لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> جاهای دیدنی کاشمر با عکس و آدرس
جاهای دیدنی کاشمر با عکس و آدرس

جاهای دیدنی کاشمر با عکس و آدرس

 

شهرستان تاریخی کاشمر که در گذشته ترشیز خوانده می شد، از شهر های حائز اهمیت استان خراسان رضوی به شمار می آید. آثار تاریخی این شهر متعلق به قرن هشتم هجری و دوران اسماعیلیه می باشد. وجود جاذبه های تاریخی و طبیعی، صنایع دستی متنوع و میراث های معنوی غنی منجر شده تا کاشمر همواره در کانون توجه گردشگران قرار گیرد. وجود تاکستان های زیبای انگور در شهر کاشمر منجر شده تا تولید انگور و کشمش یکی از پتانسیل های این شهر به شمار آید. هر ساله جشنواره های متعددی در این خصوص در شهر کاشمر برگزار می گردد. عرضه ی صنایع دستی متعدد در کاشمر نظیر قالی بافی، پارچه بافی و چرم دوزی، آب و هوای مطبوع و سرسبزی دل انگیز این شهر، از موارد مهمی است، که بسیار مورد توجه گردشگران بوده است. با سفر به این شهر و رزرو هتل در مشهد، از جاذبه های آن دیدن نموده و خاطراتی به یاد ماندنی را تجربه نمایید.

موقعیت جغرافیایی و جاذبه های گردشگری شهرستان کاشمر
کاشمر از جهت غرب با شهرستان خلیل آباد و بردسکن، از جهت شمال با نیشابور و سبزوار، از سمت مشرق با تربت حیدریه و از جنوب با گناباد همجوار می باشد. این شهرستان دارای دو بخش مرکزی و کوه سرخ با مرکزیت کاشمر است. آب و هوای مطبوع و نیز تفاوت ارتفاع در کوه سرخ منجر شده تا پوشش گیاهی سرسبزی در این منطقه ایجاد شود. جمعیت کاشمر را حدود 166 هزار نفر برآورد نموده اند. دو منطقه ی کوه سرخ در جهت شمال و ارتفاعات فغان بجستان در سمت جنوب از مناطق کوهستانی این شهر به شمار می آیند. همچنین این شهر دارای منطقه ای کویری و خشک در غرب است. وجود گیاهان دارویی و رویش زرشک وحشی از موارد مورد توجه ی این مناطق می باشند. قسمت جلگه ای و حاصلخیز کاشمر نیز در محدوده ی حومه ی شهر و قصبات آن واقع شده است. در اینجا تلاش بر آن است تا با معرفی مهمترین جاذبه های شهرستان کاشمر شما را در بازدید از این شهر تاریخی یاری نماییم:
1683364984 836 جاهای دیدنی کاشمر با عکس و آدرس
1. مسجد جامع کاشمر

مسجد جامع کاشمر در محدوده ی میدان مرکزی شهر واقع شده است. دسترسی به این بنا به جهت موقعیت قرار گیری آن، آسان بوده و بنای مذکور کاملا آشکار می باشد. مسجد دارای کتیبه ای به تاریخ 1213 ه.ق است. بنای مسجد جامع را همزمان با روزگار حاکمیت «عبدالعلی خان» و « مصطفی قلی خان میش مست» که همزمان با سلطنت فتحعلی شاه قاجار بوده اند، معرفی نموده اند. این مسجد با شماره ی ثبت 5152 و توسط سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایران در فهرست آثار ملی قرار گرفته است. مسجد جامع کاشمر دارای ساختاری ساده و پر شکوه می باشد. از اجزای این بنا می توان به صحن، ایوان، شبستان ستوندار همراه با غرفه های پیرامونی آن اشاره نمود. غرفه های مسجد آجری بوده و ایوان آن دارای تزئینات مقرنس می باشد. دو شبستان مسجد نیز در ضلع جنوبی آن واقع شده اند. همچنین تزئینات کاشیکاری معرق در قسمت محراب و ایوان مسجد جلوه ی زیبایی را به نمایش گذارده است.
امام زاده سید مرتضی کاشمر

2. بنای امامزاده سید مرتضی (ع)
بنای آرامگاه امامزاده سید مرتضی در مجموعه ای جدید الاحداث، حدود 5 کیلومتری شمال شهرستان کاشمر واقع شده است. این امامزاده را برادر امامزاده سید حمزه (ع) و امام رضا (ع) معرفی نموده اند. اسناد تاریخی حاکی از آن است که وی در سده ی دوم هجری توسط امویان در این مکان به شهادت رسیده و در آنجا نیز به خاک سپرده شده است.بنای مذکور در محوطه ای به وسعت حدود 1800 متر واقع شده است. اجزای قابل توجه این بنا شامل ایوان کاشیکاری شده، گنبد و نیز صحن می باشد.
1683364984 673 جاهای دیدنی کاشمر با عکس و آدرس
3. یخچال طبیعی بند قرا
یخچال طبیعی بند قرا در فاصله ی هفت کیلومتری روستایی به همین نام ( روستای بند قرا ) در منطقه واقع شده است. آب و هوای خاص و یخ های موجود در آن علاوه بر کاربرد های آن، سطحی خاص با چشم انداز های متفاوت را به روستاهای اطراف عرضه داشته و جاذبه های طبیعی بی نظیری را ایجاد نموده است و از این منظر بسیار مورد توجه می باشد.
آب گرم کریز
4. آبشار و آب گرم کریز
آبشار بسیار زیبای کریز حدود 15 کیلومتری شهر ریوش در منطقه واقع شده است. آب گرم آن نیز دارای خواص دارویی و درمانی بسیار است. این آب گرم بدین جهت بسیار مورد توجه بومیان منطقه و گردشگران می باشد. وجود رودخانه ای پر آب نیز در این محل، آن را به به یکی از تفرجگاه های بسیار مشهور در منطقه مبدل نموده است.
کاروانسرای حاج کاظم
5.کاروانسرای حاج کاظم
کاروانسرای حاج کاظم مدرس دارای معماری قابل توجهی می باشد. این بنا که شاخصه های اصیل بناهای اصیل ایرانی را به نمایش گذاشته است، متعلق به دوران پهلوی اول می باشد. حجره های کاروانسرای مذکور امروزه دارای کاربرد تجاری بوده و طاق های زیبا و آجری آن جلوه ی خاصی به منطقه بخشیده است. مساحت این کاروانسرا را حدود 3000 متر مربع و تعداد حجره های آن را 12 حجره برآورد نموده اند. کاروانسرای مذکور منظری رو به خیابان با فضاهایی نظیر انبار و حجره دارد.
کوه سرخ کاشمر
6 . محوطه ی گردشگری کوه سرخ و روستای نامق
محوطه ی گردشگری کوه سرخ حدود 5 کیلومتری شمال شهر کاشمر و در نزدیکی شهر ریوش واقع شده است. اقلیم فوق العاده متفاوت و آب و هوای بسیار مطبوع این منطقه منجر شده تا محوطه ی گردشگری کوه سرخ بسیار مورد توجه گردشگران و بومیان واقع شود. پوشش گیاهی غنی و وجود باغات زیبا در این محل، آن را به یکی از تفرجگاه های محبوب نزد بومیان و گردشگران مبدل نموده است. همچنین وجود گیاهان دارویی در تنوع بالا را نیز می توان از دیگر امتیازات این محل معرفی نمود.

روستای نامق نیز به جهت همجواری با بخش کوه سرخ شهرستان کاشمر و نیز دارا بودن جاذبه های طبیعی گردشگری مورد توجه واقع شده است. این روستا در منطقه ای کوهستانی قرار گرفته و غلات، انواع میوه و ابریشم از فرآورده های روستایی آن به شمار می آیند. شیوه ی معیشت مردمان روستا کشاورزی، دامداری و صنایع دستی نظیر قالی بافی می باشد.
7.باغمزار کاشمر
باغمزار را بسیاری از اهالی کاشمر با نام امامزاده حمزه(ع) می شناسند. آنچه بر اهمیت باغمزار افزوده است مسجد آن است. مسجد باغمزار کهن ترین مسجد در شهر کاشمر است. مسجدی با کاشی کاری های زیبا و چشم نواز که هنوز هم محل مراجعه مردم است. گنبد این مسجد با کاشی کاری هایی سبزرنگ همچون نگینی می درخشد. در کنار کاشی کاری های نمای بیرونی مسجد و گنبد، آیینه کاری های زیبا در درون گنبد نیز نظر شما را جلب خواهد کرد.

دریاچه ها و سدهای خراسان رضوی
ادامه مطلب

این مسجد دربرگیرنده آرامگاه امامزاده حمزه (ع) نیز است. بنابر برخی اقوال نسب این امام زاده بزرگوار به امام موسی کاظم (ع) می رسد. در اطراف این مسجد نیز انبوه درختان سرو کهنسال به چشم می خورند.

سوغات کاشمر
مسیرهای منتهی به کاشمر

کاشمر در فاصله 238 کیلومتری مشهد و 425 کیلومتری شاهرود قرار دارد. اگر قرار است خود را از تهران به کاشمر برسانید کوتاه ترین مسیر بین پایتخت و کاشمر چیزی در حدود 825 کیلومتر است. در صورت حرکت از تهران پس از گذر از گرمسار باید از سرخه، سمنان، دامغان، شهر شاهرود، میامی و سبزوار عبور کنید.

اگر قصد دارید تا از نیشابور دیدن کنید می توانید در ادامه مسیر ابتدا به نیشابور و از آنجا به کاشمر بروید. اما اگر قرار است یکراست به کاشمر بروید از سبزوار به سوی علی آباد، بردسکن و نصر آباد بروید تا در نهایت به کاشمر برسید.

 

 

سوغاتی های کاشمر
1683364985 493 جاهای دیدنی کاشمر با عکس و آدرس

کشمش از سوغاتی های کاشمر

کاشمر گویا باغی زیبا و سرسبز است که تاکستان های آن در هیچ جا نظیر ندارند. از جمله محصولات و سوغات ارزشمند کاشمر می توان به شیره انگور، کشمش، مویز، غوره، سرکه انگور، انواع آلو و خشکبار اشاره کرد که از کیفیت بسیار بالایی برخوردارند. فرش و ظروف مسی هم از دیگر سوغات زیبای شهر کاشمر است.

 

4.7/5 - (114 امتیاز)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر