لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> جهانگردی >> اولین زنان کولبر در کوه های آند پرو
اولین زنان کولبر در کوه های آند پرو

اولین زنان کولبر در کوه های آند پرو

زنان پیشگام پرویی در حال فتح کردن کوهستان های برفی و یخ زده کوهستان های آند هستند و به عنوان اولین گروه از کولبران این منطقه به طور رسمی کار خود را آغاز کرده اند. کوهستان آند منظره بسیار زیبا و مسحور کننده ای دارد: تاریخچه ای کهن و پرفراز و نشیب، مناظر صخره ای پربرف و هوایی بسیار رقیق که به سختی می توان در آن نفس کشید. چنین منظره ای را تنها می توان با تلاش فراوان و تحمل سختی بالا آمدن از صخره های تیز منطقه بدست آورد. در مسیر معروف پیاده روی و کوهنوردی اینکاها در پرو، این کولبرها هستند که دست به کاری سخت و شجاعانه زده اند.

اگر چه برخی از قله های کوهستان آند 6.4 کیلومتر بالاتر از سطح دریا قرار می گیرند اما ارتفاع متوسط سلسله کوه های این منطقه 1.6 کیلومتر کمتر و در حدود 13.000 فوت (4.8 کیلومتر) است. علیرغم ارتفاع بالا، غلظت اکسیژن در این منطقه ثابت است اما فشار هوای رقیق باعث می شود که فرد احساس کند غلظت هوا در این کوه ها 40 درصد کمتر از سطح دریا باشد.
زمانی که گردشگران به این کشور سفر می کنند و رزرو آنلاین هتل انجام می دهند و سپس برای کوهنوردی همراه با راهنماهای بومی در این منطقه برنامه ریزی می کنند، بومیان وظیفه حمل غذاها، چادرها و مهیا کردن شرایط صعود از طریق مسیریابی و استقرار طناب را بر عهده می گیرند. حمل بارهای سنگین در زمینی خشن و چالش برانگیز که بسیار بالاتر از سطح دریاست شغل بسیار پرمشقتی محسوب می شود. اگر چه درآمد متوسط هر یک از این کولبران برای یک سفر 4 روزه حدود 72 دلار بوده و کمی کمتر از درآمد متوسط کشور در این مدت است اما کار کولبری را می توان قابل اطمینان ترین راه برای کسب درآمد در مناطق کوهستانی دوردست پرو دانست. اما تا سال 2016 این شغل تنها مختص مردان بود. این روش برای دهه ها و شاید قرن ها ادامه داشت تا این که تصمیم گرفته شد برای بهبود وضعیت توریسم، تغییراتی در این شغل ایجاد شود.
1683374816 810 اولین زنان کولبر در کوه های آند پرو
به گفته یکی از رهبران کولبران این منطقه به نام میگل آنخل گونگورا مزا، در ابتدا برای زدودن تبعیض جنسیتی از این شغل و در ادامه برای کاهش اجحاف های صورت گرفته توسط آژانس های مسافرتی و البته فقر در روستاهای مناطق کوهستانی که در سر راه مسیرهای معمول کوهنوردی قرار داشتند تصمیم گرفته شد که اجازه ورود کولبران زن به این عرصه نیز داده شود.
بدین ترتیب اولین آژانس گردشگری در پرو زنان کولبر را استخدام کرد. سنت های قدیمی زن ستیزانه پرو باعث شده که زنان همیشه موجوداتی ضعیف و شکننده به تصویر کشیده شوند که برای کارهای سخت مناسب نیستند و البته نمی توانند درآمدی داشته باشند. کشور پرو در زمینه خشونت جنسیتی مقام سوم را در جهان دارد که از وضعیت وخیم زنان در این کشور سخن می گوید. تبعیض تنها مانعی نیست که زنان پرویی با آن مواجهند. این زنان کولبر کارشان را معمولاً با مخالفت یا بی میلی خانواده ها و همسرانشان انجام می دهند.
بر اساس قوانینی که توسط انجمن آژانس های گردشگری به تصویب رسیده، زنان کولبر تنها می توانند بارهای تا حداکثر 15 کیلوگرم را حمل کنند در صورتی که این عدد برای مردان 20 کیلوگرم است. این اختلاف باعث می شود که زنان کولبر انتخاب های پرهزینه تری به نظر برسند زیرا گردشگران مجبورند غذا، چادر و وسایل خواب خود را با کولبران به اشتراک بگذارند که این موضوع هزینه های آنان را را در صورت استخدام کولبرهای زن افزایش خواهد داد.
اکنون بیش از 24 زن کولبر در اولین آژانس گردشگری پرویی با نام Evolution که زنان کولبر را استخدام می کند مشغول به کار هستند که اکثریت آن ها از بومیان کوچوا هستند که قبلا به کارهایی مانند فروش صنایع دستی در بازارچه ها و یا در مسیرهای کوهنوردی منطقه مشغول بودند. آژانس های دیگری نیز شروع به استخدام زنان کولبر کرده اند اما آژانس Evolution همچنان تنها آژانسی است که این زنان کولبر را به مسیر کوهنوردی اینکاها می فرستد که یکی از قدیمی ترین و چالش برانگیزترین مسیرهای کوهنوردی در کوهستان های آند پرو است.
 کولبران زن پرویی

برای بسیاری از این زنان، کولبری تنها یک شغل نیست بلکه اولین گام برای ورود به دنیای کار در این حوزه است. این زنان رفته رفته ارتقای شغلی پیدا کرده و به عنوان راهنما استخدام می شوند که با توجه به مهارت و تعداد مشتریانی که دارند می توانند روزی تا 80 دلار درآمد داشته باشند، درآمدی که چهار برابر بیشتر از درآمد روزانه یک کولبر معمولی است. آن ها ابتدا گواهینامه های مخصوص کاربری در زمینه راهنمای کوهنوردی را از آژانس های مهاجرتی دریافت می کنند که در آن ها از تست های عملی و آموزش های عمومی در زمینه زبان انگلیسی، تاریخ و مسیریابی استفاده می شود.
یکی از این دانشجویان دختری 24 ساله به نام سارا کوهواراهوچو زامالوا است و همزمان با درس خواندن، به عنوان یک راهنمای تازه کار در مسیرهای کوهنوردی فعالیت کند. در طی چند سال وی می تواند به یک راهنمای باتجربه تبدیل شود. وی توصیه ای بسیار ساده در زمینه شغل کولبری برای زنان دارد: «وقتی که وظیفه ای را برای خود تعیین کنید و تلاش کنید آن را انجام خواهید داد و در آن موفق خواهید شد».

5 مورد از جشنواره های شارجه
ادامه مطلب

5/5 - (1 امتیاز)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر