لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> جاهای دیدنی مرند با عکس و آدرس
جاهای دیدنی مرند با عکس و آدرس

جاهای دیدنی مرند با عکس و آدرس

شهرستان مرند یکی از شهر های بزگ و پر جمعیت استان اذربایجان شرقی است که به دلیل قدمت طولانی اش بستری برای پیدایش اثار و ابنیه های باستانی و قدیمی می باشد. این اثار که امروزه به عنوان ماشین زمان، بازدیدکنندگانش را به تاریخ دور سرزمین ایران می برد، بسیار پر طرفدار و محبوب می باشد. در این مقاله به سراغ این اثار ارزشمند استان مرند رفته ایم. پس با ما در این سفر جادویی همراه شوید.

آب و هوای شهرستان مرند

مرند نیز مانند دیگر شهر های آذربایجان دارای آب و هوایی سرد و کوهستانی است. مرند هم شهر خنکی است و هم دمایش در بعضی فصل‌ها به بیش از ۳۷ درجه می‌رسد. پوشش گیاهی مرند به میزان بارش باران بستگی دارد.به این معنی که اگر در طول یک سال میزان بارش بالا باشد، پوشش گیاهی مرند بهتر رشد خواهند کرد. اما اگر بارش کم باشد، بدون تردید پوشش گیاهی از مطلوبیت خاصی برخوردار نخواهد بود..

جمعیت شهر مرند
اگر بخواهیم مرند را از نگاه جمعیت ساکنان آن نگاهی بیاندازیم، سومین شهر پرجمعیت و بزرگ آذربایجان شرقی است و 114165 نفر جمعیت دارد. از این میان 57151 نفر مرد و 57014 نفر زن می باشند. 29755 خانوار ساکن این شهر می باشند و بقیه در روستاها ی اطراف مرند ساکن می باشند.

هتل های مرند یک نمونه را انتخاب کنید هتل جهانگردی مرند پیشنهادی هوشمندانه از سایت ایران هتل انلاین به شما عزیزان می باشد.اگر بعد از این سفر جادویی تصمیم به سرزدن به شهرستان مرند گرفتید، می توانید از طریق سایت ” ایران هتل انلاین” از بین

دیدنی های مرند:

کاروانسرای شاه عباسی مرند: این بنای باشکوه که در 13 کیلومتری شهرستان مرند واقع شده، یک هتل و اقامتگاه مجلل قدیمی در دوره مغول و صفویه به شمار می رفته است. این استراحتگاه قدیمی که لقب بزرگترین کاروانسرای شمال غرب ایران را به دوش می کشد، از اشکال هندسی ساخته شده است. هشتی، حیاط مرکزی، اتاق های متعدد، درو پنجره های چوبی و قدیمی، چهار برج دایره ای، حیاط و ایوان های متعدد با تزیینات متفاوت و نقش و نگار های گوناگون، روی هم رفته بنایی با شکوه را تشکیل داده که امروزه بخش اعظمی از ان تخریب شده است. سردر این بنا حکایت از هیبت و شکوه کاروانسرا در گذشته می کند.
طاق و قلعه هلاکو

طاق و قلعه هلاکو:

اثاری کهن که با اجر های بسیار در دوره مغول به شکل زیبایی بنا شده است. این قلعه که در قدیم با نام ” کاخ هلاکو” معروف بوده است با معماری به سبک مغولی در مساحتی بالغ بر900 متر با اجر و سفال های بسیار قدیمی که عمرشان به هزاره نخست پیش از میلاد مسیح می رسد بنا شده است. طاق های این بنا همگی با اجر های خشت و گلی و با ظرافت خاصی ساخته شده است. کاشی های فیروزه ای و خط های کوفی دور تا دور طاق بنا را در زیبایی و شگفتی محاصره کرده است.

 

مسجد پیر بالا( مزار همسر حضرت نوح(ع)

مسجد پیر بالا( مزار همسر حضرت نوح(ع):

نام دیگر این بنای قدیمی، ” مسجد بازار” می باشد که قبرهمسر حضرت نوح(ع) را در خود جای داده است. مساحت بنا 600متر مربع می باشد و کتیبه های موجود در مسجد، از قدمتی بسیار طولانی خبر می دهند. هرچند که این بنا دستخوش تغییرات فروانی شده و فرم و شکل اولیه خود را از دست داده است، اما همچنان به عنوان یک اثر باستانی ارزشمند و دیدنی با ستون های گچ بری شده و سقف های هلالی شکل که با اجر های کوچک تزیین شده اند، در شهرستان مرند می تازد. این مسجد که در چهار طرف ان را فضای ازاد تشکیل داده است برای مسیحیان و ارامنه نیز بسیار مقدس و قابل احترام می باشد. نام مسجد پس از انقلاب به نام امام خمینی تغییر یافته است.

 

کلیسای هوانس مقدس

کلیسای هوانس مقدس:

یکی دیگر از جاذبه های دیدنی شهر مرند، کلیسای هوانس مقدس می باشد که در 13 کیلومتری تبریز به مرند، قرار دارد. بنا در 200 سال پیش و توسط یک معمار روسی روی یک خرابه کلیسای متعلق به قرن پنجم میلادی ساخته شده و از بخش هایی شامل: محل اقامت اسقف، مدرسه و مکانی برای روشن کردن شمع، بهره جسته است. این کلیسا بعد از زلزله ویرانگر اذربایجان، همچنان سالم و پابرجا به عنوای یک اثر قدیمی به یادگار مانده و داخل کلیسا از بخش هایی مثل: برج ناقوسخانه، گنبد هرمی با روکش شیروانی و محراب تشکیل شده است.

 

ابشار پیر بالا

ابشار پیر بالا:

در کنار اثار باستانی شهرستان مرند، طبیعت زیبای این شهر نیز از دیدنی های بسیاری برخوردار است. یکی از این دیدنی ها، ابشار ” پیر بالا” می باشد که منظره سرسبز و دل انگیزی را به وجود اورده است. ابشار در روستایی که در دره بسیار وسیع قرار دارد، واقع شده که، چشم اندازی فوق العاده را به خود گرفته است. ارتفاع ابشار به 10 متر می رسد و درختان و مراتع بسیاری را ابیاری و باعث رویش گیاهان متنوع و زیبا شده است.

 

روستای اویندین

روستای اویندین:

روستایی همراه با طبیعتی زیبا و خوش اب و هوا در 80 کیلومتری شهرستان مرند تبدیل به یک قطب گردشگری در این شهرستان شده است. یکی از دلایل شهرت این روستا، وجود مقادیر فراوان اب معدنی و خاصیت درمانی منطقه می باشد که سالیانه، گردشگرانی پر شماری را به روستای اویندین می کشاند. این روستا در بردارنده اثار تاریخی بسیاری از جمله: گورستان تاریخی دوزلاخ، صخره های بزرگ و قدیمی و چشمه های پر اب فراوانی می باشد که مجموعا جاذبه ای دیدنی را به وجود اورده است.

 

اتشکده مانداگارنا

اتشکده مانداگارنا:

یک اتشکده بسیار قدیمی در دل باغ ها و گل ها و گیاهان از گذشته ای بسیار طولانی به یادگار مانده است. این اتشکده که با نام های ” کول تپه” و ” تپه خاکستری” مشهور بوده، باقی مانده تعداد زیادی از اتشکده هایی می باشد که امروزه نشانی از ان ها باقی نمانده است. عمر این بنا به هزاره چهارم پیش از میلاد مسیح باز می گردد.

 

پناهگاه حیات وحش کیامکی

پناهگاه حیات وحش کیامکی:

یک زیستگاه حیوانات وحش در منطقه ازاد ارس که در حاشیه ی رودخانه مرزی واقع شده است یک جاذبه دیدنی در شهرستان مرند به شمار می رود. گونه های جانوری که در این محل سکنی گزیده اند، عبارتند از: اهو، قوچ، پلنگ، گوزن، خرس قهوه ای، گراز، گربه جنگلی، مارال، بز کوهی و پرندگانی مانند: کبک، عقاب، بوتیمار، قرقاول، طرلان و بالابان می باشد.
منطقه توریستی زنوز و سد زنوز

منطقه توریستی زنوز و سد زنوز:

در یک منطقه کوهستانی خوش اب و هوا و سرسبز، منطقه ای توریستی به وجود امده که با چشمه های متعددش و درختان پرشمار، تبدیل به منطقه ای رویایی شده است. امکان ماهیگیری بر روی سد زنوز و دشت وسیع پر از سبزه این منطقه از ویژگی های منحصر به فرد روستا به شمار می رود.

 

ابشار عیش اباد

ابشار عیش اباد:

ابشار عیش اباد که در روستایی به همین نام واقع شده، از دل سنگ های کوه می جوشد و با درختانی که در مجاورتش رشد کرده اند محیطی دلنشین را به وجود اورده است.

 

چشمه اب گرم صوفیان

چشمه اب گرم صوفیان:

یک چشمه متفاوت در شهرستان مرند با اب گازداری که دارد تبدیل به یک حوضچه طبیعی گردیده، که در یکی از مناطق سرد ایران، ابی گرم با دمای 16 درجه سانی گراد به بازدید کنندگانش هدیه می دهد و با کوه های صورتی و مرجانی رنگی که دارد نما و جلوه ای خاصی به خود گرفته است.

 

پیست اسکی پیام

پیست اسکی پیام:

یک جاذبه هیجان انگیز به نام اسکی در برف فراوان تبدیل به جاذبه ای منحصر به فرد برای شهرستان مرند گردیده، پیست اسکی ” پیام” که در ارتفاعات کوه ” میشو” واقع شده، محلی برای تفریح مهیج و پر طرفدار اسکی در این منطقه شده است. همچنین وجود چشمه های فراوان، این منطقه را در فصل تابستان به منطقه ای خوش اب و هوا و تفریحی تبدیل کرده است.
منطقه یکانات

منطقه یکانات:

این منطقه که محلی برای زندگی حیوانات کم یاب و در حال انقراض به شمار می رود ازگونه های ارزشمندی حفاظت می کند، و مدتی است که شکار هم در این منطقه ممنوع شده است. شما می توانید حیواناتی از قبیل: گرگ، پلنگ، قوچ و بز سیاه گوش را در این منطقه مشاهده کنید.

روستای و غار دو گیجان
1683362718 181 جاهای دیدنی مرند با عکس و آدرس

چشم انداز روستای دوگیجان در تابستان

برای علاقه مندان به طبیعت گردی روستا و غار دوگیجان یکی از بهترین جاهای دیدنی مرند است. این روستای ییلاقی با چشم اندازی زیبا و سرسبز چه در بهار و چه در تابستان بسیار زیبا است. این روستا یکی از مرتفع ترین روستاهای مرند است که کوهنوردان بسیاری را به سوی خود جلب می کند. اما بدون شک یکی از جذاب ترین جاهای دیدنی این روستا غار دوگیجان است.
دو مسیر مختلف شما را از روستا به غار دوگیجان می رساند. یکی از این مسیرها از میان کوه ها و تخته سنگ ها با چشم اندازی بکر عبور می کند. به یاد داشته باشید که هر دو مسیر به صورت سرازیری است. غار دوگیجان غاری با دهانه ای باریک است و هر چه در آن جلو می روید بر شدت تاریکی افزوده می شود. این غار یکی از زیستگاه های مناسب خفاشان است. بنابراین از دیدن این موجودات مرموز تعجب نکنید!

آبشار آسیاب خرابه جلفا آذربایجان شرقی
ادامه مطلب

 

 

صنایع دستی و سوغات مرند:
مردم هنرمند مخصوصا زنان شهرستان مرند با هنر خود این شهرستان را به یکی از مراکز مهم قالی بافی در سراسر ایران تبدیل کرده اند. علاوه بر این هنر گرانبها، صنایع دستی دیگری از جمله: سبدبافی، فانوسکابافی، سفالگری و سرامیک سازی نیز در این شهرستان رواج دارد و از سوغاتی های با ارزش مرند به شمار می روند. همچنین از خوراکی های خوشمزه و متفاوت شهرستان مرند که شامل: لواشک، زغال اخته و قیسی که از زردالو های اعلای این شهر تهیه می شود، نمی توان سخنی به میان نیاورد.
سخن پایانی: شهرستان مرند در کنار تمام جاذبه هایش و غذاهای محلی خوشمزه ای که دارد، تبدیل به یکی از شهر های گردشگری ایران مخصوصا در فصل بهار و زمستان شده است. پس شما نیز به این شهر دیدنی قدم بگذارید و این جاذبه ها را ازنزدیک ببینید و خاطراتی خوش را رقم بزنید.

 

1.5/5 - (2 امتیاز)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر