لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> سنگ نگاره تاجگذاری اردشیر در تنگاب فیروز آباد فارس
سنگ نگاره تاجگذاری  اردشیر  در  تنگاب  فیروز آباد فارس

سنگ نگاره تاجگذاری اردشیر در تنگاب فیروز آباد فارس

ایران اسلامی مهد تمدن های كهن بوده و كشوری با فرهنگ غنی كه آثار باستانی متعدد در گوشه گوشه آن نشان از تاریخ و تمدن اقوامی است كه در صداقت و پاكی شهره و زبان زد بودند. به هر نقطه ای از كشور ایران كه می نگریم، نشانه ای از عظمت و قدرت والیان و پادشاهان آن خطه در زمان خود می یابیم. برخی از مناطق و استان های كشور به دلیل مورد توجه بودن و مورد نظر بودن پادشاهان محلی در زمان حكومتشان، بیش از دیگر مناطق مورد توجه بوده اند و هم اكنون نیز بازمانده آن میراث، مورد توجه همگان است. یكی از استان هایی كه بیش از دیگر مناطق مورد نظر گردشگران و تاریخ دوستان بوده است، استان فارس می باشد. استانی كه در هر گوشه آن سنگ نگاره یا بنایی تاریخی به چشم می خورد. استانی كه از قدیمی ترین كاروانسراها و كتیبه ها گرفته تا به روز ترین اقامتگاه ها و هتل ها را در دل خود جای داده است. در این مقاله شما را با یكی از این مناطق كه مهد تمدن و تاریخ ایرانی بوده و جاذبه های اطراف آن بیشتر آشنا می كنیم. فیروز آباد در دل استان فارس دنیایی از زیبایی و تاریخ را در خود جای داده است كه از مهمترین آن ها می توان به سنگ نگاره تاجگذاری اردشیر در تنگاب فیروز آباد اشاره كرد.

اگر قصد گردش در استان پر جاذبه فارس و بازدید از جاهای دیدنی آن را دارید می توانید با رزرو یکی از بهترین هتل های شیراز در نقاط مختلف این شهر و با برنامه ریزی دقیق روزها به بازدید از مناطق تاریخی و طبیعی بپردازید. اگر از شهر شیراز حدود 100 كیلومتر به سمت جنوب كشور برویم به شهر فیروز آباد می رسیم. شهری در نزدیكی شهر گور كه از مهم ترین شهرهای حكومت ساسانیان است. در فیروز آباد و اطراف آن بناها و یادگارهای بسیاری از دوران باستان به جای مانده است. شهری كه آن را اردشیر بابكان بنیان گذاشت، اولین شهری در جهان می باشد كه به شكل هندسی و گرد ساخته شده است. در 15 كیلومتری فیروز آباد و در نزدیكی قلعه دختر بر روی كوهی سنگی سنگ نگاره تاجگذاری اردشیر خود نمایی می كند كه در ادامه به تفصیل آن می پردازیم.
سنگ نگاره تاجگذاری اردشیر

آشنایی با سنگ نگاره تاجگذاری اردشیر

اگر به منطقه تنگاب در استان فارس و در 15 كیلومتری شهر فیروز آباد برویم قبل از رسیدن به این شهر در سمتی از جاده، كوهی از جنس سنگ و رودخانه پر آبی به چشم می خورد. در میانه كوه سنگی، نقش برجسته و باستانی با زیبایی تمام خود نمایی می كند. سنگ نگاره تاجگذاری اردشیر در تنگاب فیروز آباد یكی از اسناد تاریخی و یكی دیگر از جاذبه های گردشگری در استان فارس است. پس از حكومت پارتیان و با روی كار آمدن پادشاهی ساسانیان اردشیر بابكان در زمان اردوان پنجم اشكانی حاكم منطقه فارس بود. در زمان حكمرانی اردشیر بابكان شهر فیروز آباد و تنگاب از اعتبار بالایی برخوردار بوده به همین دلیل از لحاظ شهر سازی و آثار باستانی هم اكنون نیز از پرجاذبه ترین شهرهای منطقه محسوب می شود. این اثر به جای مانده از آن زمان نیز اشاره به قدرت و اقتدار و تاج گذاری این حاكم مقتدر می كند.
سنگ نگاره تاجگذاری اردشیر

نقوش موجود بر روی سنگ نگاره

اگر كمی به این سنگ برجسته نزدیک شوید افرادی در این سنگ نگاره دیده می شوند؛ همچنین نمادی از میترا كه تاج پادشاهی را در دست دارد دیده می شود كه تاج را به اردشیر فرمانروا می سپارد. پشت سر اردشیر كودكی كه به احتمال قوی شاپور اول است دیده می شود و پشت سر آن نیز سه تن از فرماندهان و وزرای اردشیر ایستاده اند. بین پادشاه و مظهری از میترا كتیبه ای وجود دارد كه متاسفانه بر اثر گذر زمان متن آن ناخوانا شده است. ابعاد این سنگ نگاره حدود 3.7 در 7 متر و بلندی آن از سطح زمین حدود 4 متر می باشد. لازم به ذكر است بازدید از این مكان رایگان و زمان بازدید كاملا آزاد است. سنگ نبشته ها و كتیبه هایی همانند این سنگ نگاره در دیگر نقاط منطقه همانند نقش رجب نیز دیده می شود كه از نوع و سبک ایستادن و پوشش به ویژه احترام به اهورا مزدا از سبک واحدی پیروی می كنند. پس از آغاز سلسله ساسانی و دستور اردشیر برای ساخت این سنگ نگاره، سنت سنگ نگاره تراشی در این حكومت پایگذاری گردید و از آن پس در نقاط مختلف حكومت سنگ نگاره هایی تراشیده شد.
سنگ نگاره تاجگذاری اردشیر
در بازدید از سنگ نگاره تاجگذاری اردشیر در تنگاب فیروز آباد، با یک برنامه ریزی دقیق و آشنایی با مناطق دیگر گردشگری آن منطقه می توانید از تمام زیبایی ها و جاذبه های فیروزآباد و اطراف آن دیدن كنید. از مزایای شهر شیراز و شهرهای اطراف آن در كنار پر جاذبه بودن این استان در بخش طبیعی و تاریخی، می توان به صنعت هتلداری نیز اشاره نمود. هتل های شیراز به صورت سنتی و مدرن در كنار یكدیگر پاسخگوی اغلب سلیقه ها هستند؛ هتل هایی از قبیل هتل بزرگ شیراز و مهمانسرا جهانگردی فیروز آباد در نزدیک ترین فاصله به این منطقه و دیگر مناطق باستانی و گردشگری واقع شده اند.
شهر گور

بناهای دیدنی اطراف سنگ نگاره

در نزدیكی این سنگ نگاره شهری باستانی و متروكه به چشم می خورد كه گور نام دارد. شهری كه اردشیر بنیان گذاشت و از مهم ترین و تاثیر گذارترین شهرها در زمان خود بوده است. در میان شهر گور كه بعد ها به فیروز آباد معروف شد، برجی با ارتفاع 33 متر و عرض 11 متر قرار دارد. كاربری این برج كه از جنس خاک و گچ است مشخص نیست. در سمت دیگر شهر قدیم بقایای بنای دیگری كه به كاخ نشین معروف است بر جای مانده است؛ بنایی كه به احتمال زیاد نیایشگاهی برای مناجات مردمان آن زمان بوده است. رصد خانه ای به قطر 65 متر نیز در شهر گور وجود دارد كه از بقایای رصد خانه های اسلامی می باشد.
آتشکده اردشیر
آتشكده اردشیر نیز از دیگر بناهای تاریخی در نزدیكی سنگ نگاره تاجگذاری اردشیر است. در كنار بركه ای كه در منطقه فیروز آباد جاری است پس از پیروزی اردشیر بر اردوان پنجم كاخی زیبا و مجلل بنا شد. بنایی مهم كه از دوران ساسانیان بر جای مانده است. ایوان های زیبا و تو در تو و همچنین وجود دیواره هایی با نقوش شاهزادگان ساسانی توجه همه گردشگران و تاریخ نگاران را به خود جلب می كند.
قلعه دختر
قلعه دختر یکی دیگر از جاذبه های تاریخی در نزدیک تنگاب است. اگر از فیروز آباد حدود 6 كیلومتر به سمت شیراز برویم بر روی كوهی بلند قلعه ای زیبا به نام قلعه دختر دیده می شود. قلعه ای كه از آن برای دیده بانی از شهر استفاده می كردند. در اطراف این قلعه زیبا و در نزدیكی سنگ نگاره تاجگذاری اردشیر نقش برجسته دیگری به نام پیروزی واقع شده كه دیدن آن نیز به گردشگران و مسافران پیشنهاد می شود. اگر در سفرهای خود در كنار بازدید از مناطق تاریخی و باستانی به طبیعت و زیبایی های طبیعی علاقه مند هستید، حتما در سفر به استان فارس و منطقه تنگاب سری به تنگه هایقر بزنید. كمتر كسی می تواند در كنار زیبایی رودخانه و خروش آب به آرامش نرسد. تنگه هایقر از زیباترین مناطق طبیعی در این منطقه است. رودخانه ای خروشان كه از میان صخره های خشن و رنگارنگ عبور كرده و زیبایی خاصی به این طبیعت می دهد.
تنگه هایقر

امتیاز دهید (چپ بیشترین)
مقایسه هتل ارگ و هتل سنتی نیایش شیراز
ادامه مطلب

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر