لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> جهانگردی >> برترین نقاط گردشگری در شهر ونیز (پارت اول)
برترین نقاط گردشگری در شهر ونیز (پارت اول)

برترین نقاط گردشگری در شهر ونیز (پارت اول)

با وجود شهری مانند ونیز، که پر از جاذبه های گردشگری بسیار جذاب و متنوع است ، دانستن این که از کدام قسمت آن باید شروع کنیم کمی مشکل است. شاید بهترین راه ، گم شدن در میان کوچه های آن برای چند ساعت و گشت و گذار در خیابان ها و مسیر های آبی و کانال های آن و پیدا کردن نقاط کم تر شناخته شده ی آن باشد. در هر گوشه ی شهر نقاطی را خواهید دید ، که باید با یک عکس به یادگار سپرده شوند ! مهم نیست که این سیاحت بدون برنامه شما را به کجا می برد، چرا که پیدا کردن راه و بازگشت به ” پیاتزا سن مارکو ، Piazza San Marco ” و کانال بزرگ اصلی بسیار آسان است. بیشتر نقاطی را که لازم است از آن ها بازدید کنید هم در اطراف همین دو نقطه ی شهر قرار دارند.

ونیز به شش منطقه ی ” سستیری ، sestieri ” تقسیم شده است و هرکدام شخصیت، شکل، اتمسفر و فرهنگ مخصوص خود را دارا هستند . ” سن مارکو ” منطقه ی مرکز آن می باشد ، که از سه طرف توسط کانال بزرگ محاصره شده است . سوی دیگر پل ” ریالتو ، Rialto ” منطقه ی هنرمندان ” سن پولو ، San Polo ” قرار دارد و در جنوب کانال بزرگ ناحیه ی خاص و با شکوه ” دورسودورو ، Dorsoduro ” با تمام موزه های فاخر هنری و میدان های مجللش قرار گرفته است . در دیگر گوشه های شهر ” سانتا کروچه ، Santa Croce ” ، ” کاستلو ، Castello ” و ” کانارجیو ، Cannaregio ” مستقر شده اند ، که نخستین خانه ی ” گتو ، Ghetto ” هم به شمار می روند . قرا تر از شش ناحیه ی ” سستیری ” در شهر ، سوار یک ” ویپورتو ، Vaporetto ” شوید و از جزیره های ” لیدو ، Lido ” ، ” مورانو ، Murano ” ، ” بورانو ، Burano ” و ” تورچلو ، Torcello ” دیدن کنید . جزیره ی پنجمی با نام ” سن جورجیو ماجیوره ، San Giorgio Maggiore ” هم وجود دارد ، که به دلیل داشتن مناظر بسیاری خیره کننده ای از ” سن مارکو ” و شهر ونیز از بالای برج کلیسای درون خود ، ارزش بازدید را دارد . حال قبل از سفر به این شهر و رزرو هتل در آن به خواندن ادامه ی مطلب ادامه دهید و با 16 مورد از این نقاط زیبا آشنا شوید.
1 – کلیسای جامع ” سنت مارک ، St. Mark ” .
بدون شک یکی از شناخته شده ترین کلیسا های ونیز و جهان می باشد و در ابتدا کلیسای شخصی ” دوج ، Doge ” بوده است و با گنجینه هایی ، که از روم باستان و توسط ” ونتیان ، Venetian ” و بعد از سقوط قسطنطنیه به تاراج گرفته شده اند ، تزئین شده است . تصویر های موزائیک های طلا گرفته شده ی بالای درب ورودی فقط اشاره ای به گنجینه ی هنری داخل مجموعه دارد ، که در آن موزائیک های طلایی بیش از 4240 متر مربع از طاق ها و دیوار ها را پوشانده اند ! این طرح ها ، اتمسفر داخلی این کلیسا را به یک محیط کاملاً رومی تبدیل کرده اند ، اما شما می توانید گنج هایی از دیگر عصر های تاریخ هم در آن بیابید . آوازه ی موزائیک های طراحی شده توسط ” تیتیان ، Titian ” و ” تینتورتو ، Tintoretto ” را در سراسر شهر خواهید شنید ! ساخت محراب طلایی شگفت انگیز این کلیسا یا همان ، ” پالا د اورو ، Pala d’Oro ” از اوایل قرن دوازدهم و توسط هنرمندان برتر آن زمان آغاز شده است و یکی از برترین های نوع خود در اروپا به شمار می رود و قرن ها بعد ، با بیش از دو هزار سنگ گران قیمت تزئین شده است ! اگر توانستید از خیره شدن به این همه زیبایی در سقف و گنبد ها و محراب های کلیسا جلوگیری کنید ، نگاهی به شاهکار های مرمرین زیر خود بیاندازید و کمی وقت بگذارید و از دیگر اشیاء با ارزش طلایی دوران بازدید کنید .
2 – میدان ” سنت مارک ، St. Mark ” .
St. Mark's Square
چشم انداز وسیع بزرگ ترین میدان ونیز و معماری شگفت انگیز هر کدام از سه سمت آن ، پیوستگی خارق العاده ای به دست آورده است . به غیر از این ویژگی منحصر به فرد ، مردم میدان ” سنت مارک ” را به عنوان اتاق نشیمنی برای خود و مکانی برای جمع شدن با دوستان ، گشت و گذار ، نوشیدن چند لیوان قهوه ، گپ و گفت با مردم محل و آشنایی با دوستان جدید و راهنمایان تور و مسیری برای رسیدن به مدرسه و کار خود ، دوست دارند . سه سوی آن از طاق های پیوسته و متعدد تشکیل شده است ، که در زیر خود فروشگاه ها و کافی شاپ های مدرن و لوکس را جای داده اند . انتهای آزاد آن را هم موزائیک ها ، سنگ های قیمتی و تزئینات نفیس دیگر تشکیل داده اند . در بالای آن هم برج کلیسا قد علم کرده است . برای تجربه ی بازدید از تمام مناظر این میدان پر هیاهو ، می توانید به بالای ” توره دل اورولوگیو ، Torre dell’Orologio ” بروید و از زبانه های زنگ ناقوس بزرگ هم دیدن کنید .
3 – ” پالاتزو دوکاله ، Palazzo Ducale ” و ” پل حسرت ها ، Bridge of Sighs ” .
Palazzo Ducale (Doge's Palace) and Bridge of Sighs

در زمان های گذشته و وقتی که بازدید کنندگان و مسافران مختلف پا به ساحل ونیز می گذاشته اند ، نمی توانستند وجد خود را از شگفتی ها و زیبایی های معماری آن پنهان کنند . اگر که حاکم وقت به آن ها اجازه ی ورود را صادر می کرد ، این وجد و تحسین با بازدید از ” پورتا دلا کارتا ، Porta della Carta ” ، که شاهکاری از هنر سبک گوتیک به حساب می آید ، بالا رفتن از ” اسکالا دی گیگانتی ، Scala dei Giganti ” ، ” اسکالا د اورو ، Scala d’Oro ” طلا گرفته شده و زیبا ترین تالار کل قصر یا همان ” سالا دل کولگیو ، Sala del Collegio ” ، دو برابر می شده است !

حتی گردشگران قرن بیست و یکمی ، که ممکن است علاقه ی خاصی هم به تزئینات باستانی نداشته باشند ، محو دکوراسیون مجلل و بسیار با شکوه آن می شوند ! شما در این قصر آثاری از بهترین هنرمندان دوره ی ” ونتیان ، Venetian ” مانند ، ” تینتورتو ” که طرح ” پارادایس ، Paradise ” او بزرگ ترین نقاشی رنگ روغن جهان می باشد ، را نیز خواهید یافت . یکی از آیتم های تور های خصوصی ، گذر از ” پل حسرت ها ” و بازدید از سلول های تاریک ” پریگیونی ، Prigioni ” می باشد . ” پریگیونی ” همان زندانی است ، که ” کازانوا ، Casanova ” فرار مشهور خود را در آن به انجام می رساند . شما بعد از تهیه ی بلیط و ورود به محوطه ی قصر با یک راهنمای محلی هم گروه خواهید شد . این راهنما شما را در تمام نقاط اصلی قصر و اتاق های خیره کننده می برد و با تاریخچه و آثار هنری وقت آشنا می سازد و سپس از ” پل حسرت ها ” می گذراند و شما را به داخل زندان مشهور آن راهنمایی می کند .
4 – ” کانال بزرگ ، Canale Grande ” .
Canale Grande (Grand Canal)
” کانال بزرگ ” در میان قلب شهر ونیز و به شکل یک شیب S معکوس قرار دارد و بلوار اصلی شهر به حساب می آید . ” پیاتزا سن مارکو ” ، پل ” ریالتو ” ، ایستگاه های قطار و پل ارتباطی با بخش اصلی کشور ایتالیا ، همه و همه در همین بلوار واقع شده اند . فقط 4 پل در طول 3.8 کیلومتری آن کشیده شده اند ، اما واگن های آبی خاصی با نام ” تراگتی ، Traghetti ” مسافران را در چند نقطه ی مختلف پل جا به جا می کند . ” کانال بزرگ ” بلوار مورد علاقه ی طبقه ی اشرافی ونیز برای زندگی به شمار می رفته است . قصر های مختلفی از خاندان های سلطنتی رو به سمت این کانال ساخته شده اند ، که همگی دکوراسیون ها و طراحی های بیرونی گوتیک و اوایل رنسانسی خود را ، به رخ مردم گذرنده می کشیده اند . این کاخ های عظیم و نما های خارجی متحیر کننده ی خود ، هم چنان پا بر جا هستند و یک تور ” ویپورتو ” در میان مسیر کانال برای بازدید از آن ها بسیار مناسب می باشد . بدون شک قایق سواری با ” گوندولا ، Gondola ” ها در شب یکی از رمانتیک ترین کار هایی است ، که شما می توانید در شهر ونیز انجام دهید .
5 – ” پل ریالتو ، Ponte Di Rialto ” و ” سن پالو ، San Polo ” .
Ponte di Rialto (Rialto Bridge) and San Polo

اولین پل ساخته شده بر روی ” کانال بزرگ ” می باشد و نشانگر اولین تمدنی است ، که در آن خانه گزیدند . این گروه از مردم ” ریووس آلتوس ، Rivus Altus ” نام داشتند . این طاق سنگی در سال 1588 میلادی و پس از فرو ریختن پل چوبی 150 سالی قبلی ساخته شده است ، دو خیابان پر ازدحام و دو ردیف مغازه را بر روی خود جای داده است و یکی از مهم ترین نقاط عبور از ” کانال بزرگ ” می باشد . این پل یکی از نقاط محبوب عکس برداری برای گردشگران نیز به حساب می آید و برای تماشای کشتی هایی که در تمام طول شبانه روز از زیر آن عبور می کنند بسیار مناسب است . در نزدیکی انتهای سمت ” سن مارکو ” پل ، کلیسای ” سن بارتولومئو ، San Bartolomeo ” قرار دارد ، که متعلق به بازرگانان آلمانی بوده است ، که در سازمان ” تبادل کالای آلمان ، Fondaco dei Tedeschi ” و در کنار کانال کار می کرده اند . بر سر در این کلیسا ، اثر هنری شگفت انگیزی از ” پالمای جوان تر ، Palma The Younger ” با نام ” شهادت سنت بارتولومئو ، The Martyrdom of St. Bartholomew ” قرار دارد .

در سوی دیگر پل ” ریالتو ” بازار همیشه شلوغ غذا قرار دارد ، جایی که ونیزی ها و سر آشپز ها غذا های دریایی و محصولات طبیعی لازم خود را خریداری می کنند . ورای بازار و در خیابان باریک ” سن پالو ” ، فروشگاه های محصولات هنری و استودیو های ماسک سازی قرار دارند . این ناحیه از شهر ، بهترین نقطه برای خرید می باشد . در این خیابان رستوران هایی را هم پیدا خواهید کرد ، که بسیار کم ازدحام تر از رستوران های نزدیک به ” سن مارکو ” هستند .
6 – ” اسکولا گرانده دی سن روکو ، Scuola Grande di San Rocco ” .
Scuola Grande di San Rocco
این ساختمان تحسین بر انگیز مرمرین در میان سال های 1515 و 1560 میلادی ساخته شد ، تا خانه ی جامعه ی پر تعدادی از مریدان ” سن روکو ” باشد . پس از مدت کوتاهی از به پایان رسیدن ساخت این بنا ، هنرمند مشهور قرن شانزدهمی ونیزی ، ” تینتورلو ” ، برنده ی مسابقه ی نقاشی کردن پنل میانی سقف سالن ” سالا دل آلبرگو ، Sala Dell ’ Albero ” با وارد شدن به ساختمان و قرار دادن اثر خود در جایگاه مناسبش و قبل از داوری شد . او بعد ها دیوار ها و دیگر سقف ها را با نقاشی های خود کامل کرد ، که شاهکار های او نیز به شمار می روند . قدیمی ترین آثار سالن ” سالا دل آلبرگو ” به سال های 1564 و 1576 باز می گردند و شامل ” شکوه سنت روخ ، The Glorification of St. Roch ” ، ” مسیح قبل از پیلاته ، Christ before Pilate ” ، ” اکه هومو ، the Ecce Homo ” و برترین میان آن ها یعنی ” مصلوب شدن ، The Crucifixion ” می شود . دیگر نقاشی هایی که در دیگر هال ها موجود می باشند ، تصاویری از عهدنامه ی جدید را جلوه می کند و در میان سال های 1575 و 1581 کشیده شده اند . نورپردازی سالن ها مناسب نیست و خود نقاشی ها نیز تیره و تاریک هستند ، اما شما هم چنان می توانید از نو آوری های ” تینتورتو ” در استفاده از نور و رنگ لذت ببرید . شما هم چنین می توانید به آسانی و با استفاده از آیینه های موجود در سالن از سقف دیدن کنید . از دیگر آثار ” تیتورینو ” می توان به کار های او در صدر کلیسای مجاور ” سن روکو ” اشاره کرد .
7 – ” کا د اورو ، Ca’ d’Oro ” .
Ca' d'Oro
این قصر مرمرین توسط ” بارتولومئو بون ، Bartolomeo Bon ” ساخته شده است و ظریف کاری های آن ها بسیار خیره کننده و ماهرانه کار شده اند . فقط می توان تصور کرد که در اوایل زمان ساخت آن ، که طلا کاری ها و نقاشی های اصیل آن هم چنان باقی بوده اند چقدر شگفت انگیز به نظر می رسیده است ! در کنار ” پورتا دلا کارتا ، Porta della Carta ” در ” پالاتزو دوکاله ، Palazzo Ducale ” ، که یکی دیگر از کار های ” بارتولومئو بون ” می باشد ، این بنا نمونه ی بی نقصی از طراحی معماری گوتیک ونیزی به شمار می رود . از آن جایی که این ” پالاتزو ” هم اکنون تبدیل به یک موزه ی هنر شده است و به محلی برای نگهداری آثار آن و تاریخچه ای ماندگار از فرهنگ زندگی ثروتمندان ونیزی در قرن های 15 و 16 میلادی می باشد ، شما می توانید از درون آن هم دیدن کنید . کلکسیونر خبره ای که این قصر را نجات داد ” بارون جیورجیو فرانچتی ، Baron Giorgio Franchetti ” نام دارد . او هم چنین مجموعه ی آثار هنری خود را که شامل کار هایی از هنرمندانی مانند ؛ ” تیتیان ، Titian ” ، ” مانتگنا ، Mantegna ” ، ” ون دایک ، Van Dyck ” ، ” تولیو لومباردو ، Tullio Lombardo ” و ” برنینی ، Bernini ” می شود را در سال 1922 میلادی به این محل بخشید .
8 – ” مورانو ، Murano ” و ” بورانو ، Burano ” .
Murano and Burano

سفر به ونیز بدون سوار شدن بر یک ” ویپورتو ” و گذشتن از تالاب ” مورانو ” برای بازدید از کارگاه های شیشه کاری افسانه ای این شهر ، کامل نمی شود . بر اساس ادعای تاریخ نگاران ، در قرن 13 ام کارگر ها به این بخش آورده می شدند تا خطر رسیدن آتش سوزی کوره ها به مرکز شلوغ و پر تراکم شهر دور کنند . یکی دیگر از دلایل احتمالی ، جلوگیری از فاش شدن اسرار فن شیشه کاری بوده است . این هنر در آن زمان تحت انحصار ونیز بوده و این مسئله برای ونیزی ها بسیار مهم بوده است . مجلس دهه ی سال 1354 میلادی این شهر این حکم این قانون را تصویب کرد : ” اگر یکی از شیشه گران به یک کشور دیگر مهاجرت کند و با بردن توانایی های خود به بیرون باعث ضعف جمهوری شود ، به او دستور بازگشت صادر خواهد شد . اگر که او از بازگشت امتنا کند ، نزدیک ترین فامیل او به زندان انداخته خواهد شد تا حس خانواده دوستی او باعث برگشت او شود . اگر که او هم چنان حکم را نفی کرد ، طبق مراحل محرمانه ای او از میان برداشته خواهد شد . هر کجا که باشد . ”
همان طور که از متن بالا می توان حدس زد ، نظارت بر کار شیشه گران آن دوران ، زمانی که همگی در یک جزیره جمع شده اند ، برای حکومت راحت تر بوده است . امروزه کانال های کناری پر از کارگاه ها و اتاق های نمایش این آثار شیشه ای هستند . از کار های وارداتی ارزان قیمت تا شاهکار های خاص هنری را می توان در آن ها پیدا کرد . داخل قصر قرن هفدهمی ” گیوستینیان ، Giustinian ” موزه ی شیشه جای گرفته است ، که یکی از بزرگ ترین و مهم ترین کلکسیون های شیشه ی ونیزی را از زمان روم باستان تا قرن بیستم در خود دارد .
تنها بخش برجسته ی این ناحیه فقط این کار های شیشه ای نیست . کلیسای ” سانتی ماریا اِ دوناتو ، Santi Maria e Donato ” طرح های طراحی سازه ی ونیزی – رومی را با رنسانس در آمیخته است . دلیل آن هم مدت زمان زیاد ساخت آن می باشد ، که از قرن هفتم تا دوازدهم بوده است . به ستون های یونانی ساخته شده از مرمر ، کف موزائیکی قرن دوازدهمی با اشکال حیوانات مختلف و ” سنت دوناتو ، St. Donato ” در بالای محراب اول سمت چپ هم توجه ویژه ای داشته باشید . کامل شدن این نقاشی عظیم به سال 1310 باز می گردد و یکی از اولین نمونه های نقاشی ونیزی می باشد .
” سن پیترو مارتیره ، San Pietro Martire ” قرن چهاردهمی هم شماری از جذاب ترین نقاشی های ونیزی را در خود جای داده است . ” مدونای والا مقام به همراه سنت مارک و کنت آگوستوینو بارباریگو ، Madonna in Majesty with St. Mark and the Doge Agostino Barbarigo ” از کار های ” بلینی ، Bellini ” و ” پنداشت پاکدامن ، Assumption of the Virgin ” او در کنار ” سنت جیروم در صحرا ، St. Jerome in the Wilderness ” و ” سنت آگاتا در زندان ، St. Agatha in Prison ” از کار های ” پائولو ورونیس ، Paolo Veronese ” قرار دارد . ” بورانو ” در فاصله ای کوتاه و در کنار این جزیره قرار گرفته است و یک دهکده ی ماهیگیری با خانه های رنگارنگ می باشد و از نظر تاریخی برای ساخت توری شناخته شده است . ” مدرسه ی توری ، Scuola dei Merletti ” و موزه ی کوچک آن به شما کمک خواهند کرد که بتوانید توری های واقعی و اصل را از نمونه های وارداتی ارزان و بی کیفیتی که می توان در فروشگاه ها پیدا کرد تشخیص دهید .

10 دریاچه بسیار زیبای کشور فرانسه را بشناسید
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر