خانه >> ایرانگردی >> ماسوله کجاست؟ معرفی جاهای دیدنی ماسوله با عکس
ماسوله کجاست؟

ماسوله کجاست؟ معرفی جاهای دیدنی ماسوله با عکس

ماسوله شهری زیبا و رؤیایی است که هر گردشگری نیازمند یک بار دیدن آن است. بدون شک یک بار دیدن آن شما را برای بازدید در دفعات بعدی نیز ترغیب می‌کند. شهر معروف پلکانی با زیبایی و سرسبزی کم‌نظیر خود نمونه‌ای تمام عیار از يک منطقه دنج و زیبای گردشگری به شمار می‌رود.

در این مقاله قصد داریم تا بیشتر در مورد ماسوله رشت، ویژگی‌های آن، فاصله آن تا شهرهای مختلف، جاهای دیدنی ماسوله و… صحبت کنیم. پس در ادامه با ما همراه باشید تا سفری کوتاه اما دلپذیر به ماسوله شمال داشته باشیم.

ماسوله کجاست؟

ماسوله کجاست
منبع عکس: گوگل مپ

ماسال و ماسوله گیلان دو شهر متفاوت اما با تلفظ نسبتا مشابه به هم هستند. موقعیت مکانی این دو نیز با هم متفاوت است. پس بهتر است قبل از اینکه در مورد ماسوله توضیحات بیشتر بدهیم ابتدا بدانیم ماسال و ماسوله کجاست؟ و از لحاظ موقعیت جغرافیایی در چه منطقه‌ای از شمال قرار گرفته‌اند.

ماسال شهری زیبا و سرسبز در بخش شمال غربی رشت است. این شهر از زیرمجموعه‌های استان گیلان محسوب می‌شود. ییلاق ماسال به دلیل داشتن زیبایی‌های بکر و رویایی همواره یکی از مقاصد گردشگری گردشگران است.

اما ماسوله طرف صحبت ما، شهری کوچک اما پرطرفدار در بخش جنوب غربی استان زیبای گیلان است. روستای ماسوله که از توابع شهر فومن محسوب می‌شود در منطقه زیبای سردار جنگل واقع شده است. در حقیقت ماسوله در فاصله کوتاهی از فومن (٣٥ کیلومتری) قرار دارد.

آدرس ماسوله روی نقشه گوگل مپ

روستای ماسوله

با اينكه در بالا آدرس و محل قرارگیری ماسوله گیلان را بيان كرديم اما موقعيت جغرافيايی ماسوله روی نقشه گوگل مپ اطلاعات دقیق‌تر و جزئی‌تری از مسیرهای دسترسی، فاصله تا شهرهای مختلف، جاهای دیدنی ماسوله و… را به شما نشان می‌دهد.

تاریخچه ماسوله

نمونه ای از خانه های ماسوله
منبع عکس: گوگل مپ

ماسوله یکی از مناطق تاریخی کشورمان ایران است. در حقیقت بسیاری از افراد دلیل اهمیت روستای ماسوله را در سرسبزی و بافت خاص خانه‌های روستایی آن می‌دانند. اما واقعیت چیزی فراتر از این داستان‌ها است. قدمت ماسوله زیبا به ١٠٠٠ سال قبل برمی‌گردد.

روستای تاریخی ماسوله در آن زمان به کهنه ماسوله شهرت داشت. روستایی که در موقعیت مکانی پنج کیلومتری غرب جاده ماسوله گیلان فعلی به خلخال واقع شده بود. این مکان محل اصلی و ابتدایی زندگی مردم ماسوله بود.

ماسوله کهن به دلیل داشتن معادن زیاد از جمله آهن و دیگر فلزات از مهم‌ترین مناطق کشورمان در زمینه فلزکاری محسوب می‌شد. یافته‌های باستان‌شناسی منابع زیادی از سفال و فلزات مختلف را در این منطقه نشان می‌دهد. وجود این آثار تاریخی بر تاریخچه بزرگ ماسوله صحه می‌گذارد. در نهایت این روستا در سال ١٣٨٥ در لیست آثار ملی کشورمان جای گرفت.

اما این تمام داستان نیست. مردم ماسوله کهن سال‌ها پیش از این منطقه به طرف ماسوله امروزی کوچ کردند. دلایل زیادی برای این کوچ ذکر شده است. یکی از مستندترین آنها وقوع زمین لرزه در ماسوله کهن و ویرانی آن بوده است. در برخی از روایت‌ها هم وجود و گسترش بیماری طاعون را در این شهر دلیل اصلی کوچ اهالی به ماسوله امروزی می‌دانند.

جالب است بدانید ماسوله زیبا با معماری منحصر به فرد خانه‌هایش به قدری معروف و مشهور است که از شباهت روستای قطرم بافق با آن سخن گفته‌اند. معماری ویژه روستای قطرم و بافت مشابه آن با ماسوله در دل کویر یزد توجه گردشگران را به خود جلب کرده است.

در هر حال شهری که امروزه با نام ماسوله گیلان می‌شناسیم از قرن هشتم جایگاهی برای اهالی و مردم ماسوله شد. ماسوله از این قرن تاکنون فراز و نشیب‌ها و تحولات بسیاری را در خود دیده است. از جمله این وقایع در ماسوله امروزی می‌توان به احداث کتابخانه‌ای هزار جلدی، تاسیس اولین مدرسه دولتی، احداث اداره پست، شهرداری و… اشاره کرد.

اما تنها تاسیس و احداث بخش‌های فرهنگی و هنری نیست که در طول سالیان سال در ماسوله دیده شده است. ماسوله روزگاری پرفراز و نشیب نیز در جنگ میان روسیه و ایران داشته است. تا جایی که از نقش و اهمیت مردم ماسوله رشت در رویارویی روسیه و انگلیس در برابر ایران نام برده شده است. ماسوله از لحاظ نظامی به قدری اهمیت داشت که یکی از نقاط استراتژیک ارتش به حساب می‌آمد. روستای ماسوله در زمان حکومت فتحعلی شاه جایگاه ساخت گلوله‌های جنگی برای ارتش ایران به شمار می‌رفت.

و در پایان این بخش خوب است بدانید بااینکه امروزه ماسوله گیلان یکی از نقاط پرطرفدار گردشگری است؛ اما در همان سال‌های ابتدایی احداث جاده مابین گیلان و آذربایجان رونق اقتصادی در آن بسیار کمرنگ شد.

در واقع احداث جاده جدید موجب شد تا ماسوله به مانند گذشته اهمیت آنچنانی را از لحاظ اقتصادی و معاملات بین شهری آذربایجان، گیلان و زنجان نداشته باشد. از این رو بسیاری از افراد ماسوله کم کم روانه شهرهای بزرگ از جمله تهران شدند و جمعیت روستای ماسوله روز به روز نسبت به گذشته کاهش یافت.

فاصله ماسوله تا شهرهای اطراف

روستای پلکانی ماسوله
منبع عکس: گوگل مپ

ماسوله یکی از شهرهای شمالی کشورمان و استان گیلان است. برای رفتن به ماسوله از شهرهای مختلف مسافت‌های متفاوتی را در پیش روی خود دارید. در ادامه این فواصل را به صورت دقیق به همراه زمان طی کردن به ماسوله برای شما شرح می‌دهیم:

فاصله رشت تا ماسوله

رشت مرکز استان گیلان است. از آنجا که این شهر تا ماسوله فاصله کمی دارد بسیاری از مهمانان و مسافران در سفر به رشت از ماسوله گیلان نیز دیدن می‌کنند. فاصله رشت تا روستای ماسوله ٦١ کیلومتر است. شما می‌توانید این مسافت را در زمانی ١ ساعت و نیمه طی کنید.

فاصله انزلی تا ماسوله

خانه های رنگی در نزدیکی تالاب انزلی

بندر انزلی نیز یکی از شهرهای گیلان است که هر ساله به دلیل داشتن آب و هوای مناسب و جاذبه‌های متعدد میزبان مسافران و گردشگران بسیاری است. اگر از انزلی قصد رفتن به ماسوله را دارید باید خودتان را برای پیمودن مسافت ١٠٠ کیلومتری آماده کنید. شما می‌توانید این فاصله را در زمان ٢ ساعته طی کنید.

فاصله ماسوله تا دریا

اگر بخواهید از ماسوله به سمت دریا بروید خوب است بدانید به دليل موقعيت جغرافيايی روستای ماسوله و واقع شدن آن در ناحيه كوهستانی، فاصله‌ای زیادی از ماسوله تا دريا (مسافتی ٤٢٠ کیلومتری) وجود دارد.

فاصله ماسوله تا قلعه رودخان

قلعه رودخان یکی از جاهای دیدنی ماسوله است. به دلیل واقع شدن قلعه رودخان در فاصله نزدیک از فومن فاصله ماسوله گیلان تا قلعه رودخان نیز بسیار اندک است. این فاصله در حدود ٤٦ کیلومتر است. شما می‌توانید این فاصله را در طی ١ ساعت و ١٣ دقیقه طی کنید.

فاصله ماسوله تا ساحل گیسوم

ساحل گیسوم
منبع: گوگل مپ

از ماسوله تا ساحل زیبای گیسوم ٩٩ کیلومتر راه را باید در زمان دو ساعته طی کنید.

فاصله ماسوله تا ماسال

کوچه پس کوچه های ماسوله
منبع عکس: گوگل مپ

ماسال و ماسوله دو منطقه سرسبز و زیبای گردشگری در استان گیلان هستند. به دلیل فاصله کم این دو از هم به راحتی می‌توانید در زمانی کوتاه از هر دوی آنها بازدید کنید. از ماسوله تا ماسال مسافتی ٤٤ کیلومتری را باید در زمانی ١ ساعته طی کنید.

فاصله ماسوله تا لاهیجان

لاهیجان یکی از زیباترین و سرسبزترین شهرهای شمالی کشورمان است. مراتع چای و جنگل‌های انبوه این ناحیه از مناظری هستند که در کمتر جایی از دنیا می‌توان آنها را دید. برای رفتن به لاهیجان از ماسوله بايد فاصله‌‌ای ١٠٥ کیلومتری را طی کنید. فاصله ماسوله شمال تا لاهیجان را در زمانی ٢ ساعت و ١٣ دقيقه‌ای می‌توانید طی کنید.

فاصله ماسوله تا آستارا

آستارا در بخش شمالی استان گیلان واقع شده است. این موقعیت مناسب موجب شده تا گردشگران آن را به عنوان مقصد گردشگری دلخواه خود انتخاب کنند. از آنجا که این شهر نیز جزو استان گیلان است پس از توقف در ماسوله گیلان و دیدن جاذبه‌های متعدد روستای ماسوله می‌توانید با طی مسافتی ١٨٣ کیلومتری از ماسوله راهی آستارا شوید. پیمودن این مسافت نیازمند زمانی ٣ ساعت و ٣١ دقیقه‌ای است.

آویشو، طولانی ترین غار کشور
ادامه مطلب

فاصله ماسوله تا گردنه حیران

گردنه حیران
منبع عکس: گوگل مپ

گردنه حیران نیز یکی از مناطق زیبا و چشم‌نواز آستارا است. اگر از ماسوله قصد رفتن به گردنه حیران را دارید باید مسافتی در حدود ٢٥٦ کیلومتر را طی کنید. طی کردن این مسیر با صرف زمانی ٤ ساعت و نیمه امکان‌پذیر است.

فاصله روستای ماسوله تا تالش

طبیعت، دشت‌، کوهستان و ییلاق‌های رویایی تالش مانند سوباتان تالش بدون شک مقصدی بسیار مناسب برای یک گردشگری تمام عیار هستند. اگر پس از لذت بردن از طبیعت ماسوله هوس رفتن به تالش را کردید خوب است بدانید از ماسوله گیلان تا تالش ١١١ کیلومتر فاصله است. این مسافت را در زمانی ٢ ساعته طی خواهید کرد.

فاصله ماسوله تا اولسبلنگاه

ییلاق اولسبلانگاه
منبع عکس: گوگل مپ

منطقه ماسال گیلان سرشار از جاذبه‌های زیبا با طبیعت کوهستانی و بکر است.فاصله ماسوله تا ییلاق دیدنی و جذاب اولسبلنگاه ٧٠ کیلومتر است. برای طی این فاصله به صرف زمانی ٧٠ کیلومتری نیاز دارید.

فاصله ماسوله تا خلخال

خلخال شهری زیبا با آب و هوای مطبوع و طبیعت سرسبز در اردبیل است. این شهر فاصله نسبتا کوتاهی تا اردبیل دارد. در واقع از ماسوله تا خلخال در حدود ٩٣ کیلومتر راه در پیش دارید. این فاصله را در زمانی ٢ ساعت و ١٠ دقیقه‌ای طی خواهید کرد.

فاصله ماسوله تا تهران

بسیاری از ساکنان پایتخت برای ساعتی دور بودن از فضا، همهمه شهری و دغدغه‌های روزانه رفتن به مناطق بکر و آرام شمال را می‌پسندند. اگر از تهران قصد سفر به ماسوله را دارید مسافتی ٣٦٨ کیلومتری پیش روی شما است. این فاصله را می‌توانید در مدت زمان ٤ ساعت و ٥٤ دقیقه طی کنید.

جاهای دیدنی ماسوله گیلان

ماسوله گیلان
منبع عکس: گوگل مپ

نوبت به معرفی جاذبه‌های منطقه زیبا و محبوب ماسوله می‌رسد. جاذبه و طبیعت در روستای ماسوله و اطراف آن به قدری متنوع است که شما را می‌تواند برای روزها سرگرم کند. در ادامه برخی از مهم‌ترین جاهای دیدنی ماسوله را ذکر می‌کنیم تا با اطلاعاتی بیش‌تر و دقیق‌تر راهی ماسوله رشت شوید:

قلعه رودخان ماسوله

قلعه رودخان
منبع عکس: گوگل مپ

همانگونه که در بالا نیز ذکر کردیم قلعه رودخان فاصله‌ای بسیار کوتاه تا ماسوله دارد. در حقیقت یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی ماسوله همین قلعه رودخان است. از این رو پس از تفریح و گشت و گذار در ماسوله می‌توانید به دیدن این جاذبه تاریخی و طبیعی بروید.

این قلعه پس از گذشت سالیان سال همچنان استوار و پابرجا در دل جنگل‌های گیلان خودنمایی می‌کند. قلعه رودخان از دو قسمت با نام ارگ و قوزخانه تشکیل شده است. این بخش‌ها محل فعالیت‌های نظامی و تجهیزات ارتشی در آن زمان بوده است.

هنگامی که به قلعه نزدیک می‌شوید دری بزرگ و چوبی توجه شما را به خود جلب می‌کند. این همان در ورودی قلعه است. در دو طرف در چوبی سکوهایی تقریبا بلند (با ارتفاع ١.٥ متری) قرار گرفته است.

کتیبه بخشی دیگر و البته تاریخی در بنای قلعه رودخان است. بر روی کتیبه اطلاعاتی از تاریخچه، بازسازی و… قلعه رودخان نوشته شده است. لازم به ذکر است امروزه برای دیدن این کتیبه تاریخی باید به موزه رشت بروید. بخش‌های دیگر قلعه شامل ارگ (شاه نشین)، قوزخانه، برج‌های دیده‌بانی و آب انبار می‌شود.

علاوه بر زیبایی و جذابیت باشکوه خود قلعه، مسیر دسترسی به آن نیز بسیار جالب است. پله‌هایی با تعداد زیاد که باید خودتان را برای یک پله‌نوردی ١٦٠٠ تایی آماده کنید. قطعا پیمودن این همه پله و کمی سختی به خود دادن ارزش دیدن قلعه را خواهد داشت.

پس اگر علاقه‌مند به دیدن این نوع از جاهای دیدنی ماسوله هستید پس از بازدید از ماسوله شمال قلعه رودخان انتخابی مناسب است. در ضمن بهترین فصل برای رفتن به این منطقه زیبای گردشگری بهار و تابستان است.

ییلاق کوربار ماسوله

ییلاق کوربار ماسوله
منبع عکس: گوگل مپ

آب و هوای مناسب ماسوله گیلان و طبیعت کوهستانی و سرسبز آن موجب شده تا ییلاق‌های دیدنی را در اطراف ماسوله ببینیم. کوه‌های سر به فلک کشیده و درختان سرسبز منطقه، این ییلاق را به زیبایی هر چه تمام‌تر محصور کرده‌اند.

نکته قابل توجه در مورد این ییلاق مسیر زیبا و چشم‌نواز است. با اینکه پیمودن مسیر با پستی و بلندی‌هایی همراه است اما زیبایی‌های مسیر رسیدن به این منطقه از ماسوله شمال آنچنان شما را غرق در طبیعت می‌کند که از آمدن پشیمان نمی‌شوید.

ییلاق للندیز

ییلاق للندیز
منبع عکس: گوگل مپ

از مهم‌ترین جاهای دیدنی ماسوله می‌توان به ییلاقات آن اشاره کرد. یکی دیگر از ییلاق‌های منطقه ماسوله للندیز نام دارد. این ییلاق به مانند ییلاق کوربار زیاد شناخته شده نیست. شاید علتش هم نبود امکانات رفاهی و تفریحی در این منطقه از ماسوله شمال باشد. به هر حال اگر پیاده‌روی در مسیر جنگلی ماسوله شمال را می‌پسندید مسیر دو ساعته ییلاق للندیز از جنگل انتظار دیدن شما را می‌کشد.

ییلاق آندره

منطقه سردار جنگل فومن محل واقع شدن ییلاق آندره است. این ییلاق فاصله‌ای بسیار کوتاه تا ماسوله دارد. بدون تردید طبیعت سرسبز و جذاب این ییلاق در فاصله پنج کیلومتری از ماسوله ساعاتی پر از آرامش و احساسی دلپذیر را برای شما فراهم می‌کند.

چشمه آب معدنی علی زاخونی

چشمه آب معدنی علی زاخونی
منبع عکس: گوگل مپ

چشمه آب معدنی علی زاخونی یا زمزمه، چشمه‌ای زیبا در مجاورت رود خلشتریا ماسوله است. این جاذبه طبیعی از دل کوه‌های بالادست می‌جوشد و به گفته اهالی منطقه ماسوله شمال دارای خواص بسیار زیادی برای سلامتی است. اگر چه طعم تلخ این آب مورد پسند نیست؛ اما خوردن آن به دلیل وجود بی‌کربنات‌ها و دیگر املاح بسیار مفید است.

خانه‌های پلکانی ماسوله

خانه های پلکانی ماسوله
منبع عکس: گوگل مپ

بدون تردید خانه‌های پلکانی و نمای زیبای آنها از زیباترین مناظری است كه می‌توان در ماسوله دید. معماری خاص این خانه‌ها در نگاه اول توجه شما را به خود جلب می‌کنند. یکی از جذابیت‌های این خانه‌ها این است که سقف یک خانه حیاط خانه بالادست خود است. همچنین رنگ رسی و زرد مانند خانه‌های ماسوله شمال در نوع خود جالب توجه است.

علاوه بر این، بالکن این خانه‌ها با سلیقه تمام توسط اهالی با گل‌هایی مانند شمعدانی تزئین شده‌اند. قطعا دیدن این خانه‌های روستای ماسوله با طرح و سبک و سیاق خاصشان و همچنین طبیعت سرسبز اطرافشان برای شما بسیار لذت بخش خواهد بود. این منظره شما را به یک عکاسی حرفه‌ای و ثبت خاطرات زیبای خود در ماسوله گیلان بیشتر تشویق می‌کند.

بازار ماسوله

بازار ماسوله
منبع عکس: گوگل مپ

اگر در حین بازدید از ماسوله مسیرتان به این بازار پلکانی دیدنی افتاد حتما از آنجا دیدن فرمایید. این بازار همانند پاساژ های شهری جذاب و مدرن است و شامل 4 سطح جدا از هم می باشد. با رزرو هتل یا اقامتگاه های بوم گردی، اقامت چند روزه در ماسوله از جاذبه های دیدنی شهر ماسوله به ویژه بازار تاریخی این شهر لذت ببرید.

پس از گشت و گذار در روستای ماسوله و آشنایی با مناظر و طبیعت آن نوبت به یک بازارگردی محلی می‌رسد. در این بازار محلی انواع صنایع دستی، خوراکی‌های محلی، ظروف مختلف مسی و سفالی، گلیم، جاجیم و… را خواهید دید. جالب است بدانید در بخش‌هایی بالاتر از بازار ماسوله رشت کافه و رستوران‌هایی برای پذیرایی از مهمانان و گردشگران نیز وجود دارد.

موزه حیات وحش

موزه حیات وحش ماسوله
منبع عکس: گوگل مپ

یکی دیگر از جاهای دیدنی متنوع روستای ماسوله موزه حیات وحش است. بدون شک دیدن حیوانات مختلف در خانه‌ای پلکانی در ماسوله خالی از لطف نیست. در این موزه انواعی از حیوانات تاکسیدرمی شده به نمایش گذاشته شده است.

اغلب این حیوانات بومی منطقه گیلان هستند. از جمله این حیوانات می‌توان به کبک، گربه وحشی، پلیکان، قرقاول و… اشاره کرد. این موزه در نزدیکی بازار ماسوله گیلان قرار گرفته است.

موزه میراث فرهنگی

موزه میراث فرهنگی ماسوله
منبع عکس: گوگل مپ

یکی دیگر از موزه‌ها و جاذبه‌های گردشگری موجود در ماسوله موزه میراث فرهنگی آن است. قدمت این موزه به دوران پهلوی می‌رسد. در این موزه اشیا، ابزار و اسناد مختلف از جمله وسایل مربوط به نهضت جنگل نگهداری می‌شود. البته به جز این، آثاری از دوران پهلوی و قاجاریه را نیز می‌توان در این موزه ماسوله شمال مشاهده کرد.

بقعه عون بن علی

بقعه عون بن علی ماسوله
منبع عکس: گوگل مپ

اگر در سفر به مناطق مختلف علاقه‌مند به زیارت از امامزاده‌ها و اماکن مقدس هستید در ماسوله هم این امکان برای شما وجود دارد. چند امامزاده دفن شده در ماسوله جزو اماکن زیارتی روستای ماسوله محسوب می‌شوند. امامزاده عون بن علی حنیفه یکی از آنهاست.

بازار روباز رشت
ادامه مطلب

زیارت از این امامزاده بسیار راحت است. چرا که در وسط ماسوله گیلان قرار گرفته است. علاوه بر این، گنبد زیبای سبز رنگ و معماری جذاب آن برای علاقه‌مندان به دیدن بناهای اسلامی و تاریخی در نوع خود جالب است.

لازم به ذکر است که امامزاده هاشم نیز یکی دیگر از مکان‌های مقدس روستای ماسوله محسوب می‌شود. مسیر رسیدن به این امامزاده دورتر از بقعه عون بن علی است. اما در طول مسیر از طبیعت و جاهای دیدنی ماسوله دیدن خواهید کرد.

محوطه باستانی ماسوله

مکان قدیمی ماسوله همان محوطه باستانی ماسوله است. مکانی تاریخی که در ٦ کیلومتری ماسوله قرار گرفته است. هر چند امروزه این منطقه خالی از سکنه است ولی داستان‌ها و روایات زیادی از گذشته ماسوله شمال را برای ما بازگو می‌کند.

کاروان‌سراهای ماسوله

کاروان سراهای ماسوله
منبع عکس: گوگل مپ

از آنجا که ماسوله شهری تاریخی و البته گذرگاهی تجاری و اقتصادی در گذشته به شمار می‌رفته است، آثاری از کاروانسراهای قدیمی را در آن می‌توان دید. از جمله این کاروانسراها می‌توان به کاروانسرای حاجی فیضی و میرزای ماسوله گیلان اشاره کرد.

رودخانه و آبشار ماسوله رودخان

رودخانه و آبشار ماسوله
منبع عکس: گوگل مپ

آنچه در روستای ماسوله موجب شده تا مهمانان زیادی به این منطقه وارد شوند فقط خانه‌های پلکانی و مناظر سرسبز نیست. یکی از جاهای دیدنی ماسوله رودخانه ماسوله رودخان است. این رودخانه با شدت و صلابتی زیاد از کوه‌های بالا دست خود جاری می‌شود. پس از گذر از مناطق کوهستانی مزارع و کشت‌های اطراف ماسوله را نیز سیراب می‌کند. در ادامه مسیر با عبور از مرکز ماسوله منظره‌ای زیبا به روستا می‌دهد.

علاوه بر این رودخانه، در روستای ماسوله آبشاری زیبا و خروشان با نام رودخان نیز در بخش غربی ماسوله جا خوش کرده است. بلندای آبشار به ٢٠ متر می‌رسد. فاصله نزدیک این آبشار به مرکز ماسوله شمال موجب شده تا مهمانان از این آبشار به راحتی دیدن کنند.

آبشار خرم بو (خربو)

آبشار خرم بو ماسوله
منبع عکس: گوگل مپ

خربو نام محلی و تالشی آبشار خرم بو است. بلندای این آبشار به مانند آبشار ماسوله رودخان به ٢٠ متر می‌رسد. این آبشار برخلاف آبشار ماسوله گیلان رودخان در مسافتی دورتر و مسیری پیچیده‌تر قرار گرفته است. به طوری که برای رفتن به آن نیاز به پیمودن مسیری تقریبا کوهستانی دارید.

همچنین از آنجا که آبشار از مناطق بکر و کمتر شناخته شده ماسوله شمال محسوب می‌شود برای رفتن به آن حتما از قبل با راهنمایان محلی مشورت کنید. لازم به ذکر است که در مسیر رسیدن به این جاذبه، آبشار کوچکی دیگری با همین نام و امامزاده هاشم را نیز می‌بینید.

آبشار توریشوم

از دیگر آبشارهای منطقه ماسوله می‌توان به آبشار توریشوم اشاره کرد. محل واقع شدن این آبشار قله‌ای با همین نام است. از آنجا که قله در ارتفاعی زیاد قرار گرفته برای دسترسی به آبشار نیز باید مسیر رسیدن به قله را تا ارتفاعات بپیمایید. در طول مسیر چشمه‌های جوشان از دل کوهستان و مناظر طبیعی روحتان را جلا می‌دهد.

با توجه به اینکه آب آبشار بسیار زیاد است بسیاری از گردشگران در فصول تابستان و بهار برای آبتنی از آن استفاده می‌کند. اگر از شهر ماسوله گیلان راهی این آبشار می‌شوید مسیری یک ساعت و نیمه را در پیش دارید. در طول گذر از این مسیر از دو رودخانه زیبا نیز عبور خواهید کرد.

از دیگر آبشارهای استان زیبای گیلان می‌توان به آبشار دودوزن خرمکش رشت اشاره کرد. این آبشار تا ماسوله فاصله‌ای ٥٧ کیلومتری دارد.

پارک جنگلی ماسوله

پارک جنگی ماسوله
منبع عکس: گوگل مپ

این پارک یکی از زیباترین و سرسبزترین مناطق شمال کشور است که امروزه به یکی از پربازدیدترین مناطق توریستی ماسوله تبدیل شده و مساحتی در حدود 2000 هکتار را در برگرفته است. بخش کوهستانی این پارک قسمت عظیمی از مساحت ذکر شده را در بر گرفته است.

در این پارک گونه های مختلفی از گیاهان وجود دارند که علاوه بر جذابیتی که برای توریست‌ها و گردشگران ایجاد کرده باعث محافظت از محیط زیست هم می‌شود. درختان زیبا و تنومندی از جمله ممرز، فندق، راش، توسکا و همچنین گیاهان دارویی و زینتی نیز در این پارک جنگلی زیبا وجود دارند.

همچنین برای راحتی و رفاه حال بازدیدکنندگان تعداد زیادی آلاچیق رستوران و دکه های تغذیه ای هم در این پارک قرار داده شده است و در رستوران های این پارک آش دوغ های بسیار خوش طعمی سرو می شود؛ بنابراین اگر برای مسافرت و تفریح به ماسوله و پارک جنگلی سر زدید خوردن این آش را از دست ندهید.

آبشار لار چشمه

این آبشار یکی دیگر از جاذبه های توریستی و مناطق بسیار زیبای ماسوله به شمار می‌آید. این آبشار 6 متر ارتفاع دارد و همچنین در وسط جنگل‌های سرسبز فومن واقع شده است. همچنین برای رفاه بیشتر بازدیدکنندگان و توریست‌ها، تعدادی قهوه‌خانه و استراحتگاه و رستوران وجود دارد که بر جذابیت این مکان دیدنی افزوده است.

قله شاه معلم (ماسوله داغی)

قله شاه معلم
منبع عکس: گوگل مپ
قلعه ی شاه معلم یا همان ماسوله‌ی داغ یک منطقه کوهستانی است. این کوه با ارتفاع 3050 متر دومین قله‌ی مرتفع استان گیلان می‌باشد. این قله‌ زیبا دارای ارتفاعی نزدیک به ٣٠٠٠ است. چشم‌اندازهای زیبای این قله همواره موجب می‌شود تا گردشگران به خصوص کوهنوران راهی این قله شوند.
بدون شک برای عاشقان طبیعت، پیاده‌روی و کوهنوری در طول مسیر رسیدن به قله و همچنین در نهایت رسیدن به آن خاطره‌ای دلپذیر و ماندنی برجای خواهد گذاشت.

موزه مردم شناسی

این موزه از تاریخ و فرهنگ و آداب رسوم غنی مردم شهر ماسوله سخن می‌گوید و همچنین تنها موزه‌ی شخصی ایران است که توسط شخصی به نام فرهاد شرفی ماسوله‌ای بنا نهاده شده است.
در این موزه اشیایی همانند کفش‌ها و لباس‌های سنتی، پول‌های قدیمی، کتیبه‌ها، جام‌ها و همچنین انواع داس و بسیاری اشیا دیگر نگهداری می‌شود، همچنین این موزه شامل 3 بخش کلی است که بیانگر دوره‌های مختلف (معاصر- دو قرن اخیر- یافته هایی مرتبط با قرن چهارم) است.

آبشار کوشم

یکی دیگر از آبشارهای شهر ماسوله که پیشنهاد می کنیم حتما در سفر از ماسوله از آن دیدن کنید. به راحتی با یک پیاده روی حدودا یک ساعته می‌توانید از این منطقه بازدید کنید.

این آبشار ارتفاعی در حدود سی متر دارد که در امتداد رودخانه‌ای که در کنار جنگل قرار دارد، واقع شده است. همچنین اگر از علاقه‌مندان تماشای آبشارها هستید به شما پیشنهاد می‌کنیم که به آبشارهای دیگر این شهر نظیر رودخان و خرم بو نیز سر بزنید.

روستای ماسوله در شب

روستای ماسوله در شب
منبع عکس: گوگل مپ

تمام زیبایی‌های روستای ماسوله و محبوبیت آن محدود به روز نمی‌شود. شب‌های ماسوله نیز با آرامش کم‌نظیر خود از طرفداران بسیاری برخوردار است. با اینکه در طول شب از سرسبزی و جذابیت‌های رنگی در ماسوله خبری نیست؛ اما آرامش در شب‌های ماسوله رشت موج می‌زند.

بدون شک شبی را در زیر آسمان آبی و پر از سخاوت سپری کردن رویایی است که شاید کمتر زمانی برای هر مسافری تکرار شود. اقامتگاه‌های سنتی و خانه‌های محلی ماسوله شمال، محلی مناسب برای یک شب با آرامشی زیاد سپری کردن و تجربه یک زندگی ساده و بی‌آلایش روستایی است.

اگر شب‌های زمستان یا پاییز در ماسوله رشت اقامت کنید احتمالا صبحی آکنده از مه صبحگاهی در انتظارتان خواهد بود. هوای مطبوع کوهستانی این منطقه در طول بهار و تابستان نیز برای شبی ماندن در طبیعت و لذت بردن از تماشای ستارگان بسیار مناسب و مورد پسند گردشگران است.

صنایع دستی و سوغات ماسوله شمال

صنایع دستی و سوغات ماسوله
منبع عکس: گوگل مپ

همانگونه که در بالا نیز ذکر کردیم بازار ماسوله گیلان مکانی مناسب برای تماشای صنایع دستی محلی است. این صنایع دستی از تنوع بسیار بالایی برخوردارند. انواع شال، جوراب، محصولات حصیری دستباف مانند سبد، کلاه، کلاه پشمی، صنایع دست ساز چوبی، گلیم و جاجیم از این دست سوغاتی‌های محلی و دستباف اهالی ماسوله هستند.

خوراکی‌های ماسوله نیز از شهرت بسیار برخوردارند. حتما نام لواشک، زیتون، رب انار و دیگر خوراکی‌های لذیذ شمال به گوشتان خورده است. ماسوله شمال زیبا نیز با داشتن انواع خوراکی‌های محلی از این امر مستثنی نیست.

هتل های ماسوله گیلان

هتل های ماسوله
منبع عکس: گوگل مپ

از آنجا که روستای ماسوله یکی از اماکن گردشگری معروف و محبوب در کشورمان است هتل‌های زیادی نیز در ماسوله رشت برای اقامت گردشگران احداث شده است. در ادامه بهترین هتل‌ های ماسوله شمال را لیست وار برای شما نام می‌بریم:

١- هتل آرام

هتل آرام ماسوله
منبع عکس: گوگل مپ

هتل آرام هتلی سه ستاره در منطقه زیبا و باصفای ماسوله گیلان است. اتاق‌های یک، دو، سه، چهار و پنج تخته با تنوع زیاد در این هتل آماده پذیرایی از مهمانان عزیز هستند. در این مجموعه امکانات بسیاری مانند موارد زیر وجود دارد:

  • پارکینگ رایگان
  • اینترنت
  • لابی
  • آسانسور
  • رستوران
  • فضای سبز
  • کافی شاپ
  • روم سرویس، خدمات نظافت روزانه
  • لاندری
  • تاکسی سرویس
سطلسر لاهیجان؛ روستایی بکر و زیبا در دل طبیعت سرسبز شمال
ادامه مطلب

همچنین فضا و نمای بیرونی ساختمان این هتل ماسوله، با آلاچیق‌هایی زیبا چیدمان شده است. مهمانان در اوقات استراحت خود می‌توانند خود را مهمان قهوه‌ای داغ يا هر نوشیدنی دلخواه دیگر در اين فضای سرسبز و مطبوع کنند.

آدرس هتل آرام ماسوله شمال: ماسوله، فومن، کیلومتر ١٠ جاده فومن – ماسوله

٢- هتل آپارتمان نوید ماسوله

اگر خواهان اقامت در هتلی آن هم به سبک و سیاق روستایی هستید هتل آپارتمان نوید گزینه‌ای مناسب برای این نوع از اقامت در ماسوله گیلان است. این هتل سه ستاره با همان معماری خانه‌های ماسوله رشت در فضایی زیبا و محلی پذیرای مهمانان و گردشگران است.

از جمله امکاناتی که می‌توان با اقامت در این هتل از آنها بهره‌مند شد شامل موارد زیر می‌شود:

  • رستوران
  • تلویزیون
  • لابی
  • فضای سبز
  • سرویس بهداشتی

آدرس هتل آپارتمان نوید ماسوله: ماسوله، مرکز شهر، انتهای طبقه دوم بازارچه

3- هتل آریا ماسوله

یکی دیگر از هتل‌های ماسوله هتل دو ستاره آریا ماسوله است. قرار گرفتن این هتل در منطقه جنگلی و مجاورت رودخانه، آن را به محلی مناسب برای اقامت مهمانان تبدیل کرده است. این هتل در فاصله نزدیکی (سه کیلومتر) از شهر ماسوله قرار گرفته است. در این مجموعه تعداد ١٥ فضای اقامتی برای پذیرایی و اقامت مهمانان در نظر گرفته شده است. همچنین امکانات این هتل ماسوله شمال شامل موارد زیر می‌شود:

  • کافه سنتی
  • سوپرمارکت
  • آلاچیق
  • پارکینگ روباز
  • پذیرش شبانه‌روزی
  • پخش موسیقی محلی
  • منظره زیبای رو به جنگل

آدرس هتل آریا ماسوله: گیلان، جاده فومن – ماسوله، سه کیلومتری روستای زیبای ماسوله رشت

4- هتل مهران ماسوله

در ماسوله هتل‌های با ستاره و هزینه کمتر نیز وجود دارد. هتل مهران هتلی یک ستاره در ماسوله است. این هتل در منطقه‌ای خوش آب و هوا و کوهستانی ماسوله با چشم‌اندازی زیبا هر ساله میزبان گردشگران زیادی است. در سه طبقه این هتل تعداد ١٠ سوئیت برای اقامت مهمانان وجود دارد.

در این هتل ماسوله شمال نیز همانند چند هتل بالا امکانات رفاهی مناسبی در نظر گرفته شده است:

  • رستوران
  • کافی شاپ
  • تلویزیون
  • نمازخانه
  • پذیرش شبانه روزی
  • مینی بار

آدرس هتل مهران ماسوله: گیلان، رشت، فومن، ماسوله، پارکینگ سمت بازار

علاوه بر این موارد، هتل های ٥ ستاره ماسوله با قرار گرفتن در فاصله اندکی از ماسوله انتخابی مناسب برای مهمانان سخت‌پسند است. از جمله این هتل‌ها می‌توان به هتل معین فومن اشاره کرد. همچنین بهترین هتل های رشت نیز با تنوع امکانات و اتاق‌های مناسب پذیرای مهمانان در سفر به استان گیلان و ماسوله هستند.

اقامتگاه بوم گردی ماسوله

اقامتگاه بوم گردی ماسوله
منبع عکس: گوگل مپ

همانگونه که در بالا بیان کردیم در روستای ماسوله و اطراف آن هتل‌های چند ستاره با امکانات رفاهی متفاوتی برای اقامت و بازدید از جاهای دیدنی ماسوله وجود دارد. با این وجود بسیاری از مسافران ماسوله اقامت در اقامتگاه‌ های ماسوله را ترجیح می‌دهند.

خانه‌های محلی بومیان ماسوله رشت به محلی برای اقامت مهمانان تبدیل شده‌اند. علاوه بر اقامتگاه‌های محلی ماسوله رشت، در مسیر فومن به ماسوله نیز انواع اقامتگاه‌های محلی و بوم گردی مانند کلبه‌های جنگی را می‌توانید برای اقامت انتخاب کنید. فضای پارک جنگلی ماسوله گیلان نیز مناسب افرادی است که شبی ماندن در زیر آسمان پر از ستاره و فضای آزاد را می‌پسندند.

آب و هوا و هواشناسی ماسوله

هواشناسی ماسوله
منبع عکس: گوگل مپ

قرار گرفتن ماسوله در منطقه خوش آب و هوای کوهستانی و در ارتفاعاتی بالاتر از سطح دریا موجب شده تا چهار فصل سال به زیبایی هرچه تمام‌تر در ماسوله شمال نمایان باشد. اول از همه از زمستان‌های ماسوله رشت بگوییم؛ فصلی سرد و پر از بارش که یخبندان‌های شدیدی را در ماسوله به دنبال دارد. آب و هوای زمستان‌های ماسوله رشت اغلب روزها سرد و برفی و پوشیده از مه و برف است.

اما آب و هوا در ماسوله در فصل بهار شکوه خود را نشان می‌دهد. آب و هوایی رو به خنکی که با پدید آورن مناظر سرسبز و گل‌های زیبا همراه می‌شود. تابستان‌های ماسوله معتدل و خنک است. مگر در برخی از روزهای وسط تابستان که رطوبت ماسوله رشت موجب بالا رفتن گرمای زیاد در این روستا می‌شود. با اینکه پاییز در ماسوله شمال با شروع بارش‌ها رو به سردی می‌رود؛ اما دیدن مناظر زیبایش به سردی و لحظاتی زیر باران ماندن می‌ارزد.

بهترین رستوران ماسوله رشت

رستوران ماه سالار کوه ماسوله
منبع عکس: گوگل مپ

پس از اقامت در بهترین هتل های شمال یکی از بهترین تفریحات به هنگام مسافرت آن هم در منطقه‌ای مانند ماسوله، خوردن غذا در رستوران‌های محلی است. اگر می‌خواهید با بهترین رستوران ماسوله آشنا شوید در ادامه با ما همراه باشید:

  • رستوران و سفرخانه سنتی بامداد روستای ماسوله
  • رستوران خانه معلم
  • رستوران نمونه سنتی برادران روحی ماسوله
  • سفره خانه سنتی بام ماسوله
  • رستوران ماه سالار کوه ماسوله
  • رستوران هزار پله
  • رستوران لارچشمه
  • رستوران شب‌های ماسوله
  • رستوران آرام
  • رستوران تکایاکا
  • رستوران آریا ماسوله شمال
  • رستوران سنتی طلوع

عکس ماسوله گیلان

عکس ماسوله
منبع عکس گوگل مپ

تا اینجای مقاله سعی کردیم شما را با خصوصیات و ویژگی‌های روستای ماسوله آشنا کنیم. اما در مورد ماسوله رشت شنیدن کی بود مانند دیدن. در ادامه با دیدن عکس روستای ماسوله با طبیعت و معماری ماسوله رشت بیشتر آشنا خواهید شد.

ماسوله در بهار

ماسوله در بهار
منبع عکس: گوگل مپ

زیبایی به معنای واقعی کلمه را می‌توان در بهار ماسوله دید. آن زمان که بارش‌های باران همچنان ادامه دارد و نوید اردیبهشت و خردادی خنک و دلپذیر را می‌دهد. در فصل اردیبهشت، بهشت رویایی در ماسوله اردو می‌زند. فصل بهار با تمام رنگ‌های سرسبز خود در ماسوله با آغوشی باز به استقبال مهمانان می‌رود.

در فصل بهار تعداد مسافران ورودی به روستای ماسوله بیشتر از هر فصلی است. تا آنجا که اقامتگاه‌های ماسوله رشت از مسافر و گردشگر پر می‌شود.

ماسوله در تابستان

ماسوله در تابستان
منبع عکس: گوگل مپ

سرسبزی جنگل‌ها و درختان در تابستان ماسوله بیشتر از هر فصل دیگری خود را نشان می‌دهد. اوایل تابستان و اواخر شهریور زمان‌هایی مناسب برای یک سفر تابستانه به ماسوله است. چراکه با ظهور گرمای بیش حد در مردادماه ماسوله نیز به مانند دیگر نقاط هوایی گرم و همراه با شرجی بودن به خود می‌گیرد. با این همه شب‌های آرام ماسوله در تابستان برای یک کمپ زدن دلپذیر در طبیعت جان می‌دهد.

ماسوله در پاییز

ماسوله در پاییز
منبع عکس: گوگل مپ

فصل پاییز فصلی است که در آن می‌توان تمام رنگ‌های شورانگیز گرم را به وضوح در ماسوله دید. درختان ماسوله در فصل پاییز پوششی از رنگ‌های زیبا را برتن می‌کنند. رودخانه‌ها، آبشارها و چشمه‌ها و همه جاهای دیدنی ماسوله با شروع بارش‌های آسمانی جانی دوباره می‌گیرند. از آنجا که در این فصل گردشگران کمتری به ماسوله سفر می‌کنند در آرامش می‌توانید از زیبایی‌های پاییز ماسوله لذت ببرید.

ماسوله در زمستان

ماسوله در زمستان
منبع عکس: گوگل مپ

با اینکه در فصل زمستان روستای ماسوله در سرمایی سخت زمستانی به خواب می‌رود؛ اما دیدن این طبیعت متفاوت برای خیلی از گردشگران جذاب است. خانه‌های روستایی همگی با پوششی از برف چهره‌ای یکدست سفید پوش را به ماسوله رشت می‌دهند. بدون شک دیدن جاهای دیدنی ماسوله از نزدیک در زمستان برای خیلی از شما به مانند من خاطره‌ای به یاد ماندنی بر جای خواهد گذاشت.

اگر دوستدار رفتن به طبیعت ماسوله در این فصل هستید در ابتدا خوب است بدانید اجاره خانه و هتل در زمستان ماسوله رشت بسیار راحت‌تر و البته ارزان‌تر است؛ چرا که در این فصل تعداد گردشگر کمتری به ماسوله وارد می‌شود.

همچنین در سفر به ماسوله و بازدید از جاهای دیدنی ماسوله آن هم در فصل زمستان حتما لباس گرم و تجهیزاتی مانند زنجیر چرخ و… را به همراه خود داشته باشد.

جمع‌بندی

در این مقاله سعی کردیم سفری کوتاه به ماسوله داشته باشیم. دیدنی‌‌های طبیعی روستای ماسوله به قدری جذاب و چشم‌نوازند که بی‌شک وصف آنها در سه چهار صفحه نمی‌گنجد. اما امیدواریم این اطلاعات در مورد ماسوله رشت، آدرس، ویژگی‌های این روستا و… راهنمای سفر برای شما به جاهای دیدنی ماسوله باشد. همچنین اگر شما از قبل تجربه سفر به ماسوله شمال را داشتید خوشحال می‌شویم نظرات ارزشمند شما هم را بخوانیم.

5/5 - (9 امتیاز)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر