لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> آداب و رسوم >> جشنواره شکوفه های گیلاس در ژاپن
جشنواره شکوفه های گیلاس در ژاپن

جشنواره شکوفه های گیلاس در ژاپن

وقتی بهار چتر قشنگ خود را بر روی زمین می گستراند، شیفتگان بهار و زیبایی های آن با برگزاری مراسم و جشنواره های مختلف به استقبال آن می روند و بهار زیبا را آن گونه که شایسته ی آن است می ستایند. جشن استقبال از بهار در کشور ما به صورت نوروز و در کشورهایی مانند ژاپن با جشنواره ی شکوفه های گیلاس صورت می پذیرد. در واقع جشنواره در اصل یک رویداد است، رویدادی که توسط مردم یک کشور و با نمادهای خاصی برگزار می شود و معمولا ریشه های باستانی یا مذهبی دارد.

بیشتر جشنواره ها با تعطیلات محلی، ملی یا عید مشخص می شوند و انسجام ملی و سرگرمی مردم از مهم ترین جنبه های برپایی این جشنواره هاست. مردم در این جشنواره ها با آداب و رسوم ملی و سنتی خود بیشتر آشنا می شوند، از زیبایی های طبیعت لذت می برند و با خانواده ی خود به جشن و سرور می پردازند. بسیاری از این جشنواره ها که مانند نوروز همزمان با بهار و برای استقبال از آن برگزار می شوند، جشن هایی جذاب و نمادین بوده و طرفداران زیادی در سراسر جهان دارند.
جشنواره شکوفه های گیلاس در ژاپن
این جشنواره ها به مردم دنیا این فرصت را می دهند که با فرهنگ و آداب و رسوم یکدیگر آشنا شده و در کنار هم به تحسین بهار زیبا بپردازند. فصلی که رستاخیز طبیعت است و آمدن آن به ما نوید روزهای تازه و روشن را می دهد. هر چند عمر این فصل دلربای طبیعت مثل شکوفه های گیلاس زود گذر است، اما زیبایی ها و دلبری های آن پایانی ندارد. با ما همراه باشید تا با یکی از زیباترین فستیوال های بهاری به نام جشنواره ی شکوفه های گیلاس بیشتر آشنا شویم. ایران هتل آنلاین با رزرو هتل های ایران بهترین ها را برای شما در بهار 98 آرزو می کند.
جشنواره شکوفه های گیلاس در ژاپن
شکوفه های گیلاس
در ژاپن درختان گیلاس را ساکورا می نامند، ژاپنی ها شکوفه های درخت گیلاس را نیز ساکورا می نامند. ساکوراها هم به صورت خودرو و هم به صورت پرورشی وجود دارند. ساکوراهای زینتی یا پرورشی هر چند از نظر زیبایی گل کیفیت بالایی دارند اما شکوفه های آن ها معمولا تبدیل به گیلاس نمیشوند یا در صورت تبدیل شدن، کیفیت خوبی ندارند. عمر درختان ساکورا بسیار طولانی است و در فرهنگ ژاپنی جایگاه خاصی دارد. ژاپنی ها از گذشته های بسیار دور به شکوفه ی گیلاس و تماشای آن اهمیت خاصی می دادند و آن را گل سرسبد تمام گل ها می دانستند. شکوفه های گیلاس هنوز هم این جایگاه را در فرهنگ و شعر و ادبیات ژاپن حفظ کرده است و ساکورا گل ملی ژاپن محسوب می شود.
جشنواره شکوفه های گیلاس در ژاپن
ژاپنی ها برای تماشای شکوفه های زیبای گیلاس مراسم و آداب و رسوم مخصوصی دارند، که این آداب و رسوم در قالب جشنواره ی شکوفه های گیلاس برای بسیاری از مردم جهان شناخته شده است. این جشنواره از 29 اسفند تا 21 فروردین برگزار می شود و مورد توجه تماشاگران خارجی و محلی بسیار زیادی است. در تمام این مدت شکوفه های زیبا و خوش رنگ گیلاس با ملاحت دلپذیری جلوه گری می کنند و تماشاگران مشتاق را مجذوب خود می کنند. آن ها این رویداد بزرگ و بی نظیر را جشن می گیرند و آن را سمبل فرهنگ ژاپن قلمداد می کنند.
1684150326 720 جشنواره شکوفه های گیلاس در ژاپن
هانامی
هانامی یک سنت کهن ژاپنی است که در آن به استقبال بهار و تماشای شکوفه های گیلاس می روند و در پارک ها و در اطراف شهر و در زیر درختان گیلاس جشن هایی را برگزار می کنند، هانامی شباهت زیادی به یک پیک نیک شاد خانوادگی دارد. این طور که از شواهد بر می آید این سنت قدیمی در طول دوره ی نارا آغاز شد، زمانی که مردم هر سال با آغاز بهار به تحسین شکوفه های گیلاس می پرداختند. به مرور زمان این سنت پر رنگ تر شد به طوری که در دوره ی هان، مردم ژاپن به شدت مجذوب شکوفه های گیلاس بودند و هانامی مترادف با ساکورا یعنی شکوفه های گیلاس بود.
1684150327 604 جشنواره شکوفه های گیلاس در ژاپن
این سنت در ابتدا محدود به خاندان سلطنتی بود، اما بعدها توسط جامعه ی سامورایی و در دوره ی ادو در میان مردم عادی گسترش یافت، در آن زمان برای زنده نگه داشتن این سنت و تشویق مردم درختان گیلاس در بخش های زیادی از ژاپن کاشته شد و مردم این سنت را با خوردن غذاها و نوشیدنی های مخصوص در زیر درختان گیلاس جشن گرفتند. این جشنواره ی زیبا که شهرت جهانی دارد، الهام بخش هنرمندان و شاعران است، هانامی این رسم شگفت انگیز بهاری در لغت به معنای بازدید از گل ها و شکوفه های گیلاس است. این جشن قدیمی زمان لذت بردن از طبیعت خیال انگیز بهاری و گوش سپردن به نغمه های دل انگیز بهار است. زمانی که طبیعت سخاوتمندانه زیبایی های خود را به نمایش می گذارد و عطر روح بخش خود را در سراسر گیتی می گستراند.

پارک میمون جیگوکودانی ژاپن، جهنمی در قلب یک بهشت
ادامه مطلب

از آن جا که دوره ی دلبری های بهار کوتاه است، ژاپنی ها این دوره را قدر می دانند و با برپایی این جشنواره از تمام لحظه های آن لذت می برند. کوتاهی زمان شکوفه های گیلاس نمادی از گذر عمر و کوتاهی آن است و ژاپنی ها که ماهیت شکوفایی این درختان را همچون گذر ابر می دانستند در قرن هجده ام تحت تاثیر مکتب فلسفی کوکوکاگو kokugaku به احیای سنت های دیرین خود و زیباشناسی توجه بسیاری کردند، آن ها با این نگرش جنبه های زیبایی شناسانه و فرهنگی و اجتماعی را در هم آمیختند و با همنوا شدن با صدای طبیعت و تماشای جلوه های آن به تامل و تفکر پرداختند.
1684150327 180 جشنواره شکوفه های گیلاس در ژاپن
آن ها در این تاملات زمان شکوفه های گیلاس و زیبایی بدیع و بی ثبات آن ها را با مفهوم مرگ و زندگی گره زدند و مرگ را به عنوان بخش جدایی ناپذیر زندگی و سرنوشت پذیرفتند. به همین دلیل شکوفه های گیلاس برای ژاپنی ها به طور ذاتی نمادین هستند و در هنرهای ژاپنی مانند موسیقی، انیمه و فیلم تاثیر عمیق آن ها را به روشنی می بینیم.
1684150327 559 جشنواره شکوفه های گیلاس در ژاپن
نقش زیبای ساکورا حتی بر بسیاری از لوازم ژاپنی ها همچون کیمونوها، لوازم التحریرو ظروف غذا دیده می شود. شکوفه های گیلاس سمبل و نماد مردم ژاپن و منبع الهام بخش و بخشی از فرهنگ آن ها بوده است. امروزه این جشنواره ی زیبا نه تنها در ژاپن بلکه در کشورهای زیادی برگزار می شود. اما با این وجود تماشای شکوفه های گیلاس در ژاپن آرزوی عاشقان طبیعت است، کشوری که شکوفایی درختان گیلاس را برای اولین بار به عنوان یک رویداد بدیع و بی نظیر جشن گرفت و آن را به مردم جهان معرفی کرد.

۵ غذایی که باید حتما در اوزاکا میل کنید
ادامه مطلب
امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر