لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> غار قوری قلا کجاست؟
غار قوری قلا کجاست؟

غار قوری قلا کجاست؟

مهم ترین نکته در دوران رشد تکنولوژی آن است که انسان یاد گرفته است ارزش بسیاری از چیزهای باقدمت را بیشتر بداند. از دوره ای که انسان ها در غار ها زندگی می کردند هزاران سال گذشته و امروز هر کس دوست دارد مکان های این چنین را ببیند؛ چراکه هم به یک کنجکاوی شیرین دعوت شده و هم به وضوح حس می کند که بشر تا به چه اندازه پیشرفت کرده است. غار قوری قلعه یا به زبان محلی قوری قلا از این نوع مکان ها است و لقب بزرگترین غار آبی قاره آسیا را یدک می کشد. این غار در استان کرمانشاه قرار گرفته و جزو زیباترین مکان ها برای گردشگران است. از تالار عروس گرفته با کریستال های براق و سفیدش تا تالار بتهوون، همه از دیدنی های غار مذکور هستند. اگر قصد بازدید از غار قوری قلعه را دارید بهتر است پیش از سفر به این خطه یکی از هتل های کرمانشاه را رزرو کرده و با خیالی آسوده به گشت و گذار در منطقه یاد شده بپردازید؛ برای مثال با رزرو هتل هایی نظیر هتل پارسیان کرمانشاه و یا هتل لاله بیستون کرمانشاه می توانید اقامتی خاطره انگیز را برای خود و همراهانتان رقم بزنید.

توصیف غار قوری قلا

این غار با طول 12 کیلومتر و عمق بیشتر از 3 هزار متر، دارای قدمتی 65 میلیون ساله است که البته فقط 3 کیلومتر از غار کاوش شده و بقیه آن هنوز دست نخورده است. غار قوری قلا بیشتر مناسب غارنوردها، زمین شناسان و سنگ شناسان است؛ زیرا با اطلاعاتی که دارند قطعا از دیدن حوضچه ها، آبشار ها و کریستال ها شگفت زده می شوند. تا سال 1355 این غار کشف نشده بود تا اینکه گروهی غارنورد انگلیسی به کشف غار پرداختند و سال بعد گروهی غارنورد فرانسوی تا حدود 500 متر از غار را کاوش کردند و در سال 1360 گروهی از هموطنان خودمان تا 3 کیلومتری از غار را کاویدند.

 تالار مریم
قسمت های مختلف این غار تالارهای مریم، کوهان شتر، مسیر برزخ، بلور و عروس نام دارند که در ادامه بیشتر با هر یک از آن ها آشنا خواهیم شد.

اولین مکان، تالار مریم است که به دلیل وجود قندیلی به شکل حضرت مریم آن را به این اسم، نامگذاری کرده اند؛ این تالار دارای یک دریاچه و صدها قندیل است.

در تالار بتهوون قندیل هایی وجود دارند که اگر توسط شما لمس شوند صدایی شبیه به یکی از آلات موسیقی را می شنوید و این موضوع دلیل نامگذاری این تالار به نام موسیقی دان بزرگ بتهوون است.
بتهون
تالار عروس زیباترین تالار است که با کریستال های براق و سفید پوشیده شده و قندیل های نازکی در سقف این تالار وجود دارند؛ این تالار در عمق 1500 متری غار وجود دارد. غار قوری دارای سنگ فرش و حفاظ بوده و تا حدود 500 متری نور پردازی شده و دسترسی گردشگران به بیش از 500 متر ممنوع است. درخت های بادام وحشی، انجیر کوهی، آلبالوی کوهی و بلوط در این منطقه وجود دارند و در اطراف غار خرگوش، گوزن و روباه یافت می شود.
غار قوری قلعه
غار قوری قلعه به عنوان یکی از هفت اثر طبیعی ملی ایران به ثبت رسیده است. این غار دارای تعداد زیادی آبشار است که هم عجیب به نظر می رسند و هم زیباترین بخش غار به حساب می آید. روستای قوری قلعه روبه‌روی غار واقع شده و گفتنی است که اسم این روستا از آن جهت بوده که در زمان ساسانیان قلعه ای بزرگ و محکم ساخته شده و به زبان محلی گورا قلا اسم گذاری شده است؛ این نام به گویش کردی، قلعه بزرگ معنی می شود. در گذر زمان اسم قلعه به قوری قلعه تغییر یافت و سپس روستایی در مجاورت قلعه ساخته شد که آن روستا هم قوری قلعه نام گرفت و با کشف غار در همان نزدیکی، نام غار را نیز قوری قلعه گذاشتند.
غار قوری قلعه
در این غار ظروف و اشیا تاریخی دیگری یافت شده که مربوط به اواخر دوران ساسانی است؛ همچنین نشانه هایی نشان دهنده آن هستند که این غار مسکن انسان های زیادی در هزاران سال پیش بوده است. ترسناک ترین قسمت غار تونل برزخ نام دارد که 220 متر است. از دیگر موارد جالب انگیز غار قوری قلا، می توان به خفاش گوش موشی اشاره داشت که از نادرترین خفاش ها و پستانداران است. دمای غار بین 7 تا 11 درجه بوده و در بین همه فصل ها دما ثابت بوده و این بدین معناست که تفاوتی ندارد کدام فصل به قوری قلعه سفر کنید.
غار تونل برزخ

راه دسترسی غار قوری قلا

غار قوری قلعه در 25 کیلومتری شهرستان روانسر و 87 کیلومتری کرمانشاه و در دامنه کوهی به نام شاهو جای گرفته است. در این سفر می توانید از روستای بی نظیر هجیج پاوه در 25 کیلومتری پاوه و آبشار بل که در اورامان 2 کیلومتری روستای هجیج و البته طاق بستان کرمانشاه است دیدن کنید. لازم به ذکر است برای صرف نهار و شام می توان از رستوران های اطراف غار نظیر رستوران میلاد، محمدی، فردوسی و کبابی خسرو استفاده نمود زیرا میزبان های خوبی در این منطقه خوش آب و هوا هستند.

سخن آخر

کرمانشاه یکی از استان های زیبای کشور است که شاید گردشگران بسیاری چندان به آن توجه نداشته باشند. یکی از جاذبه های دیدنی منحصر به فرد این خطه غار قوری قلا نام دارد که بازدید از آن بسیار هیجان انگیز است. این منطقه متاسفانه به خاطر یادگاری بعضی از گردشگران و شکسته شدن مکان هایی از غار تا حدی آسیب دیده است؛ بنابراین اگر به این مکان زیبا رفتید یادتان باشد که از این اماکن شگفت انگیز باید محافظت شوند.

امتیاز دهید (چپ بیشترین)
10 غار یخی بسیار زیبا در ایسلند
ادامه مطلب

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر