لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> جاهای دیدنی آستانه اشرفیه
جاهای دیدنی آستانه اشرفیه گیلان

جاهای دیدنی آستانه اشرفیه

هر گوشه از شمال ایران که پا بگذارید سرزمینی رؤیایی روبروی چشمان شماست. گویی خداوند تکه‌ای از بهشت را در نقطه‌ای از زمین، درست در کنار ما قرار داده است. رؤیا نیست، واقعیتی که با لمس آن روح و جسمتان نوازش می‌یابد. خیالتان را همراه کنید تا با هم به جاهای دیدنی آستانه اشرفیه یکی از زیبا‌ترین شهرهای ایران برویم و با نگاهی دیگر آن را ببینیم. عطر برنج این دیار ردی است که آدرس اینجا را به شما نشان می‌دهد تا از مسیر منحرف نشوید.

از شمال ایران جز هوای پاک بارانی، سرسبزی جنگل، موج دریا و روح زندگی انتظاری نیست. با وجود طبیعتی که جان دوباره به جسم و روح می‌بخشد، حضور تعداد زیاد مسافران به این خطه بی‌دلیل نیست. اگر آشنایی اندکی هم با شهرهای شمالی داشته باشید، حتما تابه‌حال نام شهرستان آستانه اشرفیه به گوشتان خورده است. آستانه اشرفیه یکی از شهرهای استان گیلان است که در گویش گیلکی به آن (پیله آسّونه) می‌گویند.

چرا به آستانه اشرفیه برویم؟

آستانه اشرفیه

جواب این سؤال را بعد از مطالعه این مقاله به خودتان این گونه می‌دهید که چرا به آستانه اشرفیه نرویم؟ درست است؛ بعد از آشنایی با این شهر و جاهای دیدنی آستانه اشرفیه، این بار سؤالتان برعکس می‌شود. دفعه بعدی که در جمع خانواده و دوستان تصمیم به انتخاب مقصدی برای سفر می‌گیرید از خودتان این سؤال را می‌پرسید. با وجود تعدد مناطق دیدنی آستانه اشرفیه، هزار و یک دلیل پیدا می‌کنید تا زودتر خودتان را به این شهر برسانید.

تاریخچه آستانه اشرفیه

تاریخچه آستانه اشرفیه

نکته‌ای که در مورد هر شهر و دیاری به نظر جالب می‌رسد؛ گذشته و تاریخچه آن است. در روزگار قدیم شهرستان آستانه ‌اشرفیه را به نام کوچان، به معنای کوچ و محل کوچ، می‌شناختند. نام فعلی این شهرستان یعنی آستانه اشرفیه، به رویداد تاریخی دفن پسر امام موسی کاظم (ع) در این شهر برمی‌گردد.

آستانه به معنای درگاه و محل ورود است و اشرفیه نسبت این شهر را به سید جلال‌الدین اشرف می‌رساند. اهالی آستانه به این امامزاده ارادت خاصی دارند. مردم این شهر به گویش زیبای گیلکی سخن می‌گویند و هنوز پیرو آداب‌ورسوم نیاکان خود هستند.

آستانه ‌اشرفیه کجاست؟

آستانه ‌اشرفیه کجاست؟

آستانه اشرفیه در شمال ایران، استان گیلان واقع شده است. این شهرستان در ۳۵ کیلومتری رشت قرار دارد. آستانه اشرفیه تا شهر لاهیجان ۷ کیلومتر فاصله دارد. این شهرستان، از شمال به بندر کیاشهر در حدود ۱۷ کیلومتر فاصله دارد. این شهر پر جاذبه در مسیر اصلی کناره دریای خزر و منطقه آزاد استان گیلان است. شهرستان آستانه اشرفیه از سمت جنوب به املش، از سمت شمال به دریای خزر، از سمت شرق به لاهیجان و از سمت غربی به شهر رشت می‌رسد.

رودخانه پربار و زیبای سفیدرود از بخش شمال غربی شهرستان آستانه اشرفیه گذر می‌کند. چیزی که این شهر را از اهمیت ویژه‌ای در استان گیلان برخوردار کرده است خاک حاصلخیز این منطقه است. دلیل عمدة آن علاوه بر موقعیت جغرافیایی، همین رودخانه سفیدرود است. این رودخانه آبرفت‌های خوبی با خود همراه دارد که کشاورزی در این منطقه را قدرت بخشیده است. با وجود سفید رود امکان سیلاب شدن مسیرها در آستانه اشرفیه بسیار کم شده است.

مسیرهای دسترسی به آستانه اشرفیه

مسیرهای دسترسی به آستانه اشرفیه

برای رفتن به این شهر و دیدن جاذبه های گردشگری آستانه اشرفیه تنها راه ممکن مسیر زمینی است. این شهرستان ایستگاه راه‌آهن و فرودگاه هواپیمایی ندارد. نزدیک‌ترین ایستگاه ریلی و هوایی به این شهرستان در شهر رشت، مرکز استان است.

اگر به‌قصد بازدید از اماکن دیدنی آستانه اشرفیه از تهران عازم این شهر هستید؛ مسیری در حدود ۳۵۰ کیلومتر راه در پیش رو دارد. با کمک خودروی شخصی یا پایانه‌های مسافربری ترمینال شمال، بعد از طی مسیری در حدود ۴ ساعت و نیم به این شهر می‌رسید. یکی دیگر از راه‌هایی که می‌توان به این شهر رفت؛ راندن در جاده قزوین تا رسیدن به رشت و سپس آستانه اشرفیه است.

موقعیت مکانی شهرستان آستانه اشرفیه

مسیرهای دسترسی به آستانه اشرفیه

آستانه اشرفیه از طریق جاده ۲۲۲ به شهرستان ساحلی کیاشهر و با جاده ۴۹۴ به لشت نشا و خمام وصل می‌شود. این شهرستان با جاده ۲۷ از شرق به لاهیجان و از غرب به رشت متصل می‌شود.

لوکیشن آستانه اشرفیه بر روی نقشه

برای دسترسی به دیدنی های آستانه اشرفیه می‌توانید پیش از رفتن به این شهر از طریق لوکیشن به‌راحتی مسیر را بررسی کنید.

طبیعت آستانه اشرفیه و بهترین زمان سفر

طبیعت آستانه اشرفیه

رطوبت، نم باران و خوش بودن هوا در بیشترین روزهای سال معرفی کننده شهرهای شمالی ایران، چون آستانه اشرفیه است. آستانه اشرفیه نیز مانند سایر شهر‌های هم‌جوار خود، طبیعتی بهشتی و دلنشین دارد. هوایی معتدل و مرطوب در بهار و تابستان و سرد و سوزان در فصل‌های پاییز و زمستان طبیعت این شهر را تشکیل داده است.

مناطق دیدنی آستانه اشرفیه چیزی نیست که تماشای آن منحصر به فصل و روز خاصی از سال باشد. هر وقت صحبت از سفر به این شهر شود باید انتظار ثبت خاطرات دلنشین داشت. درختان زرد، سبز یا سفیدپوش در هر فصل از دیدنی های آستانه اشرفیه به‌حساب می‌آید که از لنز دوربین شما در امان نخواهد بود. فصل بهار به‌ویژه ماه‌های اول آن از نظر آب‌وهوایی بهترین زمان سفر به این شهر است تا حین تماشای اماکن دیدنی آستانه اشرفیه از هوای خوش نیز لذت ببرید.

مقایسه هتل اسپیناس آستارا و هتل کادوس رشت
ادامه مطلب

بهترین زمان سفر به آستانه اشرفیه

طبیعت زیبای آستانه اشرفیه پوشیده از درختان میوه مانند: گلابی وحشی، ازگیل، انجیر، انار، گردو، به آلو، توت، سیب، تمشک، شاه‌بلوط، گیلاس، توسکا، پلت و… است.  حیات‌وحش متنوع از جاذبه های گردشگری آستانه اشرفیه به حساب می‌آید که طرف‌داران خاص خودش را دارد. طبیعت اینجا حیواناتی مثل: جوجه‌تیغی، آهو، گربه وحشی، شغال، گراز، گرگ، خوک، روباه، سمور، کفتار، سنجاب، خرگوش و نوعی موش سینه سفید را در دامن خود پرورش می‌دهد. زمان گردش در طبیعت آستانه اشرفیه ممکن است به خزندگانی چون: مار، سوسمار، مارمولک، لاک‌پشت و خرچنگ برخورد کنید.

حیات‌وحش آستانه اشرفیه به همین‌جا ختم نمی‌شود. این همه تنوع زیست جانوری در چنین طبیعت و آب‌وهوایی جای تعجبی باقی نمی‌گذارد. اگر سرتان را به سمت آسمان بچرخانید ممکن است پرندگان مهاجر یا غیرمهاجر را ببینید. پرندگانی مثل: غاز وحشی،  قرقاول، تیهو، جغد، بلبل، خوتکا، پرستو، دُرنا، سبزقبا، کلاغ، شاهین، بلدرچین، سار، باز، دم جنبانک، شانه‌به‌سر، سینه‌سرخ، سرت، چارخو، راب ایشکن، خوبوسه، زاغچه، زلوزن، هفت‌رنگ، کبوتر، کپر، گنجشک، چنگر، تولک، توکا، قدجقه، چوب‌پا و دارکوب در آسمان و طبیعت آستانه اشرفیه دیده می‌شود.

جاذبه‌های طبیعی آستانه اشرفیه

حالا که با طبیعت این شهرستان آشنا شدیم، نوبت به انتخاب جاذبه‌های طبیعی و تاریخی این شهر می‌رسد. جاهای دیدنی آستانه اشرفیه زیاد است و با برنامه‌ریزی درست در زمان سفر می‌توان از آن‌ها دیدن کرد.

پارک جنگلی صفرا بسته

پارک جنگلی صفرا بسته

مگر می‌شود صحبت از مناطق دیدنی آستانه اشرفیه به میان بیاید و از پارک جنگلی صفرا بسته یادی نکنیم. اینجا با فضای خیال‌انگیزش پای برگشتنتان را سست می‌کند. حق دارید، دل‌کندن از این جنگل زیبا بسیار سخت است. تونل درختی این جاذبه گردشگری خوراک عکاسی و ثبت یادگاری است. قدم‌زدن زیر قامت درختان بلند و شنیدن موسیقی باد بر شاخ‌وبرگ آن‌ها رؤیایی ناتمام در خاطرتان می‌سازد.

پارک جنگلی صفرا بسته در حدفاصل جاده آستانه به کیاشهر واقع شده است. صفرا بسته در واقع نام روستایی با قدمتی بیش از  ۱۰۰۰ سال در نزدیکی اینجاست. پوشش گیاهی و طبیعت بکر این منطقه را خاص جلوه کرده است. در این پارک درختانی چون بید، تبریز و ارگ خودنمایی می‌کنند. حیواناتی مثل: روباه، خرگوش، قرقاول و گراز در این جنگل زندگی می‌کنند. این پارک جنگلی امکانات رفاهی چندانی ندارد و می‌توانید به روستای مجاور مراجعه کنید.

رودخانه سفید رود

رودخانه سفید رود

همان‌طور که قبلاً اشاره شد وجود رودخانه سفید رود در این منطقه، برکت دو چندانی به کشاورزی و طبیعت این شهرستان بخشیده. رودخانه سفیدرود، جلگه گیلان را به دو بخش شرقی و غربی تقسیم کرده است. محلی‌ها به این رودخانه اسپیرود می‌گویند که جلوه خاصی به این شهر داده و از جاذبه های گردشگری آستانه اشرفیه به شمار می‌رود.

سرچشمه این رودخانه در رشته‌کوه‌های البرز گرفته شده است. طول رودخانه سفیدرود ۶۵۰ کیلومتر است. اگر اهل ماهیگیری هستید در کنار این رود، قلاب و تور خود را پهن کنید و سهمتان را از این رود بخشنده بردارید. حاصلخیزی خاک این دیار از برکت حضور این رودخانه در این شهرستان است که مردم این منطقه آن را بسیار دوست دارند.

جاذبه‌ های تاریخی آستانه اشرفیه

پل خشتی نیاکو

پل خشتی نیاکو

این پل خشتی قدیمی از اماکن دیدنی آستانه اشرفیه به حساب می‌آید. در گویش محلی به این پل، خشت پل هم می‌گویند. قدمت پل خشتی نیاکو  به قرن هشتم هجری می‌رسد. پل خشتی نیاکو روی رودخانه شمرود با مصالحی مثل ساروج و سنگ و ملات ساخته شده است. این پل ۵ متر طول و ۵ متر و ۸۰ سانتی‌متر عرض دارد. خشته پل در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

پل خشتی تجن گوکه

پل خشتی تجن گوکه

پل تجن گوکه در دوران قاجار ساخته شده و در ساخت آن از مصالحی مثل آجر و ملاط ساروج  به‌کاررفته است. پل تجن گوکه در روستای به همین نام قرار دارد.  این پل ۶۰ متر طول و 25 متر عرض دارد و ارتفاع آن بیش از ۷.۵ متر است. با گذر زمان پل تجن گوکه دچار آسیب‌هایی شده که توسط اداره میراث فرهنگی در سال ۱۳۹۰ مرمت شده است.

جاذبه‌ های مذهبی و بقعه‌ های مهم آستانه اشرفیه

آرامگاه سید جلال الدین اشرف

آرامگاه سید جلال الدین اشرف

یکی دیگر از جاهای دیدنی شهرستان آستانه اشرفیه اماکن مذهبی این شهر هستند. مهم‌ترین مکان زیارتی که علت نام‌گذاری این شهر نیز هست آرامگاه سیدجلال الدین اشرف است. این آرامگاه در مرکز شهر آستانه واقع شده است. معروف است که  این بنا را اولین‌بار گوهرشاد خانم، دختر کیارستم  در سال ۳۱۱ هجری ساخته است. بنای این بقعه از آن سال‌ها تاکنون بارها مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است.

سید جلال الدین اشرف برادر امام هشتم شیعیان، امام رضا (ع) است. زیارتگاه سید جلال الدین اشرف در نزدیکی رودخانه سفیدرود واقع شده است. این زیارتگاه یکی از دلایل آمدن مسافران به آستانه اشرفیه است تا با حضور در آن به نیایش بنشینند و جانی تازه بگیرند.

روستای چلندر نوشهر
ادامه مطلب

آرامگاه دکتر محمد معین

آرامگاه دکتر محمد معین

آرامگاه دکتر محمد معین در بوستانی زیبا در کنار رودخانه حشمت رود این شهرستان واقع شده است. در کنار آرامگاه دکتر معین، موزه‌‌ای به نام ایشان ساخته شده است که تصاویر، کتاب‌ها و اسناد مربوط به دکتر محمد معین در آن به نمایش گذاشته شده است. دکتر معین محقق برجسته زبان فارسی و پدید آورده لغت‌نامه مشهور فرهنگ معین است.

لغت‌نامه معین، برجسته‌ترین اثر این فرهیخته، مرجعی معتبر است که هرگاه به مشکلی در زمینه لغت‌نامه برخورده‌ایم راهنما و جوابگوی سؤال ما بوده است. دکتر محمد معین، استاد زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه تهران بوده است. ایشان علاوه بر لغت‌نامه معین، مؤلف و مصحح کتاب‌هایی چون چهارمقاله نظامی عروضی سمرقندی و مزدیسنا در ادب فارسی بوده‌اند. آثاری ارزشمند که بی‌شک یادگاری بزرگ و مهم از چنین فرهیختگانی در ایران است.

علاوه بر این دو آرامگاه مهم یاد شده در شهر آستانه اشرفیه، بقعه‌های متبرکه دیگری نیز وجود دارد که در لیستی به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • بقعه آقا سید محمد در آستانه ‌اشرفیه
  • بقعه آقا پیر در نیاکو
  • بقعه آقا سید حسن ‌بن‌ موسی کاظم (ع) در دهکده سیاه‌ کوچه آستانه ‌اشرفیه
  • بقعه سید محمد بن‌ رضا (ع) در کماچال آستانه ‌اشرفیه
  • مسجد دهشال

جاذبه‌ های مهم دیدنی در اطراف آستانه اشرفیه

بعد از گشت‌وگذار در این شهر و بازدید از دیدنی های آستانه اشرفیه می‌توانید به گردش در مناطق زیبای اطراف بپردازید که خالی ‌از لطف نیست.

تالاب بوجاق و اسکله ماهیگیری کیاشهر

تالاب بوجاق

یکی از زیبایی‌های گیلان تالاب‌های معروف آن است. در نزدیکی شهر آستانه اشرفیه، تالاب زیبای بوجاق و اسکله ماهیگیری کیاشهر را می‌توان دید. تالاب بوجاق از نزدیکی بندر کیاشهر تا زیباکنار کشیده شده که آن را به نام تالاب کیاشهر هم می‌‌شناسند. تالاب بوجاق بخشی از نوار ساحلی دریای مازندران را پوشش داده است.

اسکله ماهیگیری کیاشهر جاذبة مهمی دیگر در نزدیکی آستانه اشرفیه است. این اسکله در شمال غربی کیاشهر و در میان تالاب بوجاق قرار دارد. اسکله ماهیگیری متعلق به شیلات بوده و اداره شیلات کیاشهر در قسمت شرقی اسکله قرار دارد. بخش غربی اسکله که به سفیدرود محدود می‌شود زیبایی خاصی به این منطقه بخشیده است. تماشای قایق‌ها و ماهیگیران در کنار این اسکله حس زندگی و شادی را به میهمان طبیعت دوست خود می‌دهد.

پارک جنگلی کیاشهر

پارک جنگلی کیاشهر

پارک جنگلی کیاشهر از زیباترین جاذبه‌های گردشگری در اطراف آستانه اشرفیه است. قد رعنای درختان توسکا در این پارک جنگلی تماشای آسمان را برای شما سخت می‌کند. پارک جنگلی کیاشهر بین دهکده ساحلی کیاشهر و نهالستان‌های این شهر واقع شده است. این پارک وسعتی در حدود ۱۷ هکتار دارد.

پل زیبای چوبی، مرداب طبیعی خیره‌کننده و ساحلی دیدنی از دریاچه خزر را در گردش خود به این پارک پیش رو خواهید داشت. این همه زیبایی در کنار درختان خوش قامت، روز رؤیایی برای بازدیدکنندگان می‌سازد.

تالاب و پل چوبی کیاشهر

تالاب و پل چوبی کیاشهر

در شمال بندر کیاشهر به تالاب و پل چوبی این شهر می‌رسید. این پل به طول یک متر از وسط تالاب بوجاق عبور کرده است و تا ساحل دریا ادامه دارد. علاوه بر لذت ‌بردن از تماشای منظره طبیعی، یکی از دلایلی که گردشگران را به اینجا می‌کشاند قایق‌سواری در تالاب و عبور از بین نیزار‌های این منطقه است.

پارک ملی بوجاق

پارک ملی بوجاق

برای دیدن نخستین پارک خشکی دریایی ایران باید به این منطقه بیایید. پارک ملی بوجاق در کنار بندر کیاشهر و زیباکنار قرار دارد. پارک ملی بوجاق زیستگاه جانوران و گیاهان متنوعی است. در این پارک، علاوه بر جانواران، گونه‌های گیاهی مختلفی مثل: تمشک، توسکا، لویی، نی، عدسک آبی، کلونی، تراپا و درختچه‌های گز دیده می‌شود.

رودخانه حشمت رود

رودخانه حشمت رود

رودخانه حشمت رود از  جاذبه‌های دیدنی طبیعی شهر رودبنه، در ۶ کیلومتری آستانه ‌اشرفیه قرار دارد. این رودخانه دارای چندین نهر و شاخه جانبی است. حشمت رود از رشته کوه‌های البرز غربی در دیلمان سرچشمه می‌گیرد. رودخانه حشمت رود با عبور از جلگه لاهیجان و سیاهکل در مصب سفیدرود در دهنه‌سر به دریای زیبای خزر سرازیر می‌شود.

روستاهای اطراف آستانه اشرفیه

روستا  همیشه نمایانگر حس زندگی و اصالت بوده است. شهرهای شمالی ایران هر کدام جاذبه‌ای محصور کننده به شمار می‌آیند چه برسد به روستاهایی که فضای بکر و ناب آن‌ها حال و هوای شما را خوش می‌کند. تعدد روستا در اطراف شهری چون آستانه اشرفیه نا‌خودآگاه شما را به سمت خود می‌کشاند.

روستای لسکو کلایه

روستای لسکو کلایه

یکی از جاهای دیدنی آستانه اشرفیه روستای لسکو کلایه است. این روستا در فاصله ۱۸ کیلومتری شمال غرب این شهرستان واقع شده است. روستایی زیبا و بزرگ که نفس کشیدن در هوای آن شور زندگی می‌دهد. تصور کنید روزی را که در روستایی چون لسکو کلایه بین مردم محلی به گردش بگذرانید و با آداب و رسوم این مردم بیشتر آشنا شوید.

روستای دستک

روستای دستک

روستای دستک را بیشتر به مزارع مرغوب برنج آن می‌شناسند. دستک در شمال شهرستان آستانه ‌اشرفیه واقع شده است. مردم این روستا علاوه بر شالی‌کاری به صید ماهی و پرورش کرم ابریشم نیز مشغول هستند. در این روستا گیاهان محلی خاصی مثل: چیگ‌واش، سگ‌واش، اشکنه، کرم‌دارو و پلخوم رشد می‌کنند که هر کدام خواص و کاربردی دارد.

روستای کماچال

روستای کماچال از روستاهای اطراف آستانه ‌اشرفیه است. از قدیم تا کنون شغل اصلی مردم کماچال برنج‌کاری بوده است. مردم این روستا به زبان گیلکی سخن می‌گویند و کُشتی گیله‌مردی ورزش محبوب آن‌هاست. از صنایع‌دستی مردم این روستا می‌توان به حصیربافی، مرواریدبافی و ساخت جارو اشاره کرد.

معرفی هتل یاس بندرانزلی با چشم اندازی بکر از طبیعت گیلان
ادامه مطلب

روستای فوشازاده


فوشازاده روستایی زیبا با طبیعتی دلنشین در ۱۵ کیلومتری شهرستان آستانه ‌اشرفیه است. شغل عمده مردم اینجا کشاورزی و دامداری است. محصول عمده کشاورزی در این روستا برنج است که عطر خوش آن معرف طعم بی‌نظیرش است. ابریشم، مرغابی و کنف از دیگر محصولات و تولیدات این روستاست. بقعه متبرکه آقا سید حمید نیز در روستای فوشازاده قرار دارد.

روستای دهنه سر

روستای دهنه سر

روستای دهنه سر را همه به داشتن آلاچیق‌های درختی زیبای آن می‌شناسند. موقعیت این روستا در سواحل دریای خزر،  شرق بندر کیاشهر و شمال آستانه ‌اشرفیه واقع شده است. ماهی‌های خوش‌طعمی که از اینجا صید می‌شود معروف است. زمانی که به‌قصد بازدید این روستا پا به اینجا می‌گذارید، از خوردن غذاهایی که با ماهی درست شده نمی‌توانید بگذرید. مرغوب‌ترین برنج آستانه ‌اشرفیه از جمله هاشمی و صدری حسن سرایی را در این روستا می‌شود پیدا کرد.

روستای درگاه

روستای درگاه

روستای سرسبز و زیبای درگاه در فاصلة ۷ کیلومتری شهرستان آستانه ‌اشرفیه قرار دارد و شغل اصلی اهالی آن کشاورزی و دامداری است.

روستای تجن گوکه

روستای تجن گوکه

اگر به دنبال باغ‌های توت و زمین‌های سبزی و چای می‌گردید؛ روستای زیبای تجن گوکه مقصد شماست. این روستا در ۵ کیلومتری غرب آستانه ‌اشرفیه و جنوب شرقی دهستان کسیم واقع شده است. روستا‌ی تجن گوکه، زادگاه گیاهان ختمی و گل‌های بنفشه است. شغل مردم این روستا کشاورزی و شالی‌کاری است. حصیربافی و زنبیل‌بافی نیز هنر دستان مهربان مردم اینجاست.

روستای امشل

روستای امشل

امشل روستای قدیمی در فاصله ۲.۵‌ کیلومتری آستانه ‌اشرفیه است. رودخانه حشمت‌رود، از بین این روستا جاده می‌گذرد تا به ساحل کیاشهر می‌رسد. خاک مرغوب روستای امشل باعث شده تا از قدیم بستر خوبی برای کشت برنج، باقلا، بادمجان، خیار درختی و لوبیا باشد.

عسکرآباد دهکا

روستای بکر و زیبای عسکرآباد دهکا از مناطق دیدنی آستانه اشرفیه به حساب می‌آید. جاده عسکرآباد دهکا از میان شالیزار و جنگل می‌گذرد. این روستا در نزدیکی جاده کیاشهر به چمخاله واقع شده است. نشستن در طبیعت اینجا و تماشای زندگی مردم ساده و بی‌آلایش آن لذت‌بخش است.

غذاهای محلی آستانه اشرفیه

ماهی مالاتا

حق دارید اگر شکمتان را صابون زده‌اید تا با غذاهای خوش رنگ و بوی شمالی دلی از عزا دربیاورید. زندگی در این طبیعت و هوای دلچسب چاره‌ای جز خوش‌ذوق بودن برای مردم شمال از جمله اهالی آستانه اشرفیه باقی نگذاشته است. سخت بشود از سر سفره‌ای که کدبانوی خوش سلیقه برایتان پهن کرده بلند شوید.

اینجا در آستانه اشرفیه بعد از انتخاب محل گردش، انتخاب غذا خیلی سخت است. مگر می‌شود غذایی با ماهی‌هایی مثل: کفال، سفید، کپور، سوف، آمور، کپور نقره‌ای و کپور معمولی طبخ شود و خوشمزه نباشد. یکی از غذاهای محلی که از قدیم بین مردم رایج بوده، ماهی مالاتا یا ماهی فیویج است. بی‌خیال رژیم شوید، امکان ندارد در زادگاه برنج، هوس خوردن آن را نداشته باشید. سبزی‌های کوهی و محلی، مزه غذاهای شمالی رو دوچندان بهتر می‌کند. طعم غذاهایی که در شهرستان آستانه اشرفیه می‌چشید تا مدت‌ها در ذهنتان می‌ماند. نوش جان.

سوغات آستانه اشرفیه

کدوی منقوش

سوغات بردن در بین مردم ایران رسمی خوش و دیرینه است. وقتی به آستانه اشرفیه سفر می‌کنید دستتان برای انتخاب سوغات باز است. از جمله سوغات آستانه اشرفیه که از آن‌ها با خود به یادگار می‌برید می‌توان به؛ ساخته‌های حصیری، قالی، گلیم، کدوحلوایی، کدوی منقوش، ابریشم، لباس محلی و سبزی محلی  اشاره کرد.  بادام و برنج آستانه اشرفیه شهرت جهانی دارد که نباید از خرید آن در اینجا غافل شد. اگر دنبال جایی برای خرید سوغات می‌گردید بازارهای محلی، بازارهای هفتگی و خرید از مردم روستایی به شما پیشنهاد می‌شود.

اقامت در آستانه اشرفیه

زمانی که به قصد بازدید از جاهای دیدنی آستانه اشرفیه  به این شهرستان پا می‌گذارید باید خیالتان را از بابت محل اقامت راحت کنید. سفر به جنگل و دریا و گشتن بین مردم مهربان آستانه اشرفیه لذت‌بخش است. این شهرستان با وجود مکانی چون هتل کلاریج، دغدغه بخش اقامت را از ذهنتان دور می‌کند.

هتل کلاریج آستانه اشرفیه

کلاریج، هتلی نوساز در بلوار امام رضا شهرستان آستانه اشرفیه است. این هتل سه ستاره در  سال 1398 برای میزبانی از مسافران این شهرستان شروع به کار کرده است. هتل کلاریج آستانه اشرفیه در 5 طبقه با 16 اتاق و امکانات رفاهی مناسب، همه روزه آماده پذیرایی از مهمانان خود است.

سخن آخر

فرقی نمی‌کند از کدام شهر با قصد سفر به آستانه اشرفیه بار خود را بسته بودید. حالا که اینجا هستید و مدتی هرچند کوتاه را در طبیعت و لابه‌لای مردمش تجربه کردید از انتخاب مقصدتان راضی می‌شوید. به دیاری پا گذاشتید که شاید ابتدا با شنیدن نامش تنها تصور شهری مذهبی را داشتید اما حالا همه چیز تغییر کرده.

خداحافظی از شهری که بهترین موسیقی را در ساحل دریای آن شنیدید، زیر سایه درختان جنگلش به شکرگزاری خالق پرداختید و طعم لذیذ غذاهای آن روی زبانتان مانده، سخت است. تصویر طبیعت بکر و صدای گویش زیبای محلی مردم آستانه اشرفیه برای همیشه کنج ذهنتان می‌ماند. ریه‌هایتان را از اکسیژن ناب اینجا پر کنید. آستانه اشرفیه با جاذبه‌های بسیار خود، سبب می‌شود تا دوباره دلتان برای اینجا تنگ شود و بازگردید.

5/5 - (1 امتیاز)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر