لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> عمارت خسرو آباد سنندج | شاه نشينی در استان كردستان
عمارت خسرو آباد سنندج

عمارت خسرو آباد سنندج | شاه نشينی در استان كردستان

با گذر از استان های مختلف كشور می توان با نگاهی سطحی و گذرا درباره تاریخ و پیشینه آن شهر اطلاعاتی كسب كرد. اغلب استان ها و شهر های ایران از قدمتی چند هزار ساله برخوردار هستند. این قدمت و پیشینه نشان از تمدن بالای كشور ایران دارد. در این مطلب با سفر به استانی در شمال غرب و غرب كشور و معرفی یكی از بناهای تاریخی و زیبای آن برگی دیگر از هنر معماری و تاریخی كشور را ورق می زنیم. استان كردستان در غرب ایران از جمله استان های متمدن و تاریخی است كه بناها و اماكن بسیاری را در دل خود جای داده است. با ورود به شهر سنندج مركز این استان زیبا، می توان از عمارتی چشم نواز و تاریخی به نام عمارت خسرو آباد سنندج دیدن كرد. بنایی كه همانند آن در این منطقه دیده نمی شود و از عظمت و وسعت آن گرفته تا سبک معماری این بنا منحصر به فرد است. تجمع بناهای مدرن و باستانی در این استان، زیبایی دو چندانی را به آن داده است. وجود هتل های سنندج در این شهر در كنار قدیمی ترین اقامتگاه ها، كاروانسراها و بناها سفر به خطه یاد شده را آسان کرده و توانسته پاسخگوی هر سلیقه ای باشد.
شهر سنندج مركز استان كردستان از بزرگترین شهرهای كرد نشین ایران است. این استان در غرب كشور و در جوار رشته كوه زاگرس واقع شده و شاید به همین دلیل است كه آن را شهر هزار تپه می نامند. استانی كوهستانی و با موقعیت جغرافیایی خاص كه می تواند در فصول مختلف به ویژه بهار و تابستان پذیرای مسافران و گردشگران زیادی باشد. استانی زیبا كه می توان با رزرو یکی از بهترین هتل های آن مانند هتل شادی سنندج و با یک برنامه ریزی دقیق روزها در نقطه نقطه این استان به تفریح پرداخت. استان یاد شده در كنار اماكن تاریخی، طبیعت زیبا و دست نخورده ای را در دل خود جای داده است. عمارت خسرو آباد سنندج یكی از بناهای بنام و تاریخی این شهر است كه در بلوار خسرو آباد واقع شده است.
عمارت خسرو آباد

آشنایی با عمارت خسرو آباد سنندج

عمارت خسرو آباد سنندج در سال 1223 هجری قمری در زمان حكومت قاجاریان بنا شده است. شخصی به نام امان الله خان اردلان از حاكمان كردستان دستور ساخت بنای این عمارت را داده است. عمارتی به مساحت 6000 متر با معماری سنتی ایرانی كه همچون نگینی در شهر سنندج می درخشد. عمارت خسرو آباد بیشتر برای اقامت وزرا و خوانینی كه از دیگر مناطق به این شهر می آمدند مورد استفاده قرار می گرفته است. برپایی جشن ها، مراسمات تشریفاتی و همچنین جشن های خانوادگی و ازدواج اعضای خانواده امان الله خان اردلان در این عمارت برگزار می شده است. ظاهرا جشن ازدواج حسن جهان خانم دختر فتحعلی شاه قاجار با پسر امان الله خان اردلان در این عمارت زیبا برگزار شده است.
عمارت خسرو آباد
در اطراف این عمارت باغی بزرگ است و عمارت در میان این مجموعه درختان قرار گرفته دارد. پس از ورود به عمارت مذکور حوضی بزرگ و زیبا چشم گردشگران را به خود جذب می كند. حوضی مستطیلی شكل كه روبروی ورودی عمارت قرار گرفته است. این عمارت در دو بخش شرقی و غربی بنا شده است. در یک سمت كه به قصر سلطنتی معروف است عمارتی با ورودی و ستون های بلند و تزئین هایی كم نظیر و در سمت دیگر، عمارت ستون داری كه به غلام گردش معروف است دیده می شود. گچ بری ها، تزئینات و سر ستون های این عمارت نشان از هنرمندی هنرمندان چیره دست ایرانی در زمان خود دارد.
عمارت خسرو آباد
در سمتی از باغ می توان محل تامین آب این عمارت را كه از طریق قنات به آن هدایت شده را به تماشا نشست. مجموعه ساختمان هایی در اطراف عمارت وجود دارند كه هر كدام كاربری خواصی دارند که ازجمله آن ها می توان اسطبل ها، اطاق خدمه، مطبخ و حمام را نام برد كه هر كدام با آجركاری ها و گچ بری هایی تزئین شده اند. ورودی این مجموعه نیز منحصر به فرد بوده و با تنه درختان گردو به سبک قلعه های باستانی ساخته شده است. لازم به ذكر است برای بازدید از این مكان تاریخی و گردشگری هیچ هزینه ای دریافت نمی شود و می توان به راحتی ساعت ها در دل باغ و عمارت قدم زد و با گرفتن عكس بهترین لحظات را برای خود در این سفر ثبت نمود.
بازار تاریخی سنندج

جاذبه های دیدنی اطراف

در سفر به کردستان و به ویژه شهر سنندج می توان در كنار بازدید از بناهای زیبای صفوی مانند عمارت خسرو آباد از مناطق و جاذبه های دیگر شهر كه اغلب در نزدیكی این عمارت هستند نیز دیدن نمود. بازارهای سنتی و زیبای این شهر مانند بازار تاریخی سنندج و بازار سرتپوله همیشه علاقه مندان را به خود جذب می كنند. در سمت دیگر از بافت قدیمی شهر می توان بازدید حمام های تاریخی ازجمله حمام شیشه ای، حمام خان، حمام صلاحی، حمام عبدالخالق و بسیاری دیگر از حمام های باستانی كه برخی از آن ها از زمان قاجاریه به یادگار مانده اند را در برنامه تفریحی خود قرار داد.

بهترین زمان سفر به سنندج

برای آنکه بتوان از جاذبه های دیدنی شهر زیبای سنندج با خاطری آسوده بازدید نمود بهتر است درباره بهترین زمان سفر به این شهر اطلاعات لازم را به دست آورد. سنندج به سبب موقعیت قرارگیری دارای آب و هوایی نسبتا سرد و مرطوب است؛ از این رو پیشنهاد می شود فصول گرم سال همچون بهار و تابستان را برای سفر به سنندج انتخاب کنید. بهترین زمان سفر به سنندج را می توان اوایل تیر تا اوایل شهریور ماه دانست.

کلام پایانی

در گوشه گوشه کشور عزیزمان ایران می توان آثار دیدنی و باستانی ارزشمندی را یافت که نشان از قدمت دور و دراز این خطه دارند. یکی از استان های مهم کشور کردستان نام دارد که علاوه بر طبیعت مثال زدنی دارای آثار تاریخی گرانبهایی نیز است. عمارت خسرو آباد سنندج ازجمله جاذبه های دیدنی در استان یاد شده است که به سبب قدمت طولانی و معماری زیبا و منحصر به فرد از ارزش و اهمیت به سزایی برخوردار است.
امتیاز دهید (چپ بیشترین)
مسجد جامع سنندج شاهکار معماری قاجاریه
ادامه مطلب

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر