لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> عمارت مسعودیه کجاست؟
عمارت مسعودیه کجاست؟

عمارت مسعودیه کجاست؟

عمارت مسعودیه تهران ساختمانی تاریخی واقع در میدان بهارستان تهران است که در دوره ی قاجار به دستور مسعود میرزا حاکم اصفهان، ملقب به ظل السلطان فرزند ناصرالدین شاه ساخته شده است. معمار آن استاد شعبان معمار باشی وناظر آن میرزا رضا قلی خانی ملقب به سراج الملک هستند.

آدرس عمارت مسعودیه

ب شاید بپرسید عمارت مسعودیه در کدام شهر است؟ آدرس دقیق این عمارت عبارتست از: تهران، خیابان جمهوری، نرسیده به بهارستان، خیابان ملت، تقاطع خیابان اکباتان می باشد.

عمارت مسعودیه ساعت بازدید

ساعت بازدید عمارت مسعودیه: یکشنبه تا جمعه از 9 صبح تا 8 شبپنجره های عمارت مسعودیه

کاخ مسعودیه

همانطور که پیش از این ذکر شد، نام این عمارت از نام بانی ساخت آن یعنی مسعود میرزا گرفته شده است که دستور ساخت آن را در سال1295 هجری قمری صادر نمود.
نمای ساختمان عمارت مسعودیه
این عمارت شامل دو قسمت اندرونی و بیرونی و سایر قسمت ها می باشد. مجموعه عمارت متشکل از عمارت دیوان خانه، عمارت سفره خانه،حیاط سید جوادی، عمارت سید جوادی، حیاط مشیری، عمارت مشیرالدوله، حیاط خلوت، عمارت حیاط خلوت ،عمارت سر در پیاده‌رو، عمارت سر در کالسکه‌ رو و باغ دیوان‌ خانه می باشد. علاوه بر آن، بناهای جدیدی نیز در این مجموعه وجود دارند که می توان برای نمونه به ساختمان های آجری، چاپخانه، بناهای جدید یک طبقه و غیره اشاره کرد.
تزیینات عمارت مسعودیه
هنرهایی چون کاشی کاری، گچ بری، نقاشی دیواری، خطاطی و تزئینات نفیس در این بنا به چشم می خورند و نیز تقسیم بندی های فضایی با عملکردهای گوناگون از دیگر مشخصات این عمارت است.
تزیینات دیواری عمارت مسعودیه
هفت کتیبه ی ارزشمند در این بنا وجود دارد؛ یک کتیبه در سردر کالسکه رو، دو کتیبه در سردر اصلی، دو کتیبه در عمارت مشیریه و دو کتیبه هم در عمارت دیوان خانه قرار دارد.
تاریخچه عمارت مسعودیه

عمارت مسعودیه بهارستان و وقایع تاریخی

این عمارت در طول سال های عمرش، شاهد وقایع بسیاری بوده است. زمانی این بنا یکی از پایگاه های مشروطه خواهان و مخالفان محمدعلی شاه بود. در سال 1287منفجر شدن بمبی دست ساز زیر کالسکه ی محمدعلی شاه در نزدیکی این عمارت، باعث شد تا مجلس را به توپ ببندد و پس از واقعه ی بهارستان، عمارت مسعودیه نیز به همراه خانه ی ظهیرالدوله و دیگر مشروطه خواهان به رگبار بسته شد.
 در شب عمارت مسعودیه

ازمهمترین ویژگی های “عمارت مسعودیه” این است که بسیاری از ساختمان های فرهنگی کشور در این عمارت بنا شده اند که از مهمترین آنها، اولین کتابخانه و موزه ملی ایران می باشد. درسال 1304 در یکی از اتاق های این عمارت، کتابخانه ای رسمی توسط انجمن معارف برپا شد که پایه ی اصلی کتابخانه ملی بود.

چوبکاری عمارت مسعودیه

چند سال پس از آن، یکی دیگر از اتاق های این عمارت، به عتیقه های باستانی جمع آوری شده از سراسر ایران، اختصاص یافت و این پایه گذاری اولین موزه ایران محسوب می شود و اشیای عتیقه ی این مکان در سال 1318 به موزه ملی منتقل شدند. عکس‌هایی قاب شده ازوزرایی که عمارت مسعودیه در هفت دهه از وزارت معارف تا آموزش و پرورش، میزبان آنها بوده، بر دیوار عمارت حکیمیه در مسعودیه نصب شده است. شخصیت‌های مشهوری چون ملک‌الشعرای بهار، علی‌اصغر حکمت، علی اکبر سیاسی، عیسی صدیق، محمود حسابی، و پرویز ناتل خانلری از جمله آن‌ها هستند.این نشان دهنده ی آن است که “عمارت مسعودیه”، موزه فرهنگ معاصر ایران بوده است.

کافه مسعودیه

کافه مسعودیه
یکی از جاذبه های “عمارت مسعودیه”، کافه مسعودیه است که داخل این عمارت قرار دارد. شیشه های رنگی بسیار زیبای این کافه ی نوستالژیک، جلوه ی خاصی به آن بخشیده است و مکانی مناسب برای صرف قهوه ی قجری در فضایی قدیمی است.

در این روزها اگر گذرتان به شهر همیشه زنده ی افتاد و از ترافیک و شلوغی های خیابان هایش خسته شدید و به فکر آرامش گرفتن و دوری از هیاهو و رفتن به جایی خلوت و دنج افتادید، عمارت مسعودیه تهران را به شما پیشنهاد میکنیم ! این عمارت از عمارت‌های زیبا و دیدنی تهران است که حال و هوای منطقه بهارستان و خیابان‌های شلوغش را عوض کرده و فضایی بسیار نوستالوژیک را برای کسانی که تمایل دارند سفری در زمان و به ایران قدیم داشته باشند ساخته است.

امتیاز دهید (چپ بیشترین)
معرفی هتل هما تهران | هتل شرایتون روزهای دور
ادامه مطلب

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر