لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> دره چال کندی دزفول، جاذبه‌ ای طبیعی در خوزستان
دره چال کندی دزفول

دره چال کندی دزفول، جاذبه‌ ای طبیعی در خوزستان

دره چال کندی دزفول منطقه‌ای خوش آب و هوا در دل گرمای استان خوزستان است. این جاذبه یکی از مقاصد اصلی گردشگری مسافران استان خوزستان است. شهرهای جنوبی کشورمان همواره در فصول زمستان و بهار مقصد مناسبی برای تفریح و گردش به شمار می‌روند.

در این میان دزفول یکی از شهرهای دیدنی استان خوزستان است. در این مطلب قصد داریم تا به معرفی جاذبه دره چال کندی ، دیدنی‌های این جاذبه، تفریحات موجود در آن، بهترین زمان سفر برای دیدن این جاذبه، اقامت  در دزفول و بسیاری دیگر از ویژگی‌های این منطقه بپردازیم. با ما همراه باشید تا با کسب این اطلاعات سفری لذت‌بخش‌تر را تجربه کنید.

دره چال کندی کجاست؟

دره چال کندی کجاست؟

جاذبه‌های گردشگری در خوزستان به حدی متنوع و فراوان هستند که هر ساله مسافران زیادی را راهی این استان می‌کنند. مسیر رودخانه خروشان دز به حدی زیبا و پر آب است که موجب شده تا جاذبه‌های بسیاری در طول رودخانه در دسترس مسافران باشد.

درست در مسیری که آب از سد دز خارج می‌شود دره چال کندی دزفول را می‌توان دید. دره چال کندی یکی از جاذبه‌های دیدنی و شناخته شده شهر دزفول است. این دره مابین شمال دزفول و شرق اندیمشک در ١٨ کیلومتری دزفول واقع شده است.

نام دره؛ چال کندی، چم سبز یا چال قندی

چم سبز یا چال قندی

در گذر زمان نام‌های مختلفی بر روی این منطقه گذاشته شده است. مردم شهر اندیمشک از این منطقه با نام چم سبز یاد می‌کننند؛ چراکه چم به معنی اطراف و کنار و سبزی آن هم از پوشش گیاهی و سرسبز منطقه گرفته شده است.

چال قندی نام دیگر این جاذبه گردشگری است. این نام به خاطر بزرگداشت یکی از بزرگان منطقه با نام کدخدا قندی قلاوند بر روی این جاذبه گذاشته شده است. اما چال کندی نام امروزی این محل دیدنی است که در زبان دزفولی به مرور زمان حرف قاف جای خود را به کاف داده و به نام دره چال کندی شهرت پیدا کرده است.

دلیل پیدایش جاذبه طبیعی دره چال کندی

دلیل پیدایش دره چال کندی

دره چال كندی دزفول منطقه‌ای بكر و طبیعی است.  در طی سالیان دراز و در اثر عبور رودخانه و بارش‌های فراوان در این منطقه چاله‌های فراوانی ایجاد شده است. همچنین پدیده‌های طبیعی زمین‌شناسی مانند زلزله و سیلاب از دیگر دلایل به وجود آمدن این چاله‌ها بوده‌اند. پیدایش این چاله‌ها دلیل اصلی نام‌گذاری این جاذبه بوده است. لازم به ذکر است که سازند تشکیل دهنده این دره کنگلومرا نام دارد.

چرا بازدید از دره چال کندی در میان مسافران پرطرفدار است؟

با توجه به آب و هوای گرم و شرجی که در منطقه خوزستان وجود دارد وجود مکانی بکر با آب و هوایی مطبوع و خنک قطعاً باعث رضایت مسافران استان خوزستان است. اگر شما هم در فصول گرم سال به خوزستان سفر می‌کنید و به دنبال جاذبه‌ای با چشم‌اندازی زیبا از صخره و رودخانه با آب و هوایی خنک و فرح‌بخش هستید، پیشنهاد ما دره چال کندی است.

دیدنی های دره چال کندی

دیدنی های دره چال کندی

همزیستی مسالمت‌آمیز رودخانه و صخره‌های اطراف دره چال کندی دزفول منظره‌ای بدیع و شگفت انگیز را ایجاد کرده که چشمان هر گردشگری را نوازش می‌دهد. عمق آب این منطقه بسیار زیاد است و گاهاً به نزدیک ٣٠ متر می‌رسد. اما در این عمق هم می‌توان زلالیت و شفافیت زیر آن را با تمام وجود احساس کرد. در واقع با تماشای آب رودخانه گویی از آکواریومی طبیعی بازدید می‌کنید. همچنین علف‌زارها و نیزارهای اطراف دره چال کندی منظره‌ای زیبا و روح‌نواز را در مقابل چشمان گردشگران قرار می‌دهند.

روستای صراخیه خوزستان روستایی در دل تالاب شادگان
ادامه مطلب

از دیگر زیبایی‌های این منطقه می‌توان به بخش‌هایی به نام کت اشاره کرد. کت قسمت‌هایی در دل کوه است که به شکل غار  برای رهایی از گرمای هوا ساخته شده‌اند. در گذشته از این غارها به دلیل داشتن هوای مطبوع و خنک برای استراحت استفاده می‌کردند. پیشینه و تاریخچه دقیقی از ساخت این غارها در دسترس نیست. شما مهمانان عزیز هم می‌توانید در کت‌هایی با چشم‌انداز رودخانه بنشینید و ساعاتی آرام و دلپذیر را در هوای خنک آنها سپری كنید.

تفریحات دره چال کندی دزفول

تفریحات دره چال کندی دزفول

دره چال کندی دزفول در عین آرام بودن تفریحات جذاب و متنوعی را برای مسافران فراهم کرده است. اگر هنگام برنامه‌ریزی برای سفر به دنبال مکانی آرام وبه دور از دغدغه‌های روزمره هستید این مکان انتخابی مناسب برای گذراندن اوقات فراغت است.

آرامش وصف‌ناپذیر این منطقه و طبیعت زیبای اطرافش احساسی سرشار از آرامشی عمیق در شما ایجاد می‌کند. علاوه بر این، در فضای آرام این منطقه می‌توانید به ماهیگیری نیز مشغول شوید. همچنین ازدیگر تفریحات لذت‌بخش در چال کندی می‌توان به امکان چادر زدن، خوردن غذای دلخواهتان و سپس نوشیدن فنجانی چای اشاره کرد.

در غروب زیبای این منطقه نیز می‌توانید پیاده‌روی و از مناظر زیبای اطراف عکس‌برداری کنید. در ضمن جنس مرغوب و خاص زمین این منطقه شرایط را برای صخره‌نوردی، کوهنوردی و دره‌نوردی علاقه‌مندان فراهم كرده است.

لازم به ذکر است که در دره چال کندی امکان تجربه تفریحات آبی برای مسافران نیز فراهم است. اگر تفریحات هیجان‌انگیزی مانند ورزش‌های آبی مانند واتر جامپ، شاتل سواری، غواصی جت اسکی و.. را ترجیح می‌دهید، در چال کندی این امکانات برای شما فراهم شده است. ناگفته نماند برای انجام این تفریحات باید از کمک راهنمایان تور استفاده کنید.

طبیعت و پوشش گیاهی و جانوری دره چال کندی

پوشش گیاهی دره چال کندی

در منطقه دره چال کندی دزفول به دلیل بارش‌های مناسب و آب و هوای مطلوب انواعی از گونه‌های جانوری و گیاهی وجود دارد. وجود رود با سخاوت دز موجب شده تا پرندگان و جانواران زیادی این منطقه را برای اقامت خود انتخاب کنند. این گونه‌های متنوع زیبایی دو چندان به این جاذبه اضافه کرده‌اند.

بوته‌ها و علف‌های فراوان با رنگ‌های زیبا مانند گل گاو زبان، پونه وحشی، درختان بید و… در ابتدای ورود توجه علاقه‌مندان به علم گیاه شناسی را به خود جلب می‌كنند.

به دليل شفافيت زیاد آب در اعماق رودخانه به راحتی می‌توان انواعی از جانوران آبزی  مانند ماهی سوسنگ، خرچنگ و… را مشاهده کرد. از دیگر موجودات زنده زیبا در دره چال کندی می‌توان به پرندگانی مانند مرغ ماهی‌خوار، دیدمک، کلاغ و گنجشک اشاره کرد. علاوه بر این، در ارتفاعات بالاتر حیواناتی مانند بز کوهی نیز جلوه‌ای زیبا به این منطقه داده‌اند.

بهترین زمان سفر به دره چال کندی

بهترین زمان سفر به دره چال کندی

همان طور که همه ما می‌دانیم آب و هوای منطقه جنوب بسیار گرم و طاقت‌فرسا است. اما داستان آب و هوا در چال کندی بسیار متفاوت و متمایز از دیگر نقاط خوزستان است. در فصول گرم تابستان و اوایل بهار بهترین آب و هوا بر این ناحیه حکم‌فرما است.

در حالی که در این فصول هوایی گرم و شرجی در استان خوزستان همه راکلافه کرده اما هوای دره چال کندی دزفول رو به خنکی و اعتدال می‌رود. هوای مطبوع این منطقه در کنار رودخانه دز همواره مسافران زیادی را راهی چال کندی می‌کند.

معرفی هتل پارس اهواز، اقامتی به‌یادماندنی و لذت‌بخش
ادامه مطلب

لازم به ذکر است که در فصل زمستان شرایط برای رفتن به این مکان مساعد نیست؛ چراکه در اثر بارش‌ها و ریزش هوای سرد آب رودخانه سردتر می‌شود و دیگر از تفریحات آبی خبری نیست.

اقامت در دزفول برای بازدید از دره چال کندی

بهترین هتل های دزفول برای بازدید از دره چال کندی

برای بازدید از دره چال کندی و دیگر جاذبه‌های متنوع دزفول در ابتدا بهتر است خیال خود را با رزرو هتلی مناسب راحت کنید. هتل‌ های دزفول با تنوع زیاد و امکاناتی مناسب میزبانی شایسته برای اقامت شما در این شهر و بازدید از جاذبه‌های گردشگری دزفول هستند.

اتاق توئین هتل جهانگردی دزفول

هتل جهانگردی دزفول هتلی سه ستاره از مجموعه هتل‌ های ایرانگردی و جهانگردی است. این هتل در سال ١٣٩٢ به بهره‌برداری رسید. وجود اتاق‌ های مناسب و داشتن امکانات رفاهی مانند آسانسور، تاکسی سرویس، کافی شاپ و… اقامتی راحت را برای شما مهمانان عزیز رقم می‌زند.

اتاق دبل هتل آوان دزفول

هتل آوان دزفول یکی دیگر از هتل‌های با کیفیت در دزفول است. ساختمان این هتل در سال ١٣٥٨ در دو طبقه احداث شد. همچنین تعداد ٢١ باب واحد اقامتی دو و سه تخته برای اسکان مسافران در نظر گرفته شده است. پرسنل مجرب این هتل به همراه امکانات مناسب در آن با افتخار آماده استقبال از شما مسافران محترم دزفول هستند.

اقامت در دره چال کندی

با توجه به ساختار دره چال کندی دزفول و واقع شدن آن در کنار رودخانه، این منطقه فقط برای اقامت‌های كوتاه مناسب است. در واقع به دلیل ناشناخته بودن منطقه بهتر است فقط ساعت‌هایی از روز را در این مکان اقامت کنید. اگر ترجیح می‌هید شب را در نزدیکی و حوالی چال کندی به صبح برسانید خوب است بدانید که در سال‌های اخیر برای راحتی مسافران اقامتگاه‌های بوم گردی بسياری در روستاهای اطراف اين جاذبه ساخته شده است.

تجهیزات مورد نیاز برای بازدید از دره چال کندی

با توجه به کوهستانی بودن دره چال کندی و همچنین پیاده‌رو بودن قسمتی از مسير بهتر است هنگام سفر در کوله بار خود تجهیزات مناسبی به همراه داشته باشید. کفش پیاده‌روی و کوهنوری، لباس مناسب، عینک آفتابی، کرم ضد آفتاب، کلاه برای محافظت در برابر آفتاب و بطری آب از وسایل ضروری و مورد نیازی هستند که باید در این سفر با خود به همراه داشته باشید.

در ضمن اگر برای صخره‌نوردی به این مکان می‌روید باید از قبل تجهیزات مربوط به این ورزش مهیج را آماده کنید.

جاهای دیدنی اطراف دره چال کندی

علاوه بر زیبایی خیره‌کننده دره چال کندی، در اطراف این مکان جاذبه‌های دیگری هم برای تفریح و گشت و گذار وجود دارد:

تفریحگاه ساحلی دز (علی کله)

تفریحگاه ساحلی دز

یکی از جاهای دیدنی که بیشتر برای تفریحات خانوادگی و جمع شدن در کنار یکدیگر در اوقات تعطیلات از سوی مسافران انتخاب می‌شود، تفریحگاه ساحلی دز یا به قول محلی‌های منطقه علی کله است. آب رودخانه زیبای دز موجب شده تا این قسمت دارای آب و هوایی مطبوع و فرح‌بخش باشد. همچنین برای راحتی مسافران در اطراف این مکان امکانات رفاهی مناسبی مانند رستوران، سرویس‌های بهداشتی، کمپ‌های سرپوشیده و… در نظر گرفته شده است.

سد دز

سد دز

یکی از مشهورترین سدهای ساخته شده در ایران سد دز است. سد دز یکی دیگر از جاذبه‌هایی است که پس از بازدید از دره چال کندی دزفول می‌توانید از آن دیدن کنید. این سد مستحکم با دیوارهای قطور و ارتفاعی زیاد بلندترین سد کشورمان به حساب می‌آید.

همچنین اطراف دریاچه مصنوعی این سد با انواعی از درختان و گیاهان پوشیده شده است.  لازم به ذکر است که این سد در سال ١٣٤٠ احداث شد. از جمله تفریحات موجود در دریاچه سد دز می‌توان به قایق‌سواری، ماهیگیری و پیاده‌روی اشاره کرد.

شوشتر شهری در قلب خوزستان
ادامه مطلب

آسیاب‌ های آبی دزفول

آسیاب‌ های آبی دزفول

از جمله جاذبه‌های دیگر اطراف دره چال کندی می‌توان آسیاب‌ های آبی را نام برد. اگر از علاقه‌مندان به آثار تاريخی هستيد حتماً از اين جاذبه دیدن كنید. اين آسياب‌ها در قسمت‌های مختلفی از رودخانه ساخته شده‌اند که البته فقط تعدادی از آنها به جا مانده است. لازم به ذکر است که نام این آسیاب‌ها در فهرست میراث ملی کشورمان به ثبت رسیده است.

شهر باستانی جندی شاپور

شهر باستانی جندی شاپور

و در آخر شهر باستانی جندی شاپور شهری باستانی و به جا مانده از دوران ساسانیان است. این شهر به فاصله کمی از رودخانه کارون در روستای شاه آباد قرار گرفته است. این جاذبه مسافتی ٤٥ کیلومتری با چال کندی دارد. امروزه بخش‌های کمی که شامل ویرانه‌هایی بیش نیستند از این جاذبه مهم باقی مانده است.

از دیگر جاهای دیدنی اطراف چال کندی می‌توان قلعه شاداب دزفول، دریاچه سد دز، دره توبیرون و روستاهای تاریخی ورا زیبا نام برد.

مسیر دسترسی به دره چال کندی

مسیر دسترسی به دره چال کندی

اگر بخواهید از اهواز راهی دره چال کندی دزفول شوید باید مسافتی در حدود ١٨٠ کیلومتر را با خودرو طی کنید. زمانی که به شهر دزفول می‌رسید، رسیدن به مقصد بسیار آسان می‌شود. شما فقط کافی است از بلوار شهدای دزفول مسیر خود را شروع کنید. پس از شروع مسیر، وارد جاده دزفول به شهیون می‌شوید. از یک جایی به بعد ادامه مسیر با خودرو امکان‌پذیر نیست. در ادامه خود را باید برای یک پیاده‌روی نسبتاً طولانی آماده کنید. این پیاده‌روی حدود یک ساعت به طول می‌انجامد.

مسیر جذاب و متفاوت دیگر استفاده از قایق است. برای بهره‌مندی از این امکان ویژه فقط به پارک دولت دزفول بروید. پس از پرداخت هزینه به راحتی با قایق‌های موجود در این منطقه این مسیر زیبا را طی  می‌کنید.

علاوه بر موارد گفته شده، مسیر قابل دسترسی دیگر به  دره چال کندی اسکله قلعه مختار اندیمشک است. در این مسیر هم با یک قایق‌سواری کوتاه و هیجان‌انگیز به چال کندی می‌رسید.

نکات مهم در بازدید از دره چال کندی

برای داشتن سفری آرام و به دور از هر گونه پیشامد رعایت نکات ایمنی بسیار مهم است. رعایت نکات مورد نظر سفر به این ناحیه را برای شما به خاطره‌ای شیرین و ماندگار تبدیل می‌کند.

اگر از آن دسته مسافرانی هستید که به  قصد شنا در آب رودخانه به دره چال کندی دزفول می‌روید، بهتر است بدانید که به دلیل خطر گرداب، جاهای کم عمق را انتخاب و حتماً از جلیقه نجات و کمک راهنما برای این امر استفاده کنید. علاوه بر این، با توجه به ناشناخته بودن کو‌ه‌های اطراف در صورت قصد صعود به آنها لوازم و تجهیزات کوهنوری و صخره‌نوردی را با خود به همراه داشته باشید.

در ضمن اگر فصول سرد سال را برای رفتن به دره چال کندی انتخاب می‌کنید با توجه به شرایط آب و هوایی سرد حتماً لباس مناسب و گرم با خود داشته باشید. و در آخر بهتر است روزهای بارانی را به دلیل احتمال وقوع سیلاب برای بازدید از این مکان انتخاب نکنید.

جمع‌بندی

در اين مقاله سعی كرديم تا در مورد جاذبه زیبا، دیدنی و پرطرفدار دره چال کندی دزفول، مسیر دسترسی به آن، دیدنی‌های پیرامون، نکات مهم در سفر به دره چال کندی، تفریح و گردش در این منطقه و سایر ویژگی‌های مربوط به آن صحبت کنیم. امید است این اطلاعات به شما در داشتن سفری بهتر و جذاب‌تر کمک کنند.

4.5/5 - (2 امتیاز)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر