بیشتری برای گردشگری، استراحت و صرف غذا می دهد.

شوشتر را با سازه های آبی آن می شناسند، دلیل این که چرا این شهر شوشتر نامیده شده ، در پرده ای از ابهام است، البته روایت های گوناگونی وجود دارد، ولی علت اصلی این نامگذاری دقیقا” مشخص نیست. برخی شوشتر را تغییر یافته ی ششدر گفته اند، منظور از ششدر،شش دروازه ی ورودی این شهر بوده است. برخی نیز آن را شوشتر به معنای از شوش بهتر گفته اند. برخی دیگرآن را برگرفته از واژه ی تیشر که نام الهه ی آب است می دانند.
ویژگی یکتای این شهر عبور رود زیبا و پرآبی است که از میان شهر می گذرد. این رود زیبا شاخه ای از کارون است به نام گرگر و بر اساس برخی شواهد تاریخی این شاخه از کارون، دست کند انسان است، وشاید برای رساندن آب به سازه های منحصر به فرد آبی ساخته شده باشد. اکنون شوشتر شهری است توسعه یافته که بافت های قدیمی آن با بخش های جدید احاطه شده است، دو بخش این شهر توسط پل های قدیمی وتازه ساز به هم متصل می شوند که هر دو نوع آن زیبا و خوش ساخت است. آثار به جای مانده وسبک معماری خاص شوشتر بیانگر قدمت بسیار زیاد این شهرکهن می باشد. هرچند تاریخ دقیق احداث این شهر به طور دقیق مشخص نیست، اما برخی از مورخین تاریخ سکونت در این شهر را در حدود ده هزار سال قبل تخمین زده اند. با این وجود بی تردید تاریخ احداث اولین سازه های آبی آن متعلق به دوره ی هخامنشیان است.
shushtar

این شاهکاربی نظیرو حیرت انگیز اثری است، مهندسی ساز و دقیق. شیوه ساخت و کارایی آن نشان گر توانمندی و دقت نظر مردمی است که با بهره گیری از علم و فن و مهندسی توانسته اند، آب را مهار واز نیروی آن در جهت توسعه ی صنعت استفاده کنند. این سازه متشکل است از پل ها، بندها، آسیاب ها، آبشارها، تونل ها وکانال ها

بی دلیل نیست که آن را یکی از بزرگترین مجموعه های صنعتی دنیا، پیش از انقلاب صنعتی نامیده اند. زیرا طراحی وساخت مجموعه ای از پل ها، بندها و تونل های هدایت آب وآسیاب هایی که در ارتباط با هم، برای رسیدن به هدف مشخصی کارمی کنند، در گذشته کار ساده ای نبوده است.
shushtar

هدف از ایجاد این بند دراین مجموعه بالا آوردن آب برای استفاده در زمین های کشاورزی وتنظیم میزان آب بوده است ، از آن جا که رود کارون دو شاخه دارد ، بوسیله ی این بند که میزان نام دارد، آب این دو شاخه را که گرگر وشطیط نامیده می شوند میزان می کردند.

بند و پل بند دیگری به نام گرگرنیز در این مجموعه دیده می شود که هدف از ساخت آن مسدود کردن و سپس جاری کردن آب از مسیر رودخانه گرگر به سمت تونل های سه گانه ای است که باعث به حرکت در آمدن پره ها ی آسیاب ها و تولید انرژی می شدند.همچنین آب از طریق این تونل ها وارد زمین های کشاورزی می شد. هتل گرگر شوشتر نیز به همین نام در این منطقه پذیرای میهمانان می باشد. یکی دیگر از هتل های موجود در شهر شوشتر هتل سنتی خانه سرابی شوشتر است که سبک و سیاقی سنتی دارد و علاقه مندان خاص خود را داراست.
shushtar

در نهایت آن چه که در این مجموعه بسیار شاخص است، مجموعه ی آسیاب های آبی و آبشارهاست. آن طور که گفته می شود، در گذشته در این قسمت در حدود 40 آسیاب وجود داشته که از آن ها برای آسیاب کردن گندم ، تولید آرد وهمچنین برای بافتن پارچه استفاده می کردند.
از دیگر جاذبه های گردشگری این شهر می توان به مسجدجامع شوشتر، خانه ی تاریخی مرعشی و مستوفی اشاره کرد.
امکان بازدید از آثار باستانی این شهر زیبا به جز ایام عزاداری سلار شهیدان، 21 رمضان، 28 صفر،25 شوال و 14 خرداد در بقیه ایام سال مقدور می باشد.

روستاى لیوس دزفول، زندگی در دل سنگ
ادامه مطلب

5/5 - (1 امتیاز)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر