لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> جهانگردی >> 4 کشور پیشگام در عرصه تکنولوژی در جهان
4 کشور پیشگام در عرصه تکنولوژی در جهان

4 کشور پیشگام در عرصه تکنولوژی در جهان

استفاده از تکنولوژی در دو دهه اخیر به یک ضرورت در زندگی انسان ها تبدیل شده است و شکل گیری اینترنت باعث شده که بتوان بسیاری از کارهای روزمره را در خانه و بدون نیاز به خارج شدن از آن انجام داد. این روزها دیگر لازم نیست برای پرداخت قبوض، واریز و برداشت پول، خرید کردن و انجام امور خدمات دولتی به مراکز فیزیکی مراجعه کرد و تنها از طریق درگاه های اینترنتی این امور را در کسری از دقیقه انجام داد. در صنعت گردشگری نیز پیشرفت تکنولوژی آنلاین بسیار موثر و مفید بوده و می توان امور مربوط به سفر را براحتی از قبل و از راه دور انجام داده و برنامه ریزی کرد. برای مثال رزرو آنلاین هتل از طریق وبسایت هایی مانند ایران هتل آنلاین به سادگی انجام شده و با چند کلیک ساده می تواند بهترین هتل های کشور، از هتل اسپیناس خلیج فارس در تهران گرفته تا هتل مارینا پارک در کیش، را روزها قبل از سفر به این مناطق رزرو کرد.
داشتن ارتباط باعث شکل گیری فرهنگ در سراسر جهان شده است و در بسیاری از نقاط زندگی دیجیتال از زندگی روزمره جداناپذیر جلوه می کند. اینترنت پرسرعت، دسترسی به موبایل و پرداخت های غیرنقدی به طور روزافزونی در حال به پیش بردن اقتصاد جهانی بوده و برخی کشورها به مقدار قابل توجهی به سمت این آینده دیجیتال از طریق بهبود خدمات و دسترس پذیری متمایل شده اند.
برای شناسایی کشورهای با بالاترین رتبه در زمینه ارتباط نسل بعدی، شبکه جهانی InterNations اخیراً گزارشی منتشر کرده که در آن کشورهای دارای بالاترین رتبه در زمینه در دسترس بودن خدمات دولتی آنلاین، سهولت بدست آوردن شماره موبایل محلی، در دسترس بودن اینترنت پرسرعت در منزل، پرداخت های غیرنقدی و دسترسی آزاد به اینترنت رتبه بندی شده اند.
در ادامه این مطلب از شهروندان 4 کشور اول این فهرست در مورد چگونگی زندگی در یک کشور با ارتباطات دیجیتال فراوان سوال شده و پاسخ آن ها به شرح زیر بوده است.

استونی
رتبه کلی: اول
با رتبه کلی اول در گزارش منتشر شده از سوی InterNations (با رتبه اول در زمینه دسترسی نامحدود به اینترنت و خدمات دولتی آنلاین)، استونی سرمایه گذاری گسترده ای در زیرساخت های دیجیتالی خود از زمان بدست آوردن استقلال خود از اتحاد جماهیر شوروی در سال 1991 انجام داده است. برنامه استونی الکترونیکی که توسط دولت راه اندازی شده، شهروندان این کشور را با سیستم های کاملاً الکترونیکی در زمینه انتخابات، بهداشت و بانکداری و حتی اقامت و شهروندی الکترونیک آشنا کرده اند که به افراد غیرشهروند نیز اجازه می دهد برای اقامت مجازی ثبت نام کنند که امکان دسترسی به مزایایی مانند کارت شناسایی، خدمات بانکی، فرآیند پرداخت الکترونیک و توانایی ثبت شرکت را فراهم می سازد. این برنامه در روزگار مدرن برای جذب آوارگان دیجیتال و تجار خارجی که به دنبال شروع یک کسب و کار در اتحادیه اروپا هستند نیز به کار گرفته شده است، که در مقابل فرصت های جدیدی برای اقتصاد استونی ایجاد خواهند کرد.
الکساندرا نیما، اهل اتریش که اکنون در تالین، پایتخت استونی زندگی می کند در این باره می گوید: «داشتن دسترسی به اینترنت اینجا در استونی به عنوان یکی از حقوق اولیه انسانی شناخته می شود. حتی جزایر دوردست استونی، مانند سارمای زیبا، نیز به اینترنت دسترسی دارند. اینجا، همه چیز از ثبت نام به عنوان یک شهروند تا تاسیس یک شرکت (البته از نوع آنلاین) در سریع ترین زمان ممکن انجام می شود».
طبیعت مرتبط بدین معناست که حتی تماس های تلفنی نیز در حال پیوستن به تاریخ هستند. تارمو آنوس، ساکن تالین، که توسعه دهنده پلتفرم پول دیجیتال است در این باره می گوید: «برای من درخواست دادن از طریق چت نسبت به تماس تلفنی با یک فروشگاه در صورتی که در دوران تعطیلات باز باشند بسیار آسان تر است. من به شکلی ساده تنها از طریق پیامرسان وایبر برای آن ها پیام می فرستم».
البته ساختار عمیقاً دیجیتال نیز بدون نقاط ضعف نیست. استونی اولین حکومت پادشاهی بود که در سال 2007 مورد حملات سایبری قرار گرفت. دیو فیلیپس که در دوران انجام این حملات سفیر ایالات متحده در استونی بوده است در این باره می گوید: «این حمله وبسایت ها را بسته و تمام زیرساخت کشور را فلج کرد. کارت های بانکی و شبکه های تلفن همراه مختل شده و همه جا پیام های اخطار روشن شد».
فنلاند
فنلاند
رتبه کلی: دوم
با نمرات بالای مداوم در 4 مورد از 5 دسته بندی، فنلاند رتبه دوم کلی را در زمینه زندگی دیجیتال و اول در زمینه پرداخت های غیرنقدی دارد. نقش اینترنت در این کشور چنان مهم است که در سال 2010 دولت دسترسی به ارتباط باند پهن را برای تمام شهروندان کشور به یک حق قانونی تبدیل ساخته و به اولین کشور جهان در این زمینه تبدیل گردید.
میکی وانانن، اهل فنلاند، مدیرعامل و موسس یک پلتفرم بازخورد مشتری که در شهر تامپره در جنوب کشور زندگی می کند در این باره می گوید: «دسترسی به اینترنت پرسرعت در ترکیب با آزادی بیان باعث شده که اکوسیستم ما بسیار پایدارتر و امن تر باشد. همه به اطلاعات دسترسی داشته و این موضوع فرصت یکسان را برای یادگیری و تاثیر بر آینده اقتصاد فراهم ساخته است».
سهولت در دسترسی آنلاین به خدمات دولتی و ترجمه اتوماتیک برای بسیاری از خدمات به طور ویژه برای خارجیانی که به تازگی به این کشور سفر کرده اند بسیار مفید بوده است. پیتر سینان، موسس یک وبلاگ گردشگری، که مدت 8 سال است در هلسینکی زندگی کرده و اصالتاً اهل اسکاتلند است در این باره می گوید: «زندگی دیجیتال به معنای اتوماتیک بودن است، مانند درگاه های اتوماتیک سوپرمارکتی، و همچنین به معنای خدمات آنلاین به زبان انگلیسی است که باعث شده زندگی روزانه برای مسیریابی بدون صحبت کردن یا درک زبان فنلاندی آسان باشد. این روزها اطلاعات آنلاین بسیار زیادی به زبان انگلیسی در فنلاند وجود دارد، از وقت پزشک گرفتن تا اطلاع از حقوق به عنوان یک فرد شاغل. این موضوع از زمانی که اولین بار به عنوان یک دانشجوی انتقالی در سال 2004 به اینجا آمدم بسیار تغییر کرده است».
زیرساخت دیجیتال در فنلاند با تاکید کشور بر آموزش و جامعه همگام بوده که به سرمایه گذاری در فضاهای فیزیکی که افراد بتوانند در آنجا ارتباط اینترنتی آسانی داشته باشند منتهی شده است. سینان در ادامه می گوید: «کتابخانه ای جدید اخیراً در مرکز هلسینکی تاسیس شده که زیرساخت های دیجیتال فوق العاده ای دارد. مراکز اجتماعی مکان های فوق العاده ای هستند، جایی که افرادی از تمام بخش ها برای ورزش، غذا و کار در فضای آنلاین به آن ها مراجعه می کنند».
علیرغم دسترسی به اینترنت و خطوط موبایل حتی در نقاط دوردست، خاموش کردن دسترسی به این فضا بریا بسیاری از فنلاندی ها دشوار نیست. سینان در این باره نیز چنین اظهارنظر کرده است: «فنلاندی ها در فصل تابستان به خانه های روستایی شان چسبیده اند و ذهنیت آن ها کاملاً بدور از فضای آنلاین است. فنلاند همچنین اخیراً به عنوان یکی از سالم ترین ملت ها در جهان از لحاظ فیزیکی بوده است، جایی که بیش از نیمی از افراد 30 تا 64 ساله کمترین میزان تمرین هفتگی هدف گذاری شده توسط سازمان جهانی بهداشت 150 دقیقه ای برای فعالیت متوسط و 70 دقیقه برای فعالیت فیزیکی شدید را لازم داشته اند». فنلاند بیش از 500.000 خانه روستایی تابستانه دارد، جایی که فنلاندی ها برای تجربه آرامش یا زندگی کلبه ای (mökkielämä) خاص خود به آنجا می روند.
کانادا
کانادا
رتبه کلی: هفتم
کانادا با رتبه هفتم کلی در زمینه زندگی دیجیتال، همواره در اغلب دسته بندی ها عملکرد خوبی داشته است، بویژه در زمینه دسترسی به خدمات دولتی آنلاین و پرداخت غیرنقدی. زندگی دیجیتالی در شهرهای بزرگ بسیار آسان تر شده است، جایی که انطباق با تکنولوژی بسیار سریعتر بوده و خدمات اینترنتی بسیار سریعتر و در دسترس تر است.
اریک وایچوپن، که یک وبلاگ نویس کانادایی است در این باره می گوید: «مراکز بزرگ تری مانند تورنتو برای زندگی دیجیتال بسیار مناسب تر است. روش های غیرنقدی پرداخت، از جمله پرداخت موبایلی، در مراکز خرید جدیدتر و کوچکتر نیز در حال پرطرفدار شدن است».
با این وجود ارتباط دیجیتال در کانادا پرهزینه تر از دیگر کشورهای جهان است زیرا صنعت ارتباطات تلفنی بسیار یکپارچه بوده و پوشش در مناطق دوردست می تواند بسیار نقطه ای و تفکیک شده باشد. توماس یانوکوفسکی، رییس بخش دیجیتال و رشد در یک پلتفرم تجارت رمز ارز در این باره می گوید: «کانادا معمولاً در فهرست های زیادی به خاطر دسترسی بسیار پرهزینه به اینترنت در رتبه اول قرار می گیرد در حالی که یکی از کم سرعت ترین اینترنت هاست».
اما روی هم رفته، دسترسی به خدمات آنلاین دولتی در کانادا و دسترسی نامحدود به خدمات آنلاین (رتبه هشتم و یازدهم به ترتیب) باعث بهبود فضا برای کارآفرینان شده که شروع و مدیریت کسب و کار از هر نقطه ای در کشور را آسان ساخته است. یانوکوفسکی در ادامه تصریح می کند: «آسان بودن شروع و مدیریت یک شرکت آنلاین، مدیریت بانکی، عملیات ها، مدیریت تراکنش ها، پرداخت قبوض، نوسازی تمامی اسناد از منزل، کافه، فضای دانشگاه یا حتی یک چادر، می تواند در زمینه بهبود اقتصاد هزینه های واحدهای کسب و کار بسیار مناسب بوده و به صرفه جویی قابل توجهی در زمان منتهی شود».
کره جنوبی
کره جنوبی
رتبه کلی: بیست و هفتم
با قرار گرفتن در رتبه اول در زمینه دسترسی به اینترنت پرسرعت در خانه، کره جنوبی شهروندان و ساکنان خود را قادر به زندگی در یک فضای دیجیتال بسیار پرسرعت کرده است. چوی یو ایون، اهل سئول، که خدمات مناسب و سهل الوصول بانکی در کشور را دوست دارد که ترکیبی از بانکداری دیجیتالی و اپلیکیشن های پیام رسان است در این باره می گوید: « زندگی روزمره در کره جنوبی بسیار سریع می گذرد. از خرید غذا تا رساندن آن به مشتری و پرداخت هزینه های آن را می توان تقریباً در 5 ثانیه انجام داد. این یک چیز فوق العاده است که ما در قطار دچار کسالت و سر رفتن حوصله نمی شویم یزرا می توانیم یوتیوب تماشا کرده و در اینستاگرام هشتگ ها را دنبال کنیم».
لی نامو که ساکن سئول است نیز می گوید: «سرعت اینترنت در کره جنوبی باعث حسادت جهانیان شده است. استریمینگ ویدیو، دانلود بازی، رسانه و ارتباطاتی مانند گفتگوهای ویدیویی بدون توقف امری واقعی است». دولت کره جنوبی، برخلاف کشورهای همسایه چین و کره شمالی، دسترسی نسبتاً آزاد به اینترنت را فراهم ساخته که باعث شده شهروندان از لحاظ مدنی بسیار فعال باشند. چوی در ادامه تصریح می کند: «برابری دیجیتال باعث پیشرفت دموکراسی در کره جنوبی شده است. دسترسی نامحدود به اینترنت به شهروندان کمک کرده که به مشکلات اجتماعی توجه بیشتری داشته و به آن ها اجازه داده براحتی در مقابل تصمیم های نادرست سیاستمداران دست به عمل بزنند». در سال 2016 و 2017 به طور گسترده ای از رسانه های اجتماعی برای تقویت اعتراضات مسالمت آمیز با روشن کردن شمع استفاده شد که استعفای رییس جمهور سابق کشور به خاطر سوء استفاده از قدرت و فساد را در پی داشت. همچنین باید به استقبال شهروندان کره ای از جنبش مبارزه با تبعیض جنسیتی علیه زنان اشاره کرد که به دستگیری ها و آگاهی بیشتر در مورد اذیت و آزار جنسی منجر شد.
با این وجود، برخی خدمات و اپلیکیشن ها جنبه های منفی و دردسرسازی داشته اند، حتی آن دسته که دسترسی به آن ها ساده بوده است. اوایل سال جاری، اپلیمیشن های اندرویدی خاصی در کره جنوبی به خاطر افشای پسووردها و داده های تجاری مورد انتقاد قرار گرفته اند و کره جنوبی در زمینه ریسک بالا برای نفوذ به داده های افراد در رتبه بالایی جای گرفته است. بدین ترتیب بسیاری به جای اپلیکیشن های محلی کره جنوبی ترجیح می دهند از خدمات آمازون یا پی پال به خاطر امنیت و رابط کاربری مناسبشان استفاده کنند.
در کنار داشتن رتبه بالا برای سرعت اینترنت خانگی، کره جنوبی همچنین بالاترین سرعت اینترنت در جهان را در دست دارد که به معنای در دسترس بودن گزینه های سرگرمی از بازی تا استریم ویدیو در هر نقطه ای از کشور است.

ایرلاین‌هایی با اپلیکیشن موبایل
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر