لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> جهانگردی >> غار نشینان جنوب اسپانیا
غار نشینان  جنوب اسپانیا

غار نشینان جنوب اسپانیا

غارهای ساکرومونته و گوادیکس در گرانادای اسپانیا برای هزاران سال مسکن انسان ها بوده اند. می خواهیم نگاهی به سبک زندگی در این غارها بیندازیم. از دیر باز، غارها پناهگاهی مطمئن برای انسان ها در سراسر جهان بوده و شاید بتوان آن ها را قدیمی ترین مسکن انسان ها دانست. در جنوب اسپانیا، سازه های سنگی و صخره ای وجود دارد که در گذشته به عنوان پناهگاهی برای در امان ماندن از طوفان های هولناک و جانوران شکارچی قرار می گرفت. بعدها از این سازه های سنگی برای نجات از اذیت و آزار و تحت تعقیب قرار گرفتن به دلیل اعتقادات مذهبی استفاده شد. اکنون نیز این غارها خانه جماعاتی منحصر بفرد و بسیار قدیمی هستند که زندگی مدرن را به خاطر داشتن یک خلوت آرامش بخش در دل کوهستان رها کرده اند.
تامارا مرینو، عکاس شیلیایی که سالهاست از ساکنان غارها در سراسر جهان عکس می گیرد، به این غارها به چشم بخشی از تاریخ نگریسته و رابطه نزدیک بین طبیعت و این انسان ها چیزی است که بیش از هر چیز دیگری برای وی جالب و سرگرم کننده جلوه می کند. وی در دومین پروژه خود مربوط به غارنشینان اولین پروژه وی عکس گرفتن از شهر عقیق کوبر پدی در استرالیا بوده است دو هفته را در منطقه اندلوسیا در اسپانیا گذرانده تا داستان های کسانی که در غارهای حومه این منطقه زندگی کرده اند را مستند سازی نماید.
غارهای جنوب اسپانیا
مرینو در این باره چنین می گوید:” من همیشه شیفته نحوه ارتباط انسان ها با زمین و محیط اطراف و تاثیر آن بر زندگی انسان ها بوده ام. مهم ترین نکته این بود که هیچ تصور قبلی و پیشداوری نداشتم. از این که با مردم بنشینم و داستان هایشان را بشنوم لذت می برم. من نیز داستان زندگی ام را با آن ها به اشتراک می گذارم”.
غارهای جنوب اسپانیا
در استان گوادیکس، که تقریباً 2.000 ساکن غارنشین دارد، او با افرادی مواجه شده که هنوز هم به سبک زندگی کشاورزی که در 500 سال اخیر تغییری نداشته زندگی می کنند.
غارهای جنوب اسپانیا
مرینو در این باره چنین می گوید:” آن ها هنوز هم با حیواناتشان در درون غارها زندگی می کنند”. در امتداد این دره، ساکرامونت، یا کوهستان مقدس قرار دارد که غارهای آن مسکن افرادی از نژادها و فرهنگ های مختلف است. قسمت دوردست و بالاتر این منطقه کوهستانی نیز اغلب توسط افرادی که اکثر آن ها مهاجران غیرقانونی هستند اشغال شده است. قسمت پایینی کوهستان نیز متعلق به ساکنان قانونی است که از مناطق اطراف و به دلایل محیطی یا فرهنگی، زندگی در غار را برای خود برگزیده اند.
غارهای جنوب اسپانیا
ساکرومونته زادگاه رقص فلامنکو اسپانیایی است، رقصی که توسط یک جماعت به نام گیتانو یا رومانی شکل گرفت. اغلب اعضای این جامعه، مانند هنریک آمایا، به خاطر احترام به فرهنگ و سنت دیرینه خود به زندگی در این غارها ادامه می دهند.
غارهای جنوب اسپانیا
آمایا که خانواده اش برای 6 نسل متوالی در این غارها زندگی کرده اند در این باره چنین می گوید:” من در غاری به دنیا آمدم که داخل آن حیوانات و جانوران وحشی زندگی می کردند”. نیاکان آمایا، از نسل های اول زامبرا فلامنکو بودند، گروهی که برای اولین بار در حدود 500 سال پیش رقص فلامنکو را در داخل همین غارها انجام می دادند.
بیشتر بخوانید:
غارهای جنوب اسپانیا
آمایا خود این رقص را زمانی که تنها 3 سال داشت شروع کرد. برای او، اجرای رقص فلامنکو و بازخوانی شعرهای گیتانو در مکانی با این همه قدمت تاریخی و فرهنگی باعث شده که وی احساس کند با نیاکانش ارتباط نزدیکی دارد. وی درباره این احساس خود چنین می گوید:” احساسی ناب و تازه است، مانند رفتن به یک آبشار در ساعت 4 صبح و گذاشتن سرم در زیر آب”.
غارهای جنوب اسپانیا
توکواتو لوپز، نیز یکی دیگر از کسانی است که از بدو تولد در این غارها زندگی کرده است و خانواده اش نیز از 4 نسل قبل در غارهای گوادیکس ساکن بوده اند. غارها باعث می شوند که ساکنان از گرمای طاقت فرسا و شدید تابستان در امان باشند اما مهم تر از همه اینکه سکونت در این غارها باعث می شود که آن ها قدمت تاریخی و فرهنگی ریشه دار خود را حس کنند.
غارهای جنوب اسپانیا
علیرغم زندگی سخت و فقیرانه و با توجه به این که لوپز و خواهرش هر روز مسافت نزدیک به 5 کیلومتری تا نزدیک ترین شهر برای گدایی کردن غذا را پیاده طی می کنند اما این دو خانه های خود در غارهای این منطقه را دوست داشته و قصد ترک آن ها را ندارند. وی در این باره نیز چنین می گوید:” از این که از اقوام غارنشین هستم و هنوز هم در غار زندگی می کنم به خودم افتخار می کنم. من در همین غارها خواهم مرد”.
غارهای جنوب اسپانیا
دو تن از دیگر ساکنان این غارها، پیداد مزکو و آنتونیو اورتیز هستند که تمام زندگی شان را در غارهای گوادیکس بوده اند. آن ها هر دو در داخل غار به دنیا آمده و در تپه های همین اطراف رشد و نمو کرده اند. در گذشته، آنتونیو دامداری و کشاورزی می کرد و پیداد نیز صندلی های چوبی می ساخت.
غارهای جنوب اسپانیا
یکی دیگر از ساکنان این غارها یک مهاجر آلمانی به نام اریک است که از سال 1998 در غارهای ساکرومونته زندگی می کند. وی برای تامین هزینه های زندگی اش در خیابان های گرانادا موسیقی راک کلاسیک اجرا می کند. یک خانواده سنگالی نیز از دیگر ساکنان این غارها به شمار می آیند که نشان از ترکیب قومیتی و نژادی جالب و متنوع از غارها دارد.
غارهای جنوب اسپانیا
این خانواده نزدیک به دو سال است که در غارهای ساکرومونته اقامت گزیده اند. نبود نظارت قانونی باعث شده که بیشتر ساکنان این غارها از مهاجران غیرقانونی باشند که به هر دلیل نتوانسته اند اجازه اقامت قانونی در این منطقه از اسپانیا را بدست آورده و به جای رفتن به جایی دیگر تصمیم گرفته اند که در همین غارها زندگی خود را دنبال کنند.
غارهای جنوب اسپانیا

با رزرو آنلاین هتل در مقصد مورد نظرتان از دیدن سبک زندگی مردم کشور های مختلف شگفت زده شوید.

۹ مکان برتر برای بازدید کردن در مقدونیه
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر