لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> جنگل هزار جریب کجاست؟ عکس + آدرس
جنگل هزار جریب

جنگل هزار جریب کجاست؟ عکس + آدرس

کشور عزیزمان با داشتن جاذبه‌های گوناگون یکی از مناطق گردشگرپذیر در دنیا محسوب می‌شود. در میان نقاط مختلف ایران که هر کدام زیبایی‌های خاص خود را دارند، خطه سرسبز شمال از لحاظ طبیعت و گردشگری شهرت بسیار دارد. در واقع در این بخش از نقشه ایران تنوعی زیاد از جاذبه‌ها موجب شده تا همواره بسیاری از مسافران این ناحیه را به عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب کنند.

جنگل هزار جریب یکی از جنگل‌های انبوه با تنوع جانوری و گیاهی فراوان است. در این مقاله سفری کوتاه اما دلنشین به این جنگل خواهیم داشت. با ما همراه باشید تا با به دست آوردن اطلاعات بیشتر در خصوص این جاذبه ارزشمند با دستی پر به شمال و دیدن این جنگل بروید:

آدرس جنگل هزار جریب نکا

آدرس جنگل هزار جریب نکا

این جنگل یکی از وسیع‌ترین جنگل‌های کشورمان به شمار می‌رود. پاسخ به سوال جنگل هزار جریب کجاست برای بسیاری از افراد کمی مشکل است. چراکه این جنگل با مساحتی زیاد مناطق مختلفی را پوشش می‌دهد. در واقع بخش زیادی از زمین‌های شمال اختصاص به این جنگل‌های هیرکانی دارد.

استان مازندران و مرزهای استان‌های گلستان و سمنان محل‌هایی هستند که منطقه هزار جریب در آنها جا خوش کرده است. در واقع می‌توان گفت این ناحیه سرسبز بخش‌های زیادی از بهشهر، نکا، ساری و سوادکوه را در استان مازندران، قسمت‌هایی از گرگان و کردکوی در استان گلستان و دامغان را برمی‌گیرد. در حقیقت جنگل هزار جریب به مانند نوار زیبای سبز رنگ بسیاری از اراضی شمال ایران را پوشش می‌دهد.

لازم به ذکر است با اینکه تمام شهرهای ذکر شده در بالا سهمی از این جنگل سرسبز دارند اما هزار جریب با وسعت بیشتری در بهشهر پراکنده شده است. تا آنجا که بسیاری از مسافران و گردشگران از این جنگل با نام جنگل‌ هزار جریب بهشهر یاد می‌کنند.

جنگل هزار جریب نکا روی نقشه

جنگل هزار جریب نکا روی نقشه

از آنجا که این جنگل‌ها بخش‌های زیادی از  خطه سرسبز شمال را تحت پوشش خود قرار داه‌اند. برای بررسی بیشتر و به دست آوردن اطلاعات بیشتر در مورد موقعیت آنها بهتر است از نقشه کمک بگیرید.

مسیر دسترسی به جنگل هزار جریب

مسیر دسترسی به جنگل هزار جریب

دسترسی به جنگل‌های هیرکانی مسیری بسیار ساده دارد. با توجه به قرار گرفتن بخش عظیمی از این جنگل‌ها در بهشهر بهتر است برای شما عزیزان مسیر رسیدن به هزار جریب را از سمت بهشهر شرح دهیم:

  • برای رفتن به این جنگل زیبا در ابتدا و پس از ورود به ساری مقصد شهر بهشهر را در پیش بگیرید. جنوب و جنوب غربی شهر بهشهر جایی است که جنگل‌های هیرکانی در آن قرار گرفته‌اند. پس از رسیدن به بهشهر باید آدرس روستای محمد آباد را از بومی‌های منطقه جویا شوید.
  • جنگل هزار جریب در مسافتی ٢٥ کیلومتری از روستای محمد آباد واقع شده است. پس از رسیدن به محمد آباد به راحتی مسیر جنگل را پیدا می‌کنید.
  • یکی دیگر از مسیرهای پیش روی شما از سمت ساری و بهشهر، حرکت به سمت جنوب بهشهر و دنبال کردن مسیر بهشت فاطمه و علی تپه است. پس از عبور از این مناطق باید مسیر فرعی پاسبند را جویا و در نهایت به جنگل برسید.
شیرگاه سوادکوه، طبیعتی وصف ناپذیر در استان مازندران
ادامه مطلب

چرا بازدید از جنگل هزار جریب بهشهر را پیشنهاد می‌کنیم؟

طبیعت زیبای جنگل هزار جریب در پاییز

جنگل هزار جریب از آن دست مکان‌هایی است که هر مسافر و اهل سفری باید برای یکبار هم که شده از آن دیدن کند. از جمله دلایلی که برای بازدید از این جنگل پیشنهاد می‌شود شامل موارد زیر است:

  • پوشش گیاهی

در منطقه سرسبز هزار جریب انواعی از گونه‌های مختلف گیاهی را می‌توان از نزدیک دید. این گیاهان در مناطق مختلف هزار جریب پراکنده شده‌اند. تلکا، ازگیل، شمشاد، بلوط، نجیر، ولیک، آویشن بخش وسیعی از پوشش گیاهی این منطقه را تشکیل می‌دهند.

روستای هزار جریب

  • حیات وحش

تنوع گونه‌های جانوری در جنگل هزار جریب به قدری زیاد است که بسیاری از جانوران مانند پلنگ، خرس، روباه، قرقال، دلیجه، گنجشک، گربه وحشی و.. این مکان را به عنوان محل زندگی خود انتخاب کرده‌اند. در واقع آب و هوای مناسب این جنگل‌ها و وجود پوشش گیاهی مناسب ازدلایل مهم تنوع حیوانات در این ناحیه است.

  • ویژگی‌های جغرافیایی

علاوه بر پوشش گیاهی متنوع و جانوران گوناگون، در این جنگل چندین رودخانه و چشمه نیز وجود دارد. مهربان رود و نکاررود از جمله رودخانه‌های جاری در سطح جنگل هستند. کوه‌های اطراف جنگل نیز زیبایی و شکوه هزار جریب را چند برابر کرده‌اند.

روستاهای هزارجریب بهشهر

منطقه هزار جریب در زمستان

روستاهای بسياری در منطقه وسيع هزار جريب وجود دارد. اين روستاها با حال و هوای سنتی و البته طبيعت بكرشان زيبايی جنگل هزار جريب را چند برابر كرده‌اند. در ادامه برخی از اين روستاها را نام می‌بريم:

روستای زروم

روستای زروم

روستای زروم روستایی زیبا با سبک و معماری بومی منطقه است. در واقع خانه‌های کاه‌گلی و معماری روستاهای اصیل شمالی را به راحتی می‌توان در این روستا مشاهده کرد. همچنین فضای پیاده‌روی اين روستا با پوششی از سنگ زیباتر شده است. شما می‌توانید در این روستای زیبا قدم بزنید، از آب و هوای مطبوعش لذت ببرید و با اقامتی کوتاه مدت در آن با بخشی از آداب و رسوم و پخت غذاهای محلی آن آشنا شوید.

روستای ارم

روستای ارم

روستای ارم بخشی دیگر از طبیعت گسترده و سخاوتمند جنگل هزار جریب است.  این روستا در بین دره و رشته کوه‌های سوچلماه و کوه‌های اوارست واقع شده است. این روستا یکی از روستاهای زیبا در بخش هزار جریب است. با رفتن به مناطق بالا دست این روستا چشم‌اندازهای بی‌نظیری از کوه، چشمه و رودها را مشاهده می‌کنید.

کوه‌های سر به فلک کشیده اطراف روستا، جنگل‌های اطراف آن و رودخانه وسط روستا جلوه‌هایی زیبا را در این مکان خلق کرده‌اند. همچنین در فاصله‌ای اندک ( در حدود دو کیلومتر) از این روستا آبشاری زیبا با نام لیدر وجود دارد. این آبشار با طبیعت بکر و زیبایش یکی از جاذبه‌های جنگل هزار جريب و روستای ارم است. ناگفته نماند در این روستا امامزاده‌ای با نام پنج تن برای زیارت گردشگران وجود دارد.

روستای یخکش

روستای یخکش

روستای یخکش در بخش جنوبی بهشهر قرار گرفته است. بسیاری از مسافران به قصد بازدید از آبشار اسپه‌او راهی این روستا می‌شوند. آب این آبشار از کوه سیاه‌خانی گرفته می‌شود. این آبشار دارای ظاهری زیبا و پلکانی با ارتفاع ٣٠ متر است. آب و هوای اطراف این آبشار برای سفری تابستانه و برپایی یک پیک‌نیک در کنار دوستان و خانواده بسیار مناسب است.

آشنایی با بهترین هتل های جنگلی شمال
ادامه مطلب

همچنین در روستای زیبای یخکش دو جاذبه دیگر با نام چشمه و آبشار سمبی برای بازدید به راحتی در دسترس مسافران و گردشگران است. آبشار سمبی نیز به مانند آبشار یخکش ارتفاعی ٣٠ متری دارد.

روستای ارضت

روستای ارضت نیز یکی دیگر از مناطق تحت پوشش جنگل هزار جریب است. در این روستا می‌توانید به چشمه نینوا بروید و از آب  زلال و خنک آن برای آشامیدن و لحظاتی خنک شدن در تابستان استفاده کنید.

روستای کلا

روستای کلا

چشمه عبداللهی و استخر طبیعی از جمله جاذبه‌های موجود در روستای کلا منطقه هزار جریب است. علاوه بر وجود این جاهای دیدنی می‌توانید از دیدن طبیعت و هوای پاکیزه روستا نیز بهره‌مند شوید.

از دیگر روستاهای هزار جریب می‌توان به قلعه سر، پچت، زلت، پجیم و شیخ محله اشاره کرد. شما مسافران عزیز در هنگام سفر و بازدید از این روستاها لحظاتی آرامش‌بخش و به دور از دغدغه‌های روزمره را سپری خواهید کرد.

مناطق دیدنی هزار جریب نکا

درختان سر سیبز جنگل هزار جریب

با توجه به قرار گرفتن جنگل هزار جریب در بخش وسیعی از شمال کشورمان مناطق و جاذبه‌های دیدنی بسیاری نیز در این منطقه برای دیدن و تفریح وجود دارد. در ادامه این مناطق را ذکر می‌کنیم:

  • طبیعت زیبای منطقه هزار جریب

طبیعت زیبای منطقه هزار جریب

در این جنگل و اطراف آن طبیعت جلوه‌ای دیگر دارد. اگر می‌خواهید هوایی پر از اکسیژن خالص را نفس بکشید این منطقه یکی از بهترین مناطق برای این امر است. در طبیعت زیبای هزار جریب گردش کنید، از صدای پرنده‌گان نغمه‌خوان لذت ببرید و گوش دل را به صدای آبشارها و چشمه‌ها بسپارید.

شاید باورش سخت باشد اما در طبیعت هزار جریب ابرها لطافت دیگری دارند و دشت‌ها و دامنه كوه‌ها نيز سرسبزتر از جاهای دیگر به زیبایی هر چه تمام‌تر خودنمایی می‌کنند. خلاصه اینکه در جنگل هزار جریب و حوالی آن طبیعت چهره‌ای زیباتر و سرسبزتر را از خود به نمایش می‌گذارد.

  • رودخانه نکا

رودخانه نکا

اگر از راه بهشهر به دیدن جنگل‌های هیرکانی می‌روید می‌توانید از رودخانه نکا بازدید کنید. رودخانه نکا در بخش جنوبی بهشهر قرار گرفته است. رودخانه نکا یکی از منابع اصلی تغذیه جنگل هزار جریب و طبیعت سرسبز اطراف آن است. این رودخانه با سخاوتی بی‌نظیر جنگل‌ها و پوشش گیاهی هزار جریب را آبیاری می‌کند و بدون هیچ چشم‌داشتی باقیمانده خود را به دريای خزر می‌ریزد.

  • آبشارهای هزار جریب

در جنگل هزار جریب و طبیعت اطراف آن تمام زیبایی‌ها را به صورت یکجا می‌توانید نظاره کنید. در واقع طبیعت سرسبز منطقه در کنار چشمه‌ها و آبشارها دست به دست هم داده‌اند و منظره‌ای رؤیایی را خلق کرده‌اند. آبشار اسپه او و آبشار سمبی نمونه‌هایی از چندین آبشار بزرگ و کوچک در محدوده منطقه هزار جریب هستند. این آبشارها به مانند نگینی زیبا در این جنگل می‌درخشند. صدای خروشان این آبشار در دل این جنگل‌ها ابهتی صد چندان به جنگل می‌دهد.

  • غارهای پچت

در جنگل هزار جریب غارهایی طبیعی نیز برای بازدید گردشگران وجود دارد. روستای پچت محل قرارگیری این غارها است. اولک لک و باد لک لک نام‌های این غارهاهستند. این غارها در دره‌ روستای پچت واقع شده‌اند. غارها در کنار دیگر جاذبه‌ها مانند قلعه نینوا، قلعه مازیار، چشمه عبداللهی و شاه دژ روستای بچت را به مکانی مناسب از لحاظ گردشگری تبدیل کرده‌اند.

معرفی هتل پارسیان آزادی رامسر - نگینی در قلب مازندران
ادامه مطلب

هزار جریب یعنی چه؟

هزار جریب یعنی چه؟

معنی لغوی هزار جریب در لغت نامه دهخدا با نام ناحیه ذکر شده است. این ناحیه بخش وسیعی از جنگل و رشته کوه‌های البرز را در برگرفته است. این پهنه وسیع از یک سمت به جلگه بزرگ مازندران و از سویی دیگر به سمنان و دامغان می‌رسد. همچنین بخش‌‌هایی از هزار جریب اختصاص به استان گلستان دارد.

جاده زیبای هزار جریب

این وسعت و مساحت زیاد هزار جریب موجب شده تا شاهکوه در شرق آن، ساری و سوادکوه در غرب آن، سمنان در جنوب و اشرف در شمال آن باشد. همچنین رود بزرگ تجن با چشم‌اندازی زیبا از وسط هزار جریب می‌گذرد و این ناحیه را به دو بخش دو دانگه و چهار دانگه قسمت می‌کند. در گذشته به وفور از کلمه هزار جریب نام برده شده است. در آن زمان این ناحیه را با هزارگری می‌شناختند.

اقامت در بهشهر برای بازدید از جنگل هزار جريب

اقامت در منطقه هزار جریب کاری بسیار آسان و راحت است. در این منطقه اقامتگاه‌های بوم‌گردی بسیاری برای پذیرایی از مسافران در نظر گرفته شده است. اما از آنجایی که بهشهر نیز یکی از مناطقی است که مسافران از طریق آن به جنگل هزار جریب می‌رسند، هتل و اقامتگاه های زیادی برای اسکان مسافران در اين شهر تدارک دیده شده است. هتل های بهشهر دارای تنوعی زیاد و امکانات رفاهی مختلف هستند. در ادامه دو نمونه از این هتل ها را شرح می‌دهیم:

هتل مروارید صدرا بهشهر

نمای ساختمان هتل مروارید صدرا بهشهر

هتل مروارید صدرا بهشهر هتلی سه ستاره واقع میدان جانبازان بهشهر است. این هتل در سال ١٣٨٦ فعالیت خود را برای پذیرایی از مهمانان آغاز کرد. این مجموعه در سه طبقه دارای اتاق های متنوع با امكانات رفاهی گوناگون است. لازم به ذكر است كه اين هتل اولين هتل ساحلی مازندران واقع در بخش شرقی این استان است.  فضای اختصاصی شهربازی، دریاچه خصوصی و آلاچیق‌های موجود در آن این هتل را به یکی از اقامتگاه های مناسب در بهشهر تبدیل کرده است.

هتل بهشهر بهشهر

نمای ساختمان هتل بهشهر بهشهر

یکی دیگر از هتل ها هتل بهشهر بهشهر است. این هتل یکی از اقامتگاه های یک ستاره بهشهر محسوب می‌شود. این اقامتگاه با قدمتی زیاد در سال ١٣٥٥ آغاز به فعالیت کرد. در دو طبقه این هتل در مجموع تعداد ٢٠ باب اتاق برای اسکان مسافران در نظر گرفته شده است. از لحاظ موقعیت جغرافیایی شما به راحتی می‌توانید این هتل را در بلور شهید هاشمی‌نژاد بهشهر ببینید.

جمع‌ بندی

آبشارها، روستاها، رودخانه‌ها، جنگل‌ها، دشت‌ها و… از مهم‌ترین جاذبه‌های طبیعی در کشورمان هستند. در این میان جنگل‌ها نقش بسیار مهمی در حفظ محیط زیست و همچنین جذب گردشگر دارند. جنگل هزار جریب با وسعت و مساحت زیاد خود هم مکانی مناسب برای گردشگری است و هم بخشی از آن برای حفاظت از حیوانات در نظر گرفته شده است. در این مقاله سعی کردیم تا سفری کوتاه به این منطقه داشته باشیم و اطلاعاتی هر چند اندک را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. امیدواریم با کسب این اطلاعات سفری دلپذیرتر را در این جنگل‌ها تجربه کنید.

4.6/5 - (9 امتیاز)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Janrika
Janrika
2 ماه قبل

درود بر شما
منطقه هزارجریب بهشهر طبیعتی بکر دست نخورده دارد به دلیل ناشناخته بودن خداروشکر. من از اهالی همون منطقه هستم مسیر دسترسی که ادمین فرمودن کلا گنگ نامفهموم بود
سه تا مسیر دسترسی مناسب دارد 1-از شهر نکا 2-از جاده پاسند 3-از مسیر جاده گلوگاه به دامغان که بهترین مسیر میباشد

آخرین ویرایش 2 ماه قبل توسط Janrika
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر