لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> تالاب های آلاگل و آلماگل و آجی‌گل گنبدکاووس گلستان
تالاب های آلاگل و آلماگل و آجی‌گل گنبدکاووس گلستان

تالاب های آلاگل و آلماگل و آجی‌گل گنبدکاووس گلستان

یکی از عناصر زیبای طبیعت تالاب هایی هستند که با زیبایی طبیعی و پوشش گیاهی و جانوری متنوعی که در داخل و اطراف خود دارند به عنوان یک جاذبه دوست داشتنی شناخته می شوند. از جمله ی این ها تالاب های استان گلستان است. امروز قصد داریم سه مورد از این تالاب ها را معرفی کنیم تا بیشتر با آنها اشنا شوید و در سفر به سمت شمال ایران به بازدید از این دریاچه های استان گلستان هم بپردازید. این تالاب ها که متعلق به شهرستان گنبدکاووس هستند همواره در اوج زیبایی و ارامش قرار دارند و گردشگران را به سمت خود فرا می خوانند.

برای اقامت در شهرستان گنبدکاووس از استان گلستان می توانید وارد سایت ایران هتل انلاین شوید و بعد از مشاهده ی هتل های گنبدکاووس یکی را به دلخواه انتخاب و رزرو کنید و بدین ترتیب اقامتی هوشمندانه داشته باشید. از جمله ی این هتل ها مجتمع اقامتی شیدا گنبدکاووس است که در شهرستان گنبدکاووس – کمربندی صیاد شیرازی – انتهای بلوار تقی آباد واقع شده است. این مجتمع اقامتی مدت زمان زیادی نیست که شروع به فعالیت کرده اما توانسته رضایت مشتریان را کسب کند و با توجه به نظر مسافران قبلی امتیاز بالایی بگیرد.
تالاب های آلاگل و آلماگل و آجی‌گل
معرفی کلی
استان گلستان واقع در شمال ایران دارای چهار تالاب به نام های آلاگل، آلماگل، آجی گل و گمیشان است که هر یک با زیبایی های خاصی که دارد نظر گردشگران را به سمت خود جلب می کند. از جمله ویژگی مشترکی که همه ی این تالاب ها دارند اینکه زیستگاه گونه های مختلفی از جانوران و گیاهان هستند لذا محیط مناسبی برای شناخت تعداد زیادی از این گونه موجودات می باشند. کشور ایران تاکنون 22 تالاب با مساحت تقریبی یک میلیون و چهار صد و هشتاد هکتار را در كنوانسیون رامسر به ثبت رسانده است. این كنوانسیون یک مجمع بین ‌المللی است که با هدف جلوگیری از هر گونه تخریب تالاب ها، شناخت ظرفیت ‌ها و قابلیت احیا و بازسازی آنها بنیان گذاری شده است.
تالاب های آلاگل و آلماگل و آجی‌گل
تالاب آلاگل
از جمله تالاب های استان گلستان تالاب آلاگل است که در فاصله ی 60 کیلومتری شمال گنبدکاووس در شرق جاده ی آق ‌قلا به اینچه ‌برون واقع شده است. تالاب آلاگل بزرگترین دریاچه ی استان گلستان می باشد که عمق ان در زمان پرآبی 2 و نیم متر و مساحت آن حدودا 2500 هکتار است. آب این تالاب از رودخانه ی مرزی اترک و زهکشی‌ های طبیعی رودهای شور مانند رود سامان و رود شورجه تأمین می ‌شود. تالاب آلاگل در واقع در شهرستان گنبد کاووس، بخش داشلی برون، در کنار شهر اینچه برون واقع شده است.
تالاب های آلاگل و آلماگل و آجی‌گل
تالاب آلاگل در چند کیلومتری مرز ترکمنستان و در مرکز شوره ‌زار بزرگ ترکمن صحرا قرار گرفته در نتیجه یک دریاچه با آب شور به شمار می رود. اطراف این تالاب اغلب پوشیده از نی و جگن و درختچه ‌های گز است و کف آن معمولا با جلبک های سبز رنگ به شکلی تقریبا یک دست پوشیده شده است. یکی از ویژگی های خاص هر تالاب، مهاجرت انواع پرندگان به سمت آن در فصول خاصی از سال می باشد. تالاب آلاگل نیز از این قضیه مستثنی نمی باشد و هر ساله هزاران پرنده به آن مهاجرت کرده و در بازه ی زمانی خاصی از سال می توانید شاهد حضور انواع پرندگان زیبا و رنگارنگی از جمله قو، فلامینگو، اردک، پرستوی دریایی، چنگر، غاز، سلیم، کاکائی، بالکان، آبچلیک و … در این منطقه از استان باشید. از آنجا که تالاب الاگل دارای آبی کاملا شور است برای پرورش ماهیانی که در آب شور زندگی می کنند مناسب است لذا انواع ماهیان شور زی دریای خزر مخصوصا ماهی سفید و کپور در این تالاب پرورش داده می شود.
تالاب های آلاگل و آلماگل و آجی‌گل
تالاب آلماگل
از دیگر تالاب های استان گلستان می توان به تالاب آلماگل اشاره کرد. منبع تامین آب این تالاب نیز همان رودهایی است که اب تالاب آلاگل را تامین می کنند در نتیجه این تالاب نیز دارای آبی شور می باشد. تالاب آلماگل به عنوان یكی از سه تالاب بین ‌المللی شهرستان گنبد كاووس در شمال استان گلستان در نزدیكی مرز ایران و تركمنستان در شمال تالاب آلاگل واقع شده است. این تالاب که معنی نام آن دریاچه سیب می ‌باشد با مساحتی در حدود 200 هکتار در فاصله تقریبی ۷۲‬ كیلومتری از شهر گرگان قرار گرفته است. این تالاب از شمال به اراضی كشاورزی و از جنوب به روستای تنگلی می رسد. طبق آنچه در دانشنامه استان گلستان آمده است آب و هوای تالاب آلماگل مدیترانه ‌ای و گرم است و دارای تابستان ‌های خشك و گرم و زمستان های ملایم است. همچنین میزان بارندگی سالانه در این تالاب چیزی بین 250 تا 300 میلی متر و میزان رطوبت هوا در اطراف آن بالغ بر 26 درصد و معمولا متغیر است و گاهی به 100 درصد هم می رسد. این در حالی است که متوسط دمای هوای منطقه حداقل 5- و حداكثر ۴۲‬ درجه سانتی‌گراد است.
تالاب های آلاگل و آلماگل و آجی‌گل
از آنجا که تالاب آلماگل به نقطه مرزی ایران و ترکمنستان بسیار نزدیک است هر گونه تیراندازی در آن ممنوع می باشد. جالب است بدانید تالاب آلماگل به دلیل فاصله نزدیکی که تا رودخانه اترک دارد دارای آبی است که میزان شوری آن تا حد زیادی از آب تالاب آلاگل کمتر است به طوری که می توان آب آن را شیرین تلقی کرد. خبر بدی که امروزه در مورد این تالاب به گوش می رسد اینکه خطر خشک شدن به شدت آن را تهدید می کند. از جمله ویژگی های تالاب آلماگل می توان به این مورد اشاره کرد که دارای مقدار فراوانی از مواد مغذی است. تالاب آلماگل در جنوب رودخانه مرزی اترك كه از جمله رودهای اصلی و مرزی حوضه آبریز دریای خزر است واقع شده و بیشتر آب آن از طریق این رود تامین می شود. علاوه بر این بارش باران در دو فصل پاییز و زمستان نیز در تامین آب این تالاب بسیار موثر و مفید است.
تالاب های آلاگل و آلماگل و آجی‌گل
مدیریت تالاب آلماگل مانند دیگر تالاب های موجود در استان گلستان بر عهده ی سازمان حفاظت محیط زیست استان می باشد. طبق انچه در دانشنامه ی گلستان راجع به این تالاب آمده است خاك این محدوده جزء خاك های شور و قلیایی است. در واقع خاك این منطقه متعلق به دوران چهارم زمین ‌شناسی است و مواد اولیه ی تشكیل‌ دهنده آن سنگ آهك، ماسه و شیست است. معمولا در اطراف تالاب آلماگل تپه‌ های ماسه ‌ای کوتاه قدی دیده می شود لذا محیط اطراف آن را از نوع استپی می دانند. لازم به ذکر است حدود ۸۰‬ درصد از پوشش گیاهی موجود در تالاب آلماگل در بخش شرق و شمال شرقی آن پراکنده شده است و گونه ‌های مختلف گیاهان آبزی در این تالاب به چشم می خورد. از جمله این گیاهان می توان به چنگال آبی، بومادران آبی، جگن، نی، هفت بند، آلاله آبی و لویی اشاره کرد. این در حالی است که در نوار اطراف این تالاب گیاهانی نیز وجود دارد كه پرندگان بومی و آنهایی که در فصل مهاجرت به سمت این منطقه هجوم می آورند از آنها به عنوان محلی برای ساختن آشیانه‌ خود استفاده می ‌كنند. استفاده دیگری که این گیاهان دارند برای جلوگیری از فرسایش اراضی مجاور در زمان بروز سیل است. در چنین شرایطی این گیاهان می تواند سیل را کنترل کنند و خسارات احتمالی حاصل از بروز آن را به حداقل برسانند. از مهم ترین این گیاهان می ‌توان به علف شور، جارو تركمنی، گز شاهی، خار شتر، یولاف وحشی، چمن و مرغ اشاره كرد. علاوه بر اینها که به طور طبیعی در اطراف این تالاب رشد می کنند سازمان جهاد كشاورزی نیز انواع دیگری از گیاهان را در اطراف تالاب آلماگل کاشته است. این سازمان چنین عملی را برای کاهش اراضی بیابانی و ممانعت از فرسایش خاك و نیز برای پیاده سازی طرح های مرتع داری انجام داده است.
تالاب های آلاگل و آلماگل و آجی‌گل
تالاب آلماگل دارای انواع متفاوتی از جانوران مانند ماهی ها، پرندگان و خزندگان مختلف است كه از جمله آنها می توان به زردك، سیاه ماهی، كپورچه، آمور، كپور معمولی، پاروا یا آمورچه، كلمه، اسبله، گامبوزیا و گاو ماهی اشاره کرد. در این میان ماهی كلمه و اسبله از جمله ماهیانی هستند که خطر نابودی و از بین رفتن در ابهای داخلی ایران آنها را تهدید می کند و كپورچه، آمور، كپور معمولی، پاروا و گامبوزیا از جمله ماهیانی به شمار می روند که غیربومی اند و جزء ماهیان وارداتی از آب های شیرین محسوب می شوند. از طرفی در تالاب آلماگل دوزیستانی مانند قورباغه مردابی و وزغ سبز به تعداد فراوان دیده می شود. این در حالی است که تعداد این دوزیستان در دیگر تالاب های منطقه مانند آلاگل و آجی گل كمتر است. چنانچه بخواهیم از خزندگانی که در این تالاب حضور دارند نام ببریم باید به لاك پشت بركه ‌ای، لاك پشت خزری، لاسرتای سبز خزری، آگامای خورشید پرست، بز مجه، مار آبی، كفچه مار و مار افعی اشاره کنیم كه علاوه بر اطراف تالاب آلماگل در دور و بر دیگر تالاب ‌های منطقه مانند آلاگل و آجی گل هم دیده می شوند. شرایط محیط زیستی خاصی که در اطراف تالاب آلماگل برقرار است موجب شده كه این دریاچه مكان مناسبی برای زندگی و تولید مثل پرندگان مهاجر باشد به طوری كه حدود ۳۶‬ نوع از این پرندگان که در فصل مهاجرت از دیگر مناطق به این منطقه می آیند و جزء پرندگان بومی استان نمی باشند در تالاب های این منطقه تخم گذاری کرده و تا زمانی که تخم های خود را به جوجه تبدیل کنند و هنر پرواز کردن را به آنها بیاموزند در اطراف این تالاب می مانند و می توانند گردشگران را از لذت دیدن خود بهره مند کنند.
تالاب های آلاگل و آلماگل و آجی‌گل
از مهم ترین پرندگان مهاجر آلماگل می توان به كشیم گردن سیاه، باكلان، حواصیل خاكستری، اگرت، اردك سر سیاه، اردك سیاه كاكل، اردك تاجدار، اردك سرسفید، خوتكا، چنگر، چوب پا، خروس كولی، تلیله كوچك، آبچلیك، كاكایی، قوی گنگ، غار پیشانی سفید و عقاب دریایی دم سفید اشاره کرد که برخی در داخل آب و برخی در کنار اب زندگی می کنند. در این میان اردك سر سیاه، سیاه كاكل و تاجدار جزء پرندگانی هستند که تعدادشان در حال كم شدن است. این در حالی است که خطر کم شدن تعداد پرنده قوی گنگ را تهدید می کند و متاسفانه اردك سرسفید هم در معرض خطر انقراض قرار دارد. البته تعداد غاز پیشانی سفید هم در منطقه بسیار کم شده است که هشداری برای سازمان حفاظت محیط زیست می باشد. لازم به ذکر است برخی از پرندگان موجود در این تالاب از جمله عقاب دریایی دم سفید جزء جانوارانی هستند که نامشان در كنوانسیون تجارت بین ‌المللی به عنوان گونه ‌های جانوران در معرض انقراض ثبت شده است. این مورد موضوعی است که باید توسط مسئولان و کارشناسان مربوطه جدی گرفته شود. طبیعی است که در جوار این تالاب پستانداران هم زندگی کنند. از جمله اینها می توان به تشی، جرد بزرگ، خرگوش، گربه دشتی، روباه معمولی، روباه سردم سیاه، شغال و گراز اشاره کرد. در فاصله نزدیکی از این تالاب روستاهایی نیز به صورت پراكنده وجود دارد كه اهالی آن بیشتر از طریق برداشت نی، چرای دام ها، شكار پرندگان و ماهی گیری از این تالاب امرار معاش می ‌كنند.
تالاب های آلاگل و آلماگل و آجی‌گل
تالاب آجی گل
در جنوب غربی آلماگل تالاب دیگری به نام آجی گل واقع شده است. برای رسیدن به این تالاب بایستی 80 کیلومتر از شهر گنبدکاووس به سمت بخش مرزی داشلی برون پیش بروید. تالاب آجی گل نیز در شمال شهرستان گنبدکاووس و در جنوب روستای تنگلی واقع شده است. مساحت این تالاب حدود ۳۶۰ هکتار و عمق آن بین 1 تا ۵ متر، حجم آب آن ۷/۲ میلیون متر مکعب و در حد فاصل دو تالاب آلماگل و آلاگل قرار دارد. مسیر دسترسی به این تالاب‌ نیز مانند دو تالاب دیگر از شهر گرگان به سمت جاده آق قلا به اینچه برون است. تالاب آجی گل در شمال شوره زار آلاگل و در فاصله ۲ کیلومتری شرق دریاچه شور قرار دارد و ارتفاع آن از سطح دریا منفی چهار متر است.
تالاب های آلاگل و آلماگل و آجی‌گل
هر سه تالاب آلاگل، آلماگل و آجی ‌گل به عنوان تالاب های بین ‌المللی در سال ۱۹۷۵ میلادی در فهرست کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده اند و در مجموع با مساحتی در حدود ۱۴۰۰ هکتار تحت حفاظت سازمان محیط زیست استان گلستان قرار دارند.

تالاب حله بوشهر، نگینی در نزدیکی خلیج فارس
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر