لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> معرفی بهترین جاهای دیدنی اطراف اصفهان
جاهای دیدنی اطراف اصفهان

معرفی بهترین جاهای دیدنی اطراف اصفهان

اصفهان یکی از زیباترین شهرهای کشورمان به شمار می‌رود. جاذبه‌های طبیعی و تاریخی در این شهر موجب شده‌اند تا این شهر به یکی از توریستی‌ترین شهرهای ایران و جهان تبدیل شود. علاوه بر جاذبه‌های زیاد در سطح شهر، در اطراف نصف جهان نیز جاهای دیدنی بسیاری برای تفریح و گردش وجود دارد.

در این مقاله سعی داریم تا در مورد مكان‌هاي دیدنی اصفهان، جاهای دیدنی اطراف اصفهان، مکان‌های تفریحی در سیزده بدر، دریاچه‌های اطراف اصفهان، پارک‌ها، روستاهای دیدنی حوالی این شهر، چشمه‌ها، آبشارها و جاهای دیدنی اطراف اصفهان با آدرس صحبت کنیم. با ما همراه باشید تا اطلاعاتی بیشتر در مورد بهترین جاهای دیدنی اطراف اصفهان کسب کنید.

جاهای دیدنی اطراف اصفهان کجاست؟

جاهای دیدنی اطراف اصفهان کجاست؟

شرق، غرب، شمال و جنوب اصفهان پر شده از جاذبه‌هایی که برای تفریح در آنها باید اقامتی چند روزه را در این شهر تجربه کنید. روستاها، آبشارها، پارک‌ها، کویرها و.. همگی از جمله مناطقی هستند که جزو جاهای دیدنی اطراف اصفهان محسوب می‌شوند.

اگر بخواهیم در مورد هر کدام از این جاذبه‌ها به طور کامل صحبت کنیم باید زمانی طولانی را به هر یک از آنها اختصاص دهیم اما در این میان برخی از این جاذبه‌ها از بقیه زیباتر و در فصولی از سال برای سفر مناسب‌تر هستند. در ادامه برخی از این جاهای دیدنی نزدیک اصفهان را ذکر می‌کنیم تا راهنمای سفر به اصفهان برای شما عزیزان باشند.

جاهای دیدنی اطراف اصفهان در نوروز

جاهای دیدنی اطراف اصفهان در نوروز

ایام نوروز فرصت مناسبی برای گشت و گذار در مکان‌های دیدنی اطراف اصفهان است. آب و هوای مطبوع این جاذبه‌ها در این روزهای سال مسافران را به سوی خودشان جذب می‌کنند. در ادامه برخی از این مکان‌های دیدنی اصفهان در نوروز را شرح می‌دهیم:

  • روستای ابیانه

روستای ابیانه

اگر به اصفهان سفر کردید و قصد دیدن جاهای دیدنی اطراف اصفهان در نوروز را داشتید حتماً بازدید از روستای زیبای ابیانه را در برنامه سفر خود قرار دهید. قدم زدن در کوچه‌ پس کوچه‌های ابیانه حال و هوای دیگری به شما می‌دهد. آرامش وصف‌ناپذیر این روستا را در کمتر جایی می‌توانید ببینید. همچنین معماری خانه‌های این روستا جلوه‌ای كم‌نظیر به روستا بخشيده است.

روستای ابيانه در شهرستان نطنز اصفهان واقع شده است. اگر از اصفهان راهی ابیانه می‌شوید باید خوتان را برای طی مسیری دو ساعته در مسافتی ١٧٤ کیلومتری آماده کنید.

  • کاشان‌گردی در نوروز

خانه های تاریخی کاشان

یکی از زیباترین شهرهای اطراف اصفهان کاشان است. كاشان گردی در نوروز و دیدن خانه‌های تاریخی آن در این روزهای سال لذتی دو چندان دارد. آب و هوای مطبوع این شهر هر ساله مسافران زیادی را از شهرهای مختلف به خصوص اصفهان راهی این شهر می‌کند.

علاوه بر آب و هوای مطبوع و دیدن جاهای دیدنی کاشان، می‌توانید از طبیعت زیبای نیاسر و آبشار آن نیز در نوروز دیدن کنید. فاصله کم (٢٠٨ کیلومتری) این شهر تا اصفهان موجب شده که بسیاری از افراد در تعطیلات عید نوروز راهی این شهر زیبا و تاریخی شوند. این مسافت را با خودرو از اصفهان در زمانی دو ساعته طی خواهید کرد.

جاهای دیدنی یک روزه اطراف اصفهان

ماهیگیری سلیمان دشت اصفهان

در اطراف اصفهان جاهای تفریحی متنوعی برای گردش یک روزه وجود دارد. شما می‌توانید با توجه به مسافت کم این جاهای دیدنی، یک پیک نیک و گردش کوتاه ‌مدت مانند سیزده بدر را در این مکان‌ها تجربه کنید. در ادامه برخی از این مکان‌ها را نام می‌بریم:

  • سلیمان دشت اصفهان

غروب آفتاب در سلیمان دشت اصفهان

سلیمان دشت اصفهان از آن دست جاهای دیدنی اطراف اصفهان است که با سفری یک روزه می‌توانید از زیبایی‌های آن دیدن کنید. در حقیقت این منطقه مکانی مخصوص علاقه‌مندان به ماهیگیری است. در این منطقه دریاچه‌ای مصنوعی برای ماهیگیری به صورت تفریحی احداث شده است. در سلیمان دشت که دارای اقامتگاه‌هایی برای استراحت مسافران است آموزش‌های تخصصی ماهیگیری و صیادی نیز ارائه می‌شود.

سلیمان دشت در کیلومتر هشت جاده اصفهان – شیراز واقع شده است و فقط ٣٩ کیلومتر با اصفهان فاصله دارد.

  • باتلاق گاو خونی

باتلاق گاو خونی

یکی دیگر از مناطقی که می‌توانيد از آن به عنوان یکی از جاهای دیدنی یک روزه اطراف اصفهان استفاده كنيد، باتلاق گاوخونی است. اين باتلاق از جاهای ديدنی اطراف اصفهان به شمار می‌رود. اين باتلاق در فصول مختلف سال مكانی امن برای سكونت پرندگان مهاجر است. به دلیل سکونت پرندگان و حفظ اکوسیستم محیط زیست، این باتلاق از جمله مناطق حفاظت شده اطراف اصفهان به شمار می‌رود.

غروب آفتاب در باتلاق گاوخونی

برای رفتن به باتلاق گاونی نیاز به طی مسافتی ١٣٦ کیلومتری است. به عبارت دیگر با یک رانندگی دو ساعته به این منطقه خواهید رسید.

  • قمصر کاشان

قمصر کاشان

حیف است به اصفهان سفر کنید از دیدن قمصر کاشان و مراسم گلاب‌گیری این شهر بی‌نصیب باشید. عطر گل‌های محمدی، باغ‌های مملو از گل‌های زیبا و مراسم گلاب‌گیری دلایل اصلی سفر مسافران به این شهرهستند. فاصله کم این شهر تا اصفهان موجب شده تا بسیاری از گردشگران از آن به عنوان یکی از بهترین جاهای دیدنی اطراف اصفهان یاد کنند.

طبیعت قمصر کاشان

علاوه برتماشای جشنواره گلاب‌گیری مکان‌های دیدنی دیگری نيز برای بازدید در قمصر وجود دارد. سرای خاتون قمصر، باغ پرندگان، خانه احسانی‌ها، امامزاده پیرداوود، باغ مرحوم سید کیهان لاجوردی قمصری، موزه گلاب‌گیری ، کاروانسرای عباسی، سد قمصر و ده‌ها جاذبه دیگر نیز برای بازدید و گردش در قمصر زیبا وجود دارد.

لازم به ذکر است از اصفهان تا قمصر مسافتی ٢١٢ کیلومتری را در زمانی دو ساعت و نیمه باید طی کنید.

  • چادگان

چادگان

یکی دیگر از جاهای دیدنی اطراف اصفهان چادگان است. چادگان شهری تاریخی با آثار باستانی فراوان است. علاوه بر این در چادگان آب و هوایی مطبوع حکفرما است. همچنین بسیاری از جاهای دیدنی و سرسبز اطراف اصفهان نیز متعلق به همین منطقه چادگان هستند. این ناحیه به دلیل فاصله نسبتاً کوتاه تا اصفهان مکانی مناسب برای یک تفریح و گردش یک روزه است. برای رفتن به چادگان از اصفهان پیمودن مسافت ١١٨ کیلومتری ضروری است.

مکان های دیدنی اطراف اصفهان در بهار

با آغاز فصل بهار آب و هوایی مطبوع و فرح‌بخش تمام شهر و اطراف نصف‌جهان را در برمی‌گیرد. باغ‌ها، روستاها، آبشارها و حتی کویر در این فصل جان تازه‌ای می‌گیرند. به طوری که اصفهان و جاهای دیدنی اطراف آن در فصل بهار میزبان تعداد زیادی از مسافران از نقاط گوناگون هستند.

تعداد جاذبه‌هایی که در این فصل می‌توانید در طبیعت اطراف اصفهان ببینید به قدری زیاد هستند که برای دیدن هر کدام از آنها باید حداقل برای یک روز برنامه‌ریزی کنید. در ادامه برخی از جاهای دیدنی اطراف اصفهان در فصل بهار را توضیح می‌دهیم:

  • منطقه گردشگری لادر خمینی شهر

منطقه گردشگری لادر خمینی شهر

در منطقه گردشگری لادر خمینی شهر تمام امکانات تفریحی برای لذت بردن از یک تفریح حسابی فراهم شده است. از جمله این امکانات می‌توان به سکو برای استراحت، سرویس بهداشتی و تجهیزات روشنایی پارک اشاره کرد. علاوه بر وجود این امکانات و تجهیزات، در اطراف این منطقه گردشگری و البته در ارتفاعاتی بالاتر چشمه‌ای خروشان و زیبا در دل کوه‌ها نهفته شده است. با یک کوه‌نوردی لذت‌بخش می‌توانید از دیدن این چشمه نیز بهره‌مند شوید.

چشمه لادر اصفهان

از لحاظ موقعیت جغرافیایی نیز این مکان دیدنی را می‌توان در خمینی شهر، جاده کمربندی به سمت نجف‌آباد، پس از دانشگاه آزاد اسلامی خمینی شهر به راحتی مشاهده کرد.

  • دشت لاله‌ های واژگون دره‌ بید

دشت لاله‌ های واژگون دره‌ بید

روستای دره‌بید در اطراف اصفهان از آن جمله جاهای دیدنی اطراف اصفهان در اردیبهشت است که در این ماه جلوه‌ای دیگر دارد. آنچه موجب زیبایی و شهرت این روستا شده وجود دشتی سراسر پوشیده از لاله‌های واژگون است.

طبیعت زیبای دشت لاله‌ های واژگون دره‌ بید

علاوه بر این دشت زیبا، در این فصل می‌توانید گیاهان دارویی، موسیر، چشمه زیبا و زلال نیز در میان کوه‌هایی سربه فلک کشیده را از نزدیک ببینید. برای رفتن به یکی از بهترین جاهای دیدنی اطراف اصفهان باید مسافتی ١٦٠ کیلومتری را از اصفهان طی کنید. همچنین روستای دره‌بید از توابع شهر فریدن اصفهان به شمار می‌رود.

  • دهکده تفریحی زاینده‌ رود
کویر مرنجاب اصفهان
ادامه مطلب

دهکده تفریحی زاینده‌ رود

پشت سد زاینده‌رود محل قرار گیری دهکده تفریحی زاینده‌رود است. در واقع پنج کیلومتری چادگان مکانی است که می‌توان این دهکده را به آسانی پیدا کرد. طبیعت بکر و زیبای این منطقه در کنار امکانات تفریحی متنوع آن موجب شده تا بسیاری از مسافران در فصل بهار از این منطقه به عنوان یکی از جاهای دیدنی نزدیک اصفهان در بهار استفاده کنند.

دریاچه دهکده تفریحی زاینده‌ رود

باشگاه اسب‌ سواری، زمین‌های ورزشی والیبال، فوتبال و بسکتبال همگی از جمله امکانات موجود در این محل تفریحی هستند. اگر بخواهید از اصفهان راهی این منطقه تفریحی شوید، باید مسافتی ١٣٠ کیلومتری را در زمانی ١١٠ دقیقه‌ای طی کنید.

  • شهر زیرزمینی کرد علیا

شهر زیرزمینی کرد علیا

کردعلیا یکی از جاهای دیدنی اطراف اصفهان است. این شهر زیرزمینی در سال‌های اخیر توسط باستان شناسان کشف شد. در این شهر اتاقک‌هایی به شکل خانه با دست ساخته شده است. اگر به روستای کرد علیا سفر کردید علاوه بر دیدن این جاذبه که یادگاری از حکومت اشکانیان است می‌توانید از دریاچه شاهی و کوهستان دالانکوه نیز بازدید کنید.

لازم به ذکر است که شهرستان تیران و کرون محل قرار گیری این روستای دیدنی است.

  • پارک ملی کلاه قاضی

بز کوهی در پارک ملی کلاه قاضی

پارک ملی کلاه قاضی در گذشته به دلیل وجود حیوانات مانند عقاب، بز کوهی و.. و همچنین پوشش گیاهی مناسب جایگاهی برای تفریح و شکار شاهان ایرانی بوده است. امروزه این پارک همچنان زیبایی‌های منحصر‌به فرد خود را حفظ کرده است.

قله پارک ملی کلاه قاضی

گل گندم، شقایق و لاله‌های واژگون پوشش گیاهی این منطقه را تشکیل می‌دهند. اگر از آن دسته مسافرانی هستید که به کوهنوردی در چنین فضاهایی علاقه‌مند هستید، این پارک محلی مناسب برای این تفریح لذت بخش و یکی از مکان های دیدنی اطراف اصفهان در بهار است. ناگفته نماند پارک کلاه قاضی تا اصفهان فقط مسافتی ٥٠ کیلومتری دارد.

  • روستای طامه

روستای طامه

اگر چه در اصفهان مناطق کویری بسیاری وجود دارد، مناطق کوهستانی نیز در آن کم نیستند. روستای طامه یکی از جاهای دیدنی خنک اطراف اصفهان است. طبیعت کوهستانی این ناحیه هر ساله موجب جذب گردشگرن زیادی به این روستای زیبا می‌شود.

طبیعت روستای طامه

دو دره به نام‌های پاپول و پاکدار زیبای‌هایی این روستا را چند برابر کرده‌اند. علاوه بر آب و هوای مطبوع و فرح‌بخش این روستا، از آبشارها و چشمه‌های اطراف آن نیز می‌توانید بازدید کنید. برای رفتن به روستای طامه باید مسیر شهرستان نطنز را در پیش بگیرید. ١٣٠ کیلومتری اصفهان محل دقیق این روستا است.

  • آبشار پونه‌ زار

آبشار پونه‌ زار

آبشارها از جمله مناطقی هستند که در فصل بهار جلوه‌ای زیباتر به خود می‌گیرند. آبشار پونه‌زار نیز یکی از جاهای تفریحی اطراف اصفهان در بهار به حساب می‌آید. این آبشار در واقع یکی از بکرترین جاهای دیدنی اطراف اصفهان است.

آبشار پونه‌ زار

طبقاتی بودن این آبشار موجب شده تا منظره‌ای زیباتر را از خود به نمایش بگذارد. لازم به ذکر است که آبشار پونه‌زار مکانی تفریحی در فریدونشهر اصفهان، روستای چغیورت است.

  • قنات مزد آباد

قنات مزد آباد

اطراف اصفهان محل واقع شدن قنات‌های مختلف است. قنات مزد آباد با قدمتی ٢٥٠٠ ساله یکی از همین قنات‌ها است. این قنات دارای حجم زیادی از آب سرد و گرم می‌باشد. همچنین قدمت این قنات موجب شده که نام آن در فهرست آثار ملی کشورمان ثبت شود.

قنات مزد آباد

شهرستان برخوردار و میمه، بخش میمه محل دقیق این قنات تاریخی است.

  • آبشار سمیرم

آبشار سمیرم

به جز آبشار پونه‌زار، آبشار سمیرم نیز یکی دیگر از بهترین جاهای دیدنی اطراف اصفهان است. آب این آبشار در فصل بهار بسیار خروشان است. این آب از ارتفاعی زیاد بر روی سنگ‌ها و صخره‌های اطراف می‌کوبد و حوضچه‌ای زیبا را در پایین دست تشکیل می‌دهد.

آبشار سمیرم

همچنین علاوه بر بهره‌مندی از زیبایی‌های طبیعی این آبشار، در نزدیکی آن امکانات و خدمات رفاهی متنوعی نیز برای رفاه و راحتی هر چه بیشتر مسافران و گردشگران در نظر گرفته شده است.

  • گلستانکوه

گلستانکوه از آن دسته جاهای دیدنی اطراف اصفهان در اردیبهشت است. این منطقه کوهستانی و خوش آب و هوا در فصل بهار از گل‌های لاله واژگون پوشیده می‌شود. گیاهان دارویی دیگر مانند مرزنجوش، آویشن کوهی، چای کوهی از دیگر گیاهانی تشکیل دهنده این دشت هستند. در مناطق بالاتر این دشت هم می‌توان چشمه‌های پرآب را به تماشا نشست.

آب و هوای این ناحیه موجب شده که افراد زیادی از آن به عنوان یکی از جاهای دیدنی اطراف اصفهان در فصل بهار استفاده کنند. گلستانکوه زیبا را به راحتی می‌توان در ١٥ کیلومتری خوانسار و ١٦٥ کیلومتری اصفهان پیدا کرد.

  • آبشار طرزه

آبشار طرزه

آبشار طرزه با شکوه تمام از رشته کوههای سربه فلک کشیده زاگرس مرکزی سرچشمه می‌گیرد و با سخاوت زمین‌های اطراف را آبیاری می‌کند. این آبشار در فصل بهار دارای آب و هوایی مطبوع برای گردش و تفریح است.

در حقیقت آبشار طرزه یکی از جاهای دیدنی خنک اطراف اصفهان به شمار می‌رود. آبشار طرزه تا اصفهان مسافتی ٢٤١ کیلومتری دارد. از لحاظ موقعیت دقیق جغرافیایی نیز این آبشار در فریدون شهر، رشته کوه‌های زاگرس واقع شده است.

جاهای دیدنی اطراف اصفهان در تابستان

درست است که آب  هوای اصفهان در فصل تابستان مانند بسیاری از نقاط کشورمان گرم و طاقت‌فرسا است اما مناطق ییلاقی و با آب و هوای مطبوع در اطراف این شهر کم نیستند. در ادامه برخی از این مناطق را به اختصار شرح می‌دهیم:

  • مجموعه تفریحی سد خمیران

مجموعه تفریحی سد خمیران

اگر از انجام تفریحات آبی آن هم در فصل گرم تابستان لذت می‌برید، مجموعه سد خمیران یکی بهترین جاهای دیدنی اطراف اصفهان در تابستان است. در این مجموعه تفریحی از انواع تفریحات آبی مانند شاتل‌سواری، واتربال، بنانا‌سواری، قایق‌سواری و دیگر تفریحات ورزشی مانند والیبال، دراگون بت می‌توانید لذت ببرید.

سد خمیران

همچنین در این مجموعه گردشگری برای رفاه مسافران و گردشگران هم تدابیر خاصی اندیشیده شده است. به طوری که به راحتی می‌توان در اطراف آن از خدماتی مانند آلاچیق، سرویس‌های بهداشتی، بوفه و… استفاده کرد.

برای رفتن به سد خمیران در ابتدا باید جاده اصفهان به سمت نجف‌آباد در پیش بیگیرید. روستای خمیران در امتداد جاده نجف آباد به تیران قرار گرفته است. در این روستا منطقه گردشگری سد خمیران را به راحتی مشاهده می‌کنید.

لازم به ذکر است که فاصله این جاذبه زیبا تا اصفهان چیزی در حدود ٧٣ کیلومتر است.

  • پارک سرچشمه خوانسار

پارک سرچشمه خوانسار

یکی دیگر از جاهای دیدنی نزدیک اصفهان در تابستان پارک سرچشمه خوانسار است. این پارک دارای طبیعتی زیبا و چشم‌نواز است. در واقع یکی از دلایلی که موجب شده تا مسافران این پارک را به عنوان یکی از جاهای تفریحی اطراف اصفهان در تابستان انتخاب کنند طبیعت زیبا در کنار چشمه‌های زلال و شفاف آن است.

این چشمه‌های جاری در روزهای گرم تابستان آب و هوایی خنک و دلچسب را به این منطقه می‌دهند. لازم به ذکر است که مرزنگوش و چشمه پیر نام‌های این چشمه‌ها هستند. برای رفتن به این منطقه زیبا باید مسافتی ١٥٨ کیلومتری را از اصفهان در مدتی ١٤٠ دقیقه‌ای طی کنید.

  • پارک ساحلی زرین شهر

پارک ساحلی زرین شهر

یکی از بهترین جاهای دیدنی اطراف اصفهان پارک ساحلی زرین شهر اصفهان است. این پارک با مساحتی در حدود ٢٠٠هزار مترمربع مکانی مناسب برای سپری کردن اوقات فراغت در تابستان و دوری از گرمای بی‌حد و حصر این فصل است. بخش شمالی زاینده‌رود محل اصلی قرار گرفتن این پارک است.

همچنین این منطقه گردشگری با امکانات تفریحی و رفاهی بسیاری مجهز شده است؛ زمین بازی کودکان، قایق‌سواری، مسیر پیاده‌روی، ماشین برقی، رستوان و بوفه از جمله خدمات ارائه شده در این پارک به مسافران است. برای رفتن به این منطقه تفریحی زیبا باید مسیر زرین شهر اصفهان را در پیش بگیرید. در فلکه مرکزی شهر، پس از خیابان سعدی این پارک را می‌بینید. همچنین مسافت این پارک تا اصفهان فقط ٥٥ کیلومتر است.

  • چشمه مرغاب عسگران

چشمه مرغاب عسگران

آب و هوای خنک چشمه عسگران مرغاب در فصل تابستان مسافران زیادی را روانه این منطقه می‌کند. این چشمه که از ارتفاعاتی بالادست سرچشمه می‌گیرد دارای آبی زلال و خنک است. مسافرانی که برای تفریح راهی این چشمه می‌شوند در اطراف آن به راحتی می‌توانند از امکانات رفاهی بسیاری بهره‌مند شوند. پارکینگ، سرویس بهداشتی، بوفه و آلاچیق از جمله خدمات ارائه شده این جای دیدنی اطراف اصفهان است.

چشمه مرغاب عسگران در شهرستان تیران و کرون، منطقه عسگران واقع شده است. همچنین برای رفتن به این جای دیدنی اطراف اصفهان فقط کافی است مسافتی ١٠٧ کیلومتری را در ١٠٠ دقیقه طی کنید.

  • آبشار شاه لولاک
چهارباغ عباسی اصفهان
ادامه مطلب

آبشار شاه لولاک

آبشار شاه لولاک نیز از دیگر جاهای دیدنی اطراف اصفهان تابستان است که با آب و هوای خنک خود در فصل زیبای تابستان انتظار دیدن شما را می‌کشد. بکر و دست نخورده بودن از ویژگی‌های مهم این آبشار زیبا است. در اطراف آبشار شاه لولاک چشمه‌ای به زیبایی هر چه تمام‌تر جاری شده است. این چشمه در کنار آبشار، زیبای‌های طبیعت این ناحیه را دو چندان کرده‌اند. در فصل تابستان با تمام وجود خنکی هوا را در این آبشار احساس می‌کنید.

لازم به ذکر است که آبشار شاه لولاک در لنجان چرمهین، پنج کیلومتری جنوب چرمهین واقع شده است. همچنین این آبشار تا اصفهان فاصله‌ای در حدود ٧٥ کیلومتر دارد.

  • روستای هونجان

روستای هونجان

روستای هونجان در حوالی اصفهان یکی از جاهای دیدنی اطراف اصفهان است. قرار گرفتن این روستا در منطقه کوهستانی آب و هوایی خنک و فرح‌بخش به این روستا داده است. زرچشمه نام چشمه موجود در این روستا است. آب این چشمه به حدی زلال و زیبا است که سنگ‌ها از ته آن به راحتی قابل دیدن هستند.

علاوه بر این چشمه در اطراف روستا نیز پارک جنگلی با درختانی زیبا و سربه‌فلک کشیده هر ساله میزبان تعداد زیادی از مسافران است.

شهرستان شهرضا، بخش مرکزی، دهستان اسفرجان مکان اصلی و دقیق واقع شدن روستای هونجان است. همچنین فاصله روستای هونجان تا اصفهان در حدود ١٤١ کیلومتر است.

  • چشمه نازوک

چشمه نازوک

چشمه‌ها در فصل تابستان از مناطق پرطرفدار برای تفریح گردشگران هستند. چشمه نازوک از جاهای دیدنی و تفریحی اطراف اصفهان نیز با طبیعتی زیبا و سرسبز با چشم‌اندازی زیبا از اطراف، آماده استقبال مهمانان و مسافران در تابستان است.

این چشمه در روزهای تعطیل اواخر هفته مملو از مسافر و گردشگر است. همچنین به دلیل ورود زیاد مسافران امکانات رفاهی بسیاری نیز برای آنها در اطراف چشمه در نظر گرفته شده است. سرویس بهداشتی، پارکینگ و فروشگاه نمونه‌هایی از این امکانات رفاهی هستند.

چشمه نازوک ١٥ کیلومتر پس از شهر سمیرم واقع شده است. اگر بخواهید از اصفهان راهی این منطقه شوید مسافتی در حدود ٢٠٠ کیلومتر را باید در زمانی ١٧٠ دقیقه‌ای طی کنید.

  • باغ بهادران

باغ بهادران

از دیگر جاهای دیدنی اطراف اصفهان با آب و هوای مطبوع و دلپذیر در فصل زیبای تابستان شهر باغ بهادران است. آنچه موجب شهرت این شهر شده وجود روستاهای زیبا با طبیعتی سرسبز است. در باغ بهادران ٣٧ روستای مختلف وجود دارد. تعداد زیادی از آنها با قرار گرفتن در ساحل و حاشیه زاینده‌رود به مناطقی برای تفريح گرىشگران تبديل شده‌اند. روستاهای ملک آباد، زرد خشوئیه، سعید آباد، چم پير و كرچگان از جاهای دیدنی اطراف شهر اصفهان هستند.

باغ بهادران

علاوه بر روستاهای باغ بهادران در سفر به اين شهر می‌توانید از پارک ساحلی، پل كله، بافت تاريخی باغ بهاىران و سواحل زيبای زاينده‌رود نيز ديدن كنید.

با توجه به فاصله کم این شهر تا اصفهان می‌توانید از آن به عنوان یکی از جاهای تفریحی اطراف اصفهان در تابستان استفاده کنید.

فاصله باغ بهادران تا اصفهان فقط ٦٨ کیلومتر است.

  • روستای سیور

روستای سیور

سیور نام روستایی در اطراف اصفهان است. زیبایی‌های طبیعی، این روستا را به یکی از جاهای دیدنی اطراف اصفهان کرده است. یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد این روستا داشتن بافتی روستایی وسنتی است.

روستای سیور در زمستان

اگر بخواهیم آدرس دقیقی از این روستا در اختیارتان قرار دهیم ابتدا باید به شهرستان سمیرم بروید. در ٦٠ کیلومتری جنوب سمیرم این روستای زیبا را می‌بینید. همچنین این روستا تا اصفهان فاصله‌ای در حدود ١٢١ کیلومتر دارد.

  • آبشار آب ملخ

آبشار آب ملخ

از جمله زیباترین جاهای دیدنی اطراف اصفهان در تابستان آبشار آب ملخ است. آبشار آب ملخ را می‌توانید در دو طبقه به زیبایی و شکوه هر چه تمام‌تر ببینید. در بالای آبشار چشمه‌ای زیبا قرار گرفته است. نام دیگر این آبشار تخت سلیمان است. چراکه تخته سنگی بزرگ دو طرف آبشار را به صورتی طبیعی و بدون دخالت دست انسان به هم مرتبط می‌کند.

آبشار آب ملخ

ناگفته نماند اگر به این آبشار سفر کردید حتما مواظب نقاط مرتفع آن باشید. چراکه پرتگاه‌ها موجود در این آبشار مکان‌های خطرناکی برای عکاسی و تماشای مناظر اطراف هستند.

لازم به ذکر است که ٦٠ کیلومتری سمیرم، روستای آب ملخ مکانی است که می‌توانید این آبشار را ببینید. فاصله آبشار تا اصفهان نیز چیزی در حدود ٢٢٠ کیلومتر است.

  • تنگه‌ های اطراف اصفهان

در گوشه و کنار اصفهان جاهای مختلفی برای تفریح و گردش وجود دارد. یکی از جاهای دیدنی اطراف اصفهان آبشار تنگه رود قر است. این آبشار در کنار چشم انداز زیبای تنگه هر ساله و به خصوص در فصل بهار میزبان گردشگران زیادی است. آبشار تنگه رود قر از توابع شهرستان سمیرم است. اگر از شهر اصفهان قصد رفتن به این تنگه و دیدن آبشار زیبای آن را دارید خوب است بدانید بدانید مسافتی ٢٤٠ کیلومتری را در پیش دارید.

مکان های دیدنی اطراف اصفهان در پاییز

با این که در فصل پاییز هوا کم کم رو به سردی می‌رود اما جاهای دیدنی اطراف اصفهان در پاییز بسیار زیاد هستند. در ادامه چند نمونه از این مناطق گردشگری را شرح می‌دهیم:

  • ارگ تاریخی مورچه‌ خورت

ارگ تاریخی مورچه‌ خورت

مورچه خورت قلعه‌ای تاریخی در اطراف اصفهان و به صورت دقیق‌تر در شهر شاهین شهر است. این قلعه يكی از بزرگ‌ترين و مشهورترين قلعه‌های مسكونی در كشورمان بوده است. قدمت ساخت اين قلعه به دوران صفويان برمی‌گردد. امروزه بسياری از  نقاط اين قلعه ىر اثر فرسايش از بين رفته ولی همچنان با شكوه و جلال فراوان، يادآور حكومت و معماری گذشته‌گان است. همچنين آرامگاه امامزاده علی در اين مكان واقع شده است.

ارگ تاریخی مورچه‌ خورت

برای رفتن به اين قلعه و بازدید از آن بايد از شهر اصفهان مسافتی ٦٥ كيلومتری را در زمانی يک ساعته طی کنید.

  • مسجد جامع اردىستان

مسجد جامع اردىستان

از دیگر مکان‌های دیدنی اطراف اصفهان در پاییز می‌توان به مسجد جامع اردستان اشاره کرد. مسجد جامع اردستان با بنای تاریخی خود یکی از اماکن تاریخی با معماری زیبا و باشکوه ایرانی است. قدمت ساخت این مسجد به دوران سلجوقیان بازمی‌گردد. با توجه به دو طبقه بودن این مسجد نام اولین مسجد دوطبقه را براین مکان نهاده‌اند.

در دوران ماقبل اسلام از این مسجد به عنوان آتشکده استفاده می‌کردند. به مرور زمان و با ورود اسلام به ایران این مسجد به محلی برای عبادت و رازو نیاز با خدای مهربان مبدل شد.. علاوه بر معماری زیبای مسجد کتیبه‌های نوشته شده با خط کوفی، گنبد دو پوششه و گچ‌بری‌های زیبا از دیگر ویژگی‌های خاص این بنای تاریخی و مذهبی هستند.

برای رفتن به مسجد جامع اردستان باید ابتدا به اردستان بروید. مرکز محله محال محل دقیق این مسجد است. همچنین اگر از اصفهان به قصد دیدن این مسجد حرکت کنید باید مسافتی در حدود ١٣٢ کیلومتر در زمان ١٠٠ دقیقه سپری کنید.

  • کاروانسرای سگزی

کاروانسرای سگزی

اگر در فصل پاییز بازدید از آثار باستانی اطراف اصفهان را ترجیح می‌دهید کاروان‌سرای سگزی با معماری زیبا و جذابش یکی از همین مکان‌ها است. تزئینات و سبک ساخت این کاروان‌سرا موجب شده تا افرادی که به دیدن آثار تاریخی علاقه‌مند هستند بازدید از این جاذبه که یکی از جاهای دیدنی اطراف اصفهان در فصل پاییز به شمار می‌رود را در برنامه خود قرار دهند.

این کاروان‌سرا در سال ١٣٧٩ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. ٤٢ کیلومتری شهرستان نائین، روستای سگزی محل دقیق واقع شدن این کاروان‌سرای زیبا است.

همچنین از شهر اصفهان تا این کاروانسر ٤٦ کیلومتر مسافت در پیش روی خود دارید.

  • کویر مرنجاب

کویر مرنجاب

کویرها یکی دیگر از جاهای دیدنی اطراف اصفهان هستند. کویر مرنجاب در این فصل  دارای آب و هوایی مطبوع برای تفریح و کویرنوردی است. در این کویر علاوه بر کسب آرامشی وصف‌ناپذیر از تماشای ستارگان در شب نیز بهره‌مند خواهید شد. اما این تمام ماجرا نیست در این کویر امکانات تفریحی و کمپ‌های زیادی برای اقامت و خوشگذرانی گردشگران در نظر گرفته شده است.

کویر مرنجاب

شترسوری، آفرود سواری و موتورهای چهارچرخ تفریحات هیجان‌انگیز موجود در این کویر هستند. علاوه بر این در کویر مرنجاب مکان‌های زیادی برای دیدن وجود دارد؛ چاه هندوانه، کوه یخاب، چاه دستکند، چاه کنجه و جزیره سرگردان نمونه‌های این جاذبه‌های طبیعی هستند.

آشنایی با هتل های سنتی اصفهان
ادامه مطلب

لازم به ذکر است که کویر مرنجاب از توابع شهرستان کاشان است. آدرس دقیق این کویر آران بیدگل، بلوار ارتش، جاده مرنجاب می‌باشد. ناگفته نماند فاصله این کویر تا اصفهان ٢٥٠ کیلومتر است. شما می‌توانید این مسافت را در زمانی سه ساعته با خودرو طی کنید.

  • کویر ورزنه

کویر ورزنه

کویر نوردی از آن دسته تفریحاتی است که در فصل زیبای پاییز بسیار لذت بخش است. کویر ورزنه یکی از دیگر جاهای دیدنی اطراف اصفهان در فصل پاییز است. شرق اصفهان محل واقع شدن این کویر است. این کویر با امکانات بی‌نظیر خود آماده استقبالی گرم از شما گردشگران است. اما این فقط زیبایی‌های طبیعی این کویر نیستند که مسافران زیادی را راهی این کویر می‌کنند.

کویر ورزنه

در کویر ورزنه انواع تفریحات کویری برای تفریحی تمام عیار مسافران در نظر گرفته شده است. شترسواری، آفرود، پاراگلایدر، زیپ لاین از جمله تفریحات هیجانی در این کویر هستند. در طول روز نیز می‌توانید بر روی شن‌های نرم و لطیف کویر قدم بزنید و از مناظر طبیعی اطراف آن عکاسی کنید.

خیابان جی کوهپایه، هرند، تپه‌های شنی ورزنه محل دقیقی است که می‌توانید این کویر را ببینید. همچنین فاصله کویر ورزنه تا اصفهان چیزی در حدود ١٢٨ کیلومتر است.

مکان های دیدنی اطراف اصفهان در زمستان

پیدا کردن مکان‌های تفریحی برای گردش در فصل زمستان کمی دشواتر از سایر فصل‌ها است. اما اطراف اصفهان از جاذبه‌های زیادی پر شده است. اگر علاقه‌مند به شناخت این جاذبه‌ها هستید در ادامه مقاله ما را همراهی کنید:

  • پیست اسکی فریدون شهر

پیست اسکی فریدون شهر

یکی از لذت‌بخش‌تین تفریحات در فصل سرد زمستان انجام اسکی است. پیست اسکی فریدنشهر یکی از جاهای دیدنی اطراف اصفهان در زمستان است. این پیست یکی از چندین پیست موجود در اصفهان و البته استاندارترین پیست در این شهر است. کسانی که اهل ورزش حرفه‌ای اسکی هستند تکلیفشان معلوم است. اما اگر شما برای تفریحی گذراو ساده به این مکان سفر می‌کنید تیوپ‌سواری روی برف حسابی حالتان را جا می‌آورد.

پیست اسکی فریدون شهر

علاوه بر تفریح در این پیست امکانات رفاهی متعددی مانند رستوران، کافی شاپ، تله اسکی، سرویس بهداشتی و.. نیز برای راحتی و رفاه مهمانان و مسافران وجود دارد.

اگر به دنبال آدرسی دقیق از این پیست هستید بهتر است بدانید ٦ کیلومتری غرب فریدون شهر، ارتفاعات گردنه روستای چغیورت محل دقیق این پیست اسکی است. همچنین اگر از اصفهان به دیدن این پیست اسکی می‌روید مسافتی ١٩٠ کیلومتری را در پیش روی خود دارید. این مسافت را در زمانی ١٥٠ دقیقه‌ای با خودرو طی خواهید کرد.

  • ارگ شیخ بهایی

ارگ شیخ بهایی

ارگ شیخ بهایی یا ارگ هفت خارون یکی دیگر از مناطق گردشگری اطراف اصفهان است. تاریخ و قدمت این ارگ به دوران باشکوه صفویان می‌رسد. این ارگ در باغی با وسعتی بسیار زیاد واقع شده است. معماری این ارگ به گونه‌ای است که ١٤ برج مختلف در آن قرار گرفته است. . هنگامی که از این برج بازدید می‌کنید می‌توانید در اطراف و حوالی آن نیز از امکانات رفاهی مانند چایخانه، سرویس بهداشتی و.. نیز بهره‌مند شوید.

ارگ شیخ بهایی

آدرس دقیق این برج، شهر نجف آاد، محله جوی خاوران، بلوار بهارستان، ارگ شیخ بهایی است. همچنین فاصله کوتاه و ٣٢ کیلومتری این ارگ تا اصفهان آن را به یکی از جاهای دیدنی اطراف اصفهان تبدیل کرد است.

  • آب گرم ورتون

آب گرم ورتون

اگر در فصل زمستان به دنبال بازدید از یکی از زیباترین جاهای دیدنی اطراف اصفهان هستید، آب گرم ورتون یکی از همین مکان‌ها است. این آب گرم از محبوبیت زیادی در میان مسافران برخوردار است. به دلیل وجود آب گرم این چشمه و خاصیت شفابخشی آن حمام‌های خصوصی و عمومی بسیاری در آن برای استحمام گردشگران ساخته شده است. با شستشوی بدن خود در این آبگرم انرژی دوباره می‌گیرد و لحظاتی را به دور از استرس و مشغله‌های روزمره سپری می‌کنید.

جاده اصفهان به سمت نائین مسیری است که برای رفتن به این آبگرم باید طی کنید. ١٠ کیلومتر بعد از نائین، رستای ورتون محل دقیق قرار گرفتن این آبگرم است. همچنین از اصفهان تا این آبگرم چیزی در حدود ٧٧ کیلومتر مسافت در پیش روی خود دارید. این مسافت را در زمانی حدودا ٨٤ دقیقه‌ای طی خواهید کرد.

  • قنات دو طبقه مون

قنات دو طبقه مون

قنات دو طبقه مون یکی از زیباترین و شگفت‌انگیزترین قنات‌های جهان است. این قنات همانگونه که از نامش پیدا است در دو طبقه ساخته شده است. در هر کدام از طبقات آب به صورت جداگانه و مجزا جریان دارد. همچنین یکی از شگفتی‌های جذاب این قنات شیرین و خنک‌تر بودن آب طبقه بالا نسبت به پایین است. این قنات که از آن به عنوان منبع آب آشامیدنی روستای تلک آباد استفاده می‌شود در فهرست آثار جهانی قرار گرفته است.

قنات دو طبقه مون

برای رفتن به این قنات باید به شهر اردستان بروید. خیابان شهید فائق، مقابل اداره ثبت اسناد، این قنات را می‌بینید. همچنین از اصفهان تا این قنات ١٣٤ کیلومتر راه است.

  • نارین قلعه نائین

نارین قلعه نائین

اگر در فصل زمستان علاقه‌مند به دیدن جاهای دیدنی اطراف اصفهان هستید، نارین قلعه نائین مکانی مناسب برای این کار است. ساسانیان در زمان حکومت خود این قلعه را به عنوان مرکز نظامی و فرماندهی خود بنا کرده‌اند. جالب است بدانید به گفته باستان شناسان این بنا در یک دوره ساخته نشده است.

در دوره‌های مختلف این بنا تکمیل و بر وسعتش افزوه شده است. این قلعه سال‌هاست که به دلیل فرسایش بدون استفاده مانده است. البته امروزه نیز این بنا با شکوه و معماری خود به عنوان یکی از جاهای دیدنی اطراف اصفهان شناخته می‌شود.

نائین، انتهای بازار تاریخی نائین محل دقیق واقع شدن این قلعه تاریخی است. همچنین برای بازدید از این قلعه از شهر اصفهان باید مسافتی ١٥٥ کیلومتری را در عرض ١٢٠ دقیقه بپیمایید.

  • خانه فاطمی‌ های نائین

خانه فاطمی‌ های نائین

اگر علاقه‌مند به دیدن جاهای دیدنی اطراف اصفهان در زمستان هستید. خانه تاریخی فاطمی نائین یکی از این مکان‌های دیدنی اطراف اصفهان است. در این خانه تاریخی نیز به مانند دیگر خانه‌های تاریخی شکوه معماری دوران گذشته را به خوبی می‌بینید. گچ‌بری‌های زیبا و پنجره‌های مشبک زیبایی این خانه را چند برابر کرده‌اند.

این خانه تاریخی را به راحتی می‌توانید پس از ورود به شهر نائین در محله نو آباد، مقابل بازار تاریخی شهر نائین مشاهده کنید. همچنین این مکان تاریخی تا اصفهان فاصله‌ای ١٤٧ کیلومتری دارد. این مسافت را می‌توانید در زمانی نزدیک به دو ساعت طی  کنید.

  • موزه مردم‌شناسی کویر اصفهان

موزه مردم‌شناسی کویر اصفهان

با توجه به قرار گیری این موزه در منطقه کویری نائین فصل زمستان فرصتی مناسب برای بازدید از آن است. این موزه با نام خانه پیرنیا نیز شهرت دارد. قدمت ساختمان خانه پیرنیا به دوران قاجاریه برمی‌گردد. پس از بازسازی و مرمت این خانه توسط میراث فرهنگی در این مکان اشیای تاریخی در قسمت‌هایی جداگانه به نمایش گذاشته شده است.

موزه مردم‌شناسی کویر اصفهان

در واقع شما مسافران عزیز با یک تیر دو نشان می‌زنید؛ علاوه بر بازدید از یک موزه با اشیای قدیمی از دیدن معماری زیبا و هنرمندانه آن نیز بهره‌مند می‌شوید. نائین، خیابان مسجد جامع نائین، روبروی مسجد جامع محل دقیق این موزه است. همچنین از اصفهان تا این موزه ١٤٦ کیلومتر راه را در پیش روی خود دارید.

اقامت در اصفهان

برای بازدید از جاهای دیدنی اطراف اصفهان و گشت و گذاری تمام عیار در آنها در ابتدا نیاز به رزرو اقامتگاهی مناسب در این شهر دارید. هتل های اصفهان دارای تنوع بالا و امکانات رفاهی بسیاری هستند. از اقامتگاه های بوم‌گردی و سنتی گرفته تا هتل های یک و چند ستاره همگی پذیرای شما عزیزان برای اقامتی راحت و بدون دغدغه هستند.

جمع‌بندی

اطراف اصفهان دارای جاذبه‌های بسیار زیادی برای تفریح گرش هستند. این اماکن در فصول مختلف سال دارای زیبایی‌های مخصوص به خود هستند. در این مطلب سعی کردیم تا این مناطق را به اختصار شرح دهیم و ویژگی‌ها و خصوصیات مهم آنها را بیان کنیم تا شما مسافران عزیز با شناختی بیشتر از جاهای دیدنی  طبیعت اطراف اصفهان سفری بهتر به آنها داشته باشید. امید است توانسته باشیم گامی مثبت در دیده شدن این جاذبه‌های اطراف اصفهان برداریم.

5/5 - (2 امتیاز)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر