لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> آبشار آق سو آبشاری كم نظیر در دل جنگل های گلستان
آبشار آق سو آبشاری كم نظیر در دل جنگل های گلستان

آبشار آق سو آبشاری كم نظیر در دل جنگل های گلستان

شمال كشور از جمله مناطق كم نظیر و مورد پسند اغلب گردشگران است با وجود آنکه هر یک سلیقه ای متفاوت در انتخاب مقاصد گردشگری دارند. كمتر گردشگری را می توان یافت كه نظرش درباره سفر به منطقه شمالی كشور مثبت نباشد چراکه بسیاری از مسافران، با دیدن مناطق شمال كشور و زیبایی های دریای خزر و سواحل آن میخکوب می شوند. از استان های شمالی ایران بی شک نمی توان جنگل ها و طبیعت كم نظیر آن را جدا كرد كه خود از جذاب ترین مناطق گردشگری این منطقه به شمار می آیند. درادامه این مطلب سفری خواهیم داشت به استان جنگلی و سرسبز گلستان و آبشار دیدنی آق سو جنگل گلستان كه از جمله آبشارهای پلكانی و كم نظیر كشور می باشد. برای سفر به مناطق شمالی كشور بهتر است با برنامه ریزی دقیق اقدام نمایید و در ابتدا با رزرو بهترین هتل های گرگان مانند هتل قصر بوتانیک گرگان از محل اقامت خود مطمئن شده و سفری خاطره انگیز را به آبشار پلكانی آق سو تجربه نمود.

استان گلستان از استان های سرسبز و زیبای ایران در شمالی ترین مناطق كشور است و گرگان در مركز این استان از زیباترین شهرهای جنگلی كشور به شمار می آید. شاید برخی استان گلستان را با جنگل های آن بشناسند كه البته كاملا درست و به‌جا می باشد. وجود جنگل و پارک ملی گلستان كه قدیمی ترین پارک ملی كشور در این استان است دلیلی برای شناخته شدن استان مذکور با طبیعت زیبای آن می باشد؛ از این رو در این مقاله قصد داریم درباره یكی از زیباترین و خاطره انگیزترین جاذبه های استان گلستان مطالبی را در اختیار همراهان همیشگی خود قرار دهیم. چشمه آق سو یا همان آق سو كلاله در كنار آبشار پلكانی آق سو كه همگی در جنگل های ملی گلستان قرار گرفته اند از پرگردشگرترین مناطق شمال كشور هستند. استان گلستان به دلیل دارا بودن آب و هوای بسیار مطلوب و همچنین موقعیت جغرافیایی خوب مقصد بسیاری از گردشگرانی است كه حتی قصد سفر به استان های پر مسافری دیگری نظیر خراسان و به ویژه شهر مشهد را دارند. استان گلستان مناظر و مناطق تاریخی و طبیعی بسیاری را در دل خود جای داده است.
چشمه آق سو

مسیر دسترسی به آبشار آق سو

آبشار آق سو در فاصله 40 كیلومتری از شهری به نام گالیكش قرار گرفته است. شهر گالیكش در استان گلستان و در فاصله 110 كیلومتری مركز استان یعنی شهر گرگان قرار گرفته است. اگر از گرگان به سمت شهر بجنورد در استان خراسان شمالی حركت كنیم، بعد از تنگه ای به نام گلو كه البته خود از مناطق دیدنی این استان به شمار می آید، قبل از رسیدن به تونل گلستان می توان آبشار آق سو را به نظاره نشست. البته برای رسیدن به این آبشار زیبا مدت كوتاهی نیاز به یک پیاده روی ساده و لذت بخش است. یكی از مزایای این منطقه گردشگری، بكر و دست نخورده بودن آن می باشد، تا جایی كه اگر در كنار تونل گلستان كمی دقت نشود مسیر این آبشار را نمی توان یافت؛ همچنین هیچ گونه تابلو و علامت خاصی برای گردشگران در نظر گرفته نشده است كه می توان این موضوع را به فال نیک گرفت.
چشمه آق سو

با حركت به سمت این آبشار زیبا و قدم زدن در دل طبیعت و در میان جنگل های گلستان می توان حس غیر قابل وصفی را تجربه كرد. زیبایی این منطقه منحصر به آبشار آق سو نیست بلكه قدم به قدم این مسیر می توان دنیایی از خاطره و لذت را برای هر گردشگر به ارمغان آورد. با نزدیک شدن به این آبشار می توان صحنه ای چشم نواز و كم نظیر را به نظاره نشست. آبشاری به بلندای 70 متر و پر از صخره های زیبایی است كه با خزه ها پوشیده شده اند و یا رنگ های متنوعی كه در زیر نور و سایه روشن صخره ها خود نمایی می كنند؛ همگی تصاویری كم نظیر هستند كه بی شک شبیه به نقاشی یک نقاش چیره دست می باشند. آب این آبشار پس از طی كردن مسیری به رودخانه مادر سو و سپس به گرگان رود می ریزد.
چشمه آق سو

علت نام گذاری آبشار

همانطور كه می دانید در زبان تركی آق سو به معنی آب سفید است و شاید علت نام گذاری این آبشار به دلیل رنگ سفیدی می باشد كه آب از خود به نمایش می گذارد؛ ممکن است دلیل این رنگ سفید شدت آب هنگام سرازیر شدن آبشار از بالا به پایین و تبدیل آن به كفی سفید رنگ باشد. آبشار آق سو ازجمله آبشارهای پلكانی كشور به حساب می آید؛ پله هایی طبیعی كه آب از روی آن ها مسیر خود را پیدا كرده و به پایین سرازیر می شود. با نزدیک شدن به محل آبشار می توان از نزدیک صخره هایی كه در بالای سر هستند را به تماشا نشست؛ صخره هایی كه از روی اغلب آن ها آب به پایین سرازیر می شود. برای نزدیک شدن به محل فرود آبشار باید دل به آب زد و با پای پیاده از داخل رودخانه به سمت آبشار رفت. می توان با نگاه به زیر پای خود در دل آب خرچنگ های بسیار زیبایی را دید؛ موجوداتی زیبا و دوست داشتنی كه در كنار دیگر زیبایی های این منطقه خود نمایی می كنند.
چشمه آق سو

جاذبه های اطراف آبشار آق سو

از آبشار آق سو كه گذر كنیم و راه خود را به سمت شهر كلاله ادامه دهیم، در 7 كیلومتری شهر كلاته به یكی دیگر از جاذبه های كم نظیر این استان می رسیم. چشمه آق سو از پر آب ترین چشمه های این استان است كه آب مصرفی شهر كلاله نیز از آن تامین می شود. چشمه ای جوشان در میان درختان سرسبز و سر به فلک كشیده، كه منطقه ای پر جاذبه را برای گردشگران فراهم كرده است. در این منطقه گردشگری می توان به راحتی در كنار امكانات رفاهی نسبتا كاملی هم چون آلاچیق برای در امان ماندن از باران و امكانات اولیه اقامت، اسكان خوب و بدون دغدغه ای را تجربه نمود.
پارک ملی گلستان
آبشار آق سو، چشمه آق سو و دیگر زیبایی های این استان به دلیل وجود منطقه حفاظت شده پارک ملی گلستان است. پارک ملی گلستان قدیمی ترین پارک ملی كشور به حساب می آید و اهمیت آن نه تنها ملی بلكه دارای اهمیتی جهانی است. وسعت بسیار این پارک كه به 900 كیلومتر مربع می رسد در كنار تنوع گیاهی و جانوری آن كه حدود 1350 گونه گیاهی و 302 گونه جانوری را در خود جای داده است آن را از دیگر مناطق حفاظت شده جدا كرده است. یكی از شگفتی های این پارک ملی جمعیت قوچ های آن است كه حدود سه چهارم از كل جمعیت این گونه در جهان می باشد. آبشار آق سو تنها یکی از جاهای دیدنی استان گلستان است که هر ساله گردشگران زیادی را به سوی خود جذب میکند تا دمی را در این آبشار آسوده خاطر سپری کنند. آبشارها و طبیعت استان گلستان ارزشش را دارد که چندین روز را در این استان بسیار زیبا با حیات وحش منحصر به فرد آن سپری کنید.

سخن پایانی

شمال کشورمان ایران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای معتدل دارای جاهای دیدنی زیادی است؛ از این رو هر ساله در ایام مختلف گردشگران زیادی از داخل و خارج کشور به این منطقه سفر می کنند. یکی از جاذبه های این منطقه آبشار آق سو نام دارد. آبشار آق سو از مقاصد جدید و بکری است که در سفرتان به استان گلستان و بازدید از این خطه حتما باید تماشای آن را امتحان کنید.

امتیاز دهید (چپ بیشترین)
پارک جنگلی قرق گرگان
ادامه مطلب

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر