لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> راهنمای سفر >> دوربين های مخفی در هتل ها
دوربين های مخفی  در هتل ها

دوربين های مخفی در هتل ها

شركت ایر بی. ان. بی. با ارائه اقامتگاه هایی كه بُعد جدیدی را به سفر اضافه می كنند، شیوه مسافرت كردن ما را تغییر داده است.
گاهی اوقات این بُعد افزوده شده خوشایند است – مكانی منحصربفرد برای اقامت در یك محله جذاب و یا فرصت تجربه كردن یك زندگی به مانند افراد محلی.

اما اخیراً رویدادهایی رخ داده است كه، بدون رودروایسی باید گفت كه، در آنها بُعد اضافه شده و مورد بحث منجر به ترس و وحشت مسافران گردیده است. با مطالعه وب سایت های فعال در زمینه رزرو هتل های ایران، می توانید با نكات مفید و مختلفی پیرامون امنیت در سفر آشنا گردید.

همین چند وقت قبل یك خانواده نیوزلندی یك دوربین مخفی و در حال ضبط تصویر را در اقامتگاهی كه در شهر كورك در ایرلند اجاره نموده بودند، یافتند. این مورد پس از ادعاها و شكایات مختلفی پیرامون وجود دوربین های مخفی در اقامتگاه ها اتفاق افتاد كه ماه گذشته گزارش آنها در مجله آتلانتیك به چاپ رسیده بود.
البته اینها به احتمال زیاد در مكان های خاصی رخ داده اند و این شركت هم اعلام كرده كه اقدامات لازم صورت پذیرفته، بررسی ها انجام شده و در صورت نیاز عذرخواهی شده است. ایر بی. ان. بی. تأكید دارد كه تجربه های منفی در طول اقامت مسافران، بسیار نادر است.
مسئولان شركت ایر بی. ان. بی. در بیانیه ای پس از رویداد رخ داده در ایرلند عنوان كردند كه: “ایمنی و حریم شخصی انجمن ما – چه به صورت آنلاین و چه به صورت آفلاین – اولویت اول ما است. سیاست های شركت ما به شكلی سفت و سخت از وجود دوربین های مخفی و جاسوسی ممانعت به عمل آورده و با هر گزارشی مبنی بر بروز چنین اتفاقی، با جدیت و شدت برخورد خواهد كرد”.

با این اوصاف پس از اینكه اندرو باركر از تخصص و مهارت خود در زمینه امنیت فناوری اطلاعات برای یافتن دوربین های مخفی در اقامتگاه شهر كورك استفاده كرد، خانواده اش به مسافران دیگر توصیه كردند كه چگونگی اسكن شبكه ها را برای یافتن دستگاه های مخفی فرا بگیرند.
تمرین اعتماد
Stay relaxed

نیلی باركر در مصاحبه ای چنین گفت: “ما فكر می كنیم كه مردم نیازمند درك این مسئله هستند كه بازار سفر كردن به میزان زیادی غیرقانونمند است و در صورتی كه با فیلم برداری شدنتان دچار مشكل می شوید، پس باید تمام گام های مورد نیاز و پیشگیرانه را از قبل بردارید”.
اما حتی بررسی وجود چنین دستگاه های مخفی بدون ابتلا به بیماری روانی پارانویا (همه دشمن پنداری یا بدگمانی به همه) امكان پذیر است؟
آنچه مسلم است،‌ این است كه ما به طور كلی نباید نیازمند بررسی باشیم. هر اقامتگاهی كه اجاره می گردد، چه از یك هتل زنجیره ای باشد و چه از یك فرد به خصوص، به نوعی تمرین اعتماد است، مقوله ای كه بدون آن حتی ترك كردن خانه خودمان نیز برایمان سخت خواهد بود.
پائولین فرومر، مدیر مسئول وب سایت فرومرز، در مصاحبه ای چنین بیان كرده است: “به طور مشخص و آشكار، این اتفاق در تعداد بسیار كمی از اقامتگاه های منطقه اتفاق می افتد، اما زمانی كه وارد اقامتگاهتان كه اجاره شده از شركت ایر بی. ان. بی. است، می شوید، بررسی اولیه و دقیق داخل آن فكر خوبی است، نه فقط برای اطمینان از وجود یا عدم وجود دوربین های مخفی، بلكه برای اطمینان از عملكرد صحیح لوازم ایمنی مانند درب های خروجی بدون مانع و كپسول های آتشنشانی. نكته مهمی كه به هنگام استفاده از اقامتگاه های شركت ایر بی. ان. بی. بایستی به خاطر داشت این است كه این ها،‌ مكان های شخصی هستند كه تعهدی به انجام بازرسی هایی همانند بازرسی های انجام گرفته در هتل ها ندارند”.
البته این بدان معنا نیست كه میهمانانی كه در هتل ها اقامت دارند، در این عصر دیجیتالی از مواجه شدن با برخی حملات به حریم شخصی كاملاً در امان هستند. ماه گذشته در كشور كره جنوبی، پس از اینكه پلیس اعلام كرد كه از بیش از 1600 نفر در اتاق های مسافرخانه های این كشور به شكل مخفیانه فیلم تهیه شده است، افرادی در این رابطه دستگیر شدند.
برای كسانی كه می خواهند از توصیه باركر پیروی نمایند، متخصصان مباحث امنیتی به سطوح متنوعی از بررسی ها اشاره دارند، از بازرسی های سریع و سرسری گرفته تا بررسی های عمیقی كه می توانند به تشخیص وجود دوربین های مخفی كمك كنند.
طبق اطلاعات ارائه شده توسط وب سایت های فناوری محور مانند لایف هكر و دیجیتال ترندز، اول از همه بایستی بررسی های كلی اتاق برای تشخیص وجود یا عدم وجود وسایل عجیب و غیرعادی، درخشندگی لنز دوربین ها و یا وجود سوراخ هایی كوچك انجام بپذیرد.

آنها معتقدند كه این بررسی ها بایستی انتهای كتاب ها، آینه ها، چراغ خواب ها، گل و گیاهان و بخش هایی كه می توانند بهترین دید را در اختیار بگذارند، در بر بگیرد.
اپلیكیشن ها و اسكنرها
Apps and scanners

نور فلش ها، همانند نور فلش گوشی هوشمند، می تواند برای بررسی انعكاس نور از لنز دوربین ها مورد استفاده قرار گیرد. متخصصان حوزه فناوری توصیه می كنند كه همه چراغ ها را خاموش كرده و با بررسی انعكاس نور در نقاط مختلف اتاق، از وجود یا عدم وجود دوربین اطمینان حاصل نمود.
هر وسیله ای كه غیرعادی به نظر رسید، بایستی هدف بررسی قرار گیرد: ساعت های زنگ دار رومیزی و هشدار دهنده های دود روی سقف می توانند نقاط مخفی بالقوه برای كار گذاشتن دوربین باشند.
پروفسور آلان وودوارد از مركز امنیت سایبری دانشگاه سورِی بریتانیا در مصاحبه ای به سی. ان. ان. گفت: “با فرض اینكه دوربین دارای نوع لنز خاص خود است، از وسیله ای استفاده می كنید كه دارای یك منبع نوری بسیار روشن است و یك نمایاب كه این امكان را برای شما فراهم می آورد كه انعكاس نور از لنز دوربین ها را اسكن نمایید (تشخیص دهید)”.
وی در ادامه می افزاید كه برخی از دوربین ها می توانند در تاریكی عمل كرده و برای این كار نیازمند یك منبع مادون قرمز است: “اگر این امكان فراهم بود (با فرض تاریك بودن محیط) تمام چراغ ها را خاموش كنید و دوربین پشت گوشی خود را مورد استفاده قرار دهید، فیلتر مادون قرمز برای این دوربین وجود ندارد و بنابراین ممكن است با فرض وجود وسیله تصویربرداری مادون قرمز، بتوانید آن را ببینید”.
همچنین می توان با نصب اپلیكیشن هایی، دوربین های مخفی موجود را اسكن كرده و یا به جای آن از اسكنرهای فركانس رادیویی بهره ببرید.
وودوارد همچنین عنوان نمود كه: “اگر انتقال دهنده از نوع آر. اف. باشد، آنگاه می توانید باز هم یك تشخیص گر استاندارد باگ را كه می توانید با آن تمام اتاق را برای اطمینان از وجود یا عدم وجود منابع مخفی انتقال دهنده فركانس های رادیویی بازرسی كنید، تهیه نمایید. محصولاتی در دسترس هستند كه روش های تشخیصی آر. اف. و اپتیكال را با هم ادغام نموده اند”.
دوربین های اینترنتی اساساً نیازمند ارتباط داده ای برای ذخیره و یا پخش ویدئو هستند، این موضوع را شركت فناوری فینگ بیان كرده و یادآور شده كه این دوربین ها ممكن است به شبكه اینترنتی خود شركت ایر بی. ان. بی. یعنی همان وای – فای مورد استفاده شما متصل گردند – و این همان موردی بود كه برای خانواده باركر در شهر كورك پیش آمد.
شركت هایی مانند فینگ دستگاه هایی دارند كه شبكه های وای فای را اسكن می كنند و تمام دستگاه های متصل دیگر را چه به صورت بی سیم و چه به صورت كابلی مشاهده می نمایند.

در صورتی كه یك دوربین وب كم (اینترنتی) به اینترنت متصل نباشد، نمی تواند فیلم خود را ارسال نماید، بنابراین قطع كردن اینترنت می تواند ارسال فیلم و پخش آن را متوقف نماید.
خیالتان راحت باشد
Stay relaxed

به هر حال، حتی اگر هیچ دوربین متصل به شبكه ای در فرآیند اسكن شبكه مشاهده نگردد، ضرورتاً به این معنا نیست كه هیچ گونه فیلم برداری پنهان و مخفی صورت نمی گیرد، چرا كه برخی از سیستم های وای فای، یك شبكه اینترنتی ویژه میهمانان ارائه می دهند كه از سیستم اصلی و شخصی خودشان مجزا است.
هر كسی كه موردی مشكوك را پیدا می كند، بایستی با پلیس محلی تماس بگیرد، بنابراین آنها می توانند موضوع را بررسی كرده و به شركت ایر بی. ان. بی. اطلاع دهند، شركتی كه متعهد شده تا چنین موضوعات و مسائلی را مورد بررسی قرار داده و در صورت لزوم، اقدامات لازم را انجام دهد.
سارا شلیچر، یك مقام ارشد در وب سایت اسمارت تراول بیان می كند كه علی رغم سرخط های خبری اخیر، اقدامات مخفیانه این چنینی نادر هستند.
وی به كسانی كه نگرانی از این بابت دارند، توصیه می كند كه بررسی های ابتدایی را انجام دهند، اما این را نیز عنوان می نماید كه آنها باید بیشتر از آنكه نگران لوازم الكترونیكی باشند، از بابت وجود ساس در تختخوابشان احساس نگرانی داشته باشند.
و با دانستن این موضوع كه هیچ روشی وجود ندارد كه از قبل بتوان تشخیص داد كه یك اتاق در هتل و یا در یكی از اقامتگاه های شركت ایر بی. ان. بی. مورد اعمال جاسوسانه و مخفی قرار گرفته است یا نه، مسافران بایستی امیدوار باشند كه هیچ مشكلی از این بابت برایشان پیش نیاد.
وی در ادامه مصاحبه افزود: “من اجازه نمی دهم كه این مسئله بتواند عامل تصمیم گیرنده در مورد محل اقامت من باشد. همچنین اجازه نخواهم داد كه استرس ناشی از این نگرانی روی توانایی من برای استراحت در اتاقم و لذت بردن از ایام تعطیلاتم تأثیرگذار باشد. در صورتی كه احساس نگرانی دارید، به هنگام ورود به اتاق، آن را بررسی كنید. اگر دوربینی پیدا كردید، به مسئولین هتل و یا وب سایت رزرواسیون اقامتگاهی كه اجاره كرده اید اطلاع دهید و به دنبال جائی دیگر بگردید. در غیر اینصورت، كار دیگری از دست شما برنمی آید”.

کدام هواپیماها و ایرلاین ها در لیست امن ترین هواپیماهای دنیا هستند؟
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر