لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> “دزفول” شهر تاریخ و فرهنگ و طبیعت
"دزفول" شهر تاریخ و فرهنگ و طبیعت

“دزفول” شهر تاریخ و فرهنگ و طبیعت

استان خوزستان از استان های بسیار حیاتی و حائز اهمیت برای كشورایران بوده و می باشد. این استان با مردمانی غیور از قرن ها پیش در هر عرصه ای پیشرو نسبت به دیگر شهرهای كشور بوده است. وجود منابع نفت و گاز، رودخانه های بزرگ، هم مرزی این استان با كشور “عراق”، طبیعت و آب و هوای ویژه و بسیاری دیگر از این ویژگی ها باعث شده كه همواره این استان در بین مردم و گردشگران از اهمیت بالایی برخوردار باشد. در بین شهر ها و روستاهای این استان، در این مقاله شما را با دومین شهر پرجمعیت و زیبای استان “خوزستان” آشنا می كنیم. شهر “دزفول” از زیباترین و خوش آب و هوا ترین مناطق این استان می باشد. وجود رودخانه ها، جنگل ها، بناهای تاریخی و بسیاری دیگر از جاذبه های غیر قابل وصف این استان باعث شده كه این شهرستان همواره از پر گردشگر ترین مناطق استان قرار گیرد. اگر قصد سفر به استان “خوزستان” را دارید بی شك با رزرو هتل در دزفول می توانید چند روزی از زیبایی ها و جاذبه های این شهر لذت ببرید. در ادامه مقاله شما را با برخی از جاذبه های تاریخی، طبیعی، فرهنگی و مذهبی این شهر از جمله: مسجد جامع “دزفول”، آبشار شوی “دزفول”، اسیاب آبی “دزفول”، دریاچه شهیون، جنگل های دز، پل قدیم وبسیاری دیگر از جاذبه های این شهرستان آشنا می كنیم.

موقعیت جغرافیایی
شهر دزفول یا دژ پل در استان “خوزستان” یكی از شهرستان های جنوب غربی كشور و از پرجمعیت ترین شهر های استان “خوزستان” می باشد. نزدیكی و همسایگی این شهر با گرم ترین شهر های كشور در استان “خوزستان” از یك سو و سردترین نقاط كشور یعنی استان های “لرستان” و “چهارمحال و بختیاری” باعث شده كه این استان از بهترین و خوش آب و هواترین تقاط كشور به ویژه در زمستان، پاییز و بهار شود. شهرستانی كه به دلیل فاصله 150 كیلومتری با مركز استان و استان های همجوار و همچنین طبیعت كم نظیرش همه ساله از پرگردشگر ترین مناطق جنوب غرب كشور به حساب می آید. وجود هتل ها و اقامتگاه های بی شماری در این استان و در شهر “دزفول” كه از كم نظیر ترین هتل های ایران به حساب می آیند، توانسته است بستر خوبی را برای مسافران و گردشگران بوجود آورد. از بهترین هتل های این استان و شهر “دزفول” می توان به هتل پارس اهواز و هتل جهانگردی دزفول اشاره كرد.
تاریخچه شهر
تاریخچه شهر
اگر از گذشته “دزفول” سخن به میان آوریم، می توان رد پایی در زمان “هخامنشیان” و “ساسانیان” پیدا كرد. شهر “دزفول” از لحاظ تاریخی و قدمت در استان “خوزستان” كم نظیر می باشد. شهر “دزفول” به “شهر آجری” معروف است. این نام گذاری را با قدم زدن در محله های قدیمی این شهر می توان بیشتر درك كرد. محله هایی با كوچه های تو در تو و بافتی كاملا دست نخورده و قدیمی كه نزدیك به 100 اثر تاریخی خود را ثبت ملی كرده است. شهری كه از یك طرف تاریخ و فرهنگ غنی و از طرف دیگر مقاومت بی مثال مردمان این دیار توانسته است آن ها را به خوبی به همگان معرفی كند.
پل قدیم دزفول
پل قدیم “دزفول”
نزدیك به 1800 سال پیش در زمان “شاپور ساسانی” پلی ساخته شد كه رابطی میان “بین النهرین” و “جندی شاپور” كه در آن زمان از شهر های مهم پادشاهی بود به شمار می رفت. در آن زمان در نبرد هایی كه بین پادشاهان “ایران” و امپراتوری”روم” به وجود آمده بود، پس از پیروزی پادشاه “ایران” بر امپراتوری روم و گرفتن اسرای بی شمار و وادار كردن آن ها به ساختن پلی حیاتی این پل زیبا بنا نهاده شد. این پل باستانی به عنوان استوار ترین پل جهان شناخته شده است. این پل تاریخی و كم نظیر دو سمت “شرق” و غرب” شهر “دزفول” را به هم متصل كرده است.
بافت قدیم دزفول
بافت قدیم شهر “دزفول”
همان طور كه اشاره شد، شهر “دزفول” را “شهر آجری” نیز می نامند. در بافت قدیم این شهر بیش از 10000 واحد مسكونی قدیمی وجود دارد كه از كم نظیر ترین و قدیمی ترین بافت های سنتی و تاریخی “ایران” به حساب می آید. قدمت 5000 ساله و آجری بودن اغلب خانه های آن، این شهر را به موزه ای از جنس آجر تبدیل كرده است.
دفاع مقدس دزفول
دفاع مقدس در “دزفول”
كمتر می شود از 8 سال دفاع مقدس ایران سخن به میان بیاید و نامی از “دزفول” برده نشود. شاید پس از آغاز جنگ یكی از دلایل حملات به مرزهای جنوب غربی تصرف شهر “دزفول” بوده كه البته تا آخرین روز جنگ دشمن در این آرزو و خیال سپری می كرد. شهر “دزفول” به دلیل جغرافیایی و استراتژیكی از مهم ترین شهر ها در دفاع مقدس بود. وجود پایگاه چهارم شكاری در این شهر و طمع تصرف دشمن را وادار كرد تا نزدیك به 160 مرتبه به این شهر حمله موشكی كند. مقاومت این مردم تا جایی زبانزد شد كه چهارم خردادماه را روز مقاومت و روز “دزفول” نام گذاری كرده اند.
آسیاب های دزفول
آسیاب ها و دست ساز های آبی “دزفول”

وجود رودخانه”دز” و گذشتن آن از میان شهر “دزفول” یكی از مهم ترین دلایل در به وجود آمدن تمدن در این منطقه بوده است. پس از ساخت “پل دزفول” در دوره پادشاهی “ساسانیان” سازه هایی در دل رودخانه به منظور آب بند ها و آسیاب های آبی ساخته شد. این سازه های زیبا كه پس از گذشت چند قرن هنوز پابرجا هستند نشان از هوش و درایت و خلاقیت مردمان این سرزمین می دهد.
آرامگاه یعقوب لیث صفاری

آرامگاه یعقوب لیث صفاری
روستای “اسلام آباد” در نزدیكی شهر “دزفول” از مناطقی است كه اغلب گردشگران به ویژه دوستداران تاریخ آن را به خوبی می شناسند. این روستا كه در نزدیكی مناطق باستانی “جندی شاپور” قرار گرفته است، بقعه ای زیبا را در دل خود جای داده است. بقعه “یعقوب لیث صفاری” از بزرگانی بود كه پس از ورود اسلام به “ایران” زبان فارسی را زبان رسمی ایرانیان اعلام كرد. گنبدی زببا و مخروطی بر روی این بقعه ساخته شده است كه از دوره “سلجوقی” تا كنون زیبایی خود را حفظ كرده است.
پارك ساحلی علی كله
پارك ساحلی “علی كله”
در قسمت شمالی شهر “دزفول” و در ساحل رودخانه “دز” پارك ساحلی بسیار زیبایی واقع شده است. پارك و تفریحگاه ساحلی “دز” كه محلی ها آن را با نام “علی كله” می شناسند در بیشتر ایام سال محل تجمع محلی ها و مسافران و گردشگران می باشد. محیطی خوش آب و هوا در كنار رود زیبا و زلال “دز” كه از بهترین جاذبه های تفریحی مردم “خوزستان” در شهر “دزفول” می باشد.
امام زاده سبز قبا
امامزاده سبزقبا(ع)

شهر “دزفول” به دلیل قرار گرفتن امامزاده عظیم الشأن سید محمد بن موسی كاظم(ع) در دل خود، حال و هوای معنوی گرفته است. این امامزاده واجب التعظیم برادر امام رضا(ع) می باشد. این حرم چهارمین حرم اهل بیت(ع) در كشور می باشد. بی گمان یكی از مقاصد زیارتی مسافران و گردشگران در این شهر، زیارت این بقعه متبرك می باشد.
بقعه بابا رکن الدین

بقعه بابا ركن الدین
بقعه بابا ركن الدین معروف به (شاه ركن الدین) از عارفانی كه در میان مردم “ایران” جایگاه والایی داشته كه اغلب ارادتمندان از زهد و عرفان این عارف ربانی سخن گفته اند. این بنای زیبا در میان باغ و فضای سرسبزی كم نظیر قرار گرفته است. گنبد زیبا و آبی رنگ این مقبره در میان گلدسته های آجری و ساده این بنا زیبایی دوچندانی را به این مكان می دهد.
بازار قدیم دزفول
بازار قدیم
اگر اهل بازار گردی و خرید در سفر هستید، بازار سنتی و قدیمی شهر “دزفول” را از دست ندهید. بازاری در دل محله قدیم و در مركز شهر كه هنوز سبك قدیمی خود را حفظ كرده است. آهنگری، نمد مالی، مسگری و بسیاری از كسب و كارهای قدیمی هنوز هم در این بازار دیده می شود به ویژه یكی از بازار هایی می باشد كه می توان انواع سوغات شهر “دزفول” را در آن تهیه كرد.
مسجد جامع دزفول
مسجد جامع “دزفول”
یكی از مهم ترین بناهای تاریخی شهر “دزفول” بدون شك مسجد جامع این شهر است. مسجدی كه ساخت آن به قرن دوم و سوم هجری بر می گردد. بی گمان مسجد جامع “دزفول” از اولین مساجد ساخته شده در كشور می باشد. سبك معماری فوق العاده كه به دست معماران چیره دست در زمان خود ساخته شده است همچنان نیز چشم بینندگان را به خود خیره می كند. این مسجد زیبا در زمان “صفویه” تغییرات بسیاری را به خود دیده است. گچ بری ها و كاشی های فیروزه ای رنگی كه در میان آجر كاری های این مسجد به كار رفته است كه در كنار سادگی، عظمت بی مثالی را به این بنا داده است.
دریاچه شیهون
دریاچه “شهیون”
اگر اهل طبیعت و گردش در مناطق دست نخورده كوهستانی هستید می توان در نزدیكی شهر “دزفول” یكی از زیباترین دریاچه های جهان را از نزدیك دید. در كنار كوه “شادان” دریاچه ای زیبا در دل طبیعت دست نخورده محیطی آرام را برای گردشگران فراهم كرده است. ساحل دریاچه با جزایر كوچك و بزرگی كه در دل خود جای داده است از مناطقی است كه می توان در آن به ورزشهای آبی و دریایی از جمله قایق سواری و اسكی و شنا پرداخت.

دره ی تو بیرون دزفول شگفتی بی نظیر طبیعت
ادامه مطلب
امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر