لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> موزه ی موسیقی اصفهان، گذری بر ساز و صدا و سیر تکامل موسیقی ایرانی
موزه ی موسیقی اصفهان، گذری بر ساز و صدا و سیر تکامل موسیقی ایرانی

موزه ی موسیقی اصفهان، گذری بر ساز و صدا و سیر تکامل موسیقی ایرانی

معمولاً شهر اصفهان را با آثار تاریخی و جاهای دیدنی اصفهان آن از جمله سی و سه پل، پل خواجو، مسجد شیخ لطف الله، عالی قاپو، چهل ستون، میدان نقش جهان، هشت بهشت، بازار سنتی اصفهان و صد ها جاذبه گردشگری دیگر می شناسیم. موزه موسیقی در اصفهان یکی از شاخص ترین موزه های موسیقی در ایران است به طوریکه می توان آن را موزه موسیقی ایران نامید. وجود انواع بی شمار سازهای ایرانی، تاریخچه آن ها، نوای موسیقی زنده و فضای دلنشین این موزه، این مکان را به یکی از جاذبه های پر طرفدار گردشگران شهر اصفهان و میعادگاه دوستداران موسیقی به ویژه موسیقی ایرانی تبدیل نموده است. با ما باشید تا با هم مروری بر این موزه و دیدنی هایش بیندازیم. با سایت رزرو هتل ایران هتل آنلاین همراه باشید.

معرفی شهر اصفهان

اصولاً در شهر اصفهان جاذبه های گردشگری بسیاری به دلیل وجود تاریخ و فرهنگ غنی ایرانی در این شهر وجود دارد که موجب جذب مسافران بسیاری که از سرتاسر ایران و جهان شده است و این شهر برای گردشگران یک مقصد محبوب و دارای نقاط دیدنی و امکانات خوبی می ‌باشد.
اصفهان را مهد تاریخ و هنر می‌دانند. این شهر با تاریخ و فرهنگ غنی خود در طول تاریخ همواره یکی از شهر های مهم ایران در حوزه فرهنگ و هنر بوده است. آثار تاریخی بی‌شمار این شهر به همراه جاذبه های گردشگری آن می‌تواند به وجود آورنده لحظات بسیار خوب، برای هر گردشگری باشد.
جمعیت این شهر حدود یک میلیون و ۷۵۰ هزار نفر می باشد، که اکثراً دارای مذهب تشیع هستند، ولی اصفهان از گذشته تاکنون یکی از بهترین شهرها برای اقلیتهای مذهبی از جمله زرتشتیان، ارامنه، مسیحیان و یهودیان بوده است و همواره در صلح و آرامش در این شهر به زندگی پرداخته اند. زبان مردم اصفهان بسیار شیرین و آهنگین است و معمولاً مردم این شهر را می توان از طریق لهجه اصفهانی شناخت که مردمانی بسیار مهربان و در عین حال متفکر و دارای بینشی روشن به زندگی می باشند.
اقتصاد شهر اصفهان را می توان یکی از قطب های اقتصادی کشور دانست، که از کشاورزی و دامداری تا وجود صنایع بزرگ از جمله صنایع فولاد، صنایع نظامی و کارخانه جات ریسندگی و بافندگی و بلور و شیشه در این شهر قرار دارند.
صنایع دستی مهم این شهر را می توان “خاتم کاری”، “شیشه و آینه کاری”، “مینیاتور و نقاشی” و “تذهیب”، “کاشی سازی”، “ملیله دوزی”، “نقره کوبی”، “مسگری”، “قالی بافی”، “قلمکاری” و “سکمه دوزی” نام برد.
غذا های مشهور شهر از جمله “گوشت و لوبیا”، انواع آش ها و حلیم ها، “بریانی” معروف اصفهان و “خورشت ماست” را می‌توانید در این شهر میل نمایید،که می‌تواند تجربه منحصر به فرد و لذت بخشی باشد.

سوغات شهر اصفهان “پولکی” و “گز” می باشد، همچنین صنایع دستی شهر اصفهان نیز که در تمام مراکز تاریخی و فرهنگی این شهر قابل دسترسی هستند می‌تواند به عنوان سوغاتی نفیس و ماندگار برای شما مورد استفاده قرار گیرد.
موزه موسیقی

شهر اصفهان، با عنوان شهر خلاق و پایتخت فرهنگی جهان اسلام شناخته می شود و شش اثر تاریخی در این شهر در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد، از لحاظ وسعت سومین شهر ایران است و بافت سنتی و زیبای آن چشم هر گردشگری را به خود خیره می کند.
شهر اصفهان دارای اقلیم معتدل و خشک می باشد که در طول سال غیر از خرداد، تیر و مرداد، هوای مطبوع و دلنشینی دارد. در این ماهها نیز گرما آنچنان نیست که نتوانید از زیبایی های این شهر بهره ببرید.
به دلیل قرار گرفتن این شهر در مرکز ایران، از همه نقاط کشور دسترسی خوبی به این شهر وجود دارد و معمولاً بهترین راه سفر به شهر اصفهان را اتوبوس و خودرو سواری می دانند. در این شهر امکانات بسیاری برای گردشگران وجود دارد و با سفر به این شهر به هیچ وجه نگران خالی ماندن زمان خود نخواهید بود.
هزینه ۳ روز گردشگری و تفریح در شهر اصفهان برای هر نفر حدود یک میلیون تومان می باشد، که هزینه های تفریح، اقامت، وعده های غذایی در رستوران های متوسط و خوب شهر اصفهان و مختصر سوغاتی نیز در این مبلغ در نظر گرفته شده است.

شما می توانید در شهر اصفهان از خطوط اتوبوس، مترو و تاکسی برای جابجایی و حمل و نقل استفاده نمایید و معمولاً هزینه حمل و نقل در شهر اصفهان چندان بالا نیست. ضمن اینکه آنقدر تراکم آثار تاریخی در این شهر بسیار می باشد که معمولا ترجیح می دهید پیاده بعضی از مسیرها را طی نمایید و از زیبایی های این شهر بهره ببرید.
موزه موسیقی اصفهان

موزه موسیقی اصفهان
در شهر اصفهان علاوه بر جاذبه های تفریحی و تاریخی، موزه های بسیاری نیز وجود دارد. یکی از این موزه ها موزه موسیقی شهر اصفهان می باشد.
موزه موسیقی اصفهان مکانی منحصر به فرد است که شهرت جهانی دارد و در آن به بررسی تاریخچه موسیقی کشور و منطقه خاور میانه به همراه معرفی و نمایش سازهای مختلف و سیر تکامل آنها پرداخته شده است.
این موزه، به عنوان یکی از جاذبه های پر طرفدار گردشگری در سایت های گردشگری دنیا معرفی شده است و نمره بالایی را در میان کاربران سایت های مختلف گردشگری جهان به خود اختصاص داده است.
از جمله آثاری که در این موزه می توانید ببینید، بیش از ۳۰۰ نوع ساز ایرانی می باشد که مربوط به دوره های مختلف موسیقی ایران است، همچنین در این مجموعه موسیقی سنتی به صورت زنده اجرا می گردد و می توانید نسبت به دستگاه ها و گوشه های موسیقی ایرانی اطلاعات لازم را کسب نمایید و راهنمایانی به تشریح هر آنچه در این موزه میبینید، می پردازند.
شهر اصفهان به عنوان یکی از مراکز مهم موسیقی ایرانی، در طول تاریخ این کشور شناخته می‌شود، تا حدی که یکی از دستگاه های موسیقی به نام اصفهان شناخته می‌شود. مردم اصفهان به این هنر بسیار اهمیت می‌دهند و با همت اساتیدی مانند “شهریار شکرانی” و “مهرداد جیحونی”، اولین موزه موسیقی خصوصی کشور را در سال ۱۳۹۴ راه اندازی نمودند. در این موزه، نحوه معرفی و نمایش آثار و همچنین شیوه اداره و برخورد پرسنل و راهنمایی های ارائه شده بسیار مطلوب می باشد.

همچنین امکانات دیجیتالی در این موزه مهیا شده است تا بتوانید با طریقه نواختن و صدای هر یک از سازها آشنایی پیدا کنید و به صورت عملی موسیقی و نوع سازها را بشناسید.
موزه موسیقی

موزه اصفهان دارای بخش های مختلفی می باشد که به اختصار به معرفی هر کدام از آنها می‌پردازیم:
یکی از تالار های این موزه، تالار سازهای ملی ایران می باشد، که نواحی جغرافیایی مختلف را از لحاظ موسیقی بررسی نموده و سازهای مناطق مختلف کشور به صورت دو زبانه فارسی و انگلیسی معرفی می گردند. همچنین امکاناتی برای ایجاد تجربه بهتر در بازدید کنندگان از لحاظ فهم موسیقیایی و شنیدن صدا ها و آوازهای مختلف در این مجموعه فراهم شده است.

یکی دیگر از تالار های این مجموعه، تالار سازهای محلی است، که می توانید با استفاده از راهنمایان این مجموعه اطلاعات بسیار خوبی را درباره سازها و موسیقی هر یک از مناطق کشور به دست بیاورید و به موسیقی نواحی مختلف کشور ایران نیز گوش دهید.
موزه موسیقی

سرای “سر آهنگان” محلی است تا بتوانید در آنجا با اساتید موسیقی ایران آشنایی پیدا کنید و زندگینامه و آثار آنها را بررسی نمایید. همچنین “موسیقی سرا” محلی است برای تماشای سازهای ایرانی و کسب اطلاعات بیشتر با مشاهده اجرای زنده که در این سرا انجام می شود.
در کارگاه ساز سازی این موزه می توانید از نحوه ساخته شدن و مراحل مختلف شکل گیری سازهای ایرانی آگاهی کسب کنید و در کارگاه هایی که برای ساختن سازهای مختلف توسط اساتید به نام این حوزه در تالار های جانبی موزه برگزار می شود نیز ثبت نام نمایید.

از جمله سازهایی که در این موزه نمایش داده می شود، ساز “قانون” است، که نوعی ساز زهی و مضرابی است. ساز “قیچک” که به صورت زهی نواخته می‌شود و بیشتر در مناطق سیستان و بلوچستان و هرمزگان مورد استفاده قرار می گیرد و در دوران باستان از جمجمه جانوران ساخته می شد ولی الان از چوب گردو و یا چوب توت ساخته می شود و شکل ظاهری آن به ویولون “سل” شبیه است و با آرشه نواخته می شود.
“چنگ” نیز نوعی ساز زهی است که ریشه در تاریخ ایرانیان دارد و از رشته های مختلف تشکیل شده و به صورت هشت انگشتی نواخته می‌شود و بیشتر از چوب افرا و گردو برای ساخت آن استفاده می شود.
موزه موسیقی

“تار”، ساز مشهور ایرانی که به آن بعنوان ریشه گیتار های امروزی نگاه می‌شود و در کشورهایی مانند گرجستان، تاجیکستان، ارمنستان، جمهوری آذربایجان استفاده می شود و از چوب گردو و پوست گوسفند و شاخ بزکوهی برای ساخت آن استفاده می شود.
“رباب” نیز یک ساز قدیمی زهی است که بیشتر در مناطق شرقی و جنوبی کشور مورد استفاده قرار می گیرد و در دسته سازهای ملی کشورمان قرار دارد. “بربط” سازی مضرابی است که در کشورهای عرب به “عود” مشهور است و جنس کاسه آن از چوب درخت توت می باشد.

یکی از سازهای قدیمی در تاریخ بشر “نی” است که از گیاهی با همین نام ساخته شده است و مهارت خاصی برای نواختن آن مورد نیاز است.
موزه موسیقی
علاقه مندانی که به موزه مراجعه می نمایند، می توانند از فروشگاه محصولات فرهنگی که در زمینه موسیقی ایرانی دارای محصولات متنوعی است دیدن نمایند و محصولات مورد علاقه شان را خریداری نمایند.
همچنین در فضای این مجموعه کافی شاپ نیز وجود دارد که می ‌توانید اوقاتی را به گپ و گفتگو با همراهان انجام دهید و نفسی تازه کنید تا بتوانید به مابقی بازدید خود بپردازید.
راهنماهای خوش برخورد که دارای تخصص موسیقی هستند به عنوان یکی از مزایای این موزه می باشد و می ‌توانید از دانش آنها برای افزایش آشنایی تان با سازهای ایرانی استفاده نمایید.
موزه موسیقی

آدرس و محل دسترسی و امکانات

برای این که به موزه موسیقی اصفهان بروید باید در شهر اصفهان به “خیابان توحید” و پس از آن خیابان “شهید قندی” و “خیابان مهرداد” رفته که در پلاک ۷۴ این موزه واقع شده است.

 

همچنین برای سفر به این موزه بهتر است از وسایل حمل و نقل عمومی در سطح شهر از جمله اتوبوس استفاده نمایید، که باید ابتدا سوار خط “میدان شهدا” شوید و پس از عبور از بیمارستان “غرضی” به سه راه “ملک شهر” رفته، سپس در ترمینال “زاینده رود” در خیابان “حکیم نظامی” پیاده شوید و با پیاده روی به سمت خیابان “مهرداد” بروید و به موزه برسید.
موزه موسیقی
بازدید برای عموم آزاد است و برای هموطنان ایرانی با اجرای موسیقی زنده مبلغ ۱۵ هزار تومان هزینه بلیط می باشد و همین هزینه برای گردشگران خارجی ۳۸ هزار تومان محاسبه شده است.این موزه هر روز به غیر از روزهای تعطیل از ساعت ۹ صبح تا ۲۱ آماده پذیرایی از بازدیدکنندگان است.
شما می توانید با بازدید از آثار تاریخی در اطراف این موزه هوشمندانه سفر کنید. از جمله دیدنی هایی که در اطراف موزه موسیقی اصفهان قرار دارد کلیسای وانک و کلیسای سنت مری است که فاصله این موزه تا کلیسای وانک حدود ۶۰۰ متر و تا سنت مری ۳۰۰ متر می باشد و همچنین این اثر در فاصله ۲۷۰۰ متری پل سی و سه پل قرار دارد.
موزه موسیقی اصفهان دارای دستاوردهای بسیاری در عرصه موسیقی و دریافت جایزه بسیاری در این زمینه شده است، که می توان از شاخص ترین آنها انتخاب به عنوان بهترین موزه ایران در سال ۹۵ از سوی سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری اشاره نمود و همچنین در سال ۹۵ به بهترین موزه از لحاظ ابعاد فنی و استانداردهای فیزیکی دست یافته است.
موزه موسیقی
در ۳۰۰ متری این موزه پارکینگ عمومی وجود دارد همچنین پایانه اتوبوسرانی ترمینال جی در ۱۱ کیلومتری و فرودگاه بین المللی اصفهان در ۳۲ کیلومتری و ایستگاه راه آهن در ۱۳ کیلومتری آن قرار گرفته است
در فاصله ۳۰۰ متری این موزه هتل برخی از هتل های اصفهان وجود دارند و کافه و رستوران های بسیاری در محوطه یک کیلومتری این موزه نیز می تواند لحظات خوبی را برایتان رقم بزند.
زمان پیشنهادی برای بازدید از این موزه حدود ۲ تا ۵ ساعت می باشد که بسته به حوصله و نوع نگرش بازدید کنندگان می‌ توانید از آثار موجود در این موزه بهره‌های لازم را ببرید ضمن اینکه می‌توانید به صورت آنلاین برای بازدید از این مکان بلیط رزرو نمایید.

 

امتیاز دهید (چپ بیشترین)
سفر شش روزه جاده ای از اصفهان به تبریز
ادامه مطلب

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر