لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> جاهای دیدنی کلاردشت
جاهای دیدنی کلاردشت

جاهای دیدنی کلاردشت

 

کلاردشت منطقه ای است سرسبز بر بلندای کوه ها از استان مازندران در خطه شمال ایران، از توابع شهرستان چالوس که مرکز آن حسن کیف می باشد. اين زمرد سبزرنگ از چهار طرف به ترتیب از شمال تا غرب بین دریای مازندران و شهر تنکابن، قله تخت سليمان تا حدود گردنه کندوان، چالوس و نوشهر و کجور، قزوين و الموت قرار دارد. مانند سایر مناطق شمال ایران کلاردشت نیز از آب و هوایی معتدل برخوردار است اما جالب اینجاست که معمولا بلندی های آن به جای بارش باران با ریزش برف مواجه اند، به همین خاطر هوای کلاردشت نسبت به سایر مناطق شمال ایران خنک تر است.

کلاردشت کجاست؟

کلاردشت از دریای خزر حدود 30 کیلومتر فاصله دارد اما از زیبایی و سرسبزی چیزی کم ندارد، وجود کوه و جنگل و رود و آبشار و دریاچه و دشت و یخچال طبیعی و آب و هوای عالی و روستاهای گردشگری، جاهای دیدنی کلاردشت را به منطقه ای پرطرفدار تبدیل کرده که گردش در آن بهترین لحظات را برای گردشگران رقم می زند. توصیف زیبایی های کلاردشت و مناظر رویایی آن واقعا در کلام نمی گنجد، با این حال ما قصد داریم تعدادی از این زیبایی ها و دیدنیهای کلاردشت را معرفی و آدرس هر یک را بیان کنیم البته ناگفته نماند همین که قصد کنید به کلاردشت سفر کنید می توانید تقریبا از تمام مناطق آن دیدن کنید چون هر مکان دیدنی کلاردشت حدودا در پنج کیلومتری مکان دیگر وجود دارد.

معرفی کلی

کلاردشت منطقه ای کوهستانی است که از آب و هوایی بسیار مطبوع برخوردار است به طوری که مردم در شب های تابستان آن لباس گرم می پوشند. این منطقه تحت عنوان «بهشت گمشده ی ایران» لقب گرفته چون با وجود تمام زیبایی ها و مناظر بی نظیر و قدمت چهار هزار ساله اش هنوز برای گردشگران خارجی آن طور که باید و شاید شناخته شده نیست. آری این بهشت زیبای ایران 4000 سال قدمت دارد و آنچه این ادعا را اثبات می کند جام زرینی است که در دوره ی پهلوی اول در بالای تپه اجابیت واقع در کلاردشت که تپه کلار هم گفته می شود یافت شده و امروزه در موزه ی ایران باستان تهران نگهداری می شود. کلاردشت شامل حدود 40 آبادی است، در واقع معنای لغوی کلار «شهر و ابادی» است پس می توان کلاردشت را «آبادی هایی در دل دشت» معنا کرد.
رزرو آنلاین هتل هم دارند. هتل هایی مانند متل پارسیان نرسیده به حسن کیف – جنب شهرک نگین و هتل باران سبز کیلومتر 3 جاده عباس آباد، و چند هتل زیبای دیگر با امکانات رفاهی مناسب که می توان هر یک را به راحتی رزرو آنلاین کرد و بابت جای اقامت قبل از سفر آسوده خاطر بود. از دو راه می توان به کلاردشت رسید، راه اول بعد از طی جاده چالوس بعد از رسیدن به مرزن آباد بعد از طی ۲۰ کیلومتر به کلاردشت می‌رسد. راه دوم از عباس‌آباد واقع در جاده کناره خزر، در بین راه چالوس و تنکابن منشعب می شود و بعد از طی ۲۵ کیلومتر به غرب کلاردشت می‌رسد. کلاردشت از تهران حدود 200 کیلومتر فاصله دارد که معمولا ظرف 5 ساعت طی می شود. سوغات کلاردشت کلوچه ی کاکا و مرباهای محلی است که بسته به طبع و نظر شما بسیار متنوع و البته خوشمزه و دارای خواص مفید فراوانی است. زبانی که مردم کلاردشت به آن صحبت می کنند ممکن است کردی، گيلکی، لکی و يا حتی فارسی باشد. در ادامه برخی از جاهای دیدنی کلاردشت معرفی می شود.

علم کوه

علم کوه

علم کوه قله ای در 20 کیلومتری جنوب غرب کلاردشت تحت عنوان«آلپ ایران» نیز شناخته می شود. این کوه که در منطقه ی «تخت سلیمان» قرار دارد بعد از دماوند دومین کوه مرتفع ایران است. بلندی و زیبایی آن موجب شده مقصد بسیاری از کوهنوردان و صخره نوردان حرفه ای باشد و دامنه ی آن تا حد زیادی مورد توجه و استقبال طبیعت گردان قرار گیرد. البته لازم به ذکر است علم کوه محل زندگی حیواناتی مانند بز کوهی، گرگ، خرس، پلنگ، شغال و روباه نیز است. بیشتر شهرت علم کوه به دلیل وجود دیواره ای سخت گذر در دامنه ی شمالی آن است که هر صخره نوردی را به سمت خود می کشاند تا از آن بالا رود و افتخار و لذت صعود به آن را کسب کند. علاوه بر این در مسیر صعود به علم کوه سنگی بسیار جالب به نام سنگ سماور قرار دارد که به طور عجیبی به صورت عمودی واقع شده و بر زیبایی و جذابیت علم کوه می افزاید.

دریاچه ولشت یا سما

دریاچه ولشت یا سما

یکی از جذاب ترین جاهای دیدنی کلاردشت دریاچه ی ولشت در نزدیکی روستای سما، در 25 کیلومتری جاده چالوس و ۱۲ کیلومتری مرزن آباد است. دریاچه ای با آب شیرین که امکان ماهی گیری نیز در آن فراهم است. رنگ آبی دریاچه همراه با سبزی درختان اطراف آن خود به تنهایی کفایت می کند تا هر فرد علاقه مند به طبیعت را به سمت دریاچه بکشاند با این حال امکاناتی مانند قایق سواری نیز فراهم است و چنانچه بخواهید می توانید در اب ولشت شنا هم کنید و از اب تنی در آن لذت ببرید. برای رفتن به دریاچه بایستی بعد از گذر از جاده چالوس به سمت روستای گردشگری کردیچال بروید. از روستای کردیچال یک راه خاکی وجود دارد که شما را به ولشت می رساند.

جاده عباس آباد – کلاردشت

جاده عباس آباد - کلاردشت

یک جاده ی رویایی از شهر کلاردشت به سمت عباس آباد که لذت تماشای اطراف آن تمام نشدنی است. جاده ای که در زیبایی با جاهای دیدنی چالوس رقابت می کند. البته هر طبیعتی رنگ و بوی خود را دارد و هر یک حس خاصی در دل ایجاد می کند. طول این جاده ی زیبا 25 کیلومتر است که البته در میان راه استراحتگاه های مختلفی وجود دارد که معمولا موجب می شود عبور از این 25 کیلومتر چند ساعت به طول بینجامد.

اتاق های هتل بام سبز رامسر را بهتر بشناسید!
ادامه مطلب

روستای رودبارک

روستای رودبارک

یکی از معروف ترین و محبوب ترین روستاهای منطقه ی کلاردشت روستای رودبارک است که در فاصله ی 4 کیلومتری از غرب روستای حسن کیف مرکز شهر کلاردشت قرار گرفته است. دو منظره ی زیبا شامل رودخانه سرآبرود و قله تخت سلیمان در این منطقه موجب ایجاد چشم اندازهایی فوق العاده در روستا شده است. علاوه بر این وجود ماهیان قزل آلای خال قرمز در چشمه ی آب سرد موجب جذب گردشگران در تمام طول سال در این منطقه می شود. پناهگاه کوهنوردی، ویلاهای زیبا و باغ های مشجر از دیگر دلایل جذب گردشگر در روستای رودبارک می باشد. زیبایی طبیعت نیز که در کل منطقه ی کلاردشت موج می زند و به روستای رودبارک محدود نمی شود.

دهکده ی مازیچال

دهکده ی مازیچال

دهکده ی مازیچال روستایی ییلاقی در منطقه ی کلاردشت و یکی از جاهای دیدنی کلاردشت است. قرار گرفتن در ارتقاع 2600 متری و وجود دریایی از ابرها بر فراز دهکده آن را به یک مکان رویایی تبدیل کرده که در پشت این مکان می توان دریای نیلگون خزر را نیز دید و از تماشای جنگل های انبوه اطراف لذت برد. تمام این ها از یک سو و بوی نان داغ اهالی و چای زغالی و غذاهای محلی از سوی دیگر طعم واقعی زندگی را به آدمی می چشاند، هر چند تعداد خانه هایشان کم است اما محبشان یک دنیا زیاد است. بهترین زمان برای سفر به مازیچال که در 20 کیلومتری کلاردشت قرار دارد تابستان است. مازی در گویش محلی یا همان مازنی یعنی بلوط و چال یعنی گودال پس مازیچال یعنی منطقه ای پر از درختان بلوط. برای رفتن به این دهکده ی فوق العاده زیبا می توانید از جاده چالوس تا مرزن‌آباد بروید، سپس به سمت کلاردشت حرکت کنید، بعد از رسیدن به میدان بزرگ کلاردشت مسیر را تا جاده ی عبا‌س‌آباد ادامه دهید تا به کرد محله برسید.

دریاچه سد میجران رامسر، در نزدیکی دالان بهشت
ادامه مطلب

روستای دلیر

روستای دلیر

روستای زیبای دیگری از منطقه ی کلاردشت که علاوه بر طبیعت سرسبز و بکر و زیبا دارای چشمه آب گرم، قله زرین کوه، آبشار، و امام زاده است. این روستا نیز محل زندگی حیواناتی مانند خوک، بز کوهی، گرگ، خرس و پلنگ است که به دلیل پوشش گیاهی انبوه در آن مأمن گزیده اند.

روستای کردیچال

روستای کردیچال
روستایی با طبیعتی بسیار زیبا و اب و هوایی سرد و کوهستانی که لقب «مروارید کلاردشت» را نصیب خود کرده است. کردیچال یکی از اولین روستاهای کلاردشت است که در آن بانک تاسیس شده است. این روستا یکی از قدیمی ترین مناطق دیدنی کلاردشت به حساب می اید که امروزه کلاردشت شمالی را تشکیل می دهد. از جمله پدیده های جالبی که ممکن است در روستا اتفاق بیافتد بارش برف در اواسط بهار و گاهی اوقات در تابستان است که از پدیده های نادر در ایران می باشد.

روستای هریجان

روستای هریجانهریجان یکی دیگر از روستاهای زیبا و از جاهای دیدنی کلاردشت است که دارای بافت جالب روستایی، علفزارهای پهناور و آبشاری بلند بالاست که پیاده روی لذت بخشی را می طلبد. بهترین زمان برای دیدن از این روستای زیبا ماه اردیبهشت نگین ماه های بهاری است که همه جا سرسبز و آبشار هریجان پرآب تر از همیشه سقوط می کند. این منطقه حفاظت شده و شکار در آن ممنوع است چون پوشش جانوری و حیات وحش آن بسیار غنی می باشد.

روستای سیاه بیشه

روستای سیاه بیشه
روستایی که در جاده چالوس بین انبوه درختان و سبزی گیاهان پنهان شده و برای دیدن از آن بایستی در جاده چالوس توقف کرد. روستایی که با عبور از آن وارد صحنه ای خیال انگیز می شوید. ابری غلیظ که تصویر یک خواب شیرین را در ذهن نقاشی می کند و خاطراتی می سازد که فراموش نشدنی است. مه و ابری که همه جا را در بر می گیرد گاه به رنگ سیاه می باشد و همین اتفاق موجب نام گذاری این روستا تحت عنوان «سیاه بیشه» شده است.

روستای لورچال

روستای مکارود

روستایی مشرف بر دریاچه زیبا و دیدنی ولشت که اهالی آن از مردمان روستای سما بوده اند که سال ها پیش به این روستا مهاجرت کرده اند. آب و هوای این روستا بسیار مطبوع و روستا از لحاظ پوشش گیاهی بسیار غنی است.

روستای مکارود در ابتدای جنگل عباس آباد در بخش خروجی کلاردشت، در فاصله ی 8 کیلومتری از روستای حسن کیف به طرف عباس آباد قرار دارد. این محل قرار گیری اهمیت خاصی به این روستا ارزانی داشته است. طبیعت این روستا نیز به شدت سرسبز و زیبا و مملو از آرامش مطلق است. زیبایی آن آدمی را به شکر خالق یکتا وا می دارد.

روستای طویدره

روستای طویدره

روستایی که زیبایی خود را از یک طرف مدیون درختان سر به فلک کشیده و از طرف دیگر مدیون رشته کوه های البرز و قله علم کوه است. از جمله مزایای این روستا دسترسی به روستای گردشگری مازیچال است. تعداد خانوارهای این روستا حدود 1000 است که بسیاری از زنان آنها به قالی بافی، درست کردن کیف های چرمی، مجسمه سازی و … مشغول اند. یکی از تفریحات کلاردشت انجام رقص و پایکوپی در زمان دریافت خبرهای خوش و انجام بازی های محلی در این روستا بسیار رواج دارد.

مجتمع تفریحی باغ چمن

مجتمع تفریحی باغ چمن

باغ چمن در شهر کلاردشت با امکانات خاص خود مانند هتل، کافی‌شاپ، دریاچه ماهی گیری، پارکینگ، اسب‌ سواری، دوچرخه‌ سواری، امکان بازدید از مجموعه شیلات و پرورش ماهی، محوطه ی پیاده‌ روی بر مسیری متصل به جنگل، محوطه ی بازی و آلاچیق یکی از جاهای دیدنی کلاردشت است که آماده ی پذیرایی از گردشگران عزیز است. این باغ در کنار رودخانه ی خروشان سردآبرود و در دل طبیعت زیبای آن بنا شده و یک مجموعه ی تفریحی رفاهی مناسب برای گردشگران است. خوشبختانه امکان رزرو آنلاین هتل باغ چمن که آدرس ان در رودبارك- جنب پارك شهرداری است وجود دارد.

آثار باستانی کلاردشت

اجابیت

منطقه ای که قدمت 4000 ساله دارد قطعا خالی از آثار باستانی نمی باشد. از جمله اثار آن می توان به تپه ی اجابیت یا کلار اشاره کرد که پس از انجام کاوش های فراوان در این تپه ی 12 متری آثار باستانی باارزشی یافت شده که توانسته بخشی از تمدن و تاریخ مردم حاشیه ی دریای خزر را نشان دهد. منطقه ی باستانی بعدی مرزن اباد است، البته سایر روستاهای کلاردشت هم که تعداد آنها حدود 40 مورد است هر یک خطی از تاریخ را نگارش می کند. اثر باستانی بعدی کاخ اجابیت یا اجابت است که به دوره ی پهلوی اول باز می گردد و به سبک اروپایی تزئین شده است.

آبشار گزو سوادکوه، شکوهی در دل لفور
ادامه مطلب

رودخانه سردآبرود

رودخانه سردآبرود

یکی از جاهای دیدنی کلاردشت رودخانه ای با ابی صاف و زلال و پاک که به سرعت از دست سختی علم کوه و محکمی تخت سلیمان و همسایگی قله سیاه کمان است به طرف پایین حرکت می کند تا دشت وسیع کلاردشت را بپیماید و در دل دریا آرام گیرد و با تصاویری که در مسیر حرکت خود پدید می آورد دل هر بیننده ای را برباید. این رود زیبا و طولانی جایگاه مناسبی برای زندگی آبزیانی مانند ماهی قزل آلای خال قرمز نیز است. رودخانه سردآبرود در روستای رودبارک قرار دارد. در امتداد رود زیبای سردآبرود در غرب محله رودبارک آبشار زیبایی به نام اکاپل نیز جریان دارد که زیبایی رود را دو چندان می کند.

جنگل آزو

جنگل آزو
جنگلی که یک تابلوی نقاشی واقعی است. تابلویی با زمینه ی سبز رنگ و گل های بنفشه که از روستای ولبال در 1 کیلومتری غرب حسن کیف شروع می شود. این جنگل خود شامل چندین آثار طبیعی است که همگی با هم دست به دست هم داده و دشتی به زیبایی زندگی را تشکیل داده اند. آثاری مانند کوه گرگ، دشت جو پشت، عسلک و مازیگاسر و برخی جنگل های دست نخورده که لذت یک تفریح طبیعی را تکمیل می کنند.
آدرس جنگل آزو:از طریق گذر از جنگل آزو می توان به روستای مازیچال هم رسید.

 

روستای مجل

جنگل مجل
در نزدیکی دره ی کلاردشت روستای مجل قرار دارد که بر سر تپه های مشرف به روستا در 6 کیلومتری غرب حسن کیف جنگلی به همین نام واقع شده است که یکی از زیباترین جاهای دیدنی کلاردشت است. برای رفتن به روستای مجل باید در فاصله ی 4 کیلومتری از روستای حسن کیف به طرف روستای رودبارک حرکت کرد و از طریق جاده ای در روستای رودبارک که به سمت چپ می رود به طرف روستای مجل رفت تا به جنگل زیبای آن رسید.
آدرس روستای مجل:
بعد از اندکی گشت و گذار در این جنگل و لذت از طبیعت آن می توان به طرف جنگل رودبارک و رودخانه ی سرد آبرود حرکت کرد و از زیبایی ان نیز بهره برد.

 

2/5 - (1 امتیاز)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر