لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> دیدنی های ماسوله، بهشت ییلاقات گیلان
دیدنی های ماسوله، بهشت ییلاقات گیلان

دیدنی های ماسوله، بهشت ییلاقات گیلان

ماسوله یکی از شهرهای تاریخی فومن واقع در استان گیلان است، این شهر با بافت قدیمی و خانه هایی که بر روی یکدیگر قرار گرفته شدند، یکی از جاذبه های گردشگری این منطقه است.این منطقه ی سرسبز و دیدنی با آب و هوای عالی در 65 کیلومتری جنوب غربی شهر رشت واقع شده است. ماسوله زمستان های سرد و برفی و تابستان های خنک و خوش آب و هوایی دارد. همچنین شاهراه ارتباطی میان گیلان و آذربایجان نیز مسیر قدیمی ماسوله به روستای خلخال بوده که به دلیل طبیعت زیبا و بکری که دارد از زیباترین شاهراه های تاریخی استان گیلان بوده است.
طبق آمار و سرشماری های که در سال 1395 انجام داده شده، این شهر تاریخی جمعیتی قریب به 393 نفر را شامل می شود و ارتفاع آن در حدود 1050 متر از سطح دریاست. این تراکم جمعیت پایین به علت قحطی سال 1320 و همچنین راه اندازی مسیر ارتباطی جدید بین استان گیلان و آذربایجان است که همراه با آن ماسوله جمعیت خود را از دست داد. پس از این که این شهر سرسبز و تاریخی با عنوان میراث طبیعی و فرهنگی به ثبت رسید شهرداری در سال 1311 به توسعه و بازسازی و همچنین ساخت و ساز در این شهر پرداخت. مذهب مردم ساکن ماسوله شیعه و زبان آنها همانند اهالی غرب گیلان تالشی است.
این زبان بسیار به تاتی و اوستایی شباهت دارد، هرچند که ساکنین خود ماسوله اظهار دارند که زبان اصلی آنها موسلی است که به زبان تالشی بسیار نزدیک است.

معماری و بافت اصلی شهر ماسوله در زمان زندیه ساخته شده است که بسیار منحصر به فرد و بی نظیر است، به این گونه که هم فضای محوطه ی خانه ها و هم پشت بام خانه های در کنارهم قرار گرفته محل عبور و پیاده روی عابران محسوب می شود. ساختمان های موجود در ماسوله معمولا دو طبقه هستند و یک نکته ی جالب درباره ی معماری این شهر این است که پشت بام خانه هایی که در قسمت پایینی قرار دارند، سقف حیاط خانه هایی که در بالاتر قرار دارند را تشکیل می دهند.این بافت و معماری ماسوله باعث ایجاد محیطی دوستانه و صمیمی ایجاد کرده است. در این شهر به هیچ وسیله ی نقلیه ی موتوری ای اجازه ی عبور و تردد نمی دهند چون خیابان ها بسیار کوچک و دارای پله های زیادی هستند.
این شهر توریستی دارای یک بازار چهار طبقه و چهار محله ی اصلی است، که هرکدام از این محله ها به صورت جداگانه به این بازار راه پیدا می کنند. در گذشته ماسوله حدود 600 خانه ی مسکونی داشته که امروزه به 350 عدد کاهش پیدا کرده و همچنین شامل 4 کاروان سرا، بیش از 33 چشمه، 10 مسجد، 2 حمام خزینه دار و همچنین 5 امام زاده و بیش از 120 واحد تجاری می باشد که این امکانات بیانگر پیشرفت شایان این شهر در سال های گذشته است اگرچه که جمعیت ماسوله در این سال ها رو به کاهش بوده و اکثر اهالی این شهر به نقاط مختلف ایران به ویژه تهران کوچ کرده اند. چهار محله ی اصلی ماسوله، مسجدبر، اسد محله، خانه بر و کِی سر نامیده می شوند. ماسوله اکثرا در تمامی فصول سال مه آلود و همچنین شامل جنگل و ییلاق های سرسبز و توریستی و هم چنین کوهستان است.

هرساله عده ی زیادی از مردم مناطق مختلف برای گردش و تفریح به این شهر کشور می آیند و از مناطق جذاب توریستی و دیدنی آن بازدید می کنند در ادامه ی این مقاله قصد داریم شما خوانندگان گرامی را با قسمت های مختلف این شهر آشنا کنیم پس با ما همراه باشید.
پارک جنگلی ماسوله

پارک جنگلی ماسوله
این پارک یکی از زیباترین و سرسبزترین مناطق شمال کشور است که امروزه به یکی از پربازدیدترین مناطق توریستی ماسوله تبدیل شده است مساحتی در حدود 2000 هکتار را در بر گرفته است. بخش کوهستانی این پارک قسمت عظیمی از مساحت ذکر شده را در بر گرفته است. در این پارک گونه های مختلفی از گیاهان و وجود دارند که علاوه بر جذابیتی که برای توریست ها و گردشگران ایجاد کرده باعث محافظت از محیط زیست هم می شود. درختان زیبا و تنومندی از جمله ممرز، فندق، راش، توسکا و همچنین گیاهان دارویی و زینتی نیز در این پارک جنگلی زیبا وجود دارند.

همچنین برای راحتی و رفاه حال بازدیدکنندگان تعداد زیادی آلاچیق رستوران و دکه های تغذیه ای هم در این پارک قرار داده شده است و در رستوران های این پارک آش دوغ های بسیار خوش طعمی سرو می شود پس بنابراین اگر برای مسافرت و تفریح به ماسوله و پارک جنگلی سر زدید خوردن این آش را از دست ندهید.
آبشار لار چشمه

آبشار لار چشمه

این آبشار یکی دیگر از جاذبه های توریستی و مناطق بسیار زیبای ماسوله به شمار می آید. این آبشار 6 متر ارتفاع دارد و همچنین در وسط جنگل های سرسبز فومن واقع شده است. همچنین برای رفاه بیشتر بازدیدکنندگان و توریست ها، تعدادی قهوه خانه و استراحتگاه و رستوران وجود دارد که بر جذابیت این مکان دیدنی افزوده است.
قله ی شاه معلم

قله ی شاه معلم

قلعه ی شاه معلم یا همان ماسوله ی داغ یکی منطقه کوهستانی است. این کوه با ارتفاع 3050 متر دومین قله ی مرتفع استان گیلان می باشد.
بازار ماسوله

بازار ماسوله

اگر در حین بازدید از ماسوله مسیرتان به این بازار پلکانی دیدنی افتاد حتما از آنجا دیدن فرمایید. این بازار همانند پاساژ های شهری جذاب و مدرن است و شامل 4 سطح جدا از هم می باشد. با رزرو هتل یا اقامتگاه های بوم گردی، اقامت چند روزه در ماسوله از جاذبه های دیدنی شهر ماسوله به ویژه بازار تاریخی این شهر لذت ببرید.
موزه مردم شناسی

موزه مردم شناسی

این موزه از تاریخ و فرهنگ و آداب رسوم غنی مردم شهر ماسوله سخن می گوید و همچنین تنها موزه ی شخصی ایران است که توسط شخصی به نام فرهاد شرفی ماسوله ای بنا نهاده شده است. در این موزه اشیایی همانند کفش ها و لباس های سنتی، پول های قدیمی، کتیبه ها، جام ها و همچنین انواع داس و بسیاری اشیا دیگر نگهداری می شود، همچنین این موزه شامل 3 بخش کلی است که بیانگر دوره های مختلف (معاصر- دو قرن اخیر- یافته هایی مرتبط با قرن چهارم) است.
آبشار کوشم

آبشار کوشم
یکی دیگر از آبشارهای شهر ماسوله که پیشنهاد می کنیم حتما در سفر از ماسوله از آن دیدن کنید. به راحتی با یک پیاده روی حدودا یک ساعته می توانید از این منطقه بازدید کنید. این آبشار ارتفاعی در حدود سی متر دارد که در امتداد رودخانه ای که در کنار جنگل قرار دارد واقع شده است. همچنین اگر از علاقه مندان تماشای آبشارها هستید به شما پیشنهاد می کنیم که به آبشار های دیگر این شهر نظیر رودخان و خرم بو نیز سر بزنید.

مهمترین شهر های دیدنی استان گیلان 3
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر