لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> باغ موزه قصر تهران، تفرجگاهی که تبدیل به زندان شد!

باغ موزه قصر تهران، تفرجگاهی که تبدیل به زندان شد!

باغ موزه قصر تهران اولین زندان پایتخت است که تاریخچه جالب و جذابی دارد. این مجموعه ابتدا به عنوان قصر فتحعلی شاه در خارج از شهر بنا شد تا تفرجگاهی برای شاه و درباریانش باشد.

با گذشت زمان و در دوره‌های تاریخی مختلف، کاربری این مجموعه بارها دستخوش تغییر شد که قصه دور و درازی دارد. اگر علاقه‌مندید تا بیشتر درباره این باغ موزه بدانید، در این نوشته همسفر ما باشید تا شما را به یکی از تماشایی‌ترین موزه های تهران ببریم.

آدرس باغ موزه قصر تهران

راهرو سلول های انفرادی زندان قصر تهران

باغ موزه قصر تهران تقریباً در مرکز شهر قرار گرفته است که دسترسی با آن با هر وسیله نقلیه‌ای امکان‌پذیر است. این سازه تاریخی در خیابان شهید مطهری جا خوش کرده است.

برای رسیدن به باغ موزه ی قصر تهران شما باید به انتهای خیابان مطهری بروید و سپس در خیابان شهدای ناجا به سمت میدان پلیس حرکت کنید. اگرچه در گذشته این قصر در حوالی شهر ساخته شده بود، اما کم‌کم درون بافت شهری قرار گرفت و امروزه به‌راحتی می‌توان از آن بازدید کرد.

چگونه به باغ موزه قصر تهران برویم؟

ghasr tehran museum 5

اگر روزی خواستید از باغ موزه قصر تهران بازدید کنید، نگران دسترسی آن نباشید؛ زیرا چه بخواهید با ماشین به آنجا بروید چه مترو یا اتوبوس، کار سختی پیش رویتان نیست. در ادامه به شما می‌گوییم با ماشین شخصی یا وسیله نقلیه عمومی چگونه به پارک باغ موزه قصر بروید.

دسترسی به باغ موزه قصر تهران با خودرو شخصی

اگر می‌خواهید با ماشین شخصی خود به باغ موزه ی قصر تهران بروید، از دو مسیر می‌توانید استفاده کنید. انتخاب هر یک از این مسیرها به مبدأ حرکت و شرایط شما بستگی دارد. این دو مسیر عبارتند از:

  • اتوبان شهید صیاد شیرازی، خروجی پلیس دکتر شریعتی، میدان پلیس.
  • خیابان شهید مطهری، پس از تقاطع دکتر شریعتی، میدان پلیس.

سلول های زندان قصر تهران

نزدیک ‌ترین مترو به باغ موزه قصر تهران

اگر نمی‌خواهید زمان و انرژی خود را صرف رانندگی کنید، یکی از راحت‌ترین و ارزان‌ترین گزینه‌ها برای رسیدن به باغ موزه قصر، مترو است. نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به این مجموعه ایستگاه شهید مفتح واقع در خط یک متروی تهران است.

این ایستگاه تا باغ موزه قصر کمتر از 2 کیلومتر فاصله دارد. شما می‌توانید این فاصله را پیاده حدود 20 دقیقه تا نیم ساعت و با ماشین زیر 5 دقیقه طی کنید.

دسترسی به باغ موزه قصر تهران با اتوبوس

اگر به هر دلیلی نتوانستید یا نخواستید از مترو استفاده کنید، چندین خطوط اتوبوس در مسیر خود از کنار این بنا می‌گذرند که شما می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. در ادامه ایستگاه‌های اتوبوس نزدیک به باغ موزه قصر را برایتان آورده‌ایم.

  • پایانه امام خمینی، ایستگاه روبه‌روی باغ موزه.
  • پایانه میدان رسالت، ایستگاه میدان پلیس.
  • پایانه امام حسین، ایستگاه تقاطع پلیس شریعتی.
  • پایانه اتوبوس پیچ شمیران، ایستگاه تقاطع پلیس شریعتی.
  • پایانه شهید بهشتی، ایستگاه انتهای خیابان مطهری.
کاخ موزه شهرداری تبریز
ادامه مطلب

تاریخچه باغ موزه قصر تهران

سر در ورودی زندان قصر تهران

باغ موزه زندان قصر تهران تاریخ پر فراز و نشینی را از سر گذرانده است که ممکن است سرگذشت آن برایتان جالب باشد. این باغ موزه در ابتدا به دستور فتحعلی شاه قاجار در خارج از تهران ساخته شد تا قصری بزرگ برای استراحت و تفریح باشد.

قصر فتحعلی شاه از بخش‌های مختلف مانند اندرونی، کلاه فرنگی و استخر تشکیل شده بود؛ اما با این وجود ناصرالدین شاه علاقه‌ای به این بنا نشان نداد و آن را به مکانی برای استراحت قوای قزاق تبدیل کرد.

پس از او و در زمان مظفرالدین شاه نیز این قصر دوباره تغییر کاربری داد و به عنوان شهربانی از آن استفاده شد. بعدها که پهلوی روی کار آمد، به دلیل کمبود جا برای نگهداری زندانی‌ها، دستور داد تا این بنا به عنوان زندان استفاده شود تا ساخت زندان جدید به اتمام برسد.

زندان قصر در 11 آذر سال 1308 به دستور رضا شاه بازگشایی شد. تا پیش ساخت زندان اوین، قصر تنها زندان موجود در تهران بود که چهره‌های سیاسی و انقلابی زیادی را به خود دید.

پس از انقلاب نیز، باغ موزه قصر تهران برای زندانی کردن افراد غیرسیاسی استفاده می‌شد تا این که در سال 1383 این زندان تعطیل شد. پس از تعطیلی زندان قصر، در سال 1391 شهرداری تهران این قصر را به باغ موزه تبدیل کرد تا عموم مردم بتوانند از آن دیدن کنند.

معرفی بخش‌های مختلف باغ موزه قصر تهران

ساختمان اصلی زندان قصر

یکی از جذابیت‌های باغ موزه قصر تهران معماری جالب و بی‌نظیر آن است که توسط معمار روسی، نیکولا مارکوف، طراحی شده است. زمانی که این قصر به عنوان زندان استفاده می‌شد، 192 اتاق برای نگهداری زندانیان داشت که از این میان 96 اتاق آن پنج‌نفره و سایر اتاق‌ها انفرادی بودند.

همچنین در این مجموعه مریض‌خانه‌ای برای نگهداری و درمان بیماران تعبیه شده بود که شامل 16 اتاق 1 تخته و 6 اتاق 6 تخته می‌شد. اگرچه حالا خبری از زندانیان واقعی نیست؛ اما اگر سری به این موزه بزنید هنوز حال و هوای زندان برایتان تداعی می‌شود.

باغ موزه قصر دارای سه طبقه است که شکل دایره‌ای دارد. این مجموعه بالکن‌هایی دارد که با نرده پوشانده شده‌اند و اجازه ورود هوا به داخل بنا را می‌دهند. همین موضوع سبب می‌شد تا زندانی‌ها روزهای سردی را در زمستان و روزهای گرمی را در تابستان سپری کنند.

پارک باغ موزه قصر تهران بخش‌های مختلفی دارد که هر یک در گذشته و حتی امروز کاربردی خاص دارند. برویم تا با قسمت‌های مختلف این مجموعه بیشتر آشنا شویم.

موزه مارکوف

موزه مارکوف جایی برای نگهداری تصاویر و اشیای تاریخی است. این موزه از چندین بخش مانند مرکز نگهداری اسناد، نمایشگاه، کافه گالری، سالن اجتماعات چندمنظوره، گالری موسمی، زورخانه و کتابفروشی دائمی تشکیل شده است.

در کتابفروشی این مجموعه انواع و اقسام کتب تاریخی با مضمون مبارزات سیاسی، تاریخ انقلاب و کتاب‌های مرتبط با زندان دیده می‌شود. اگر علاقه‌مند به تاریخ معاصر هستید، بازدید از این بخش می‌تواند برایتان جالب باشد.

راهروی سلول های زندان قصر

زندان سیاسی

بخشی از باغ موزه قصر تهران مربوط به زندان سیاسی است. این زندان 5000 متر مربع وسعت دارد و شاهدی بر روزهای پر تب و تاب انقلاب است که مبارزان زیادی در آن روزگار گذراندند. این ساختمان شامل چندین زندان، مرکز مطالعات، حسینیه، موزه، کتابخانه و هتل زندان می‌شود.

خانه و موزه مقدم تهران
ادامه مطلب

سالن فرخی یزدی

در ضلع غربی باغ موزه قصر تهران، سالن آمفی‌تئاتری با گنجایش 100 تا 200 نفر قرار گرفته است. این سالن از تجهیزات خوبی برخوردار است که از آن برای برگزاری اجرای موسیقی زنده، اجرای تئاتر، همایش و نمایش فیلم استفاده می‌شود.

برج دیده بانی زندان قصر

برج‌های دیده‌بانی

در کنج هر ضلع از باغ موزه قصر تهران برج‌های دیده‌بانی دیده می‌شوند. این برج‌ها معماری چشم‌نوازی دارند که توجه شما را به خود جلب می‌کند. در برج جنوب شرقی مجموعه برای رصد نجومی، تلسکوپ و دوربین دوچشمی قرار گرفته است.

نیایشگاه

یکی از سازه‌های بسیار تماشایی مجموعه قصر، نیایشگاه آن است. این بنای آجری کاشی‌کاری‌های زیبا و ساده‌ای دارد که خیلی زود به دل می‌نشیند. نیایشگاه همان جایی است که دادگاه‌های اوایل انقلاب اسلامی در آن برگزار می‌شده است.

باغ ایرانی

چیزی که به باغ موزه قصر تهران جان می‌دهد و به آن رنگ و لعاب می‌بخشد، وجود باغ ایرانی با المان‌های منحصربه‌فردش است. این باغ 5000 متر مربع وسعت دارد که با درختانی همچون نارون، سرو، بید، تبریزی، کاج، چنار، انگور و توت پوشیده شده است.

ساعت بازدید باغ موزه قصر تهران

برای بازدید از اولین زندان تهران شما می‌توانید شنبه تا چهارشنبه از ساعت 9 صبح تا 16 به آن مراجعه کنید. این مجموعه در روزهای تعطیل، پنج‌شنبه‌ها وجمعه‌ها بسته است.

قیمت بلیط باغ موزه قصر تهران

قیمت پارک باغ موزه قصر تهران در سال 1402، 15 هزار تومان است؛ بنابراین اگر به فکر تفریحی کم‌هزینه اما جذاب هستید، حتماً بازدید از این مجموعه را در برنامه خود قرار دهید.

چرا باید از باغ موزه قصر تهران دیدن کنیم؟

مجسمه های نمادین زندان قصر

باغ موزه قصر تهران یکی از بهترین موزه‌های معاصر تهران است که جذابیت‌های تاریخی بسیاری دارد. این مجموعه چندین اتاق یک‌نفره و چندنفره دارد که در برخی از آن‌ها مجسمه‌های زندانیان قرار گرفته شده که حال و روز زندانی‌ها را شبیه‌سازی می‌کند.

فضای داخلی زندان با وجود گذشت سال‌ها هنوز هم ترسناک است و شما را به سالیان دور می‌برد. در این مجموعه علاوه بر بناهای تاریخی، چند ماکت و ماشین قدیمی نیز قرار دارد که بازدید از آن‌ها می‌تواند برایتان جالب باشد.

همچنین اگر گرسنه یا تشنه شدید، نگران نباشید؛ زیرا چند کافه در محوطه قرار دارد که می‌توانید به آنجا مراجعه کنید. راستی اگر می‌خواهید بدانید باغ موزه زندان قصر تهران در این سال‌ها چه از سر گذرانده است، پیشنهاد می‌کنیم کتاب «حکایت قصر» را مطالعه کنید.

عکس‌ های زندان قصر

حیات زندان قصر

برای آن که با این مجموعه تاریخی بیشتر آشنا شوید و درکی ملموس از توصیفاتی که کرده‌ایم داشته باشید، چند عکس از باغ موزه قصر تهران را برایتان به نمایش گذاشته‌ایم.

باغ زندان قصر
باغ زندان قصر

 

مجسمه پاسبان در زندان قصر
مجسمه پاسبان در زندان قصر

زندانیان معروف زندان قصر تهران

همان‌طور که گفتیم افراد معروف زیادی در دوران مختلف در این زندان تهران زندانی شده‌اند. یکی از این افراد مشهور بزرگ علوی است که تجربه سال‌های اسارت خود در زندان قصر را در کتابی به نام «53 نفر» نگاشته است.

هتل ارزان در تهران
ادامه مطلب

از دیگران زندانیان شناخته‌شده زندان قصر می‌توان به قوام‌السلطنه، عبدالحسین تیمورتاش، صارم‌الدوله، صولت‌الدوله، محمد فرخی یزدی، علیمردان خان بختیاری و دکتری تقی ارانی اشاره کرد.

در دوره پهلوی نیز افراد بزرگی از جمله آیت‌الله خامنه‌ای، آیت‌الله طالقانی، مرتضی مطهری، شهید باهنر و اکبر هاشمی رفسنجانی در این مجموعه زندانی شده‌اند. همچنین پس از انقلاب و زمانی که هنوز این مجموعه به‌عنوان زندان کاربرد داشت، امیرعباس هویدا و بسیاری از زندانیان اعدامی رژیم پهلوی در زندان قصر نگهداری شده‌اند.

در این میان افرادی بودند که موفق به فرار از این زندان شدند. یکی از آن‌ها سید فرهاد نامی یکی از مخالفان شاه و دیگری اشرف دهقان بود. در لیست فراری‌های زندان قصر نام دو آمریکایی نیز به چشم می‌خورد که فیلم فرار عقاب‌ها از داستان آن‌ها ساخته شده است.

جاهای دیدنی اطراف باغ موزه قصر تهران

عمارت مسعودیه تهران

حال که تا اینجا آمدید، اگر زمان کافی دارید بد نیست سری هم به جاهای دیدنی اطراف این مجموعه بزنید. برخی از جاذبه های گردشگری اطراف زندان قصر عبارت است از:

هتل های نزدیک باغ موزه زندان قصر

اگر دوست دارید جایی نزدیکی پارک باغ موزه قصر تهران ساکن شوید، گزینه‌های مختلفی برایتان وجود دارد. در ادامه دو هتل خوب برای اقامت در اطراف این مجموعه را به شما معرفی کرده‌ایم.

هتل پرشین پلازا تهران

پذیرش هتل پرشین پلازا تهران

پرشین پلازا هتلی شیک و مدرن در قلب مراکز اداری و تجاری پایتخت است. این هتل 5 ستاره در سال 1398 افتتاح شده که 11 طبقه و 97 باب اتاق و سوئیت دارد. اتاق‌های این هتل بسیار شیک، دلباز و مرتب چیده شده‌اند که احساس راحتی به شما می‌دهند.

واحدهای اقامتی هتل پرشین پلازا تهران در طبقات سوم تا یازدهم قرار دارند و هر کدامشان امکانات رفاهی خاص خود را دارند. این هتل کمی پایین‌تر از خیابان شهید بهشتی و در خیابان میرزای زینالی شرقی قرار دارد.

هتل ساسان تهران

پذیرش هتل ساسان تهران

هتل ساسان یکی از هتل های قدیمی و باسابقه تهران است که در سال 1350 افتتاح شده است. این هتل 5 طبقه، 35 باب اتاق دارد که در سال 1395 به منظور ارتقای سطح کیفی خدمات و امکانات بازسازی شده است.

هتل ساسان تهران در خیابان شریعتی قرار دارد. این هتل دسترسی خوبی به باغ موزه قصر و سایر جاهای دیدنی تهران مانند کاخ گلستان، باغ موزه نگارستان، عمارت مسعودیه، خانه موزه مدرس و… دارد.

ماجراجویی در باغ موزه قصر تهران

در این مقاله از ایران هتل ما گشتی در باغ موزه قصر تهران زدیم و تاریخچه آن را با هم بررسی کردیم. این مجموعه در دوره‌های مختلف داستان‌های زیادی را پشت سر گذاشته و شاهدی استوار بر بسیاری از وقایع تاریخی پایتخت بوده است.

این بنا نخستین بار توسط رضاشاه به عنوان زندان بازگشایی شد و تا مدتی پس از انقلاب نیز کاربری خود را حفظ کرد. داستان‌های بسیاری درباره این زندان در کتاب‌های تاریخی نگاشته شده است که خواندن آن‌ها خالی از لطف نیست. آیا شما تا به حال به این باغ موزه تماشایی تهران رفته‌اید؟ اگر به زندان قدیمی قصر رفته‌اید از تجربیات و حس و حالتان برایمان بگویید.

5/5 - (1 امتیاز)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر