لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> چشمه خمده کجاست؟ عکس + آدرس
چشمه خمده

چشمه خمده کجاست؟ عکس + آدرس

اگر فکر می‌کنید همه کسانی که آخر هفته‌ها از تهران بیرون می‌زنند به شهرهای شمالی ایران می‌روند سخت در اشتباهید. در اطراف پایتخت آن‌قدر جاذبه طبیعی و گردشگری وجود دارد که بسیاری از مردم با یکبار رفتن به چنین جاهایی آن را به پاتوق تعطیلات کوتاه مدت خود تبدیل کرده‌اند. جایی مثل چشمه خمده در فیروزکوه، روز شما را به بهترین شکل ممکن می‌سازد.

از طبیعت ناب گرفته تا هوای کوهستانی مطبوع و چشمه آب معدنی شفابخش روستای چشمه خمده فیروزکوه جوری سرگرمتان می‌کند که فکر شمال رفتن‌های تکراری هر هفته از سرتان بیافتد. اینجا برای عاشقان طبیعت مثل تکه‌ای از پازل بهشت است که دل کندن از آن سخت است. بند کفشتان را محکم کنید و کوله را بردارید که قرار است هم نفسی تازه کنیم هم تنی به آب بزنیم.

روستای خمده کجاست؟

روستای خمده کجاست؟

روستای خمده یک از روستاهای خوش آب و هوا و کوهستانی استان تهران است که در بخش مرکزی شهرستان فیروزکوه واقع شده است. این روستا در منطقه زیبای حبله رود یا نمرود، دهستان شهرآباد قرار دارد. روستای زیبای خمده در ۲۰ کیلومتری فیروزکوه در منطقه‌ای بکر و آباد واقع شده است.

مسیر دسترسی به روستای خمده

مسیر دسترسی به روستای خمده

برای داشتن روزی بی‌نظیر و شاد در روستای خمده باید به شهرستان فیروزکوه بروید. این روستا در فاصله ۱۲۰ کیلومتری شهر تهران قرار دارد که حدود ۲ ساعت رانندگی را پیشرو دارید.

مسیر پر پیچ‌وخم و زیبایی پیش رویتان است که لذت سفرتان را در همین ابتدای راه بیشتر می‌کند. در ادامه مسیر، بر روی رودخانه‌ حبله‌رود، پلی قدیمی با ۹ دهانه با قوس گهواره‌ای معروف به پل رضاشاهی می‌بینید که در سال ۱۳۰۶ خورشیدی ساخته شده و متعلق به دوران رضاشاه پهلوی است. در مسیرتان برای رفتن به این روستا با مسیر راه‌آهن تهران مازندران روبرو می‌شوید و ایستگاه فیروزکوه یکی از راه‌های رسیدنتان به روستای خمده است. قطار در ایستگاه خمده مسافران این مسیر را پیاده می‌کند و ادامه راه را باید پیاده طی کنید.

اگر از تهران راهی چشمه زیبای خمده هستید باید ابتدا وارد جاده دماوند شوید؛ از پردیس و بومهن بگذرید و در فاصله ۱۰ کیلومتری جادة فیروزکوه، تابلو زرین دشت را که دیدید وارد این جاده شوید. فاصله ۱۰ کیلومتر را به سمت جنوب حرکت کنید تا به یک فرعی خاکی برسید که تابلو روستای خمده در کنار آن شما را راهنمایی می‌کند.

معرفی روستای خمده

معرفی روستای خمده

روستای خمده علاوه بر دارا بودن جاذبه طبیعی، به دلیل قدمت آن، مکانی تاریخی نیز به شمار می‌رود. آثار باقیمانده از دوران دور نشان از قدمتی بیش از ۱۰۰۰ سال در این روستا می‌دهد. چشمه‌ای که در این روستا است و به چشمه خمده معروف شده قطعاً قدمتی خیلی بیشتر از خود روستا دارد. دلیل حضور بشر و ایجاد روستا در بسیاری از مکان‌ها آب بوده تا آبادی را پدید آوردند. در نزدیکی چشمه زیبای خمده بر روی دیوارهای سنگی آثاری وجود دارد که گواه قدمت این روستا است.

این چشمه در طی چندین سال جز اموال سپاه به‌حساب می‌آمد و با تلاش و پیگیری اهالی به مردم و روستا برگشت و از آن به بعد در تلاش برای بهبود وضعیت و آباد کردن این جاذبه زیبا هستند. اهالی روستای خمده به گویش شیرین مازندرانی سخن می‌گویند. شنیدن صحبت‌های مردم، شما را به یاد اهالی خطه خونگرم شمال ایران می‌اندازد. همین گویش زیبای آن‌ها سبب شده تا این منطقه را به مازندرانی‌ترین منطقه استان تهران بشناسند.

چشمه هفت رنگ مجن شاهرود
ادامه مطلب

چشمه خمده کجاست؟

چشمه آب معدنی خمده در روستایی به همین نام است که تفریحگاهی یکی روزه برای بسیاری از تهرانی‌ها، به ویژه منطقه شرق تهران به دلیل نزدیک بودن، به حساب می‌آید. این چشمه با طبیعت خاص و آب و هوای مطبوع در ۲۰ کیلومتری فیروزکوه، دهستان شهرآباد، روستای خمده قرار گرفته است.

امکانات مورد نیاز برای سفر به روستای خمده

چادر زدن در طبیعت روستا خمده

در اینجا خبری از امکانات به‌روز و بسیار مدرن نیست؛ ولی امکانات ابتدایی در دسترستان است. از آنجایی که امکانات زیادی برای سفر  در اینجا نیست بهتر است قبل از راهی شدن به فکر تجهیزات باشید. از امکانات موجود در اینجا می‌توان به سرویس بهداشتی، بوفه، رستوران و بخش انتظامات اشاره کرد.

ابزار و تجهیزات سفر یک روزه مثل چادر مسافرتی، وسایل پخت غذا، حوله، لباس مناسب، عینک آفتابی، ضد آفتاب و داروهای مصرفی را به همراه داشته باشید. اگر به ماهیگیری علاقه‌مند هستید، وسایل این تفریح لذت‌بخش را به همراه بیاورید و اگر اهل کمپینگ و شب مانی در دامن طبیعت هستید حتماً از وسایل مورد نیاز مثل کیسه‌خواب، چادر کمپ و چراغ‌قوه به همراه بیاورید که با توجه به نبود فروشگاه تهیه آن‌ها در روستای خمده برایتان ممکن نخواهد بود.

بهترین زمان سفر به روستای خمده

khomedeh fountain 10

فیروزکوه‌ از مناطق کوهستانی و خوش آب و هوای استان تهران است. این شهرستان با جاذبه های دیدنی و خواستنی‌اش هر ساله میزبان گردشگرانی از هر گوشه و کنار است. معمولاً مناطق کوهستانی در نیمه دوم سال هوای سردتری نسبت به دیگر مکان‌ها دارند که روستای خمده نیز از این قاعده مستثنی نیست. در اینجا می‌شود پاییز و زمستان رؤیایی را شاهد بود که مناظر آن خوراک عکاسی و ثبت در دوربین است، اما اگر به‌قصد آبتنی در چشمه می‌روید یا افراد خردسالی به همراه دارید، این دو فصل زیاد پیشنهاد نمی‌شوند.

برعکس نیمه دوم سال؛ در بهار و تابستان اینجا تعداد زیادی از گردشگران را می‌بینید که به‌قصد تفریح در طبیعت و لذت‌بردن از هوای مطبوع و کوهستانی به اینجا پناه آورده‌اند تا سفری کوتاه اما به‌یادماندنی بسازند. زور گرمای تابستان به اینجا نمی‌رسد و اگر آبتنی در استخر را چاشنی تفریحتان کنید کیفتان حسابی کوک می‌شود. با این وجود بهار سبز و پرگل و تابستان خنک اینجا بهترین زمان سفر به چشمه خمده را تعیین می‌کنند.

پوشش گیاهی و جانوری روستای خمده

پوشش گیاهی روستای خمده

یکی از ویژگی‌های بارز این منطقه که شما را به سمت خود می‌کشاند پوشش کم نظیر طبیعت و حیات وحش آن است. باغ‌های میوه متنوع که با وجود هوای مطبوع اینجا برکت و فراوانی به همراه دارد؛ ثمری چون سیب، آلو، زردآلو، قیسی، گوجه سبز، گلابی و هلو به ارمغان می‌آورد. رونق کشاورزی و باغداری اینجا مدیون رودخانه حبله رود است که با عبور از روستا و شمال شرق تهران به استان سمنان وارد می‌شود و در طول مسیر خود برکات بسیاری برای مردم به همراه می‌آورد. بوته‌های زرشک در هر گوشه از طبیعت روستای چشمه آب معدنی خمده جلوه‌ای باشکوه با اینجا  داده است.

با وجود طبیعت زیبا و بکر اینجا اگر پرندگان و حیواناتی را دل روستا ببینید چندان جای تعجبی ندارد. بهتر است هرگاه با جانوران که به حیات وحش اینجا پناه آورده‌اند برخورد کردید به آن‌ها نزدیک نشوید تا احساس خطر نکنند و آسیبی نبینند. طبیعت کوهستانی روستای خمده حیوانات مختلفی مثل: جوجه‌تیغی، روباه، گرگ و خرگوش در دامن خود پرورش می‌دهد. اگر به پرنده‌ها علاقه‌مند هستید بهتر است سرتان را به سمت آسمان بلند کنید. علاوه بر پرندگان کوچک اگر خوش‌شانس باشید شاید بتوانید پرندگان شکاری چون شاهین یا عقاب را هم ببینید.

معروف ترین چشمه های آبگرم جهان
ادامه مطلب

جاهای دیدنی اطراف روستای خمده

استخر آب معدنی روستای خمده

استخر آب معدنی روستای خمده

چشمه جاری خمده فیروزکوه که اصلی‌ترین جاذبه این روستاست به آب معدنی گوار و استخر شفا بخشی که (خموبه یا بی خامبو) نام دارد معروف است. آب زلال این استخر که خاصیت درمانی هم دارد از چشمه‌ای که در کنار آن قرار دارد تأمین می‌شود.

در ساخت استخر از هیچ‌گونه مواد و مصالح غیر طبیعی استفاده نشده است و همه مصالح ، طبیعی و بومی هستند. دورتادور استخر را دیوارهای بلندی کشیده‌اند که بانوان و آقایان با آسودگی به آبتنی در آن بپردازند. گفته می‌شود که آب این چشمه برای درمان دردهای مفصلی، استخوانی و بیماری‌های پوستی مناسب است؛ هر چند حتماً که نباید دلیل چون بیماری برای آبتنی داشت و حالا که تا اینجا آمده‌اید بهتر است تنی به آب بزنید و سرحال شوید.

حواستان باشد آب این چشمه معدنی که در آن شنا می‌کنید قابل شرب نیست. مدت زمان استفاده از سانس‌های استخر ۹۰ دقیقه است. آب این چشمه خنک است حتی در فصل‌های گرم سال و بهتر است بی‌هوا به آب نزنید. برای ورود به استخر چشمه باید هزینه تعیین شده را پرداخت کنید.

رودخانه حبله رود

رودخانه حبله رود

هیچ چیز مثل کمپینگ و استراحت در دل طبیعت زیبا حال آدم را جا نمی‌آورد. خوردن ساده‌ترین غذاها هم در اینجا لذت بخش است و نیاز به تجملات و خسته کردن خودتان ندارید. زیر سقف آبی آسمان دراز بکشید و با استراحت در کنار رودخانه جاری و زلال حبله رود و شنیدن نوای بی‌نظیر موسیقی آن به خلسه‌ای عمیق فرو روید تا ذهنتان از هر چه فکر باطل است خارج شود. اصلاً اینجا آمده‌اید تا حالتان خوش شود و چه کاری بهتر از برپایی پیک‌نیک با دوستان در کنار رودخانه و لمس خنکای آب بروی پاهایتان.

بازدید از آثار تاریخی

غار بورنیک

در آغاز کلام در مورد قدمت و تاریخ این روستا صحبت کردیم. در روستای چشمه آب معدنی خمده آثاری می‌بینید که حس غرور زندگی در سرزمینی با چنین تاریخ و تمدنی وجودتان را فرا می‌گیرد. دیوار نوشته‌های قسمت شرقی روستا نشان از زندگی بشر در دورانی بیش از هزار سال را به ما می‌دهد.

بین روستای خمده و روستای هرانده به غار جالب و عجیب مواجه می‌شوید به نام (بورنیک). غاری که طبقات و مسیرهای پیچ در پیچش آن را متفاوت کرده است.  این غار به‌خاطر سنگ‌ها و ساختارهای قندیلی و کلم شکل زیبایش، در کشور ایران کم‌نظیر است. با گذشت سال‌ها از کشف آن، هنوز قسمت‌های از آن برای غارنوردان و باستان‌شناسان ناشناخته مانده است. اگر قصد ورود و غارنوردی دارید حتماً از یک راهنما کمک بخواهید.

تنگ واشی

تنگ واشی

تنگ واشی از محبوب‌ترین و معروف‌ترین جاذبه های گردشگری در اطراف چشمه آب معدنی خمده است که گردشگران بسیاری از راه‌های دور و نزدیک برای لذت بردن از طبیعت آن راهی این مکان می‌شوند. تنگ واشی در 30 کیلومتری روستای خمده قرار دارد که با برنامه‌ریزی می‌توانید به این منطقه نیز سری بزنید.

روستای زرین دشت

یکی از روستاهای نزدیک به خمده که طبیعت مشابهی دارد روستای زرین دشت است. زرین دشت با تنوع باغ‌های میوه و هوای پاکش، لذت گردش در عصری خنک و زیبا را به شما می‌دهد که  نباید از آن غافل شد. چشمه‌ آب معدنی خمده در نزدیکی این روستا قرار گرفته‌ است.

روستای آتشان

در نزدیکی زرین  دشت و خمده روستایی دیگر در همسایگی‌ آن‌ها دیده می‌شود که به آتشان معروف است. جالب است بدانید این روستا نیز دل خود چشمه آب معدنی چون خمده دارد. چشمه آب معدنی روستای آتشان دریاک نام دارد که با خواصی مشابه به چشمه خمده شهرت دارد. بازدید از این روستا و گشت‌وگذار در طبیعت زیبای آن برایتان خالی‌ازلطف نخواهد بود.

چشمه دمکش چابکسر
ادامه مطلب

تفریحات سفر به روستای خمده فیروزکوه

مسیر جاده دسترسی به روستا خمده

آب درمانی در چشمه خمده فیروزکوه

دلیلی که خیلی‌ها به خاطر آن به چشمه خمده می‌آیند؛ خاصیت آب درمانی چشمه آب معدنی است. گفته می‌شود که با انجام حرکات خاص ورزشی امکان آب درمانی برای بیماری‌های مفصلی و استخوانی و کمک به بهبود آن‌ها وجود دارد. املاح موجود در این آب نیز خاصیت‌هایی دارد که برخی پزشکان طب سنتی به بیمارانشان پیشنهاد می‌کنند.

ماهیگیری

اگر آدم باحوصله و صبوری باشید احتمالاً به تفریحی مثل ماهیگیری علاقه‌مند هستید و با وسایل ماهیگیری‌تان به اینجا می‌آیید. البته وقتی از ماهیگیری می‌گوییم منظورمان ماهیگیری از آب چشمه نیست، برای ماهیگیری باید به کنار رودخانه حبله رود بروید. اگر موفق به صید ماهی شدید که خوش ‌به ‌حالتان، ناهار خوش‌مزه از ماهی کبابی بر سفرتان خودنمایی می‌کند.

شنا و آب تنی

شنا و آب تنی در چشمه خمده

استخر سنگی و زیبای چشمه  آب معدنی خمده، خواه‌ناخواه شما را به سمت خود می‌کشاند. مهم نیست اگر شنا بلد نباشید، همین که تنی به آب بزنید تا گرد خستگی از جسم و روحتان پاک شود حس و حال خوبی به شما می‌دهد. در فصل های سرد سال بهتر است بی‌گدار به آب نزنید؛ چون آب این چشمه سرد و از چشمه های آب گرم ایران متمایز است. با این وجود نمی‌شود از حس خوب شنا کردن در فصل تابستان گذشت.

بهتر است اگر قصد شنا و آبتنی در جاهایی مثل رودخانه جاری در روستا و اطراف آن را دارید از نقاط کم عمق و آرام استفاده کنید؛ چون راهنما و غریقی در انتظار شما نیست. آب تنی در آب‌های خنک اینجا به همراه دوستان و همراهانتان تفریح روزتان را کامل می‌کند و سر کیف می‌آیید.

اقامت در فیروزکوه برای بازدید از چشمه خمده

اقامت در فیروزکوه

از آنجا که فیروزکوه منطقه‌ای گردشگری است مسافران بسیاری به اینجا می‌آيند و هتل های فیروزکوه مکان مناسبی برای اقامت در اینجا به‌حساب می‌آیند. هتل کیومرث فیروزکوه و اقامتگاه بوم گردی حاج محمد فیروزکوه با وجود امکانات مناسب، پذیرای گردشگران و مسافران فیروزکوه و جاذبه‌های گردشگری اطراف آن هستند. با حضور در فیروزکوه، شما می‌توانید بخش اقامت سفرتان را به ایران هتل آنلاین بسپارید.

هتل کیومرث فیروزکوه

اتاق توئین هتل کیومرث فیروزکوه

هتل یک ستاره کیومرث فیروزکوه اقامتگاهی نوساز است که در سال ۱۴۰۱ به بهره‌برداری رسید. هتل کیومرث فیروزکوه دارای ۱۰ واحد اقامتی با امکانات رفاهی مناسب هر روزه میزبان گردشگرانی از نقاط مختلف است. این هتل در زمینی به مساحت ۵۰۰ متر و زیر بنای ۵۵۰ مترمربع در دو طبقه ساخته شده است تا میزبانی شایسته برای مسافران این منطقه باشد. هتل کیومرث در فاصله یک کیلومتری از ایستگاه راه‌آهن فیروز‌کوه قرار دارد.

اقامتگاه بوم گردی حاج محمد فیروزکوه

اتاق دبل اقامتگاه بوم گردی حاج محمد فیروزکوه

یکی دیگر از مکان‌هایی که می‌توانید در بازدید از چشمه خمده روی آن حساب کنید؛ اقامتگاه بوم گردی حاج محمد فیروزکوه است. این اقامتگاه در باغی زیبا به مساحت ۶۰۰۰ مترمربع در سال ۱۳۹۹ به بهره‌برداری رسید. این اقامتگاه با چیدمان‌های مختلف مراکشی، ژاپنی، سرخ‌پوستی، وایکینگ، مصری و فرانسوی با چشم‌اندازی زیبا رو به رودخانه و کوهستان است. از این اقامتگاه تا چشمه آب معدنی خمده حدود 3.5 کیلومتر فاصله وجود دارد.

کلام پایانی

با دیدن جایی مثل چشمه خمده و جاذبه های دیدنی روستای خمده بیش از قبل به بیرون از خانه بودن و تفریح علاقه‌مند می‌شوید. همین سفرهای یکی دو روزه در قلب طبیعت می‌تواند انرژی لازم برای گذران هفتة پیش رویتان را به شما بدهد. دست خانواده و دوستانتان را بگیرید و بدون هیچ بهانه‌ای با ساده‌ترین وسایل راهی چشمه‌  زیبای خمده شوید و در آب زلالش گرد خستگی را از تنتان پاک کنید و خاطراتی خوش برای خودتان بسازید.

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر