لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> دشت سوسن ایذه، دشتی پر از مهربانی
دشت سوسن ایذه، دشتی پر از مهربانی

دشت سوسن ایذه، دشتی پر از مهربانی

به هر گوشه و کنارش که نگاه می‌کنی پرشده از شقایق‌هایی که بوی بهار می‌دهند. اینجا دشت سوسن است جایی که شقایق‌های اش با خاک حاصلخیز و آب فراوان، نسیم می‌طلبند، سبزه‌زارهای آن گسترده است و کوه‌های اش درس استقامت دارد. در دشت سوسن می‌توان استواری را از کوه، بی‌نشانی را از دشت و آرامش را از رود کارون آموخت. به صدای طبیعت دشت سوسن که تلفیقی است از صدای آواز پرندگان، صدای جاری بودن رودخانه، گوش کن که چه خوب آهنگ خالق طبیعت در دشت سوسن، این نماد تمدن عیلامیان نواخته می‌شود.

1. دشت سوسن ایذه

به‌ قدری زیباست که تنها نقاش جهان می‌تواند این‌گونه نقش‌آفرینی کرده باشد. فاصله‌ای با شهر ایذه ندارد و تنها 35 کیلومتر مسافت را که بپیماید دشتی پر ازگل‌های شقایق در انتظار شما نشسته است. دشت سوسن چلچراغ جزئی از شهر ایذه است و در شرق استان خوزستان واقع‌شده است که به‌وسیله رودخانه کارون به سوسن شرقی و سوسن غربی تقسیم‌ شده است

زمین‌های دشت سوسن خوزستان با وجود آب فراوان حاصلخیز شده هستند و در دامن خود شقایق‌های قرمز را در آغوش گرفته و تن به رود کارون که عمیق و آرام جاری است داده اند. اینجا همان دشتی است که ” هنری لایارد ” جهانگرد مشهور بریتانیای از آن صحبت به میان آورده است.
دشت سوسن ایذه
دشت سوسن ایذه علاوه بر اینکه طبیعت بکر و دلنوازی دارد در آن شاهد تپه‌ های باستانی و سنگ مزارهای که نماد دلیری مردان بختیاری است به نام ” بَرد گوری‌ ” خواهید بود. وجود این‌چنین آثاری حکایت از آن دارد که دشت سوسن خوزستان راه ارتباطی با سایر نقاط ازجمله چهارمحال و بختیاری و اصفهان به دهدز بوده است. در کنار رود کارون جاده سنگفرشی به چشم می‌خورد که احتمال می‌رود با جاده دره شوش در ارتباط بوده باشد و پل ارتباطی میان پرسپولیس و دره شوش بوده باشد.

2. مسیر دسترسی و اقامتگاه:
مسیر رسیدن به دشت سوسن ایذه هموار است، برای بازدید از دشت شقایق‌های زیبا از خروجی جاده ایذه به سمت شمال بروید و تاکوتر و پیان را پشت سر بگذارید، به دوراهی که رسیدید سمت راست را که به‌ سوی سوسن می‌رود انتخاب کنید. تنها 5 کیلومتر بعد از روستای کشگلی در دوراهی دوم هرکدام را که انتخاب کنید نهایتاً به سبزه‌ زارهای دشت سوسن ایذه خواهید رسید.
دشت سوسن ایذه

قطعاً دشت سوسن خوزستان پایان بازدید شما از شهر ایذه نیست. در شهر ایذه هوشمندانه سفر کردن حق شماست پس به همین منظور داشتن اقامت در هتل‌های ایذه مثل هتل آنزان ایذه، برگ سبز دیگری بر دفتر خاطرات شما خواهد افزود.


3. در شهر ایذه از کجا دیدن کنیم؟
1-3. تالاب میانگران
تالاب میانگران
تالاب میانگران بسیار سرسبز و پرآب است، فاصله‌ای با شهر ایذه ندارد و با طی کردن یک‌ فاصله 1.5 کیلومتری می‌توانید شاهد تالاب مطرح کشور در فضای بیش از 2 هزار متری جنوب غرب کشور باشید. تالاب میانگران از هیچ رودخانه‌ای تغذیه نمی‌شود و منبع آب آن را ذوب شدن برف‌های ارتفاعات زاگرس تشکیل می‌دهند. پوشش گیاهی خارشتر، شنبلیله، پاوکده، شتی و … در تالاب میانگران قابل‌ توجه است.
2-3. باجول
باجول

منطقه باجول که آب‌ وهوای بی‌نظیری دارد در جنوب شهرستان ایذه واقع‌ شده است و در گذشته‌های بسیار دور بخشی از منطقه باجول به دلیل احداث آب‌ بندها در زیرآب فرورفته است. از آثار به‌ جامانده در منطقه باجول، نقش برجسته امپراتوری اشکانی است.

3-3. محوطه باستان‌شناسی شمی
محوطه باستان‌شناسی شمی
با توجه به آثار پیدا شده (مجسمه برنزی 285 متری، گورستان باستانی و سنگ‌های مرمر) در شهر ایذه می‌شود وجود تمدن را در این شهر دریافت کرد و نقاط تاریک دوره پارتی را کنار زد. در محوطه باستان‌شناسی شمی که در روستای شمی یعنی 9 کیلومتری شهر ایذه واقع‌شده است آثاری به‌ دست‌ آمده که متعلق به دوره‌های قبل از میلاد است که نظر محققان را در ایران و جهان به خود جلب کرده است.
4-3. نیایشگاه تاریشا
نیایشگاه تاریشا
نیایشگاه تاریشا یا اشکفت سلمان در جنوب شهرستان ایذه قرار دارد. نیایشگاه تاریشا در داخل کوه قرار دارد و سرپناهی امن است و آبی گوارا دارد. نیایشگاه تاریشا به بزرگ‌ ترین خط نوشته دوره عیلام نو نیز شهرت دارد که بخشی از آن در درون غار و بخشی دیگر در خارج از غار و در 3 کیلومتری از آن قرار گرفته است.
5-3. پل شالو
پل شالو

پل شالو که از آثار چند هزارساله کشور است در شهرستان ایذه واقع‌ شده است. پل شالو که در جاده تاریخی دزپارت ساخته‌ شده است نمایشی از معماری اصیل ایرانی است. این پل که از دو ستون عظیم و طناب ضخیم ساخته‌ شده بود بعد از آبگیری سد کارون بخشی از تاریخ ایران با آن در زیرآب فرو رفت.

تالاب هورالعظیم خوزستان
ادامه مطلب

4. در شهر ایذه چی بخوریم؟ کجا بخوریم؟

همیشه خوردن و آشامیدن بخش جذاب هر ماجراست. این بار که مهمان شهر و مردمان خون گرم ایذه شده‌اید در کنار تنوع فرهنگی و آثار تاریخی از تنوع غذاهای سنتی با طعم تند جنوبی نیز بهره‌مند شوید و لذت ببرید.

1-4. سمبوسه
اگر عجله دارید و فرصت پختن غذاهای پررنگ و لعاب را ندارید، سمبوسه گزینه مناسبی از غذاهای فست فودی استان خوزستان و شهرستان ایذه به شمار می‌رود.
سمبوسه
2-4. آش ارده

اگرچه نام آش دارد اما هیچ شباهتی به آش ندارد. آش ارده نوعی پلو است که از برنج، ماش، ارده و کنجد تهیه می‌شود.

3-4. پاکوره

از غذاهای که در استان خوزستان خیلی مرسوم است و در دسته غذاهای محلی قرار دارد پوکورا یا پاکوره است. پاکوره نوعی کوکو است که از آرد نخود و ترکیب ادویه‌های مختلف تهیه می‌شود و سرشار از پتاسیم است.
پاکوره

4-4. نافله خوزستان
اگر عاشق طعم ملس غذاها آن‌هم از نوع سنتی‌اش هستید حتماً نافله‌ی خوزستان را بچشید و از طعم دل‌چسب آن لذت ببرید. نافله‌ی سیاه که به دونات شباهت دارد از آرد نخودچی، فلفل، گوشت و پیاز ورز داده‌شده تهیه می‌شود و سپس با سرخ کردن آن آماده میل کردن است.

بعد ازآنکه با غذاهای شهرایذه آشنا شدید باید یک مکان باصفا و صمیمی در میان مردم خون گرم خوزستان و شهر ایذه را انتخاب کنید پس به همین منظور با رفتن به رستوران باغ گل یا کافی‌شاپ هانی از یک میزبانی گرم برخوردار شوید.

5. آداب‌ورسوم شهر ایذه
ارتباط کلامی همیشه موردتوجه آدم‌ها بوده است و با توجه به این‌که بخشی از فرهنگ یک جامعه را تشکیل می‌دهد از اهمیت خاصی برخوردار است. ساکنین شهر ایذه که به زبان لری و گویش بختیاری تکلم می‌کنند همیشه با سادگی و بی‌آلایشی در میان سایر قومیت‌ها شناخته می‌شوند. مردمان شجاع و دلیر شهرستان ایذه به دامداری و کشاورزی مشغول هستند و شهر ایذه مهم‌ترین بخش کشاورزی استان خوزستان به شمار می‌رود.
موسیقی در میان قوم بختیاری از جایگاه مهمی برخوردار است و با فرهنگ این قوم بزرگ ارتباط تنگاتنگی دارد به‌ گونه‌ای که بخش جدانشدنی فرهنگ این مرز و بوم را تشکیل می‌دهد و در مراسمات شادی و عزا بخش اصلی مراسم به شمار می‌رود.
از دیگر آداب‌ و رسوم شهرستان ایذه مراسم عروسی است. این مراسم از مراحل مختلف و جزئی زیادی تشکیل‌ شده است که در ترکیب غنای موسیقی محلی، همگی آن‌ها به ترتیب بدون هیچ کاستی و با شور و شعف انجام می‌شود. البته رقص و پایکوبی در هر طایفه متفاوت است اما اتحاد و یکپارچگی در میان حرکات موزون آن‌ها به‌خوبی قابل‌ لمس است.
آداب و رسوم
نوع پوشش هر منطقه که ریشه در اعتقادات آن منطقه دارد به‌ وفور در تاریخ 2 هزارساله مردم ساکن شهرستان ایذه قابل‌ درک است و این نوع پوشش نشان‌ دهنده ایمان و باور قلبی آن‌ها است. در پوشش مردان سرزمین ایذه که نگاه می‌کنید یک ترکیب چهاربخشی از کلاه سیاه‌رنگ، چوقا، شلوار گشاد به رنگ سیاه (دبیت) و گیوه خواهید دید که به‌خوبی سنت اصیل قوم بختیاری را منتقل می‌کند
زنان بختیاری که در همدلی و مهربانی زبان زد کشورمان ایران هستند دوشادوش مردانشان کار می‌کنند و نمونه بارزی از مثل ” از هر انگشت دستش یک هنر می‌ریزد ” هستند. زنان شیردل بختیاری آن‌چنان تار و پود را به هم پیوند می‌زنند که نتیجه‌اش می‌شود قالی و قالیچه‌های صادراتی و سربلندی کشور همیشه پایدارمان ایران.

دره چال کندی دزفول، جاذبه‌ ای طبیعی در خوزستان
ادامه مطلب

سوغات چی بخریم؟ کجا بخریم؟
بعد ازآن که بازدید از شهر ایذه و آثار تاریخی آن به پایان رسید فرصت را غنیمت بشمرید به مرکز خرید ایذه در فلکه امام علی (ع) بروید، گشت‌ و گذار کنید و به خرید صنایع‌دستی مخصوصاً قالی بختیاری با نقش حیوانات کوهی یا طرح گل‌وبوته، نمدمالی، چوقابافی و… بپردازید و لذت سفر خود به شهر ایذه را چند برابر کنید.

1.5/5 - (2 امتیاز)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر