لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> جواهرده رامسر ، تجربه صعود به قله کوه
جواهرده رامسر ، تجربه صعود به قله کوه

جواهرده رامسر ، تجربه صعود به قله کوه

انسان همواره به دنبال رهایی از دغدغه های روزمره زندگی شهری و سفر به مناطق بکر و آرامش بخش است تا روح خود را تازه کند. طبیعت، جنگل، کوه و رود و مناظر این چنینی، فرصت یک استراحت عالی را فراهم می کنند. اما آیا تاکنون به ارتفاعات یک رشته کوه پر از درخت سفر کرده اید؟ گذراندن اوقاتی از زندگی در مناطقی که کمتر کسی فرصت دست بردن در آن را داشته است، روح را جلا می دهد.

جواهرده، نام روستایی در حاشیه رامسر است که کمتر نام آن در میان مسافران داخلی شنیده شده است. رزرو آنلاین هتل، می تواند به گذراندن اوقاتی خوش در این روستای توریستی کمک زیادی کند. جواهرده عکس روستاهای کشور است و در ارتفاعات قرار گرفته است. جواهرده هتل نیز دارد.
جواهر ده

جواهرده، بهشت ایران :
این سوال ممکن است برای هر فردی پیش آید که جواهرده کجاست؟ ابتدا باید شهر رامسر را توصیف کرد، زیرا مبدا حرکت این شهر ساحلی در شمال کشور است. رامسر در مرز دو استان مازندران و گیلان واقع گردیده است. این شهر که در خط ساحلی قرار گرفته، دارای تفریحات آبی زیادی است. اغلب مسافران این شهر، هیجان قایق سواری، جت اسکی، لنج سواری و غیره را تجربه نموده اند. همچنین رستوران های ساحلی رامسر، فضایی زیبا را برای سرو غذا در کنار امواج خروشان دریا فراهم نموده اند.
اما از هر کس که سوال کنید تا مکانی دیدنی را به شما پیشنهاد دهد، نام جواهرده را در اولویت خواهید شنید. مسیر تقریبا کوتاه رامسر تا جواهرده، جاده ای رویایی و بی نظیر است. در بخشی از مسیر، درختان بلند سقف جاده شده اند و تونلی سبز را تشکیل داده اند. در قسمتی دیگر، حجم درختان کمتر شده و می توان دره جنگلی حاشیه جاده را تماشا کرد. رفته رفته جاده اوج می گیرد و فاصله شما با سطح دریا افزایش می یابد.
جواهر ده
سمت راست جاده، کوه استواری است که مسیر بر روی آن حفر شده و اغلب دارای پوشش گیاهی زیبایی است. اما در سمت چپ مسیر، چیزی جز پرتگاه هایی پر از درخت را نخواهید دید. صدای سکوت جنگل و شر شر آب های روان منطقه، تمام دغدغه های روزمره شما را به فراموشی خواهد سپرد. هنوز خیلی اوج نگرفته اید. پس بهتر است تا اتومبیل خود را در مکان مناسبی در طول مسیر پارک کرده و پیاده شوید. نمای شهر رامسر در زیر هاله ای نازک از ابر، بسیار تماشایی است. خوردن یک چای داغ، می تواند لذت این سفر را دو چندان کند.
جواهر ده

اکنون دوباره به پیمودن مسیر خود تا رسیدن به جواهرده ادامه می دهیم. بالا و بالاتر می رویم. برخی از تپه های روبروی جاده، مسطح و دشت مانند هستند. این مناظر را پیش تر در صحنه هایی از فیلم های خارجی دیده اید. باز هم به مسیر ادامه می دهیم. صدای ریزش آب بیشتر به گوش می رسد. درست در کنار یکی از پیچ های مسیر، آبشاری مرتفع را خواهید دید. درست است که میزان آب جاری این آبشار در سال های گذشته، به دلیل کاهش بارندگی های سالانه کاهش یافته است، اما هنوز هم می توان جریان زندگی را در آن دید.
جواهرده

چند فروشگاه کوچک در کنار آبشار دایر شده تا مسافران اقلام مورد نظر خود را از آن تهیه کنند. به ادامه مسیر می پردازیم. در کنار جاده و در فواصل متغیر، تعدادی از اهالی منطقه به فروش محصولات خود مشغول هستند. عسل طبیعی، عروسک های دست ساز زیبا، آلوچه های ترش و تازه، انواع ترشی های محلی و بسیاری از محصولات این چنینی، دست آورد تلاش مردم روستاهای اطراف است. همچنین تعدادی سفره خانه سنتی در مسیر وجود دارند که اغلب وعده های صبحانه و ناهار مفصلی را برای مسافران تدارک دیده اند.
جواهرده
مسیر تا جایی ادامه دارد که تابلو ورودی روستا قابل رویت باشد. با رسیدن به روستا و تماشای مسیر پیموده شده، به این نکته پی خواهید برد که بهشت حقیقی ایران کجاست. پیچ و خم کوه ها مانع دیدن شهر رامسر خواهد بود. ابتدای ورودی جواهرده، چشمه آب معدنی وجود دارد که آب گوارای آن سرشار از املاح معدنی بسیار زیادی است. چشمه های سلیمان، برشی و کوه کین، آب شرب این روستا را بر فراز کوه تأمین می کنند.
بالا رفتن هنوز هم ادامه دارد. برای رفتن به مرکز روستا و دیدن محله های آن، باید از کوچه هایی با شیب نسبتا زیاد عبور نمود. جولاخیل، اوشیان سر، برشی محله، چاک دشت و غیره از جمله محلات دوازده گانه این روستای زیبا و دیدنی هستند.
بازار مرکزی روستای جواهرده، یکی از زیباترین بازارهای محلی کشور است. عروسک های زیبا که بر سر در مغازه ها معلق هستند، بهترین سرگرمی برای کودکان به شمار می روند. اما جواهرده به این جا ختم نمی شود. دشت های موجود بر روی قله کوه های سرخ تله و واژک سه براره رژه، بس دیدنی و آرامش بخش است. همچنین مقبره شاه یحیی کیایی نیز بر روی قله سماموس، خودنمایی می کند تا مسافران را به خود فرا بخواند.
جواهر ده رامسر
یخچال های دائمی و فصلی موجود بر روی قله های کوه های اطراف، سبب تعدیل دمای روستا در فصول گرم سال می شود. مسجد آدینه یکی از آثار تاریخی این روستا است که قدمتی بالغ بر ٧٠ سال دارد. شل شریف، بنیان گذار این مسجد تاریخی بوده است. برخی از باستان شناسان و تاریخ دانان معتقدند که این مسجد در گذشته معبد زرتشتی ها بوده است. وجود گورهای گبری اطراف مسجد نیز این ادعا را ثابت می کنند. پیشینه این گورها به دوره هخامنشیان نسبت داده می شود. وجود اشیای عتیقه و قیمتی که به همراه اجساد در این گورها دفن شده بود، سبب دست اندازی برخی سودجویان شد و شکل تاریخی این گورها تخریب گردید.
جواهر ده رامسر
آداب و رسوم اهالی جواهرده :
بر اساس آخرین سرشماری کشور در سال ١٣٩٠، این روستا در حدود ٢٤٠٠ خانوار دارد که به طور دائمی در آن زندگی نمی کنند. در گذشته به دلیل سردی هوا و بارش سنگین برف، تنها در ماه آخر بهار و سه ماه تابستان، فرصت بازدید از این روستا داده می شد اما امروزه به دلیل افزایش امکانات، این بازه زمانی افزایش یافته است. اغلب اهالی روستای جواهرده به باغداری، دامداری و کشاورزی مشغول هستند.
تنها منبع درآمد مردم این روستا، اجاره منازل مسکونی به گردشگران و فروش محصولاتشان به مسافران است. بازارهای محلی روستا به وسیله همین محصولات رونق گرفته است. کشتی گیله مردی یکی از ورزش های محبوب در میان اهالی روستا است. مردم روستای جواهرده از تقویم گالشی استفاده می کنند. در این تقویم، ماه های سال به صورت اول ماه، مردال ماه، ده ماه، ورفه ماه، اسفندار ماه، نوروز ماه، کرچه ماه، ارکه ماه، تیر ماه، سیه ماه، شرر ماه و امیر ماه نامیده می شوند.
اما رسم گِلکار مسجد آدینه، قدمتی طولانی دارد. در این رسم، هر سال در هفدهم مرداد ماه، اهالی روستا بخشی از محصولات خود را به منظور سلامتی خانواده خود نذر مسجد می کردند. در این رسم، اهالی با شیر دام های خود گل می ساختند و با صلوات، دیوارهای مسجد را گل کاری می کردند. این جشن و سنت آدینه، امروزه به یکی از ارکان جذب گردشگر در این روستا تبدیل شده است.
جواهرده

در رسمی دیگر، در دوازدهم یا سیزدهم آبان ماه، به یاد پیروزی مردم بر ضحاک، جشنی باستانی برگزار می شود. این جشن باستانی و کهن به جشن تیر ماه سیزده شو معروف است. این آیین شباهت زیادی به شب یلدا داشته و افراد با پخت سیزده نوع خوراکی، این جشن را برگزار می کنند. لازم به ذکر است که گفته شود، این جشن در تمام مازندران با اندکی تفاوت اجرا می شود.
جواهر ده رامسر

امکانات رفاهی و سوغات بهشت ایران :
همانطور که گفته شد، روستای جواهرده در سال های گذشته پیشرفت زیادی نموده است. ساخت هتل مهتاب و متل جواهر جواهرده، مکانی اقامتی را برای مسافران فراهم نموده است. هر چند اهالی روستا، منازل و ویلاهای خود را با قیمتی مناسب برای اسکان موقت به مسافران اجاره می دهند. وجود رستوران هایی با منوی غذایی محلی و سنتی، لذت غذا خوردن در ارتفاع را دو چندان نموده است. پوشش شبکه های مخابراتی، پاسگاه نیروی انتظامی، درمانگاه و داروخانه، کافه های متنوع و غیره از دیگر امکانات این روستا محسوب می شوند. زمان مناسب برای سفر به روستای جواهرده، انتهای فصل بهار و تمام فصل تابستان است. چراکه در این ماه های سال، آب و هوای منطقه معتدل بوده و سفر شما خاطره انگیزتر خواهد بود. با شروع بارش های سالانه، دمای هوای منطقه به شدت کاهش یافته و مسیر جاده خطرناک خواهد بود.
جواهرده
اگر به دنبال خرید سوغات مناسب از این روستای زیبا هستید، ما به شما نمدهای بافته شده توسط زنان روستا را پیشنهاد می کنیم. عروسک های بافتنی، جوراب های پشمی، سفالینه ها از دیگر صنایع دستی روستا هستند که زیبایی زیادی دارند. اما عسل محلی، نان داغ و تازه، لبنیات تازه و انواع ترشی های خوشمزه، از دیگر سوغات این روستای مرتفع هستند که هر مسافری را برای خرید به خود جذب می کنند. پس می توان سفر و اقامتی خوش را در این روستا تجربه کرد. رزرو هتل در رامسر می تواند به اسکان بهتر در روستا کمک کند.

معرفی هتل هالیدی رامسر - هتلی در میان ابرها
ادامه مطلب

راه دسترسی به روستا :
این روستا در فاصله ٢٧ کیلومتری رامسر و در دهستان سخت سر قرار دارد. ارتفاع ٢٠٠٠ متری این روستا از سطح دریا، سبب شده تا مناظر بکر و دیدنی از آن در ذهن ها ثبت شود. جاده رامسر به جواهرده در سال ١٣٥٠ توسط مهندسان آلمانی ساخته شد. برای سفر به این روستای زیبا، باید به سمت جنوب غربی رامسر حرکت کنید و از طریق تابلوهای راهنما، مسیر جاده جواهرده را طی نمایید.

3.7/5 - (4 امتیاز)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر