لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> هگمتانه همدان، نماد تاریخی کشور
هگمتانه همدان، نماد تاریخی کشور

هگمتانه همدان، نماد تاریخی کشور

تاریخ هر ملت مملو از تجربیات، افسانه ها و داستان زندگی مردمانی است که تحت نظارت حکومتی منحصر به فرد روزگار گذرانده اند. مطالعه تاریخ و بررسی شواهد مربوط به هر دوره، اطلاعات زیادی در اختیار هر فرد قرار می دهد. بقایای به جا مانده از گذشته در داخل و خارج برخی شهرها، بیانگر تمدن آن است. هگمتانه نام سابق همدان بوده که شهری بزرگ و مهم محسوب می گشته است. همدان نخستین پایتخت ایران باستان بوده است.
این شهر مملو از آثار و بقایای به جا مانده از گذشته های دور است. بسیاری از اشیاء کشف شده در منطقه هگمتانه در موزه های داخلی و خارجی نگهداری شده و برای بازدید عموم به نمایش گذاشته می شوند. این شهر نشان دهنده قدمت تمدن ایران است.

پیشینه شهر هگمتانه :
هگمتانه نام سابق شهر همدان، به معنای جای گرد آمدن است. یونانیان این شهر را “اکباتان” می نامیدند. این شهر سال ٧٠٨ پیش از میلاد به دستور دیاکو، رهبر مادها ساخته شد. این شهر مجتمعی عظیم شامل قصر، اقامتگاه نظامی و خزانه داری بود. هفت دیوار متحد المرکز شهر را در بر گرفته بودند. سپس در سال ٥٥٠ پیش از میلاد، حاکم مادها یعنی ایشتوویگو از کوروش هخامنشی شکست خورد و این شهر به تسخیر هخامنشیان در آمد.

این شهر به دلیل قرار گرفتن در مسیر راه شاهی، که تخت جمشید را به سارد متصل می کرد، به عنوان پایتخت تابستانی هخامنشیان انتخاب شد. به دستور داریوش سوم در مرکز شهر، کوشکی بزرگ برای مخفی کردن گنجینه ها و دارایی های شاه ساختند. این کوشک شامل سیصد مخفی گاه با هشت در آهنین بود که تمامی آنها دو لختی بودند. پس از کشته شدن داریوش سوم در سال ٣٣٠ پیش از میلاد، حکمرانی هخامنشیان بر این شهر پایان پذیرفت.

اغلب باستان شناسان به نام همچون محمد تقی مصطفوی، رومن گیرشمن، لوشای و دیگر افراد معتقدند که محل اصلی شهر باستانی هگمتانه بر روی تپه ای است که امروزه به همین نام در همدان شناخته می شود. این شهر تا سال ٢٢٦ میلادی تحت حکومت پارتیان بود. هگمتانه و آذربایجان کنونی در همین سال توسط اردشیر بابکان تسخیر شد. بعد از گذشت مدتی، مسلمانان در جنگ نهاوند این شهر را تصرف کردند و از آن به بعد هگمتانه به عنوان مرکز استان شناخته شد.
در سال های اخیر طی حفاری های باستان شناسی که در تپه هگمتانه انجام شد، مشخص شد که محل کاخ و بناهای ذکر شده در کتاب های تاریخی، در همین تپه واقع شده است. معماری و طرح منظم این شهر در بین آثار باستانی دیگر کم نظیر است. آثار کشف شده نشان دهنده یک شبکه منظم آبرسانی برای تمام شهر در دوره مادها و پارت ها است. در بین فواصل کانال های آبرسانی، معابری با آجرهای مربع شکل و منظم ساخته شده است. حفاری ها نشان دهنده وجود ساختمان هایی به طول ٣٥ متر در بین معابر هستند. این ساختمان ها شامل یک حیاط مرکزی، اتاق ها و انبارها می شوند که به صورت قرینه ساخته شده اند.
هگمتانه
اولین حفاری در این منطقه توسط گروهی فرانسوی به سرپرستی شارل فوسی، در سال ١٩١٣ میلادی صورت گرفت. این هیئت از سوی موزه لوور پاریس کاووش هایی را در این منطقه انجام دادند. از سال ١٣٦٢ تا ١٣٧٨، حدود ده حفاری در این منطقه صورت گرفت که طی آن ١٤٠٠٠ متر مربع از بقایای این شهر افسانه ای کشف شد. محمد رحیم صراف طی یک کاوش علمی در سال ١٣٦٢، بقایای این شهر تاریخی را در دل تپه یافت. در ادامه این کاوش ها، بخش هایی از یک حصار به قطر ٩ و ارتفاع ٨ متر کشف شد. در فواصل معینی از این حصار، برج های بزرگی بنا شده بود که بقایای آنها هنوز پا بر جا است. در سایر حفاری های صورت گرفته در این تپه، اشیاء ارزشمندی یافت شده که قدمت آن به دوره هخامنشیان و پیش از آن باز می گردد. برخی از این اشیاء به شرح زیر است:
لوح زرین آریارمنه که از طلای ناب به ابعاد ٨×١٢ سانتی متر ساخته شده و دارای ده خط نوشته به خط میخی است. این لوح مربوط به جد داریوش یکم است که اکنون در موزه برلن آلمان نگهداری می شود.
هگمتانه

لوح آرشام یکی دیگر از الواح به جا مانده از دوره هخامنشیان است که در اختیار مجموعه شخصی مارسل ویدال آمریکایی است. الواح دیگری نظیر لوح زرین به نام داریوش دوم نیز از این منطقه کشف شده اند که اغلب از جنس طلای ناب هستند و در موزه های ایران نگهداری می شوند.
لوح آرشام

کوزه شکسته شده از جنس نقره که از دوره خشایارشاه به جا مانده است و هم اکنون در موزه ایران باستان نگهداری می شود.
جام نقره ای مربوط به دوره اردشیر یکم هخامنشی است که اکنون در موزه متروپولیتن نیویورک قرار دارد.

پایه ستون سنگی مربوط به اردشیر دوم هخامنشی، که هر ضلع مربعی آن ٩٣ سانتی متر است. این ستون در موزه ایران باستان نگهداری می شود.

معماری شهر هگمتانه :
این شهر تاریخی به صورت کاخی عظیم بنا شده است. معماران این شهر را به صورت هفت قلعه تو در تو ساختند. قلعه هفتم و درونی ترین قلعه، کاخ پادشاهی محسوب می گشته است. ساختمان های مسکونی اهالی این شهر، در اطراف این کاخ ساخته شده بودند تا قوم ماد در اطراف قصر پادشاهی، سکنی گزینند. به گفته مورخان، چوب های به کار رفته در ساخت قصر پادشاهی، تماماً از درختان کاج و سرو بوده و دیوارهای داخلی قصر با نقره و طلا تزئین شده بود. این شهر بعد از گذشت هزاران سال، هنوز هم زیبا است و باقی مانده های آن حاکی از جلال و شوکه آن بوده است.
راه های دسترسی به هگمتانه :

هگمتانه محل کنونی همدان بوده است. از این رو برای دیدن این شهر تاریخی باید به استان همدان سفر کرد. تپه هگمتانه در بخش شمالی شهر همدان و در بافت قدیمی آن، در انتهای خیابان اکباتان واقع شده است. برای دیدن بقایای این شهر سه هزار ساله می توان با وسیله نقلیه شخصی و یا وسایل نقلیه عمومی خود را به این محل رساند. هزینه استفاده از اتوبوس های درون شهری، مبلغ زیادی نیست. اما به دلیل قرار گیری هگمتانه در حاشیه شهر، مراکز رفاهی کمتری در این بخش یافت می شود. می توان با مراجعه به مرکز شهر و یا بازارهای موجود در سطح همدان، هر نیازی را برطرف کرد. شهر همدان سوغاتی های بی نظیری دارد.
کوزه
سفال این استان در کشور بسیار معروف است و اغلب در شهرستان لاجین تولید می شود. چرم این استان نیز شهرت زیادی دارد. هنر مروار بافی نیز در این استان رونق زیادی دارد. پس شما می توانید یک ظرف سفالی زیبا، یک کیف چرمی باکیفیت، یک سبد جالب و یا گلیم های زیبا و دیدنی را با خود به عنوان سوغات به همراه بیاورید.

موزه
اما اقامت در این شهر، پس از یک بازدید عالی از هگمتانه، مسأله مهم و قابل توجهی است. با توجه به حجم عظیم گردشگرانی که طی سال های اخیر به همدان سفر کرده اند، هتل ها و مهمانسراهای زیادی در سطح شهر دایر شده اند. هتل آزادی همدان در میدان قائم، بلوار ارم واقع شده است. مجتمع اقامتی عباس آباد همدان در بلوار ارم قرار دارد و هزینه یک شب اقامت در یکی از اتاق های دو تخته آن معادل ٣٠٥٠٠٠ تومان است. اما رزرو آنلاین هتل می تواند به شما کمک کند تا مکانی مناسب را برای اقامت طولانی مدت و یا کوتاه مدت در اختیار بگیرید.

سفر به همدان، مهد تاریخ و تمدن ایران و رزرو نزدیک ترین هتل ها به مقاصد گردشگری
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر