لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> معرفی جاهای دیدنی بندر ترکمن + عکس و آدرس
جاهای دیدنی بندر ترکمن

معرفی جاهای دیدنی بندر ترکمن + عکس و آدرس

از بندر ترکمن هر چه تابه‌حال شنیده‌اید فراموش کنید؛ چون قرار است در بازدید از جاهای دیدنی بندر ترکمن، قشنگی‌های جهان را از نزدیک لمس کنید. هر جاذبه‌ای که می‌بیند، تصور می‌کنید زیباترین مکانی است که تجربه بازدید از آن را داشته‌اید، اما با دیدن جاذبة بعدی متوجه می‌شوید که حد و مرزی برای طبیعت در بندر ترکمن نباید قائل شد. بهتر است مراقب باشید؛ چون ممکن است بعد از سفر به بندر ترکمن، سخت‌پسند شوید و انتخاب مقصد بعدی با مقایسه اینجا، برایتان دشوار شود.

بندر ترکمن چی داره؟

بندر ترکمن چی داره؟ کلبه چوبی در دشت های بندر ترکمن

جواب به این سؤال خیلی ساده است. بند ترکمن آن‌قدر معروف و محبوب است که هر ایرانی تا نام آن به گوشش برسد ناخودآگاه لیستی از زیبایی‌ها در ذهنش صف می‌کشد. اسب ترکمن، لباس خوش‌رنگ ترکمن، ترکمن صحرا، اسکله ترکمن، خوشمزه‌های ترکمن، تاریخ ترکمن، طبیعت بکر ترکمن و بی‌شمار موارد دیگر که باید ببیند و لمس کنید. بهتر است برای آمدن به اینجا و بازدید از مناطق دیدنی بندر ترکمن دنبال چرایی نگردید و در اولین فرصت بار سفر را ببندید که بهشتی رؤیایی در انتظارتان است.

بندر ترکمن کجاست؟

پرندگان بومی منطقه بندر ترکمن

بندر ترکمن یکی از معروف‌ترین بنادر شمال ایران است. این بندر در استان گلستان، در 40 کیلومتری مرکز این استان یعنی شهر گرگان است.

مسیر دسترسی به بندر ترکمن

مسیر دسترسی به بندر ترکمن

مسیر دسترسی جاده‌ای از تهران به بندر ترکمن بسته به انتخاب شما از 390 تا 505 کیلومتر متفاوت است. اگر از شهرهای مرکزی یا جنوبی ایران عازم هستید تا از جاهای دیدنی بندر ترکمن گرگان بازدید کنید، باید از تهران عبور کنید، وارد جاده فیروزکوه شوید و بعد به ساری بروید. از شهر گلوگاه راهتان را ادامه دهید تا وارد بندر گز شوید. از آنجا تا بندر ترکمن فقط 15 کیلومتر راه دارید که با دنبال کردن تابلوها به راحتی به آن می‌رسید.

اگر از مشهد راهی اینجا هستید تا از جاهای دیدنی بندر ترکمن دیدن کنید مسیری در حدود 650 کیلومتر راه پیش رویتان است. باید از مسیر قوچان،کلاله و گنبد بروید و پس از آن تابلوی بندر ترکمن را جستجو کنید.

طبیعت زیبای بندر ترکمن در پاییز

از سمت آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی که بخواهید به بندر ترکمن بیایید باید از گیلان بگذرید و بعد به رامسر، تنکابن، چالوس، نوشهر، ساری، بهشهر و در نهایت بندر ترکمن می‌رسید.

به دلیل نداشتن فرودگاه، امکان استفاده از خطوط هوایی برای ورود به اینجا  نیست و باید از فرودگاه گرگان استفاده کنید؛ اما راه‌آهن سراسری شمال از اینجا می‌گذرد که یکی از قدیمی‌ترین ایستگاه‌های راه‌آهن کشور است.

معرفی بندر ترکمن

معرفی بندر ترکمن

بندر شاه نام اصلی و قدیمی بندر ترکمن است که علت این نام‌گذاری به بنیادگذاری آن در سال 1306 توسط رضا خان پهلوی برمی‌گردد. از این بندر به‌عنوان یکی از بنادر استراتژیک شمال کشور یاد می‌شود که اهمیت بسیاری دارد. بندر ترکمن اولین بندری بوده که به خطوط ریلی در زمان پهلوی متصل شده است. نژاد اسب‌های این دیار شهرت دارد. هر سال  مسابقات اسب‌سواری با اسب‌های اصیل ترکمن در اینجا برگزار می‌شود که از هر گوشه ایران برای تماشای آن  می‌آیند.

مردم بندر ترکمن که از قوم ترکمن هستند، اغلب مذهب سنی دارند و به زبان‌های فارسی، ترکمنی، مازندرانی و سیستانی سخن می‌گویند. جالب است بدانید که این بندر به پایتخت خاویار دنیا نیز شهرت دارد.

بهترین فصل سفر به بندر ترکمن

بهترین فصل سفر به بندر ترکمن

اگر برای بازدید از جاهای دیدنی بندر ترکمن عازم سفر شده‌اید بهتر است بدانید که بندر ترکمن از آن جاهایی است که در هر فصلی با زیبایی‌های طبیعت خود، شما را شگفت‌زده می‌کند. بندر ترکمن هوای نیمه‌خشک و معتدل دارد. خشکی هوا از همسایگی این بندر با ترکمن صحرا و بیابان‌های ترکمنستان ناشی می‌شود. بندر ترکمن در ماهای دی و بهمن سرد‌ترین روزهای خود را دارد و در ماه‌های خرداد، تیر و مرداد گرم‌ترین روزها را به خود می‌بیند. ماه‌های ابتدایی بهار و شهریور و اسفند بهترین زمان سفر به این بندر از نظر آب و هوایی است.

طبیعت بندر ترکمن

طبیعت بندر ترکمن

جلگه‌ای هموار و بدون هیچ بلند و پایین‌تر بودن از سطح دریا، طبیعت بندر ترکمن را به وجود آورده است. در پوشش گیاهی جلگه‌ای اینجا چمن‌زارهای مناسبی دیده می‌شود که چراگاه خوبی برای دام‌های کشاورزان این منطقه است. در بازدید از جاهای دیدنی بندر ترکمن، پوشش گیاهی متنوعی را خواهید دید. گل‌گاوزبان، گل ختمی، گل بنفشه، انار ترش، تمشک، درختچه‌های گز، راش و بسیاری دیگر از گونه‌ها، طبیعت این منطقه را شکل داده‌اند.

پرواز پرواندگان در منطقه بندر ترکمن

در دامن طبیعتی چون بندر ترکمن انتظار زیست جانوران بسیاری می‌رود. اردک، تیهو، قرقاول، کبک، روباه، شغال، گرگ، خرگوش، خرس، آبزیان متنوع، پرندگان کمیاب و مهاجر و بسیاری دیگر، از جانوران بومی و غیربومی اینجا هستند.

معرفی جاذبه های گردشگری بندر ترکمن

اسب های وحشی در بندر ترکمن

بعد از آشنایی با جاهای دیدنی بندر ترکمن به انتخاب خودتان برای این مقصد گردشگری آفرین خواهید گفت. طبیعت و تاریخ اینجا در کنار مردمان مهربان و خوش‌روی ترکمن مثل آهنربا شما را به خود جذب می‌کند. در اینجا شما را با تعدادی از مناطق دیدنی بندر ترکمن آشنا می‌کنیم تا بتوانید پیش از سفر برای بازدید از هر کدام برنامه‌ریزی کنید.

جزیره آشوراده

جزیره آشوراده بندر ترکمن

همیشه وقتی صحبت از جزیره می‌شود ذهنمان به سمت جنوب ایران می‌رود؛ اما این بار اوضاع فرق می‌کند و قرار از است در شمال ایران جزیره‌ای کوچک و زیبا ببینید. یکی از بهترین جاهای دیدنی بندر ترکمن جزیره آشوراده است. آشوراده به معنی جزیره آشور است و از واژه ترکی آشیر آداسی گرفته شده که محلی‌ها به آن مال آشیر هم می‌گویند. این جزیره در غرب بندر ترکمن، در شبه میان‌کاله واقع شده است. آشوراده از سمت شمال به خزر، از سمت شرق به تنگه چیق اوغلی، از سمت جنوب به گرگان و از سمت غرب به کانال خزبنی می‌رسد.

معرفی روستای چلاو آمل + عکس و آدرس
ادامه مطلب

قایق سواری در جزیره آشوراده

جزیره آشوراده در زمان گذشته از سه جزیره به‌هم‌پیوسته تشکیل می‌شد و سال‌هاست که دو جزیره از آن به زیر آب رفته است. با زیر آب رفتن بخشی از جزیره، در حال حاضر تقریباً خالی از سکنه است و  معمولاً فقط صیادان و کارکنان شیلات به اینجا رفت‌وآمد می‌کنند و تقریباً خلوت است. این جزیره قدمت بسیاری دارد و گفته می‌شود در دوران صفوی به‌عنوان شکارگاه از آن استفاده می‌شده. آشوراده، زیستگاه هزاران پرنده بومی و مهاجر است، همچنین گونه‌های جانوری از قبیل روباه، خرگوش، شغال و کبک نیز در اینجا زندگی می‌کنند. زیستگاه اصلی ببر مازندران، جانور معروف منقرض شده شمالی نیز در آشوراده بوده است.

پرواز گروهی پرندگان در جزیره آشوراده

برای رفتن به آشوراده باید در بندر ترکمن بر قایق‌های موتوری سوار شوید و مسیری ۱۰ دقیقه‌ای را تا رسیدن به جزیره طی کنید. علت اصلی شهرت آشوراده علاوه بر طبیعت زیبا، خاویار مرغوب آن است. بیش از ۴۰ درصد خاویار دریای خزر در آشوراده پرورش داده می‌شود. اگر اهل خوردن این خوراکی لاکچری هستید بهترین فرصت است.

منطقه شکار ممنوع صوفیکم

تالاب صوفیکم

عقاب دریایی دم سفید، اردک سرسفید، فلامینگو، قوهای فریادکش و هزاران پرنده مهاجر دیگر که بومی و غیربومی هستند در این گوشه از کشور ما زندگی می‌کنند. پرندگانی که از کشورهای آفریقایی، چین، ترکمنستان و هند به اینجا می‌آیند تا زمستان را سپری کنند و صوفیکم را تبدیل به منطقه‌ای شکار ممنوع کرده‌اند. غیر از پرندگان؛ صوفیکم محل زندگی کوچک‌ترین پستاندار ایرانی به نام حشره‌خوار کوتوله و روباه ترکمن گونه نادر ایرانی است.

تالاب صوفیکم ۳۷ هکتار وسعت دارد و از جاده آق قلا به مرز اینچه برون در شمال استان گلستان آغاز می‌شود. در همین مسیر می‌توانید به سمت اینچه برون بروید و یکی از گل‌افشان‌های گلستان به نام گل افشان گوبلکچه را ببینید.

تالاب گمیشان

تالاب گمیشان

گمیشان از توابع شهرستان و از جاهای دیدنی بندر ترکمن است که در بخش شمال غرب خود تالاب گمیشان را دارد. بسیاری از پرندگانی که اینجا زندگی می‌کنند مهاجر هستند و در ماه‌های آبان تا فروردین از روسیه به این دیار می‌آیند. حدود ۷ کیلومتر از این تالاب در خاک ترکمنستان است. از بندر ترکمن تا تالاب گمیشان حدود ۲۴ کیلومتر فاصله است.

طبیعت زیبای تالاب گمیشان

گلستان به‌مانند سیستان در دل زمین‌های خود تعدادی گل افشان دارد که از جاهای دیدنی بندر ترکمن به‌حساب می‌آیند. گل‌افشان قارنیاق در بخش شرقی و گل افشان نفتیجه در شمال شرق گمیش تپه قرار دارند. احتمالاً شما هم تصاویر این گل‌افشان‌ها را دیده باشید که به شکل سازه‌ای، گل را تا ارتفاع ۳۰۰ تا ۵۰۰ متر به بالا پرتاب می‌کنند.

سواحل خلیج گرگان

خلیج گرگان

ساحل دریا یکی از جاذبه های لذت‌بخشی است که در سفر به شمال ایران شما را به سمت خود می‌کشاند. خلیج گرگان یکی از زیباترین سواحل را دارد که قدم‌زدن در آن آرامشی عمیق به جانتان می‌دهد. خلیج گرگان ۶۸۸۰۰ هکتار دارد که با طول ۶.۵ کیلومتر از دریا جدا می‌شود.

اسکله بندر ترکمن

اسکله بندر ترکمن

اگر اهل هیجان و تفریح هستید این بخش را از دست ندهید که قرار است حسابی به شما خوش بگذرد. در اسکله بندر ترکمن شما امکان قایق‌سواری با قایق‌های پدالی و موتوری را دارید. بعد از قایق‌سواری و تفریح سری به بازارهای محلی کنار اسکله با اجناس وارداتی و صنایع‌دستی بزنید که از دیدن این‌همه رنگ هیجان‌زده می‌شوید. این اسکله در غرب بندر ترکمن است که ۱۵ دقیقه تا مرکز شهر فاصله دارد و یکی از جاهای دیدنی این شهر است که بازدید از آن برایتان خاطره‌انگیز می‌شود.

روستای قره قاشلی

روستای قره قاشلی

شاید برایتان سؤال پیش‌آمده که چرا به سراغ معرفی یک روستا به‌عنوان جاذبه گردشگری در بندر ترکمن رفتیم. جواب را وقتی پیدا می‌کنید که اسب‌های ترکمن پیش چشمتان یورتمه می‌روند و شما را بر سر شوق می‌آورند. البته اگر از اسب و سوارکاری اطلاعاتی داشته باشید این روستا را خوب می‌شناسید.

روستای قره قاشلی در ۱۰ کیلومتری شرق بندر ترکمن به سمت گرگان قرار دارد و هر ساله مسابقات اسب‌دوانی متعددی در آن برگزار می‌شود. ترکمن‌ها را نمی‌شود از اسب‌هایشان جدا کرد و به این موجود زیبا بسیار علاقه‌مند هستند. هر ساله در دوره‌های تابستانه و بهاره، کورس‌های اسب‌سواری در اینجا برپاست که یکی از جذاب‌ترین جاذبه های این شهر است.

بندر گز

ساختمان شهرداری بندر گز

بندر گز نام جاذبه‌ای دیگر در اطراف بندر ترکمن است که قدیمی‌ها با نام بهتر آشنا هستند. این بندر در ایام گذشته تا کنون رونق تجاری خوبی داشته است و جز مهم‌ترین بنادر شمالی ایران است. بندر گز در فاصله ۱۲ کیلومتری از بندر ترکمن قرار دارد و یکی از شرقی‌ترین بنادر دریای مازندران است. سفیدی مزارع پنبه در اینجا بیش از هر چیز شما را به خود جذب می‌کند. اگر تابه‌حال کشت پنبه را از نزدیک ندیده‌اید فرصت خوبی دست داده تا در یکی از مهم‌ترین مزارع کشت پنبه ایران، این محصول نرم و سفیدرنگ را لمس کنید.

روستای کهنه کلباد، آتشکده قدیمی مخروبه، قلعه‌های تاریخی چون: مارقلعه، قدیم قلعه و عروس قلعه هم از آثار قدیمی و جاهای دیدنی بندر گز هستند که بازدید از آن‌ها در سفر به بندر ترکمن برایتان میسر می‌شود. غیر از این، تعدادی تپه باستانی هم در اطراف شهر وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها بازدید کنید، از مهم‌ترین آن‌ها تپه سنان خانه سر و تپه عبدالهی است.

ساحل آرام حاجی بکنده در گیلان
ادامه مطلب

ترکمن صحرا

ترکمن صحرا

دشت‌های سرسبز و رؤیایی که در فیلم‌های سینمایی و یا انیمیشن‌ها دیده‌اید با حضور در اینجا پیش چشمتان زنده خواهد شد. یکی از مناطق دیدنی شهرستان بندر ترکمن که نباید از بازدید آن غافل شوید، ترکمن صحرا است. طبیعت ترکمن صحرا مکانی محدود نیست و بخش وسیعی از گلستان و خراسان شمالی را دربرگرفته است. شهرهای گنبدکاووس، کلاله، گمیشان، مراوه تپه، بندر ترکمن و آق قلا از قسمت‌های مختلف این جاذبه زیبا هستند.

منطقه گردشگری ترکمن صحرا

منطقه هزار ده نیز از مکان های دیدنی ترکمن صحرا به‌حساب می‌آید که پیشنهاد می‌کنیم بازدید از آن را در برنامه گردش خود قرار دهید. جلگه‌ای حاصلخیز و رسوبی شکل که به هر دو استان گلستان و خراسان شمالی محدود می‌شود. وقتی در ترکمن صحرا قدم می‌زنید با صحنه‌های رؤیایی مثل تاختن اسب‌های اصیل و آزاد ترکمن روبرو می‌شوید که ذوق و شوق فراوانی به شما می‌دهد.  ترکمن صحرایی که ما امروزه می‌بینیم قدمتی دیرینه در حدود بیش از ۷۰۰۰ سال دارد.

منطقه حفاظت شده جهان نما

منطقه حفاظت شده جهان نما

تا اینجا هر چه بود صحبت از دریا، اسکه، مکان های تاریخی، جزیره و دشت شد؛ اما مگر می‌شود به شمال ایران آن هم استان گلستان بیایید و جنگل را فراموش کنید. جهان نما، نمایی چشم‌نواز از جهان طبیعی را پیش چشمتان می‌آورد که چاره‌ای جز سکوت در برابر زیبایی آن ندارید. صحبت از بهشت روی زمین را شنیده‌اید، حالا در جهان‌نما به چشم خود این بهشت را می‌بینید. بهتر است حتماً سری به این نقطه از خاک گلستان بزنید که صحبت از آن حق مطلب را ادا نمی‌کند.

بالا آمدن مه در منطقه حفاظت شده جهان نما

جهان‌نما بکرترین جنگل‌های میان‌بند یا همان جنگل‌های دامنه کوه را در شمال ایران دارد. جنگل‌های جهان‌نما از نوع جنگل‌های هیرکانی شمال کشور است و جز قدیمی‌ترین جنگل‌های ایران به شمار می‌رود. اینجا آن‌قدر معروف است که از هر کسی بپرسید به شما آدرس می‌دهد. نام این جنگل از منطقه ییلاقی جهان نما گرفته شده است که در حاشیه جنگل قرار دارد. برای حضور در اینجا و بهره‌بردن از طبیعت پاک و بی‌مثالش باید به آدرس آن را در جنوب شرقی شهرستان کردکوی و ۵۰ کیلومتری بندر ترکمن بروید.

جاذبه‌های تاریخی بندر ترکمن

برج رادکان از معروف ‌ترین جاذبه‌های تاریخی بندر ترکمن

غیر از طبیعت چشم‌نواز، بندر ترکمن به داشتن جاذبه های تاریخی متعدد در دوره‌های مختلف تاریخی شهرت دارد. کسانی که به ایران‌گردی و بازدید از آثار تاریخی علاقه دارند معمولاً رفتن به چنین جاهایی را در برنامه سفر خود می‌گنجانند.

دیوار دفاعی گرگان

دیوار دفاعی گرگان

رد پای ساسانیان در بناهای تاریخی شمال ایران به‌خوبی دیده می‌شود که دیوار دفاعی گرگان یکی از آن‌هاست. گفته می‌شود که در زمان ساسانیان، حمله‌هایی از طرف عشایر ترک به این منطقه صورت می‌گیرد و برای دفع این حملات دیوار دفاعی ساخته می‌شود. با دیدن این جاذبه چیزی شبیه دیوار مشهور چین در ذهنتان یادآور می‌شود. جالب است بدانید که این دیوار از شهر کلاله آغاز شده و بعد از حدود ۳۰۰ کیلومتر در این شهرستان به دریا ختم می‌شود. این دیوار که امروزه بخش کمی از آن باقی‌مانده است از کوه‌های گلی داغ تا دریای مازندران با ارتفاعی در حدود ۲ تا ۴ متر امتداد داشته است.

برج رادکان

برج رادکان

قلعه گبری نام دیگری است که احتمالاً از این قلعه می‌شنوید. برج رادکان گنبدی مخروط شکل دارد که ارتفاع آن به ۳۵ متر و قطر ۱۵ متر می‌رسد. این برج تاریخی که قدمت ساخت آن به قرن ۵ می‌رسد محل دفن یکی از اسپهبدان خاندان باوند طبرستان است. ازآنجایی‌که این سازه در مسیر بازرگانان جاده ابریشم بوده به‌عنوان راهنمای مسافران این مسیر نیز کاربرد داشته است. تعدادی کتیبه به خط‌های کوفی و پهلوی بر روی این بنا دیده می‌شود. این برج در ۵۰ کیلومتری بندر ترکمن در منطقه‌ای جنگلی قرار گرفته است.

آق قلا

آق قلا

آق قلا که با نام‌های آق قلعه، آسپی دژ و دژ سفید نیز شناخته می‌شود یکی دیگر از جاهای دیدنی بندر ترکمن است. این بنا متعلق به دوران صفویه است. پل خشتی در این زمان بر روی پایه‌های مخروبه این بنا ساخته شده است و بنای اصلی مربوط به دوره ساسانیان می‌شود. آق قلا در فاصله ۳۶ کیلومتری از شهر بندر ترکمن قرار دارد.

قلعه کهن

اگر به تاریخ کهن ایران علاقه‌مند هستید یکی دیگر از بناهای باستانی که به شما پیشنهاد می‌شود قلعه کهن است. از این قلعه تاریخی که امروزه بنای اصلی آن تقریباً تخریب شده دو دیوار باقی‌مانده است. نام دیگر این قلعه، قلعه مبارک آباد است و بازدید از آن خالی‌ازلطف نیست.

اماکن مذهبی بندر ترکمن

بقعه بهاءالدین در بندر ترکمن

در این شهرستان مثل بسیاری از مناطق شمال ایران بقعه‌های متبرکه دیده می‌شود که عاشقان بسیاری را به سمت خود می‌کشاند. بقعه بهاءالدین نقشبندی یکی از مکان‌های متبرکه این شهرستان است. این بقعه در 10 کیلومتری شرق بندر ترکمن و در نزدیکی روستای خوجه لر است. این بقعه مربوط به بنیان‌گذار فرقه نقشبندی است که طبق اسناد تاریخی مرتاضی قدیس بوده است و پیروان او در چین، ایران و هند زندگی می‌کنند.

در فاصله 30 کیلومتری شمال شرق بندر ترکمن زیارتگاه صالح نبی به چشم می‌خورد که محلی برای قرار عاشقان ایشان است. این زیارتگاه بر بلندای تپه‌ای واقع شده است و طبیعت زیبای اطراف آن امکان گردش و تفریح را همزمان با زیارت برای زائران فراهم می‌کند.

جاذبه های گردشگری در اطراف بندر ترکمن

اسکله بندر ترکمن در هوای ابری

حالا که تا اینجا آمده‌اید بد نیست اگر فرصت داشتید سری هم به جاذبه های دیدنی اطراف بندر ترکمن بزنید که بازدید از این جاذبه‌های طبیعی و تاریخی لذت سفرتان به بندر ترکمن را دوچندان می‌کند. مکان های تاریخی و طبیعی چون دهکده‌های ییلاقی، آبشار و روستای زیارت، پارک ملی گلستان، آبشار باران کوه، پارک جنگلی‌های دلند و قرق، جنگل ناهارخوران گرگان و آبشار کبودبال از مناطق دیدنی استان گلستان هستند که در نزدیکی بندر ترکمن به‌حساب می‌آیند.

هتل آراز نوشهر، رابط میان جنگل سبز و دریای بی کران
ادامه مطلب

مردم شناسی

لباس محلی مردم بندر ترکمن

ابتدای مقاله در مورد مردم خونگرم و خوش‌روی بندر ترکمن به‌عنوان یکی از دلایل جذب گردشگر در این شهر صحبت کردیم. خلق‌وخوی مردم این شهر در کنار پوشش زیبا و زبان شیرینشان بیش از هر جاذبه‌ای شما را جذب این شهر می‌کند. شادی و شوق زندگی را در غذا‌های لذیذ، موسیقی گوش‌نواز و لباس‌های رنگارنگ و زیبای مردان و زنان این شهر می‌بینید که برخلاف بسیاری از شهر‌های دیگر هنوز بر آن پایبند هستند و آن را دلیلی بر اصالت خود می‌دانند.

شال زیبای ترکمنی به‌جای روسری بر سر زنان این دیار و پیراهن‌های رنگی یا بلوز و دامن، زیبایی چهره آن‌ها را بیشتر نمایان می‌کند. مردان ترکمن را با ردا، پوستین، کونیک یا پیراهن و شلوار مردانه یا بالاق می‌توانید از سایر مردم تشخیص بدهید. بر سر مردان ترکمن کلاه پشمی زیبایی می‌بینید که کامل‌کننده لباس‌های مردانه است و به آن تلپک می‌گویند.

آداب مردم بندر ترکمن

رقص خنجر در بندر ترکمن

یکی از زیبایی‌های هر قوم و دیاری آداب و سنت‌هایی است که مردم آن منطقه به آن پایبند هستند. رقص خنجر یا ذکر خنجر یکی از آداب قدیمی مردم بندر ترکمن است که به‌صورت دسته‌جمعی با لباس‌های محلی و خنجر بر دور کمر اجرا می‌شود. اگر تابه‌حال رقص‌ سماع صوفیانه را دیده باشید متوجه شباهت این رقص با رقص خنجر ترکمن‌ها می‌شوید.

یکی دیگر از رسومی که مردم ترکمن بر آن پایبند هستند، رسم زیبای جشن 63 سالگی است که برای زنان و مردان گرفته می‌شود. علاوه بر‌ این اگر خوش‌شانس باشید و در یکی از عروسی‌های محلی این مردم شرکت کنید؛ می‌توانید جشنی متفاوت از قوم ترکمن را شاهد باشید که برایتان بسیار خاطرانگیز خواهد شد.

موسیقی محلی بندر ترکمن

موسیقی محلی بندر ترکمن

اگر شما هم به موسیقی فولکلور علاقه‌مند باشید حتماً موسیقی این منطقه را به چشم جاذبه‌ای شنیدنی در نظر می‌گیرید. رقص خنجر و عروسی‌هایی که از آن‌ها صحبت شد وقتی به شور و هیجان می‌رسد که با صدای ضرب موسیقی محلی بندر ترکمن همراه شود. به‌جرئت می‌توان گفت موسیقی جز جدانشدنی از زندگی مردمان شاد بندر ترکمن است.

ساز اصلی این منطقه تامدیر است که به‌عنوان کوچک‌ترین نوع دوتار شناخته می‌شود. در کنار این ساز کمانچه و نی هم از سازهای محبوب ترکمنی‌ها به شمار می‌رود. نکته جالب در مورد موسیقی اهالی ترکمن این است که می‌توان با یک مضراب، دو نُت را نواخت که در دنیای موسیقی، هنری خاص به‌حساب می‌آید.

غذاهای محلی بندر ترکمن

چکدرمه غذای سنتی بندر ترکمن

عجیب نیست اگر در بندر ترکمن با وجود تنوع غذاهای خوش‌عطر و طعم محلی، اشتهایتان بیشتر از قبل شود. معروف‌ترین غذاهای این شهر را باید حتماً در بخش شکم‌گردی سفرتان در نظر بگیرید که گذشتن از این‌همه غذای لذیذ غیرممکن است. چکدرمه، بوروک، باسترمه، آیران غاینان، قاتقله آش، سوق آش، ماهی شور خشک و بولامه از خوشمزه‌هایی به‌حساب می‌آیند که بنا بر سلیقه‌ خودتان می‌توانید از بین آن‌ها انتخابی داشته باشید.

حلیم معروف بندر ترکمن

بازارگردی و خرید سوغات

بازارچه ساحلی بندر ترکمن

حالا که به انتهای سفر نزدیک می‌شویم قبل از برگشت به خانه بهتر است سری به بازار بزنیم و سوغات را از همان‌ جا تهیه کنیم. بازارگردی به‌ویژه برای بانوان از آن لذت‌هایی است که در هر سفر باید حتماً به آن پرداخته شود. در بندر ترکمن اجناس وارداتی و متنوع بسیاری در کنار صنایع‌دستی و محلی دیده می‌شود که رونق بیشتری به بازار اینجا داده است.

اگر می‌خواهید از صنایع‌دستی اینجا سوغاتی به یادگار ببرید بهتر است سراغ محصولاتی چون: پشتی ترکمنی، قالی، قالیچه، نمد دورویه، پارچه‌ های ابریشمی، شال‌ های معروف ترکمن، دستمال‌های سوزن‌دوزی شده و زیورآلات ترکمنی بروید تا هم از اهالی هنرمند حمایت کنید و هم یادگاری از این شهر با خود ببرید.

پشتی ترکمنی سوغات معروف بندر ترکمن

برای بازارگردی، بازارهای محلی چون: بازارچه ساحلی بندر ترکمن، مراکز تجاری شهری، بازارچه گمرکی و دوشنبه‌بازار، انتخاب مناسبی هستند تا هم به خریدتان برسید و هم با مردم این شهر بیشتر آشنا شوید.

اقامت در بندر ترکمن

نمای ساختمان هتل ستاره ترکمن

ازآنجاکه بندر ترکمن منطقه‌ای گردشگری است مسافران بسیاری به اینجا می‌آيند و هتل های بندر ترکمن مکان مناسبی برای اقامت در اینجا به‌حساب می‌آیند. هتل ستاره ترکمن با وجود امکانات مناسب، پذیرای گردشگران و مسافران این شهر زیبا و جاذبه‌های گردشگری اطراف آن هستند. با حضور در بندر ترکمن، شما می‌توانید بخش اقامت سفرتان را به ایران هتل آنلاین بسپارید.

هتل ستاره ترکمن

سوئیت توئین هتل ستاره ترکمن

هتل ستاره ترکمن، بندر ترکمن اقامتگاهی نوساز است که در سال 1399 افتتاح شد. هتل ستاره ترکمن در سه طبقه و 30 اتاق هر روزه به صورت 24 ساعته پذیرای مهمانان این شهر است. این هتل علاوه‌ بر بخش اقامتی، رستوران و بازارچه‌ای دارد که از ساختمان هتل جدا شده است. با اقامت در هتل ستاره ترکمن دسترسی راحتی به ساحل دریا و بازارچه‌های سنتی دارید که مورد استقبال بسیاری از گردشگران است. برای حضور در این هتل باید آدرس آن را در بندر ترکمن، خط اسکله، لاین برگشت بیابید.

سخن آخر

در این مقاله سعی کردیم وصفی از بندر زیبای ترکمن در شمال ایران داشته باشیم. جایی که از مردم شاد آن گرفته تا گوشه‌گوشه طبیعتش با گونه‌های کمیاب جانوری، از بندر زندگی‌بخش تا صحرای بی‌انتها؛ ما را چنان شیفته ساخته که بخواهیم برای بارها به این شهر زیبا سفر کنیم و برایمان تکراری نشود. اینجا دیاری است که می‌شود زیباترین خاطرات سفر را در آن ساخت.

5/5 - (1 امتیاز)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر