لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> چشمه باداب سورت ساری ، معماری طبیعت در خلق شگفتی ای کم نظیر
چشمه باداب سورت ساری ، معماری طبیعت در خلق شگفتی ای کم نظیر

چشمه باداب سورت ساری ، معماری طبیعت در خلق شگفتی ای کم نظیر

ndبی شک باداب سورت را می توان یکی از عجایب طبیعت زیبای ایران دانست، که نمونه آن را در ایران نمی یابید و تنها 6 مورد دیگر از این نوع چشمه در دنیا وجود دارد، از این چشمه زیبای رنگی و در محیطی پر از سکوت و آسمان شب به غایت زیبا می توانید عکس هایی بی نظیر بگیرید، تنی به آب بزنید و در مسیر دومین اثر طبیعی ثبت شده کشور از وجود جنگل ها، چشمه ها لذت ببرید و تجربه ای متفاوتی را از طبیعت گردی تجربه نمایید.
چشمه باداب سورت یک چشمه آب شور پلکانی است که رسوب املاح موجود در آب، موجب شکل گیری پله های تراورتنی شده که بعنوان دومین چشمه آب شور با این مشخصات در جهان ثبت شده است و اولین آن در ترکیه با نام پاموک کاله است، همچنین در کشور نیوزلند “ایوانهای مطبق سفید و صورتی”، در کشور چین “بایشوایتای”، در کشور ایتالیا “باگنی سان فلیپو”، منطقه “یلو استون” در ایالات متحده آمریکا، “هیرو ال آگورا” در کشور مکزیک تنها نمونه های موجود در جهان از این نوع چشمه ها هستند. با دیدن این جاذبه طبیعی بی نظیر هوشمندانه سفر کنید و با رزرو آنلاین هتل در هتل سالاردره ساری یا هتل خانه گل شهمیرزاد سمنان نزدیکترین اقامت را به این منطقه داشته باشید.

آب و هوای منطقه اروست
آب و هوای این منطقه در ماه های سرد سال به هفت درجه زیر صفر می رسد و در ماه های گرم سال نیز دمای این منطقه تا 35 درجه سانتیگراد افزایش می یابد. در سال حدود 350 تا 400 میلی لیتر در این منطقه باران می بارد و منطقه ای نسبتا سرد و خشک است که استپ گیاهی کم ارتفاع را در سطح این منطقه ایجاد می نماید. این منطقه نسبتا مرطوب بوده و برخی اوقات از 50 تا 85 درصد بخار آب در هوای این منطقه یافت می شود و بیشترین شدت وزش باد نیز 50 کیلومتر در ساعت است.

وجه تسمیه چشمه
این چشمه از دو کلمه “باداب” و “سورت” است که در گویش های شمال کشور و مازنی “بادو” یا “وا” به معنای باد که استعاره از جوشش آب های شور یا تفاوت آب های شور با آب های شیرین بوده است. پس کلمه باداب را می توان همان آب گازدار معنا کرد و کلمه سورت را صدای سوتی می دانند که هنگام شیرجه در قسمت های عمیق چشمه بدلیل وجود گاز در آب در گوش می پیچد و البته در لغت نامه دهخدا سورت را “شدت اثر” نیز معنا کرده اند که اگر بخواهیم باداب سورت را به لغت معنا کنیم “اثر آب های گازدار” معنی می گردد.
بهترین راه سفر به چشمه باداب سورت چه از راه ساری و چه از راه سمنان استفاده از خودروی شخصی و ترجیحا خودروهای مخصوص گردش بیرون از جاده است. چرا که مسیر این جاذبه گردشگری از سمت ساری مسیرهای خاکی و جنگلی بسیاری دارد هرچند که از سمت سمنان مسیر آسفالتی سر راست تر و بهتری را دارد اما در نهایت شما در مراحل پایانی باید در مسیرهای خاکی برانید.
چشمه باداپ سورت ساری

اقامت و هزینه های سفر
رفتن به باداب سورت هزینه زیادی نخواهد داشت به شرطی که سه نکته را رعایت نمایید:

* با خودروی شخصی و تجهیزات کمپینگ به این جاذبه گردشگری زیبا بروید.
*در مسیر لوازم مورد نیاز را تهیه نمایید و از رستوران های خوب در مسیر استفاده نمایید و سعی کنید هنگام حضور در این محل از غذاهای سردستی و حاضری استفاده نمایید.
* بهترین راه گذراندن یک شب در این منطقه چادر زدن و کمپ صحرایی است و می توانید به آسانی در حاشیه روستا و فضاهای بازی که برای این منظور تدارک دیده شده است و با سکوت آرامش بخشی که در این منطقه وجود دارد می توانید از استراحت در چادر لذت ببرید.
فروشگاه ها و مراکز خدماتی محدودی در روستای اروست وجود دارند و معمولا به صورت فصلی یک سری خدمات محدود به گردشگران ارائه می کنند و چند مغازه سنتی خواروبار فروشی محصولات معمول را به شما ارائه خواهند کرد. اگر به باداب سورت می روید حتما با تجهیزات کامل گردشگری سفر نمایید. البته برخی مواد اولیه غذایی مانند گوشت و برنج و سبزیجات را از درون روستا می توانید تهیه نمایید.
برای محل اقامت در سفر به چشمه باداب سورت باید بدانید که اقامت شبانه در کنار چشمه ممنوع بوده و در زمین های اطراف نیز به دلیل اینکه متعلق به کشاورزان هستند و ملک خصوصی است نباید بروید، ضمن اینکه سگ های دوبرمن برای جلوگیری از ورود گراز به این زمینها رها شده اند که باید مراقب باشید.
حسینیه روستا نیز جای مناسبی برای اقامت نیست زیرا فلسفه وجودی آن با مکانی مثل کاروانسرا و مسافرخانه متفاوت است و به دلیل انجام مراسمات مذهبی از اقامت شما در این مکان ممانعت می گردد.
اما برای اقامت علاوه بر راه هایی که گفته شد می توانید از ویلاهایی که در روستای اروست اجاره می دهند استفاده نمایید که البته باید امکاناتی مانند غذا و پتو را به همراه داشته باشید. در رزرو هتل به قیمت ها و خالی بودن مکانی که انتخاب می کنید توجه نمایید و اطمینان لازم را کسب نمایید.
با همه این تفاسیر اگر مطابق توصیه های بالا عمل نمایید برای هر نفر تا سقف 150 هزار تومان هزینه دو روز و یک شب تفریح در این شگفتی طبیعت هزینه خواهد داشت. البته این را باید گفت اگر از ساری یا تهران به این محل بروید .
چشمه باداپ سورت ساری
مسیر عزیمت به چشمه های باداب سورت
برای رفتن به چشمه های باداپ سورت از دو طریق می توانید اقدام نمایید که یکی از راه ساری است و دومی از راه سمنان. برای رفتن به این چشمه از طریق ساری مسیر بسیار زیبا تر است ولی بعضی جاها دارای گردنه ها و مسیر خاکی است و برای عزیمت از این جاده باید از جنوب شهر ساری به سمت بخش “چهاردانگه” حرکت کنید و به روستای “کیاسر” بروید. سپس با رویت تابلوی روستای “پشت کوه” به دهستان پشت کوه بروید و پس از عبور از روستا به سمت روستای “سورت” حرکت نمایید و مابین روستای “اروست” و “مال خواست” مسیری است که به چشمه باداب سورت می رسد.
اما مسیر دوم از سمت سمنان است که البته نزدیکتر، هموارتر و سریعتر است، برای رفتن از این جاده اگر از سمت تهران به این چشمه می روید باید مسیر شهر سمنان را به سمت “مهدی شهر” بروید و پس از آن به “شهمیرزاد” و “فولاد محله” به سمت سه راه “تلمادره” و روستای “اروست” بروید تا به باداب سورت برسید.
از هر دو طریقی که گفته شد هنگامی که به “سه راهی تلمادره” رسیدید یک پاسگاه و یک پمپ بنزین قرار دارند و جاده روبروی پاسگاه به سمت روستای اروست می رود. در گذار از این مسیر باید از روستاهایی با نام های “پشرت”، “کوات” و روستای “قلعه” بگذرید تا به یک سه راهی دیگر برسید.
این سه راهی به روستای “اروست”، روستای “مالخواست” و چشمه “باداب سورت” راه دارد که اغلب گردشگران در انتخاب مسیر در این سه راهی دچار اشتباه می شوند و باید گفت وقتی که به 3 راهی می رسید مسیر آسفالتی که در سمت چپتان قرار دارد به روستای اروست می رسد و مسیر آسفالتی که در سمت راستتان قرار دارد به روستای مالخواست می رسد و مسیر مستقیم به چشمه های باداب سورت منتهی می گردد.

در این مسیر دریاچه بسیار زیبای “چورت” نیز وجود دارد که یکی از زیبا ترین دریاچه های ایران است و فصل پاییز زیبایی خیره کننده این دریاچه هوش از سر هر بیننده می برد.
باداپ سورت
جاذبه های چشمه باداپ سورت

پلکان رنگین کمانی را می توان جذاب ترین بخش این چشمه ها دانست و دلیل آن وجود املاحی است که بر اثر تابش آفتاب رسوب می کنند و نمایی بی نظیر را تشکیل داده است که صد ها سال طول کشیده است تا چنین منظره ای را شکل داده است و این مواد بر اساس مواد تشکیل دهندشان رنگ های مختلفی را از جمله نارنجی، طلایی، سبز، قرمز و قهوه ای از خود به جای می گذارند.
این چشمه ها دارای آب های مختلفی از لحاظ رنگ و بو و مزه و حجم آبی که می جوشند هستند، در اطراف چشمه درختان زرشک وحشی روییده است و چشمه پر آب استخری عمیق با قطر 15 متر ایجاد نموده است که آب آن نیز بسیار شور می باشد.
چشمه دوم در قسمت فوقانی دارای آبی نارنجی و قرمز رنگ است که دلیل آن وجود آهن و اکسید آن می باشد، آب این چشمه ترش مزه بوده و در اطراف آن رسوب آهن دیده می شود.
یکی از جاذبه های این چشمه وجود مناظر بکر و سرسبز در کوهستان های اطراف چشمه است که بسیار زیبا و دلنشین بوده و می تواند تجربه بی نظیری از حضور در چنین کوهستانی برایتان ایجاد نماید.
آب این چشمه ها خاصیت درمانی داشته و به گفته منابع برای بیماری هایی مانند سردرد های میگرنی، روماتیسم، دردهای مزمن در کمر و پا و امراض پوستی خاصیت ویژه ای داشته و نکته جالب آن است که این چشمه به دلیل وجود املاح و نمک در زمستان ها یخ نمی زند.
حفره ای عمیق در کف دریاچه وجود دارد که با نام “برمودای اروست” شهرت دارد و افراد محلی عمق آن را تا 98 متر تخمین می زنند و به آن در زبان محلی “بن ندار” یعنی بی پایان می گویند.
نکته ای که می تواند سفر شما را به این چشمه ها هیجان انگیز تر نماید خرافاتی است که توسط افراد محلی در مورد این چشمه بیان می گردد که برای فان و سرگرمی بد نیست آن ها را نیز بشنوید ولی این گفته ها قصه ای بیش نیستند و بد به دلتان راه ندهید.
چشمه باداپ سورت ساری
نکاتی را که باید در سفر به باداب سورت در نظر داشته باشید
در پایان لازم است برای استفاده بهتر و داشتن تفریحی لذت بخش در باداپ سورت یک سری نکات یادآوری گردد تا بتوانید نهایت بهره را از این گردش بی نظیر ببرید:
• پیشنهاد می گردد به صورت تیمی، با همسفرهای همدل و ماجراجو، سر حال و اهل طبیعت گردی به این محل بروید چرا که برای سالمندان نیازمند مراقبت، کودکانی که پدر و مادرشان همراهتان نیامده اند و افرادی که نمی توانند خود را با شرایط زندگی دو روزه در طبیعت وفق دهند شرایط کمی دشوار باشد.
• روستای اروست یک سری امکاناتی مانند درمانگاه، پاسگاه، قصابی و فروشگاه وجود دارد که می توانید از آن ها استفاده نمایید.

• طول مسیر تهران به اروست و برگشت از آن حدود 700 کیلومتر است پس حتما به صورت دو روزه برنامه ریزی نمایید و در مسیر به دلیل وجود پیچ های خطرناک و پرتگاه های بلند حتما احتیاط کنید و قوانین راهنمایی و رانندگی را تا حد لزوم رعایت نمایید.
• در زمستان ها بویژه با بارش برف و باران مسیر این جاذبه طبیعی بسته می شود و توصیه می گردد به این منطقه نروید یا از تجهیزات زمستانی کامل مانند زنجیر چرخ و ابزار های گرمایشی کامل بهره ببرید.
چشمه باداپ سورت ساری

• اهالی روستای اروست مالکان و صاحبان قلمرو باداپ سورت هستند و شما باید به عنوان میهمان به قوانین، آداب و رسوم و سنت هایشان احترام بگذارید و در عوض آن ها بسیار میهمان نواز خواهند بود.
• به هیچ وجه تغییرات فیزیکی مانند کندن چاله، باز کردن راه دو چشمه، گود کردن، تغییر ظاهری در بدنه پله ای چشمه ها انجام ندهید چرا که این چشمه به صورت طبیعی ایجاد شده و هر گونه آسیبی صد ها سال طول می کشد تا خود را ترمیم نماید و در صورت مشاهده مسئول این جاذبه طبیعی غرامت ها و جرائم سنگینی برای آن مقرر شده است.
• در هنگام شب ماندن در کنار چشمه ممنوع است، همچنین شنای بانوان گرامی، روشن کردن اتش، ورود خودرو به محوطه اصلی چشمه ممنوع می باشد.
• این منطقه راهنمای محلی ندارد و کسی هم نمی تواند چنین ادعایی داشته باشد و در صورت ترک خودرو به مدت طولانی نکات ایمنی را رعایت نمایید.
در پایان باید گفت هر اثر طبیعی سرمایه امروز ما و میراثی برای نسل های آینده کشورمان می باشد که برای کسب درآمد های پایدار بسیار مهم و ارزشمندند در حفظ و نگهداری آن ها کوشا باشیم.

شیرگاه سوادکوه، طبیعتی وصف ناپذیر در استان مازندران
ادامه مطلب

1/5 - (1 امتیاز)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر